پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ ۰۷:۰۰
۹
۰
نسخه چاپی

عاشقانه‌های مجید وفادار در وحدت می‌پیچد/ بازسازی پس از ۷۰ سال

سرپرست ارکستر «نیایش» در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های این مجموعه از برگزاری اولین کنسرت عاشقانه مجید وفادار در تالار وحدت و برنامه‌ریزی برای اجرای جاودانه‌های استاد بدیع‌زاده خبر داد.


«عاشقانه‌های مجید وفادار» در «وحدت» می‌پیچد/ بازسازی پس از ۷۰ سال

علیرضا امینی پژوهشگر، آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی توضیح داد: از سال ۱۳۸۰ پروژه باز اجرای جاودانه‌های موسیقی ایران آغاز شد و ما براساس اجرای این آثار یادواره‌ها و اجراهای مختلفی را با گروه‌های «نیایش»، «مهر و ماه»، «شب آوا»، «غزل» روی صحنه بردیم که خوشبختانه مخاطبان زیادی هم در این برنامه شرکت داشتند. در این مجموعه کنسرت‌ها، ابتدا به‌صورت پژوهشی توضیحاتی پیرامون فعالیت‌های هنرمند مورد نظر به مخاطبان ارائه می‌شد. در بخش دوم نیز آثار این بزرگان در قالب رپرتوارهای بازسازی‌شده پیش روی تماشاگران قرار می‌گرفت.

وی افزود: این پروژه تا سال ۱۳۸۳ برای من تبدیل به یک فعالیت گسترده شد و ما توانستیم در این مدت به سهم خود آثار هنرمندان اثرگذار حوزه موسیقی ایرانی را پیدا کرده و مجموعه‌ای را بازسازی کنیم که فکر می‌کنیم می‌تواند در بازسازی، احیا و ارتقا سطح فرهنگ موسیقی کلاسیک و اصیل ایرانی موثر باشد.

امینی ادامهد اد: من با تکیه بر همین باور بود که بعد از گذشت چند سال دوباره تلاش کردم از چهار سال پیش، فصل تازه‌ای از پروژه‌های این چنینی را آغاز کنم. به همین منظور اجرای دو مجموعه را مدنظرم قرار دادم که مبتنی بر آثار استاد مجید وفادار و استاد جواد بدیع‌زاده بود. به اعتقاد من این دو هنرمند در روزگار فعالیتشان عامل شهرت بسیاری از خوانندگان مطرح بخشی از دوران تاریخی موسیقی ما بودند.

این کنسرت اولین برنامه‌ها از پروژه «عاشقانه‌های استاد وفادار» است که بعد از پایان ایام محرم و صفر به شکل مستمر ادامه خواهد داشت و پس از آن نیز پروژه‌ای مربوط به استاد جواد بدیع‌زاده آغاز می‌شوداین پژوهشگر گفت: با رایزنی‌هایی که با خانواده این دو استاد داشتم، قرار شد تا آثار این دو هنرمند را در اختیار بگیرم و کارهایی را شروع کنم. بر همین اساس در سال ۹۶ برای اولین بار در شروع فصل جدید فعالیت‌ها، کنسرتی را به نام «جاودانه‌های استاد مجید وفادار» در تالار وحدت به خوانندگی محمد معتمدی و همراهی ارکستر «نیایش» روی صحنه بردم که با استقبال خوبی هم از سوی مخاطبان مواجه شد.

وی افزود: این استقبال منجر به تولید یک آلبوم با نام «بگو کجایی» با صدای محمد معتمدی شد که به نوعی آغازگر مسیر جدید ما برای بازسازی آثار بزرگان موسیقی ایران بود. ما پس از این پروژه‌ها، کنسرت دیگری را با هم‌خوانی مجید حسینخانی و پوراندخت وفادار (برادرزاده زنده‌یاد مجید وفادار) ترتیب دادیم و اکنون نیز این پروژه مهم را با عنوان «عاشقانه‌های استاد وفادار» آغاز کرده‌ایم که اولین کنسرت این پروژه روز دوم شهریورماه در تالار وحدت با همراهی ارکستر نیایش برگزار خواهد شد. البته این کنسرت اولین برنامه‌ از پروژه «عاشقانه‌های استاد وفادار» است که بعد از پایان ایام محرم و صفر به شکل مستمر ادامه خواهد داشت و پس از آن نیز پروژه‌ای مربوط به استاد جواد بدیع زاده آغاز می‌شود.

امینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ویژگی‌های این پروژه بیان کرد: در کنسرت پیش رو ۱۳ اثر برگزیده و شنیده نشده استاد مجید وفادار به انتخاب بنده و پوراندخت وفادار پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد و فکر می‌کنم تا پایان سال نیز نزدیک به۲۰ اثر دیگر به این مجموعه اضافه خواهد شد. ما در این اجراها کوشیده‌ایم برای اولین بار نگاه تنظیم و ارکستراسیون به سمت ارکسترهای زمان حیات استاد مجید وفادار با همان حال و هوا، تنظیم ها، تفکر صوتی و حتی رنگ دهی سازها باشد. در این راه هم از نوازندگان بسیار خوب و با کیفیتی استفاده کرده‌ایم که تصور می‌کنم کنسرت بسیار متفاوتی را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد. جالب است بدانید که از این ۱۳ اثر ۱۰ اثر برای همه مردم و مخاطبان آثاری ناشنیده است که این می‌تواند برای علاقه‌مندان موسیقی ایران نیز نکته جالب توجهی باشد.

وی با بیان اینکه آثار انتخاب شده برای این کنسرت بعد از هفتاد سال بازسازی شده است، گفت: ما برنامه‌های متعددی را برای بازسازی آثار بزرگان موسیقی ایران در نظر گرفته ایم که در این راه خانه موسیقی، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ  ارشاد اسلامی، بنیاد فرهنگی هنری رودکی تمام تلاش خود را انجام دادند تا تمامی موانع و مشکلات در مسیر این حرکت فرهنگی برداشته شود. به هرحال هنرمندانی چون مجید وفادار و جواد بدیع زاده افرادی بودند که موجب شهرت بسیاری از بزرگان موسیقی ایران شده اند. ما تلاش داریم با بازسازی آثار بزرگان به ارائه دیدگاه‌های علمی در موسیقی ایرانی و آسیب‌های این حوزه بپردازیم و در این راه افتخار می‌کنم که ارکستر«نیایش» توانسته محملی برای اجراهای فاخر موسیقی ایرانی باشد.




+ 9
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری