پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۰۲ شهریور ۱۳۹۸ ۱۰:۴۹
۹
۱
نسخه چاپی
حذف 4 صفر از پول ملی با هدف کاهش تورم

استفاده از نظرسنجی عمومی برای انتخاب نام پول ملی جدید

حذف 4 صفر از پول ملی با هدف کاهش تورم
طرح حذف 4 صفر از پول ملی با هدف کاهش تورم و ساماندهی نظام پولی کشور به صورت جدی توسط دولت در حال پیگیری است اما بد نیست که برای همراه کردن ذهنیت مردم برای انتخاب نام جدید از یک نظرسنجی عمومی اقدام شود.

هیات دولت روز چهارشنبه نهم مرداد ماه گذشته، لایحه حذف چهار صفر از «ریال» و تبدیل آن به «تومان» را به تصویب رساند و لایحه آن توسط حسن روحانی به مجلس ارسال شد، اما برخی کارشناسان نسبت به اجرای این تصمیم در شرایط کنونی خوش‌بین نیستند.

بحث در این زمینه موضوع جدیدی نیست و از سالها پیش حتی در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد نیز مطرح بود. بانک مرکزی نیز دو سال پیش از طرح خود برای حذف 4 صفر از پول ملی این کشور خبر داده بود.

طبق این مصوبه یک تومان معادل ۱۰۰ ریال می‌شود که البته در صورت تصویب طرح توسط نمایندگان مجلس اجرایی می‌شود.بر این اساس دولت که لایحه حذف 4 صفر از پول ملی را به مجلس ارائه داده است بعد از تصویب در بهارستان، دولت باید نسبت به اجرای آن و اعمال در اسکناس های جدید اقدام کند.

طبق طرح پیشنهادی بانک مرکزی که در دولت به تصویب رسیده، واحد پولی ملی جدید تحت عنوان «تومان» تعریف می‌شود که هر «تومان» معادل ده هزار (10000) ریال فعلی و یکصد (100) «ریال جدید» خواهد بود.

مطالب مرتبط: 

جلیل قربانی از تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی درباره چالش های پیش روی نام پول ملی جدید معتقد است: نام‌گذاری پول ملی از چالش‌های اصلی سیاستگذاران پولی به ویژه در زمان حذف صفر است. چرا که با حذف هر تعداد صفر از پول ملی، واحد پول پیشین دیگر وجود نخواهد داشت و لازم است که گزینش نام جدید برای پول ملی با در نظر گرفتن اقبال عمومی در دستور کار قرار گیرد. 

وی می افزاید: در لایحه دولت، پیشنهاد شده است که نام پول ملی بر پایه مصوبات قبلی از ریال به «تومان» تغییر کند و برای واحد پول خُرد هم واحد «پارسه» برگزیده شود. درباره انتخاب واژه مغولی «تومان» به جای واژه پرتغالی ریال، که از گذشته و حتیٰ در زمان رواج ریال، واحد پول رایج در بین مردم بوده، شاید چندان بحثی نباشد!

بنابر اظهارات این تحلیلگر اقتصادی، از آنجا که قرار است پیشنهاد دولت در مجلس شورای اسلامی بررسی شود، بد نیست که این نکات نیز مورد توجه قرار گیرد. برای تغییر نام پول ملی در برخی کشورها نام پیشین با یک پسوند، همچنان به کار می‌رود، مزیت این روش آن است که با نهادینه‌شدن تغییرات و تطبیق ذهنی و عملی مردم، این امکان وجود دارد که نام پول قبلی، پس از آن، دوباره رایج شود.

وی می ادامه می دهد: بنابراین اگر قرار بر این باشد که نام پول ملی هم با حذف صفر تغییر یابد، بهتر است این نام جدید یا مطابق روش گفته‌شده در بالا انجام پذیرد یا آن که نام پول جدید با یک نظرسنجی عمومی و بر اساس موافقت عمومی انتخاب شود. مزیت اصلی در هر دو روش آن است که ذهنیت عمومی برای همراهی با تغییرات و پذیرش پول جدید، از پیش فراهم خواهد شد.

قربانی چنین اظهار می کند که در انتخاب پول خُرد با توجه به این‌که قرار است پول اصلی به صد واحد تقسیم شود، بهتر است همانند دیگر واحدهای پولی مانند سنت و سانتیم، از واحد «صدک» به جای واژه‌های دیگر استفاده شود. با این کار، درک تقسیمات پول اصلی از نظر مردم آسان‌تر خواهد شد.



+ 9
مخالفم - 6
نظرات : 1
منتشر نشده : 0
 
ir
+0
unlike
-0
علی طایی ۰۰/۰۵/۱۰ - ۰۵:۴۰
پاسخ
comments تومان کلمه قابل هضم تری برای مبادلات رومره می باشد اما به دلیل ترکی بودن کلمه تومان میشه از کلمه تومن که در زبان عامیانه بیشتر استفاده میشود بهره برد
بدلیل اینکه هم تداعی کننده کلمه تومان میباشد و هم اینکه معنی کاملا فارسی مانند تو و من را میدهد.
ضمنا کلمه نزدیک تر به تومان کلمه توران و پوران می باشد که به نظرم راحت تر در زبان مردم میچرخد و ریشه بیشتری در فارسی دارند./1
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری