پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۰۲ شهریور ۱۳۹۸ ۲۱:۰۳
۱۳
۰
نسخه چاپی
جولان در توییتر

ماجرای ترند هشتگ شفافیت آرای پزشکی

جولان در توییتر
فردا ، سوم شهریور روز مهمی در مجلس است و امروز هم‌زمان با داغ شدن هشتگ شفافیت آرای پزشکی در حساب توییتری کاربران واقعی ایرانی در جهت تغییر سهمیه های پزشکی و شفافیت آرای پزشکی در مجلس شدند.

به رغم بالا رفتن تب دکتر شدن بین کنکوری ها، اما درنهایت تنها ۹ هزار نفر از جمعیت ۶۰۰ هزار نفری می‌توانند خودشان را به دانشگاه‌های علوم پزشکی رسانده و در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی تحصیل کنند، البته برای آموزش این ۹ هزار نفر از تمام توان آموزش عالی یعنی دانشگاه‌های روزانه، آزاد اسلامی و پردیس‌ها استفاده می‌شود و در عمل تنها ۱.۵ درصد از داوطلبانی که در کنکور سراسری علوم تجربی ثبت‌نام کرده‌اند، شانس دکتر خطاب شدن را پیدا می‌کنند.

گزارش تیتر برتر از توییت شفافیت آرای پزشکی 

تنها یک روز پس از روز پزشک موج تازه ای درباره انحصار رشته پزشکی در تویتر شکل گرفته است.کاربران با استناد به قانون اساسی و نظام انقلاب اسلامی به شفافیت آرای پزشکی اعتراض نمودند.گروه دیگری به نبودن پزشک در خانه های بهداشت متروکه شده پرداختند.
کاربرانی با اعتراض خود ، خواهان جدایی مجموعه سازمان آموزش پزشکی از مجموعه وزارت بهداشت شدند.در بیشتر توییت های حساب های کاربری مشاهده نمودیم که کاربران اشاره به جلسه فردا یکشنبه سوم شهریور 98 مجلس شورای اسلامی دارند.جایی که قرار است نمایندگان مردم در موضوع انحصار رشته پزشکی حول این محور تصمیم گیری نماید.

سرانه پزشکی ایران با کشورهای پیشرفته تفاوت دارد؟

محدود بودن ورودی دانشگاه‌ها برای داوطلبان تجربی درمقابل خیل عظیم داوطلبان درحالی است که اگر نگاهی به سرانه پزشک در ایران و مقایسه آن با دنیا داشته باشیم، باید بگوییم نه‌تنها باید ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی دچار تغییرات اساسی شود بلکه باید این مهم هرچه زودتر و پیش از اینکه کشور از لحاظ نیروی کار مورد نیاز در حوزه سلامت دچار مشکل شود، به مرحله اجرا برسد. براساس استاندارد جهانی باید به‌ازای هر هزار نفر، ۳.۵ پزشک در کشور وجود داشته باشد، اما این آمار در کشورمان در خوشبینانه‌ترین حالت به ۱.۶ می‌رسد؛ یعنی به‌ازای هر ۱۰ هزار نفر ایرانی تنها ۱۱ پزشک در کشور داریم، اما در کشورهای پیشرو این آمار به ۳۰ تا ۴۰ پزشک می‌رسد. همین تراز باعث شده کشورهایی مانند سوریه، تاجیکستان، قرقیزستان، ارمنستان و ازبکستان نیز وضعیت بهتری نسبت به ما در این زمینه داشته باشند و امروز به مرحله‌ای برسیم که برای رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند تربیت حداقل ۲۳۰ هزار پزشک و دندانپزشک باشیم.

با نگاهی دقیق‌تر به وضعیت تربیت نیرو در حوزه پزشکی، باید بگوییم در حوزه سرانه پزشکان متخصص وضعیت اسفباری داریم، به‌طوری که سرانه پزشکان متخصص در ایران به‌ازای هر ۱۰۰۰۰ نفر، پنج پزشک است، اما در کشورهای پیشرو این رقم به ۱۵ پزشک می‌رسد؛ از سوی دیگر تنها ۴۰ درصد از پزشکان ایرانی متخصص هستند، آماری که در کشورهای توسعه‌یافته به ۶۰ تا ۸۰ درصد می‌رسد. این وضعیت در زیرشاخه‌های دیگر پزشکی مانند دندانپزشکی و داروسازی نیز به همین شکل است؛ چراکه سرانه این دو رشته پزشکی در کشور ما به‌ازای هر صدهزار نفر ۳۳ و ۲۰ پزشک بوده، اما در کشورهای توسعه‌یافته این آمار به بیش از ۷۰ و ۶۰ پزشک می‌رسد.

کم بودن سرانه پزشک در کشور صدای برخی مسئولان را هم بلند کرده بود، به طوری که حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی چندی پیش اعلام کرده بود: «سرانه تعداد پزشک در ایران نسبت به میزان استاندارد جهانی بسیار کم است تا جایی که کشورهای جنگ‌زده فلسطین و سوریه وضعیت بهتری در زمینه سرانه تعداد پزشک نسبت به ایران دارند.» البته کم بودن تعداد پزشکان به نسبت نیاز کشور تنها باعث ایجاد مشکلاتی مانند افزایش بعضاً نجومی دستمزدهای پزشکان، ایجاد بازار انحصاری و درمقابل کاهش کیفیت خدمات درمانی شده است.

مطالب مرتبط : کنکور به ایستگاه رانت رسید

شبکه سیاسی اجتماعی توییتر

توییتر فارسی بیشتر از هرچیز میزبان نظرات سیاسی است. یکی از علت‌های مهم همین مسئله حضور پر رنگ سیاسیون ایرانی در همین شبکه اجتماعی است. در این بخش با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین و متدهای کلاسترینگ، توییتر فارسی به ۴ بخش، و بخش سیاسی نیز به دو قسمت «حامی دولت» و «منتقد دولت» تقسیم شده است.

در میان یک میلیون توییت فارسی بررسی شده، بیشتر از ۴۴ درصد مباحث اصلی مربوط به توییت‌های سیاسی بوده‌اند. مسائل اجتماعی و اقتصادی با بیشتر از ۱۸ درصد در رتبه دوم قرار گرفته‌اند اما از سوی دیگر می‌توان دید که تنها ۴ درصد، به موضوع فناوری اختصاص داشته‌اند.

اما اینجا یک پرسش مهم‌تر درباره گرایش توییت‌های سیاسی مطرح می‌شود. از آنجایی که سال ۹۷، سال افزایش قیمت ارز بود و شرایط زندگی نیز سخت‌تر شد، برخی از حامیان دولت دوازدهم به منتقدان آن تبدیل شدند. در این بررسی اما می بینیم که نسبت توییت‌های سیاسی به این شکل است که ۲۴.۴۷ درصد از توییت‌های سیاسی، حامی دولت دوازدهم هستند و ۱۷.۳۲ درصد از توییت‌های سیاسی نیز منتقد عملکرد دولت دوازدهم بوده‌اند.

از سوی دیگر توییتر به دلیل فضای سیاسی، به شدت تحت تاثیر کمپین‌های مختلف است. همین کمپین‌ها اصالت نظرات واقعی را از بین می‌برد. همه این اتفاقات در حالی می‌افتد که حتی خود توییتر هم به این مسئله اذعان دارد و مدتی قبل لیستی از این موارد را منتشر کرد. در نتیجه‌ی این مسائل، گزارش پیش رو وارد این حیطه نشده که در توییتر فارسی چه تعداد از کاربران طرفدار سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران هستند و چه تعداد از آنها، مخالف سیاست‌های آن.

مطالب مرتبط : حدود یک سوم قبول شدگان رشته‌های پزشکی پرطرفدار سهمیه‌ای هستند

 سوال دیگری که در این بخش مطرح است، مربوط به نوع جمع‌آوری داده‌هاست. باید توجه کرد که توییتر فارسی به شکل روزانه میزبان ۱۰۰ هزار توییت جدید است. این آمار نشان می‌دهد که سالانه حدود ۴۰ میلیون توییت به توییتر فارسی اضافه می‌شود. بخش زیادی از ۴۰ میلیون توییت، یا در جریان اصلی توییتر فارسی نقشی ندارند یا نمی‌توان از آنها تحلیل درستی به دست آورد.

 به همین دلیل، برای جمع آوری توییت‌ها دو معیار «جمع‌آوری یکنواخت توییت‌ها در بازه‌های زمانی مختلف» و «تمرکز بر روی Top Tweetهای توییتر» در نظر گرفته شد. اکنون ۱ میلیون توییتی که می‌توان نسبت آنها را در تصویر فوق دید، از توییت‌هایی به دست آمده‌اند که توییتر -بدون وابستگی به کاربر خاص- آنها را توییت با اهمیت می‌داند. در واقع با همین رویکرد، در هر ماه از سال گذشته حدود ۸۰ هزار توییت با اهمیت جمع آوری شده است که نتیجه آن در تصویر فوق پیداست.

با هم چند نمونه از توییت های کاربران را مشاهده کنیم

شفافیت آرای پزشکی

 

شفافیت آرای پزشکی

 

شفافیت آرای پزشکی

 

شفافیت آرای پزشکی

 

خبرنگار : امیرحسین بذلی



+ 13
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری