پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ ۲۲:۳۳
۱۱
۰
نسخه چاپی

دلیل خشکی پوست بدن چیست؟

دلیل خشکی پوست بدن چیست؟
خشکی پوست بدن شرایط ناراحت کننده ای را برای فرد درگیر ایجاد می کند که دلایل متعددی دارد و گاهی تحت تأثیر برخی از بیماری ها بروز می کند که باید برای درمان آن اقدام کرد.

خشکی بخشی از پوست بدن همراه با خارش و ترک خوردگی گاهی عذاب آور می شود و به طوری که دیگر لوسیون‌ها، کرم‌ها و پمادها تأثیر چندانی ندارند و گاهی به صورت مقطعی درمان و دوباره باز می‌گردد.

خشکی پوست به مدت طولانی و دردآور نباید نادیده گرفته شود و حتما باید برای درمان آن به متخصص پوست مراجعه کرد تا با تشخیص مناسب نسبت به رفع عوارض آن اقدام کرد.

دلیل خشکی پوست

خشکی پوست دلایل مختلفی دارد که به برخی از موارد آن اشاره می کنیم:

1- غدد چربی به مقدار کافی پوست را چرب نمی کنند، در نتیجه پوست خشک می شود.

2- قرار گرفتن پوست در معرض عناصر و فلزات بخصوص در زمستان.

3- عوامل ژنتیکی

4- برنامه غذایی نامناسب. کمبود مواد مغذی به خصوص ویتامینA و ویتامین های گروه B باعث خشکی پوست می شود.

5- عوامل محیطی مثل تابش نور خورشید، باد، سرما، مواد شیمیایی یا مواد آرایشی یا شست و شوی زیاد بدن با صابون های تند.

6- بیماری هایی مثل درماتیت (التهاب پوست)، اگزما، پسوریازیس یا سبوره ( فقدان ترشح غدد پوستی )

بیشتر بخوانید: ۷ درمان طبیعی برای خشکی پوست

از طرفی دیگر خشکی پوست ممکن است نشانه ای از یک بیماری جدی باشد.

www.titrebartar.com

 

خشکی پوست نشانه چه بیماری است؟

پوست شما از لایه های مختلفی تشکیل شده که لایه فوقانی آن اپیدرم نام دارد. اگر این لایه خشک و خارش دار باقی بماند و این مشکل با استفاده از لوسیون ها برطرف نشود، می تواند نشان دهنده ابتلا به مشکلات جدی سلامت باشد.

خشکی پوست و بیماری کلیوی

خشکی پوست از عوارض پوستی بیماری ‌های کلیوی است. در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه، پوست طراوت و لطافت خود را از دست می ‌دهد، حالت شکننده پیدا می‌ کند و دچار خارش‌ های گسترده یا محدود می ‌شود. مصرف مقادیر بالای داروهای مدر (ادرارآور) در این بیماری نیز، یک عامل تشدید کننده خشکی پوست است.

کرم های مرطوب کننده در افرادی که پوست خشک دارند ممکن است سبب تسکین خارش شود. در طولانی مدت، تنها پیوند کلیه می تواند سبب تسکین دائمی این عارضه ناراحت کننده در این بیماران شود.

خشکی پوست و سرطان پوست

خشکی پوست و ضخامت آن که در نهایت باعث خونریزی پوست می شود، می تواند نشانه ای از ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی باشد؛ یعنی دومین فرم رایج سرطان پوست. این سرطان خود را با زگیل یا زخم های باز نیز نشان می دهد. سرطان سلول سنگفرشی در اثر قرارگیری طولانی مدت در معرض اشعه یو وی آفتاب ایجاد می شود و به راحتی قابل درمان است. به ندرت این نوع سرطان بدشکل و کشنده است.

خشکی پوست و دیابت

یکی از تظاهرات بیماری دیابت، تظاهرات پوستی است. هنگامی که سطح قند خون شما بیش از حد بالا می رود، بدن دچار کم آبی می شود. دیابت همچنین منجر به دخالت در فرایند تعریق معمول و کاهش رطوبت پوست می شودد.

خشکی و ترک پوست و آسیب پذیری آن در برابر باکتری ها و عفونت ها از عوارض شایع دیابت است. استفاده از نرم کننده ها در فصول خشک سال، استفاده از دستگاه بخور در منزل، پرهیز از حمام و دوش گرفتن با آب بسیار گرم و در نهایت مراجعه به پزشک در بیماران دیابتی که از عوارض پوستی رنج می برند، ضروری است.

خشکی پوست و اختلال تیروئید

هنگامی که سطح هورمون تیروئید بیش از د پایین می آید، علائمی مانند کاهش متابولیسم، احساس سردی، فراموشی، افسردگی و یبوست ظاهر می شوند. هورمون های تیروئید نقش مهمی در سلامت سلول های های جدید پوست دارند. اگر کم‌ کاری غده تیرویید برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، تاثیر خاصی را روی پوست و موی فرد به جا می ‌گذارد مانند خشک‌ شدن، ریزش، بد رنگ‌ شدن و از بین رفتن جلای موها. 

البته این عوارض بر پوست نیز قابل‌ مشاهده‌ اند که از مهم‌ ترین آنها می‌ توان به پوسته ‌پوسته‌ شدن و خشک ‌شدن پوست اشاره کرد. در کم‌ کاری تیرویید با استفاده از داروی لووتیروکسین به تدریج مشکل‌ پوسته ‌پوسته شدن، زبری و خشکی پوست و همچنین ریزش مو و تنک ‌شدن آن برطرف خواهد شد و جای نگرانی نخواهد بود.



+ 11
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری