پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ ۲۰:۴۶
۱۹
۰
نسخه چاپی

ایرانگردی؛ایلام شاهکار خلقت ایران

ایرانگردی؛«ایلام» شاهکار خلقت ایران
استان ایلام در منطقه‌ای کوهستانی در حاشیه جنوب غربی رشته‌کوه‌های زاگرس قرارگرفته است.دره‌های شگفت، رودها و آبشارهای طرب‌انگیز، غارهای بی‌نظیر، کوه‌های سر به فلک کشیده، اقلیم‌های متنوع آب و هوایی، هم‌جواری دیدنی کوه و دشت، سادگی هزار رنگ طبیعت وحشی و چشم‌اندازهای بدیع استان، ایلام را به شاهکار خلقت ایران تبدیل کرده است.

ایلام، یکی از شهرهای غربی ایرانه که بعد از شهرهای کرمانشاه و سنندج، سومین شهر بزرگ کردنشین کشور هم محسوب می شه. به خاطر سرسبز بودن و نماهای فوق العاده زیبا، لقب عروس زاگرس رو به دوش می کشه. این نقاشی سبز در زمان باستان به اریوجان شهرت داشته ولی ایلام کنونی در ناحیه ای به نام حسین آباد در سال 1308 شمسی از نو بنا شده. ایلام، به دلیل قرار گرفتن بین کوه ها، از آب و هوای معتدل تری نسبت به بقیه نقاط استان برخورداره. حکومت خود مختار والیان در ایلام و پشتکوه از سه قرن پیش برقرار بوده و مرکز حکمفرمایی والیان، مکان ثابتی نداشته. به خاطر همین موضوع، قشلاق عشایر، زمستان ها در باغشاهی عراق و حسینیه بین النهرین بودن و تابستان ها برای ییلاق در هلیلان و حسین آباد (ایلام کنونی) به سر می بردن.

آخرین والی منطقه در سال 1309 شمسی توسط رضاشاه سرکوب شد. بعد از اون، حسین آباد با نام جدید ایلام در تقسیمات کشوری جا گرفت. در حال حاضر شهر ایلام به عنوان مرکز سیاسی، اداری استان ایلام از شهرهای توسعه یافته غرب کشوره و به لحاظ داشتن تفرجگاه های جنگلی از زیباترین شهرهای استان محسوب می شه، همچنین آثار تاریخی فراوانی در این استان وجود داره که گردشگرهای زیادی رو به خودش جذب می کنه.

خوراکی و سوغاتی ایلام

در استان ایلام، غذاهای محلی بین مردم از جایگاه بالایی برخوداره و زنان شهر، هر کدوم از غذاهای محلی رو به مناسبت و در فصل به خصوصی درست می کنن، مثلا غذاهای محلی کشکینه، ترخینه و شله امیری مخصوص فصل سرما هستن و برای درمان سرما خوردگی از اونها استفاده می شه. از غذاهای محلی دیگه استان ایلام می شه به برنج و گوشت، دنده پلو، بابایاری، آو گوشت بامیه، نژی آو(عدس)، نخه (نخود)، تماته آو(گوجه فرنگی)، گوشت، خاینه(تخم مرغ- نیمرو)، لوبیه پلو، حلوا، کشک دو(کشک دوغ)، ترخینه، ماش آو، جوجگ آو(جوجه)، شله و..اشاره کرد. ترگ، کنگر، پیچگ، بوله وله، پاقازه، و... از غذاهای دیگه ایلام هستن که از گیاهان کوهی تهیه و در فصل بهار برداشت می شن و بعد از خشک کردن از اونا در فصل زمستان استفاده میشه.

سوغات محلی از ویژگی ها و شاخص های فرهنگ هر استان محسوب می شه و گردشگران و مسافران علاوه بر بازدید آثار تاریخی و طبیعی به دنبال شاخصها و ویژگی های بومی و محلی هم هستن. ایلام از اون دسته از شهرهاییه که با این که سوغات محلی مختلفی داره اما به دلیل خوب معرفی نشدن، باعث فراموش شدن این سوغات در طول زمان شده.

سوغات محلی استان ایلام طوری در کشور ناشناخته مونده که حتی بعضی از افراد بومی منطقه هم سوغات ایلام رو نمی شناسن. با این حال اگه به این شهر سفر کردین و دوست دارین سوغاتش رو بشناسین، خوبه که بدونین مهمترین سوغاتی و صنایع دستی این استان که به دست هنرمندانه زنان و دختران ایلامی تولید می شه، فرش کرک و ابریشم و گلیم منحصر بفرد گل برجسته ست که نقش و نگارهای اون از طبیعت و تاریخ و فرهنگ این منطقه الهام گرفته شده.

علاوه بر صنایع دستی این شهر که شامل جاجیم بافی، نمد مالی، گیوه بافی، فرنجی مالی، قتره بافی و صنایع چوبی میشن، سوغات خوراکی زیادی در ایلام وجود داره که شیرینی خوشمزه "بژی برساق" مهمترینشونه. شیرینی کله کنجی و کاک، حلوائی بگل، عسل کوهی، کشک، سقز محلی و انواع نان محلی از سوغات خوراکی دیگه این شهر به حساب میان.

گردشگری ایلام

ایلام پر از جاذبه های گردشگری که همین موضوع باعث شده تا افراد زیادی برای بازدید به این شهر سفر کنن. دیدنی های این شهر فوق العاده زیبان و طبیعتی آرامش بخش، حاکم بر این شهر کوهستانیه. ما چند مورد از این جاذبه هارو به شما معرفی می کنیم . قلعه قیران، قلعه ای زیبا و تاریخی از دوران اشکانیان، شهر تاریخی ماداکتو، که 1400 سال قدمت داره، تنگه بهرام چوبین، تنگه ای باستانی و شگفت انگیز که مخفی گاه بهرام چوبین بوده، تنگه ارغوان که فوق العاده زیبا و دیدنیه، کتیبه تخت خوان، که یادگار آخرین والی پشتکوهه، قلعه والی، تنگه رازیانه، غار چهل ستون، کوه مانشت و آبشار سرطاف .

تنگه ارغوان

تنگه ارغوان

این تنگه فوق العاده زیبا و رویایی جزو مناطق سردسیر استان و زادگاه اصلی درختچه ارغوان به حساب می آید. این منطقه در گذشته به "گاوز" معروف بوده و محل رشد گونه های متنوع گیاهی از جمله بلوط ، دافنه ، کیکم و زالزالک بوده ولی متاسفانه اصلی ترین گونه گیاهی این منطقه که درختچه ارغوانه در حال انقراضه. در محدوده این تنگه و ارتفاعات ییلاقی اطراف آن صنعت زنبورداری عسل ناب، رونق دارد.

تنگه رازیانه

تنگه ها و شیارهای فرسایشی از منابع عمده و ژئوتوریسمی در استان ایلام محسوب می شوند. این تنگه ها بیشتر در سازند آسماری دوره الیگو میوسن تشکیل شده اند. علت اصلی پیدایش آنها فعالیتهای تکتونیکی، فرسایش و عمل انحلال است. از جمله این تنگ ها تنگ رازیانه در 57 کیلومتری جنوب ایلام در حاشیه جاده ارتباطی ایلام به دره شهر و بعد از روستای چنارباشی است. جنس سنگهای مسیر تنگه از آهک با ترکیبات کربنات کلسیم است. این سنگ ها به سازند آهکی آسماری تعلق دارند. منشا اولیه این اثر طبیعی ایجاد درز و شکاف بر اثر فعالیتهای تکتونیکی منطقه روی لایه های منطقه روی لایه های ضخیم آهک است. عملکرد پدیده فرسایش به ویژه انحلال، وضعیت توپوگرافی خاص، اختلاف ارتفاع و شیب تند بخش های بالا و پایین دست در کنار سایر عوامل طبیعی از جمله بارش و پوشش گیاهی متنوع دست به دست هم داده اند تا این اثر طبیعی شکل گیرد.

بیشتر بخوانید:ایرانگردی؛ ارومیه شهر شیرین تاریخ

فعالیتهای هیدرولوژی و ژئوهیدرولوژی و عملکرد آبهای سطحی و زیرزمینی در قالب انحلال این درز و شکاف را عمق بخشیده اند و طی سالیان طولانی آنرا به شکل یک اثر کم نظیر طبیعی درآورده اند. با توجه به وجود لایه های یکسان و هم جنس و عدم مشاهده هرگونه جابجایی این لایه ها در طول آنها، بر خلاف نظرات غیر کارشناسی و غیر تخصصی، هیچ گونه عملکرد ناشی از فعالیتهای گسیختگی و گسل برای ایجاد آنها قابل تصور نیست.

غار چهل ستون

غار چهل ستون

غار چهل ستون، که در زبان محلی به آن (غار چل سه توین) می گن، در 30 کیلومتری شمال شرقی ایلام، واقع در شهرک شباب، از توابع شهرستان سیروان و یکی از دیدنی ترین غارهای طبیعی منطقه ست. مساحت غار چهل ستون 144 مترمربع و ارتفاعش 9 متره. در داخل این غار زیبا یک حوضچة آب شیرین وجود داره که عمق آن 3 تا 5 متره. قندیل های سنگی زیبا و نقش های طبیعی درون غار، از جذابیت خاصی برخوردارند و شکوهی افسانه ای به آن بخشیدن. دیدار از این غار زیبا، می تونه برای هر بیننده ای دلپذیر و خاطره انگیز باشه. صعب العبور بودن دسترسی به غار شاید از دلایل ناشناخته ماندن آن بشمار بیاد. این غار، چهل ستون داشته، که به مرور زمان بیشتر آنها تخریب شدن. ارتفاع ستونها 6 متر و با مقطع دایره ای به قطر 50 سانتی متره.

آبشار سرطاف

آبشار سرطاف

این آبشار چند پله ای محوطه وسیعی را دربرگرفته و معمولا در فصول کم آبی، خشک می شود. آب این آبشار نیز مانند آب رودخانه چم او، از آلودگیهای زیست محیطی بی بهره نمانده و محیط پیرامون آن نیز، نیاز به توجه و محافظت بیشتری دارد. در ادامه مسیر این آبشار به روستای مهدی آباد و باغات زیبای میوه خواهید رسید که از باغات گردو، انار و زردآلو تشکیل شده. منظره کوه اسرارآمیز قلاقیران از دور بر زیبایی طبیعت اطراف افزوده است. مسیر دسترسی به این آبشار کوچک ولی زیبا از میدان قرآن ایلام آغاز می شود. صخره های هلالی شکل این منطقه در نوع خود جالب توجه است.

کوه قلاقیران

کوه قلاقیران از کوه های استان ایلام در غرب ایرانه. این کوه رو به لحاظ جلوه ای طبیعی باید در زمره یکی از بهترین نقاط کوهستانی کشور به شمار آورد. این کوه در 3 کیلومتری شهر ایلام قرار داشته و مناظر طبیعی آن از جمله تفرج گاههای ششدار، دارای زیبایی ها و جذابیت های کم نظیریست. به لحاظ مردم شناسی هم این کوه در ایلام از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و به نوعی در ادبیات شفاهی نماد شهر ایلام به شمار میاد.

قلعه والی

قلعه والی یکی از بناهای فرهنگی-تاریخی مشهوری است که در سال 1326 به دستور غلامرضا خان والی فیلی در محله ای که به ده بالا مشهور بوده، ساخته شده است. غلامرضا خان والی این محل و بنا را برای اسکان خود و همسرانش در فصل تابستان انتخاب کرده و آن را روی تپه ای نه چندان بلند احداث کرد. قلعه والی در زمان ساخت، در فضایی کاملا باز ساخته شده بود ولی با پیشرفت شهرنشینی، اطراف آن با ساختمان های مسکونی و اداری محصور شده است.
امروزه تنها موزه مردم شناسی شهر ایلام در قلعه والی قرار گرفته است .

کتیبه تخت خان

در مسیر جاده ایلام به مهران، در منطقه ای به نام تخت خان، یادگار آخرین والی پشتکوه یعنی غلامرضا خان که به صورت سنگ نوشته ای وجود داره، دیده می شه. این والی دستور داده که تاریخ خاندانش و کارهایی که کرده است را به خط کوفی روی یه سنگ 2.5 متری حکاکی کنند.



+ 19
مخالفم - 13
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری