پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ ۱۸:۰۶
۹
۰
نسخه چاپی
عزاداری به سبک بچه پولدارها

محرم لاکچری برای افراد لاکچری

عزاداری به سبک بچه پولدارها
عکس هایی که این روزها در صفحات مجازی در مورد اسراف و حرکات غیر اخلاقی منتشر می شود در جامعه نمود اخلاقی بدی دارد

به تازگی ویوئویی  از شیوه های عجیب  و غریب عزاداری در ماه محرم و حرکات غیراخلاقی در مراسم تعزیه خوانی و تجمل‌گرایی و اسراف در آیین‌های مذهبی منتشر شده است که ضرورت تجدید نظر در برخی ابداعیات جدید و شیوه های خاص عزاداری را می طلبد.

یکی از این ویدئو ها مربوط  به برگزاری یک مراسم تعزیه خوانی است که به سرعت در فضای مجازی در حال پخش است که متاسفانه از برخی حرکات و رفتارهای غیراخلاقی در تعزیه خوانی برای سالار شهیدان حکایت دارد.

اما به تازگی سبک سینه‌زنی  جدیدی رایج شده که به نوعی با باله ترکیب شده است؛ این ها تنها گوشه هایی از آسیب‌های محتوایی در عزاداری محرم است.

 اما مسئله نگران کننده دیگری  که در میان عزاداری ها مشاهده می شود شیوع بیش از اندازه سبک زندگی اشرافی‌گری در میان برخی مذهبیانی است که با انتصاب خود به مذهب وجهه اجتماعی برای خود دست و پیدا کردند که طبقه‌ای جدید تحت عنوان «اشرافیت مذهبی» را ایجاد کرده  است.

مراسم‌های لاکچری ماه محرم، مداح‌های که برای چند ساعت روضه میلیون‌ها تومان به جیپ می‌زنند، گوش دادن به روضه در ماشین آخرین‌مدل نمونه‌های از اشرافیت مذهبی است.

نمونه آن که طی سال های اخیر رواج یافته است وجود پورشه‌ سوارانی که با نوشته‌های مذهبی روی ماشین‌ خود منجر به خلق پدیده ای به نام طبقه‌ای جدید تحت عنوان «اشرافیت مذهبی» شده اند!

مطالب مرتبط : لباس های لاکچری محرم

علامت طلاکوب 200 میلیونی

ناصرخسرو در روزهای محرم تبدیل به به بازار موقت لوازم عزادارای می‌شود اما امسال گرانی‌ها قدرت خرید عزاداران را کاهش داده و مشتریان این کالاهای مذهبی نسبت سال گذشته نصف شده است. همزمان با افزایش قیمت لوازم عزاداری محرم پای لوازم عزاداری لاکچری هم به این بازار باز شده به طوری که فروشندگان ناصرخسرو می گویند: ساکنان شمال تهران اجناس خود را تلفنی سفارش می دهند، از زنجیر 150 هزار تومانی تا پرچم‌های 600 هزار تومانی که قیمت خوردند!

به ابن فهرست اقلام لاکچری طبل 900 هزار تومانی که حالا به بیش از یک میلیون و پانصد هزار تومان هم رسیده است اضافه کنید. قیمت علامت‌های طلاکوب و فولادکوب بستگی به میزان طلایی دارد که در آن استفاده می‌شود هم از این فهرست جدا نیست به طور مثال یک علم 23 تیغه طالکوب بیش از 200 میلیون تومان قیمت دارد.

مطالب مرتبط : نحوه پخت شله زرد محرم

پیراهن مشکی لاکچری

نرخ پیراهن مشکی ترک حتی به 800 هزار تا یک میلیون تومان هم می‌رسد و البته پارچه‌های چینی که بیشتر الیاف نایلونی دارند و به گفته فروشندگان باعث تعریق زیاد بدن می‌شوند، قیمت کمتری دارند و نرخ هر دست پیراهن مردانه مشکی برای ماه محرم به 100 تا 250 هزار تومان هم رسیده است!

اشرافیت مذهبی که از تجمیع دو پدیده متعارض -که معمولاً باید در مقابل هم قد علم کنند- شکل‌گرفته، یکی از آفت‌های جدیدی است که اگرچه پیشینه تاریخی دارد اما آثار مخرب و تخریب‌کننده‌ای در جامعه خواهد گذاشت که کمترین آن می‌تواند کمرنگ شدن اعتقادات دینی و بدبینی در امور دینی باشد.

مطالب مرتبط : لاکچری ترین مدل مانتو های محرم 98

پیامدهای اخلاقی محرم لاکچری

این روزها متاسفانه جلوه های نامبارک تجمل گرایی و اشرافی گری در جامعه ما خودنمایی می‌کند؛ در جامعه ای که از دو منبع قدرتمند و ریشه دار معارف ناب اسلامی و تمدن کهن ایرانی برخوردار است ، جنبه های زشت تمدن غربی جرات عرض اندام می کند. جهیزیه های چند صدمیلیونی ، عروسی های پر خرج و پر از اسراف در تالارهای اشرافی  و لباس عروسی چند ده میلیونی که  دوخته میشود فقط برای یک شب و موارد اینچنین معرف فرهنگ خطرناک  اشرافی گری است. این فرهنگ غلط و شیطانی که بازدارنده جامعه اسلامی از پیمودن صراط مستقیم است همواره مورد انزجار اسلام بوده و در سیره و گفتارپیامبر و اهل بیت (ع) و آیات قرآن نصبت به آن هشدار های مکرر بیان شده است.  رسول خدا(صلّى اللَّه علیه و آله)  فرمودند: "هر کس هر گونه خوراکى که دلش مى‏خواهد بخورد، و هر گونه جامه‏اى که دلش مى‏خواهد بپوشد، و هر گونه مرکبى که دلش مى‏خواهد سوار شود (و برده امیال خودش باشد)، خداوند به او نگاه نمى‏کند مگر آنگاه که روش خود را تغییر دهد و از آن دست بردارد." (تحف العقول، ابن شعبه حرّانی، ص ۳۸ ؛)

اشرافی گری پدیده ای است که گرچه قبل از انقلاب در کشور ما به وفور به آن دامن زده میشد  و روز به روز گسترش می یافت، اما پس از انقلاب و بر اساس آموزهها و آموزش های  انقلابی گری در جامعه رو به افول نهاد و حتی کسانی که در طبقه اشراف زندگی می کردند بخاطر جو حاکم بر جامعه خود را پنهان می کردند اما اکنون این بیماری در جامعه ما روز به روز در حال افزایش است افزایشی پرسرعت و بی توقف!که اگر جلوی آن گرفته نشود و فکری برای آن  نشود تبدیل به یک غده سرطانی شده و می تواند به چالشی عظیم برای انقلاب اسلامی تبدیل شود.
بیماری اشرافی گری امروز اما جلوه تازه تری پیدا کرده است بنام  اشرافی گری مسئولان، این تجمل گرایی حتی از تجمل گرایی مردم نیز خطرناک تر است ،‌چرا که غیر مسئول از جیب خودش اسراف میکند ولی مسئول به عنوان کسی که امانت دار بیت المال است و البته بدان دسترسی راحت تر دارد  اگر به سمت اشرافی گری حرکت کند به بیت المال خیانت نموده است . دغدغه ای که مقام معظم رهبری بارها آن را بیان نموده و خواستار توجه جدی به آن شدند. معظم له در خطبه های عید سعید  فطر در سال جاری با اشاره به بحث حقوق های نجومی و تاثیرات بسیار مخرب آنها در جامعه فرمودند:"ما آسیب‌های ناشی از فقر را شناخته‌ایم، روی آنها برنامه‌ریزی میکنیم، درباره‌ی آنها جلسه میگذاریم، امّا آسیب‌های ناشی از مستی اشرافیگری را کأنّه درست نمی‌شناسیم"
حال باید این سوال را پرسید که چرا برای برخورد با این پدیده اقدام جدی صورت نمی پذیرد؟

مطالب مرتبط : اعمال شب اول محرم

خبرنگار : امیرحسین بذلی



+ 9
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری