پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ ۲۰:۴۸
۱۴
۰
نسخه چاپی

مکانهای دیدنی شهر ساری

مکانهای دیدنی شهر ساری
ساری، یکی از زیباترین مراکز استان کشورمان است که با طبیعتی وصف‌ناشدنی و جاذبه‌های گردشگری و تفریحی بی‌نظیر در استان مازندران واقع شده است.

ساری شهریست در میان جنگل و دریا، با طبیعتی بکر و دنیایی از دیدنی ها! این شهر، بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر استان مازندران و مرکز این استان، در شمال ایرانه، که از نظر جغرافیایی، از شرق به شهرستان میان دورود، از شمال به دریای مازندران، از غرب به قائمشهر و از جنوب به رشته کوه های البرز محدود می شه. از نظر آب و هوایی تابستونای معتدل و نمناک و زمستونای نسبتاً سرد و خشک داره. همچنین بخش های جنوبی کوهستانی این شهر، زمستونای طولانی و بسیار سردی داره. رونق این شهر، بعد از تاج گذاری و اقامت آقا محمد خان قاجار آغاز شد و امروزه از شهرهای مهم ایران از لحاظ ارتباطی به حساب میاد. در کل باید گفت ساری با طبیعت سرسبز، مردمان مهربان و غذاهای محلی لذیذ، همیشه یکی از مقاصد توریستی مهم بین شهر های ایران بوده و هست.

خوراکی و سوغاتی ساری

طعم خوش و منحصر به فرد غذاهای مازندرانی به خصوص مرغ ترش، همیشه زبانزد خاص و عام بوده. مردم هر شهر عادت های غذایی مخصوص به خود و مواد خاصی برای تهیه غذاهاشون دارن، ساری هم از این قاعده مستثنی نیست. در کل غذاهای مازندرانی اکثرا با سبزی های معطر محلی، رب انار و گردو تهیه می شن که می تونین تمام این غذاهای خوشمزه رو در ساری نوش جان کنین. غذاهایی مثل مرغ ترش، ماهی شکم پر و مرغ شکم پر، سیر انار، کدو پلو، چاشنی ساک و ناز خاتون.

صنایع دستی شامل صنایع چوبی، حصیربافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، جوراب بافی، موج بافی، نمدمالی، سفال گری و… از سوغاتی های این شهر به حساب میان که بیشترمیشه سوغاتی هایی مثل صنایع چوبی، گلیم و سفال رو از فروشگاه ها و بازارهای داخل شهر مثل بازار ترکمن ها و بازار بزرگ امام رضا تهیه کرد. برای خرید ماهی هم می تونین به بزرگترین بازار ماهی شمال کشور یعنی بازار بزرگ ماهی فروشان ساری مراجعه کنین و تازه ترین ماهی ها رو خریداری کنین. برای گشت و گذار هم، خیابان های فرهنگ و قارن بهترین انتخاب هستن که مراکز خرید لوکس ساریه.

گردشگری ساری

ساری یکی از شهرهای زیبای شمال ایرانه، که هم در مجاورت دریا قرار گرفته، هم پر از جنگل های سرسبز و رویائیه، طبیعت زیبای این شهر، همیشه مورد نظر حکام محلی قرار داشته، به همین دلیل عمارت ها و کاخ های قدیمی در کنار طبیعت جذاب، مهمترین دیدنی های این منطقه رو تشکیل می دن.

از مهم ترین این جاذبه ها، می شه به چشمه های باداب سورت، که یکی از زیباترین و بی نظیرترین چشمه های جهان و به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران و دومین چشمه اب شور جهان ثبت شده، برج رسکت، برجی زیبا که بیش از 5000 سال قدمت داره، عمارت کلبادی، که خانه ای 200 ساله با تزئینات بی نظیره، مسجد جامع ساری، که نخستین مسجد شمال ایران بعد از ورود اسلام بوده، دریاچه چورت، دریاچه ای زیبا و بکر، که توسط درختان محصور شده، دریاچه الندان که آب آن تنها از نزولات آسمانی تامین می شه، منطقه حفاظت شده دودانگه و چهاردانگه که در گذشته زیستگاه پلنگ ایرانی بوده، پناهگاه حیات وحش سمسکنده که در فصل مستی گوزنها فوق العاده ست، چشمه های باداب سورت، پارک نیلوفر آبی، تالاب سراندون و بالندون، آبشار اوبن، پناهگاه حیات وحش دشت ناز، قلعه رسکت و آبشار یخی اشاره کرد.

دریاچه چورت

دریاچه چورت

دریاچه چورت در شمال شرقی مازندران قرار داره و وسعتی حدود 2.5 هکتار داره، این دریاچه به علت زمین لرزه ای در حدود 70 سال پیش و بسته شدن مسیر چشمه ای که در کنار دریاچه قرار داره ایجاد شده. درختان پاییزی که این دریاچه رو محصور کردن زیباییش رو چند برابر کردن. در سفر به این دریاچه بازدیداز چشمه های رسوبی زیبای باداب سورت را فراموش نکنین و مطمئن شین که دوربینتون رو قبل از سفر جا نذارین. دریاچه زیبایی که دریاچه چورت هم نامیده میشه و در نزدیکی روستای چورت، یکی از روستاهای دهستان گرماب بخش چهاردانگه قرار داره. این دریاچه سال1300 خورشیدی بر اثر زمین لرزه و رانش زمین و در پی بسته شدن مسیر آب چشمه ای که در کنار دریاچه قرار داره، بوجود آمده. جالبه بدونین این دریاچه ماهی هم داره و ماهی های موجود در دریاچه توسط افراد محلی به دریاچه انداخته شدن. فقط بهتون ماهیگیری اونم با ریسه کف خواب رو توصیه نمیکنم که بخاطر وجود درخت در کف دریاچه حتما به دردسر می افتین!!!

چشمه های باداب سورت

www.titrebartar.com

 

تصور کنین روی صخره های نارنجی رنگی قدم می زنین که لایه لایه زمین رو بالا رفتن و آب از بلورهای سنگی شان چکه می کنه، رو که بر گردونین، پشت سرتون زمین لایه لایه سبزآبیه و کمی اون طرف تر، لایه لایه زرد.
مشابه همچین جایی تنها در سه کشور ترکیه، امریکا و نیوزلند وجود داره، اما شما برای دیدنش کافیه فقط تا ساری برین. باداب سورت دو چشمه داره با آب هایی که هر کدام رنگ، بو و مزه خودشون رو دارن. یکی شور شور و دیگری ترش و شیرین!

بیشتر بدانید:ایرانگردی؛ ارومیه شهر شیرین تاریخ

چشمه شور باداب سورت استخر آبی کوچکی است که معمولا تو تابستان برای آب تنی استفاده می شه و برای درمان دردهای کمر، پا، روماتیسم، میگرن و امراض پوستیه، اما چشمه دیگر باداب سورت که در نزدیکی این چشمه قرار گرفته، با آب زرد و نارنجی رنگش که از صخره ها نشت می کنه، اکسید آهن رو از قعر صخره ها به زمین می آورد.

دریاچه الندان

دریاچه الندان که به نام آببندان پله ازنی هم شناخته می شه از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری است . تو فصل زمستان اینجا محل سکونت اردک های وحشی می شه و تو چند سال گذشته هم با رها سازی ماهی در این دریاچه کاربرد های آن افزایش پیدا کرده .
جالبه بدونین آب این آببندان فقط از طریق نزولات آسمانی تامین می شه و هیچ رود خانه ای به سمت آن جریان نداره. نحوه قرار گیری و نوع خاکش باعث شده که با کمترین بارش هم تمام آب های باران و برف به سمت این دریاچه جریان پیدا کنه و عدم نفوذ پذیری خاک آن باعث شده که ماندگاری آب در این آببندان زیاد باشه .

آبشار اوبن

آبشار اوبن یکی از زیباترین و بکرترین آبشارهای ایران در عمق جنگل دودانگه ساری است. این آبشار در مرز استان های سمنان و مازندران در منطقه حفاظت شده دودانگه قرار گرفته. آب آبشار به رودخانه شیرین رود می ریزه. اوبن در زبان محلی به معنای زیر آبه. ارتفاع آبشار از سطح آبهای آزاد در حدود 1700 متره. این آبشار از چشمه طبیعی در بالادست خود تغذیه می شه و به رودخانه تجن میریزه.

 پارک نیلوفر آبی

بوستان نیلوفر آبی در کیلومتر دو جاده ساری به نکا در فاصله 800 متری از جاده اصلی در مجاورت روستای آبندان سر منظره چشم نواز درخت و آب را ایجاد کرده است.

تالاب سراندون و بالندون

مجموعه تالابی در جوار روستای سید محله تو 25 کیلومتری ساری به طرف بابلسر قرار گرفته. این مجموعه تالاب دارای دو بخش جنوبی (سراندون) و شمالی (بالندون) است.
وسعت آن ها حدود 30 هکتار و عمق متوسط آن یک متر است که در زمستان و پاییز پر آب، در بهار و تابستان به علت استفاده های زراعی کم آب است. آب این تالاب ها شیرینه و پیرامون آن ها نیزار و گیاهان مردابی است که با مرغزار و شالیزار احاطه شده است.
این مجموعه از تالاب نیز به دلیل اقلیم مناسب، آب شیرین، پوشش گیاهی و مواد غذایی، زیستگاه پرندگان و آبزیان است. پاییز و زمستان این تالاب ها نیز مامن و زیستگاه مرغان مهاجر شده است. دسترسی مناسب، محوطه سرسبز و دلنشین، مناظر بکر و وحشی، فضاهای گردشگاهی جالبی رو پدید آورده است که می تونه مورد توجه مسافرین و توریست ها واقع بشه .

پناهگاه حیات وحش دشت ناز

از اسمش معلومه که با یک منطقه بسیار زیبا با طبیعت و منظره های دیدنی سر و کار داریم. برای رسیدن به این منطقه باید از جاده اصلی ساری به گهرباران برید تا تو 29 کیلومتری شمال شرق ساری به دشت ناز برسید.
این منطقه الان محل تکثیر گوزن زرد ایرانی که یکی از نادرترین گونه های گوزن تو کل دنیاست. البته دشت ناز به دلیل طبیعت و گیاهان منحصربه فردش هم حسابی معروفه.
دشت ناز برای علاقمندان به طبیعت و حیات وحش منطقه ای جذاب ودیدنیِ و گردشگران، با مجوز از سازمان محیط زیست میتونن از این منطقه دیدن کنن و از تماشای گوزن زرد، قرقاول و کبوتر لذت ببرن.

قلعه رسکت یکی از این نقاط تاریخی ساری

درسته که تا اسم شمال میاد آدم یاد دشت، طبیعت، جنگل و مهمتر از همه دریا می افته اما شمال کشور به خصوص ساری جاذبه های تاریخی هم کم نداره.
یکی از این نقاط تاریخی دیدنی قلعه رسکته که تو یه روستا به همین اسم قرار گرفته.برج رسکت مربوط به سدهٔ 5 ه‍.ق است و در شهرستان ساری، بخش دودانگه، روستای رسکت واقع شده
قدمت این برج بیشتر از هزار ساله و بدنه اش رو از آجر ساختن ولی حدفاصل بدنه و گنبد برج، مقرنس کاری شده و با وجود گذشت این همه سال هنوز هم دیدنیه. این اثر در تاریخ 9 مرداد 1312 با شمارهٔ ثبت 193 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده.



+ 14
مخالفم - 14
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری