پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ ۰۱:۴۱
۷
۰
نسخه چاپی

چکونه از عرق کردن زیاد جلوگیری کنیم؟

چکونه از عرق کردن زیاد جلوگیری کنیم؟
برخی از افراد، بیشتر از دیگران عرق می‌کنند. این مسئله می‌تواند به نوعی آزار دهنده باشد. عرق برای بسیاری از مردم نشانه‌ی آن است که وضعیت جسمی خوبی ندارند. اما همیشه این صحیح نیست!

عرق کردن، روند طبیعی بدن برای خنک کردن خودش است. عرق می‌تواند ناشی از یک واکنش عاطفی مانند اضطراب، یک مریضی، یا یک فعالیت بدنی که در ادامه به آن می‌پردازیم باشد. هنگامیکه در طول ورزش فعالیت بدنی انجام می‌دهید، درجه حرارت مرکز بدن شما شروع به بالا رفتن می‌کند، و این مسئله توسط سنسورهای دما در سراسر بدن شما تشخیص داده می‌شوند.

سیستم عصبی مرکزی شما، مخصوصا یک ناحیه از مغزتان به نام هیپوتالاموس، این اطلاعات را پردازش کرده و به بیش از دو میلیون غده‌ی عرق، سیگنال می‌فرستد تا عرق کنند. عرق، عمدتا از آب تشکیل شده است، اما شامل سدیم و سایر مواد مغذی نیز می‌باشد. عرق بعضی از افراد، شورتر از بقیه است.

هنگامیکه عرق به سطح پوستتان می‌رسد، شروع به تبخیر شدن کرده و گرما را از پوست شما با هوایی خنک‌تر مبادله می‌کند. خونی که در زیر پوست شما جریان دارد، خنک شده و به مرکز بدن شما پمپاژ می‌شود، و به شما کمک می‌کند یک دمای بدن ایده آل (۳۶.۶ تا ۳۷.۲ درجه سانتیگراد) را حفظ کنید.

عوامل شایع عرق کردن

ما بیشتر برای این عرق می‌کنیم که دمای بدنمان را پایین بیاوریم، فرآیندی که تنظیم حرارت نامیده می‌شود. مغز ما سیگنالی به بیش از ۳ میلیون غده در بدن می‌فرستد تا عرق آزاد کنند (مایع شفافی که از آب، نمک‌ها و پروتئین‌ها ساخته شده است). وقتی این مایع از پوست ما تبخیر می‌شود، دمای بدن ما را کاهش می‌دهد. عوامل بسیاری هستند که می‌توانند باعث عرق کردن ما شوند:

محیط گرم
تحرک عمومی و فعالیت‌های فیزیکی
احساسات عاطفی، ازجمله اضطراب
خوردن غذای داغ یا تند
عوارض جانبی دارو یا عمل جراحی
بیماری، یا هنگامی‌که بدن ما با عفونت یا تب مبارزه می‌کند
تغییرات هورمونی مانند یائسگی، بارداری، قاعدگی یا بلوغ

آیا عرق بدن بدبو است؟

عرق بدن انسان بو ندارد و بدبو نیست ولی تعریق در مناطق خاصی از جمله زیر بغل و کشاله ران بوی بد می گیرد و این به دلیل میکروب های خاصی است که در چین های پوست یعنی زیر بغل و کشاله ران وجود دارد و عرق را تجزیه می کنند و تجزیه عرق باعث به وجود آمدن یک بوی بد می شود و در نتیجه فرد احساس ناخوشایندی پیدا می کند.برای افرادی که به شکل بدبویی تعریق پیش می آید باید داروهایی تجویز شود که هم میزان عرق را کم کند و هم میزان میکروب های سطح پوست را کاهش دهد تا تجزیه عرق پیش نیاید و بویش آزاردهنده نشود. البته در کنار این درمان ها شست وشوهای مکرر و استفاده از صابون های آنتی باکتریال هم موثر است.

روش بوتاکس برای درمان عرق

یکی از روش ها برای درمان تعریق استفاده از آمپول های بوتاکس است . بوتاکس علاوه بر این که عضله را فلج می کند و در درمان چین و چروک ها تاثیر دارد برای درمان تعرق زیاد نیز کاربرد دارد. این دارو روی گیرنده های تحریک کننده عرق قرار می گیرند و مانع از تحریک این غده توسط محرک های عرقی می شوند. این روش درمانی درصورتی که در محل مناسب تزریق شود، کاملا بی خطر است و باید حتما تحت نظر پزشک با تجربه باید انجام شود. البته اثر این دارو موقتی است و بعد از مدتی غدد عرق حدودا ۵ تا ۶ ماه به حالت قبلی خود برمی گردند و لازم است تزریق تکرار شود.

بیشتر بخوانید:دلایل و فواید عرق کردن زیاد چیست؟

البته در ناحیه زیر بغل. چون این ناحیه تکنیک ساده ای دارد و درد چندانی هم ندارد اما استفاده از این روش در کف دست و پا با مشکلاتی همراه است. از آنجا که مقدار مصرف این سم در دست و پا زیاد است تزریق در این نواحی معمولا با درد شدید و حتی غیرقابل تحملی همراه است. بنابراین بهتر است قبل از تزریق، این نواحی کاملا بی حس شوند تا تحمل آن ساده تر شود.

از آن جا که بوتاکس خیلی سطحی تزریق می شود هیچ اختلالی در حرکات فرد به وجود نمی آید البته ممکن است در همان روزهای اول فرد نتواند اجسام ظریف را با دستش بگیرد یا در بستن دکمه و زیپ شلوار مشکل پیدا کند اما بعد از ۲ یا ۳ هفته کاملا بهبود می یابد.تزریق بوتاکس در کم کردن تعریق کف دست حدود ۸۰ درصد موثر است و در کم کردن تعریق زیر بغل تا ۹۰ درصد می تواند بهبوددهنده باشد.

عوارض مام زیر بغل برای کاهش تعریق

شایع ترین عارضه ای که ممکن است ایجاد شود، درماتیت های (التهاب های) موضعی ناشی از تحریک پوستی توسط این مواد است که این مورد بیشتر در ارتباط با نمک های آلومینیوم است که در نواحی زیر بغل و گاه دست ها و پاها (محل های مصرف) ایجاد می شود. با کاهش دفعات مصرف یا استفاده از ترکیبات ملایم تر و نیز استفاده از آن در پوست بدون عرق و به خصوص شب ها که عرق کردن کمتر است، ضمن این که موجب اثر بیشتر و عوارض کمتر می شود، آسیب کمتری نیز به البسه وارد می کند.

بهترین ضدعرق ها کدام اند؟

در همه اسپری ها و ضدعرق ها از صابونی گرفته تا ژلی و... ترکیباتی از آلومینیوم با غلظت های بسیار پایین وجود دارد که تعریق را کم می کنند، علاوه بر این ترکیباتی از آنتی باکتریال ها دارند که میکروب های ایجاد کننده بوی بد را از بین می برند. بین مدل های مختلف این ضدعرق ها از صابونی تا رولی یا اسپری یا... تفاوت چندانی بین مواد اصلی و موثر وجود ندارد بنابراین این که کدام را انتخاب کنید کاملا وابسته به سلیقه خودتان است. گاهی می شنویم بعضی می گویند این ضدعرق ها باعث تحریک غدد لنفاوی و سرطان سینه و... می شوند، در این مورد جای هیچ گونه نگرانی نیست به شرط این که از آن دسته دئودورانت ها و مام رولت هایی استفاده کنیم که مجوز وزارت بهداشت دارند این مجوز نشان می دهد که روی این مواد آزمایش های لازم انجام شده و از فیلترهای خاصی گذشته اند و فاقد هرگونه احتمال سرطان زایی هستند پس با انتخاب درست جای هیچ نگرانی نیست.

تاثیر دوش آب سرد بر تعریق بدن

بهتر است در فصل گرم سال از دوش گرفتن با آب سرد و خنک غافل نمانیم. این دوش گرفتن های مکرر بدن را خنک می کنند و طبیعی است که هر چه دمای بدن کمتر شود میزان تعریق هم کمتر می شود البته دوش آب سرد زمانی می تواند در کاهش تعریق موثر واقع شود که تعریق ناشی از بیماری نباشد. پس قبل از هر اقدامی بهتر است به دنبال تعریق زیاد به متخصص پوست مراجعه کرده و از علت آن آگاه شوید. علاوه بر این ها باید بدانید تعریق زیاد و تجمع ترشحات عرق زمینه ساز بروز حساسیت های پوستی، بیماری های قارچی و... می شود، بنابراین استفاده از مام، دئودورانت، صابون، کرم و ژل های شست وشو به طور مرتب در فصل گرما توصیه می شود.

درمان گیاهی عرق کردن زیاد

برای درمان گیاهی عرق کردن زیاد در طب سنتی راهکارهای فروانی توصیه‌ شده که در زیر با آن‌ها آشنا می‌شوید.

جوش‌ شیرین و لیموترش

آب‌لیمو  به‌ تنهایی دارای خواص ضد باکتریایی است که می‌تواند برای جلوگیری از عوارض ناخوشایند تعریق زیاد استفاده ‌شود.علاوه بر آن برای درمان گیاهی عرق کردن زیاد توصیه‌های بسیاری برای استفاده از جوش‌شیرین در جلوگیری از بوی نامطبوع بدن شده است.ترکیب جوش‌شیرین و آب‌لیمو  باعث خنثی شدن بوی بد بدن و کنترل تعریق خصوصاً در ناحیه زیر بغل می‌شود.جوش‌شیرین و آب‌لیمو مانند لایه‌برداری قوی عمل کرده و سلول‌های مرده را از سطح پوست بر می‌دارند.به‌منظور استفاده از خواص آب‌لیمو و جوش‌شیرین در درمان گیاهی عرق کردن زیاد به ۱۰ گرم جوش‌شیرین و یک عدد لیموترش متوسط نیاز خواهید داشت.با استفاده از مواد اولیه فوق و ترکیب آن‌ها خمیر یکدستی حاصل می‌شود که به‌راحتی آن را می‌توانید در ناحیه زیر بغل خود بگذارید.با حرکات دورانی به ماساژ زیر بغل با استفاده از خمیر بپردازید تا اثرگذاری آن بهبود یابد.کافی است ۱۵ دقیقه پس از ماساژ آن را روی پوست نگاه داشته و سپس آن را با آب سرد شستشو دهید.

عصاره‌ی روغنی درخت چای

بسیاری از افراد به این دلیل که تصور می‌کنند مشکلات تعریق آن‌ها ریشه در بیماری‌های داخلی دارد، رو به مصرف قرص ضد عرق زیر بغل می‌آورند.درصورتی‌که در موارد متعددی این مشکلات ناشی از باکتری‌های موجود در زیر بغل است و می‌توان آن را با روش‌های ساده از بین برد.عصاره‌ی روغنی درخت چای دارای خاصیت ضد باکتری است که در کاهش باکتری‌های پوست و عفونت‌های آن  مؤثر است.۱۰ قطره  از عصاره‌ی روغنی درخت چای را با نصف لیوان یا ۱۲۵ میلی‌لیتر آب ترکیب کرده و با استفاده از پنبه به ناحیه موردنظر بمالید.

سرکه سیب، آویشن و رز ماری

برای درمان گیاهی عرق کردن زیاد می‌توانید از رز ماری با بوی تند آن نیز استفاده کنید.می‌توان از ترکیب سرکه سیب، آویشن و رز ماری به‌عنوان دئودورانت طبیعی برای کنترل عرق کردن بهره برد.مزیت این روش در مقابل دئودورانت های شیمیایی جلوگیری از عوارض ناخواسته ناشی از آن است.برای تهیه دئودورانت گیاهی فوق نیاز به یک قاشق یا ۱۰ گرم از آویشن ، ۱۰ گرم رز ماری  و نیم فنجان سرکه سیب یا ۱۲۵ میلی‌لیتر خواهید داشت.آویشن و رز ماری را با یک لیوان آب به مدت ۱۵ دقیقه جوشانده و محلول  به‌ دست ‌آمده  را از صافی عبور دهید.پس ‌از آن با اضافه کردن نصف لیوان سرکه سیب دئودورانت گیاهی شما آمده است.می‌توانید با پنبه یا گاز استریل آغشته به این مواد زیر بغل خود را ماساژ داده تا علاوه بر رفع بوی بدن این ناحیه میزان تعریق نیز در آن کنترل شود.

مریم ‌گلی

برای کنترل غده‌های عرق می‌توانید از دم‌کرده مریم‌گلی به‌عنوان یکی از بهترین ضد تعریق‌های طبیعی استفاده کنید.این گیاه حاوی منیزیم و ویتامین‌های مختلف گروه B است که در کنترل هورمون‌ها نیز به‌صورت چشمگیری عمل می‌کنند.پزشکان طب سنتی برای درمان گیاهی عرق کردن زیاد توصیه به استفاده از این دم‌کرده معجزه‌آسا می‌کنند.پنج قاشق یا ۵۰ گرم گیاه مریم‌گلی را با یک لیتر آب به مدت ۱۵ دقیقه روی شعله ملایم بجوشانید.محلول به ‌دست‌ آمده را می‌توان تا یک هفته در یخچال نگه‌داری و  از آن برای کنترل عرق کردن پوست زیر بغل استفاده کنید.علاوه بر آن دم‌کرده مریم‌گلی به‌عنوان دم‌نوش نیز به‌صورت روزانه برای درمان گیاهی عرق کردن زیاد می‌توان استفاده کرد.



+ 7
مخالفم - 13
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری