پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ ۱۶:۲۴
۷
۰
نسخه چاپی

جانشین موقت بولتون را بشناسید

مشرق : ​در سال ۲۰۱۵ میلادی چارلز کوپرمن و جان بولتون بنیاد آمریکایی امنیت و آزادی را پایه گذاری کردند که هدف اصلی از تشکیل این بنیاد تشدید جنگ روانی و تبلیغاتی برای حمله به توافق هسته‌ای با ایران بود.

کاخ سفید در حالی روز سه شنبه چارلز کوپرمن معاون جان بولتون را به عنوان مشاور موقت امنیت ملی معرفی کرده است که به نظر می‌رسد سیاست‌ها و دیدگاه‌های وی شباهت زیادی با مشاور امنیت ملی برکنار شده کاخ سفید دارد.

روز سه شنبه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با انتشار توئیتی موجب شگفتی بسیاری شد و اعلام کرد که به خاطر اختلاف نظر با بولتون در بسیاری از زمینه‌ها، تصمیم گرفته است تا او را برکنار کند.

 

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که هفته آینده مشاور جدید امنیت ملی را معرفی خواهد کرد ولی با این حال سخنگوی کاخ سفید گفته است که «چارلز کوپرمن» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا به عنوان مشاور موقت امنیت ملی انتخاب شده است.

بولتون حامی اصلی تغییر نظام و سیاست‌های مداخله جویانه آمریکا در ونزوئلا، ایران، کوبا و سایر کشورهای جهان بوده که سیاست‌های آنها هیچ گونه مطابقت و همخوانی با منافع آمریکا را ندارد. به نظر می‌رسد با انتخاب کوپرمن، یک تندروی دیگر شبیه بولتون در این سمت فعالیت خواهد کرد.

پولتیکو ۱۱ ژانویه در گزارشی پس از آنکه ترامپ وی را به عنوان معاون مشاور امنیت ملی آمریکا معرفی کرد، نوشت: او متحد دیرینه بولتون است. کوپرمن و متیو فریدمن دیگر متحد بولتون، به وی کمک زیادی کردند تا پست‌ها و مناصب شورای امنیت ملی آمریکا را تنظیم کند آن هم در شرایطی که وی در بهار گذشته برای احراز این سمت آماده می‌شد.

کوپرمن ۶۸ ساله یک مدیر باسابقه و پیمانکار دفاعی و یک کنشگر سیاسی نئومحافظه کار به شمار می‌رود. علی رغم حضور بی سر و صدایش، کوپرمن از دهه ۱۹۷۰ میلادی فعالیت خود را در بین تندروها در واشنگتن آغاز کرده است. وی به عنوان مشاور سیاسی کمیته موسوم به "پرزنت دنجر" یک گروه مخالف با اتحاد جماهیر شوروی، خدمت کرده است.

در ۱۹۸۰ میلادی وی برای تیم انتخاباتی ریگان-بوش کار کرده و بخشی از گروه موسوم به "اکتبر سورپرایز گروپ" بوده است، گروهی که هدف اصلی از تشکیل آن اتخاذ سیاست‌های خارجی در آخرین دقیقه یا رویدادهای دفاعی بوده است، از جمله آزادی گروگان‌ها که می‌توانست نقش مثبتی برای کارتر در انتخابات نوامبر داشته باشد.

به نوشته وبگاه "آی پی اس رایت"، این گروه یک ابزار بوده تا بحران گروگانگیری ایران را به یک مساله مهم در انتخابات تبدیل کند تا از این راه ریاست جمهوری آمریکا و کمپین انتخاباتی جیمی کارتر را لکه دار کند.

پس از آنکه رونالد ریگان نامزد راستگرای افراطی انتخاب شد، کوپرمن یکی از جمهوریخواهان جوان محافظه کار بود که پستی در دولت به او داده شد. مهمترین مسئولیت وی در دولت ریگان غیر از سایر پست‌هایی که داشته، مدیر کمیته مشورتی در خصوص کنترل تسلیحات و خلع سلاح بوده است. پس از آنکه دوره ریاست جمهوری ریگان به پایان رسید، وی به بخش خصوصی نظامی بازگشت.

کوپرمن به عنوان معاون بخش موشکی شرکت لاکهید مارتین فعالیت کرد و سپس معاون عملیات راهبردی و عملیات دفاع موشکی شرکت بوئینگ شد، سمتی که در سال ۲۰۰۶ از آن بازنشسته شده است.

بر خلاف این سال‌ها، وی هنوز مواضع محافظه کار و راست گرای افراطی را حفظ کرده است، همانطور که اخیرا از سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ در هیئت مدیره مرکز سیاست امنیتی فعالیت کرده است، یک اندیشکده ضد مسلمانان که از سوی فرانک گافنی اداره می‌شود، اندیشکده‌ای که برنامه‌های تهاجمی موشکی و سیاست‌های نظامی را ترویج می‌دهد.

مرکز حقوقی موسوم به فقر جنوبی "اس پی ال سی" یک نهاد ناظر مستقر در آلاباما، اندیشکده سیاست امنیتی را یک گروه ضد مسلمانان ارزیابی کرده است، با اشاره به فعالیت‌ها و تبلیغات این گروه ضد اسلامی و توطئه‌های آن برای طرح این ادعا که مسلمانان به دولت آمریکا نفوذ کرده و قصد استقرار قوانین اسلامی را در این کشور دارند.

مرکز سیاست امنیتی همچنین توطئه‌های مختلفی را علیه مسلمانان طراحی و اجرا کرده است، از جمله طرح این ادعا که باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا به طور مخفیانه مسلمان است و اینکه هما عابدین مشاور ارشد هیلاری کلینتون برای اخوان المسلمین کار می‌کند.

کوپرمن و فریدمن پیش از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا نیز همکاری نزدیکی با بولتون داشته‌اند. در سال ۲۰۱۵ میلادی این ۳ نفر بنیاد موسوم به امنیت و آزادی آمریکا را پایه گذاری کردند، یک نهاد غیر انتفاعی با هدف تشدید تبلیغات و حمله به توافق هسته‌ای با ایران.

در مارس ۲۰۱۸ یعنی همان روزی که بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا معرفی شد، این ۳ نفر یک نهاد غیرانتفاعی دیگر را موسوم به "موسسه برای تامین امنیت آمریکا" تاسیس کردند.

بولتون در بیانیه ژانویه در کاخ سفید اعلام کرد: "چارلی کوپرمن بیش از ۳۰ سال مشاور من بوده است از جمله در دوران مسئولیت من به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ترامپ."

بنابر این گرچه فعلا بولتون ساکت و خاموش است ولی یک نئومحافظه کار شبیه وی مشغول به فعالیت است.

 




+ 7
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری