پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ ۱۵:۱۸
۶
۰
نسخه چاپی

ناکام ماندن ماموریت خطرناک بولتون علیه ایران

مهر : یک رسانه عرب زبان با اشاره به برکناری مشاور امنیتی ملی آمریکا از سوی ترامپ به ناکام ماندن ماموریت ویرانگر بولتون علیه ایران که وی در راستای تکمیل آن به نفع صهیونیست‌ها بود، پرداخته است.

الاخبار در مطلبی با عنوان «حزب جنگ یکی از بارزترین ارکان خود را از دست داد»، آورده است: برکناری جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور گواهی بر نبود راهبرد روشن دولت آمریکا در سطح بین المللی است.

این رسانه عرب زبان می‌نویسد: شکست بولتون در چند پرونده محوله به وی و تبعات منفی احتمالی که می‌توانست برای انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ داشته باشد سبب برکناری بولتون شد تا حزب جنگ یکی از ستون‌ها و ارکان خود را از دست بدهد.

الاخبار در ادامه آورده است: مثلا در پرونده ایران، بولتون به همراه پمپئو طرح موسوم به کارزار حداکثری برگرفته از استراتژی دولت ریگان ضد شوروی سابق، مطرح کردند تا ایران را وادار به تسلیم در برابر شروط آمریکا یا حتی در بهترین سناریو برای آن‌ها براندازی نظام اسلامی آن کنند. بولتون خواهان جنگ علیه ایران و ویرانی زیرساخت‌های آن بود تا ماموریت تاریخی خود را از طریق حمله به ایران پس از نابودی عراق، لیبی و سوریه در راستای خدمت به اسرائیل، تکمیل کند. وی برایش بلندپروازی‌های انتخاباتی ترامپ اهمیتی نداشت و قصد داشت که از وجود یک رئیس جمهور کودن به عنوان فرصتی تاریخی برای اجرای ماموریت واگذار شده به آن (از سوی صهیونیستها) استفاده کند. این درباره بقیه اعضای حزب جنگ مانند پمپئو و پنس هم صدق می‌کند، اما بولتون تندروترین آن‌ها بود. بولتون به عنوان معمار جنگ سال ۲۰۰۳ علیه عراق و حامی حمله به ایران و حامی به کار گیری نیروی نظامی به شکل فوری و گسترده ضد گروهی از کشور‌های ضد آمریکا بود.

این رسانه نوشت: ایستادگی ایران در رویارویی و عزم جدی آن برای مقابله با اقدامات تحریک آمیز آمریکا، به ترامپ فهماند که گام برداشتن به سوی اقدامات علیه ایران به منزله ورود به جنگ است در حالی که وی به دنبال تضعیف ایران و ادامه فشار بر آن برای تحقق خواسته‌های خود آنهم بدون ورود به جنگ جدید که رویاهایش برای دوره دوم ریاست جمهوری را برباد می‌دهد، است.

الاخبار می‌نویسد: همچنین ورود به چنین جنگی با اولویت اعلام شده از سوی وی یعنی مهار چین و ممانعت از روند رو به رشد آن همخوانی ندارد. همچنین بولتون در راستای تخریب تلاش‌ها برای نزدیکی آمریکا با روسیه حرکت می‌کرد در حالی که ترامپ به دنبال نزدیکی با مسکو به منظور دست یابی به اهدافش در مقابل چین است، اما توصیه‌های بولتون درباره معاهدات درباره تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های میان برد به مسابقه تسلیحاتی با روسیه دامن می‌زند و با این شرایط چگونه آمریکا می‌تواند روسیه را از چین دور کند؟

این رسانه در ادامه آورده است: همچنین بولتون در زمینه مذاکرات صلح در افغانستان هم نقش مخرب داشت. وی بر این باور است که آمریکا قدرت خارق العاده دارد و این مفهومی است که ابزار تبلیغاتی آمریکایی تبلیغ می‌کنند تا دیگران را وادار به تسلیم کنند و این بر خلاف واقعیت موجود در دو دهه اخیر و افول قدرت آمریکا در دنیاست. این وقایع و نیز تغییراتی که در موازنه قوی ایجاد شده، سبب شده که ترامپ از شر مشاور خیالپرداز خود خلاص شود و این وجود علم و آگاهی وی از این بود که بسیاری در تل آویو و ریاض در سوگ و فراغ وی خواهند نشست.

 




+ 6
مخالفم - 4
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری