پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ ۱۴:۲۳
۱۱
۰
نسخه چاپی
وانت و پیکاپ های چینی

مقایسه آفرودهای چینی

وانت و پیکاپ های چینی
تا چند سال پیش وانت‌ها و پیکاپ‌ها صرفا نقش باربری داشتند ولی در چند سال اخیر با علاقه‌مند شدن مردم به سواری آفرود و رفتن به طبیعت گردی این پیکاپ‌ها بودند که توانستند در میان مردم محبوب شده و انتظار مشتریان را برآورده سازند. حال در مقاله می‌خواهیم به سراغ دو تا از این وانت‌های چینی برویم و آن‌ها را با هم مقایسه نماییم.

شرکت " آمیکو " که یکی از فعال‌ترین خودروسازان در حوزه محصولات کار و تجاری است و مدتی بوده که خودرویی پیکاپ با قابلیت‌های به نسبت بالای آفرودی را به خط تولید خود آورده است. آمیکو آسنا در اصل یک وانت چینی بوده که تولید و عرضه آن در ایران بر عهده ارس خودرو است. پیکاپ آسنا به‌نوعی برگرفته از پیکاپ HUNGHAI N۲، است که از سال ۲۰۱۵ در بازارهای این کشور عرضه شده اما شرکت آمیکو پس از خرید گواهی تولید انحصاری این محصول از شرکت HUNGHAI، تغییراتی را در بخش فنی این خودرو اعمال کرده و با بهبود فنی این محصول آن را به گزینه‌ای بهتر و باکیفیت‌تر تبدیل نموده است.

کرمان موتور نیز پس از چندین سال همکاری با جک موتورز، پیکاپ جدید و قدرتمند جک T8 را برای عرضه به بازار آماده کرده است و قصد رقابت با پیکاپ‌های چینی نظیر آمیکو آسنا را دارد. طراحی بروز و عضلانی، ویژگی‌های فنی مناسب و قیمت مقرون به صرفه در مقایسه با خودروهای وارداتی، از جمله مزایای اصلی جک T۸ به شمار می‌رود.

مقایسه ابعاد خودرو

آسنا از ابعاد بسیار بزرگی برخوردار است و این پیکاپ براساس دسته‌بندی‌های جهانی در سگمنت پیکاپ‌های بزرگ قرار می‌گیرد. آسنا ۵۵۶۰ میلی‌متر طول، ۱۸۴۰ میلی‌متر عرض و ۱۸۴۰ میلی‌متر ارتفاع دارد که نشان می‌دهد این خودرو طول بیش‌تری نسبت به T۸ دارد. همچنین بدنه آسنا براساس فورد F۱۵۰ شکل گرفته که یکی از دلایل ابعاد بزرگ این وانت چینی است. با توجه به ابعاد خودرو و فاصله بین دو محور ۳۴۰۵ میلی‌متری آسنا فضای پای مناسبی برای سرنشینان جلو و عقب قرار می‌دهد و از بابت هیچ نگرانی وجود ندارد.

پیکاپ دوکابین جک T۸، از نظر ابعادی دارای طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۵۳۲۵، ۱۸۸۰ و ۱۸۳۰ میلیمتری بوده و فاصله محوری ۳۰۹۰ میلیمتری آن، فضای کابین بسیار مناسبی را هم برای سرنشینان جلو و هم برای سرنشینان عقب فراهم ساخته است. ابعاد و اندازه جک T۸، نسبتا مناسب است و برخلاف برخی رقبای خود، می‌تواند با توجه به ابعادش به راحتی در شهرها نیز تردد کند.

البته جک موتورز، پیکاپ T۸ را در دو نسخه دو کابین با فاصله محوری کوتاه و بلند به بازار معرفی نموده است. نمونه کوتاه این خودرو فاصله محوری ۳۰۹۰ میلی متر را دارد و نمونه بلند نیز این عدد به ۳۳۸۰میلی‌متر رسیده است. در هر دو نسخه T۸ فضای کابین مشابه به هم است و فقط در نمونه بلند، محور عقب از اتاق سرنشینان خودرو فاصله گرفته و به مرکز فضای بار نزدیک‌تر شده است.

آسنا دارای ابعاد بزرگی است اما این پیکاپ رانندگان را در شهرهای شلوغ با مشکل جابه‌جایی مواجه می‌کند و کارآیی این خودرو چندان برای شهرهای بزرگ مناسب نخواهد بود ولی توان حمل بار بیش‌تری دارد و کابین آن بزرگ‌تر است. در طرف دیگر هم نماینده جک قرار دارد که ابعادش نسبت به آسنا کوچک‌تر بوده ولی با توجه به ابعاد خود برای انواع مصارف شهری و بین شهری مناسب است.طراحی ظاهری

تا چند سال پیش اهمیتی به طراحی ظاهری این کلاس از خودروها داده نمی‌شد و پیکاپ‌ها دارای طراحی بسیار ساده و تکراری بودند اما در چند سال اخیر بازار این خودروها رونق گرفته و وانت‌هایی با چهره‌های جذاب و متفاوت وارد بازار می‌شوند. هر دو خودروی موجود در مقایسه ما هم دارای طراحی مدرن و بروزی هستند.

طراحی آمیکو آسنا شباهت بسیاری به محصولات فورد سری F نسل قبل دارد اما این کپی برداری نتیجه مناسبی داشته و به جرأت می‌توان گفت در طراحی آسنا المان‌هایی دیده می‌شود که چهره‌ای تهاجمی و جذاب را برای آن به وجود آورده و آن را از سایر محصولات موجود در بازار کشورمان متفاوت کرده است. در بخش جلویی آسنا، چراغ‌هایی دودی رنگ دیده می‌شوند که به جلو پنجره توری مانند این خودرو ختم می‌شوند که در مرکز آن، لوگو کرومی شرکت آمیکو خودنمایی می‌کند و در حاشیه آن نیز یک نوار کرومی دیده می‌شود که دور تا دور جلو پنجره امتداد داده شده است. نمای جانبی آسنا نیز به عنوان یک پیکاپ بزرگ به‌خوبی شکل‌گرفته و فاصله مناسب از سطح زمین، رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی دو رنگ و رکاب‌های عضلانی همگی ظاهری جذاب و عضلانی را برای این خودرو به وجود آورده‌اند.

جک موتورز هم در زمینه طراحی ظاهری T۸ بسیار خوب عمل نموده و با تقلید از محصولات امریکایی آن را به یکی از متفاوت‌ترین خودروهای این رده مبدل کرده است. در نمای جلویی این خودرو جلو پنجره کرومی با خطوط افقی قطور دیده می‌شود که طراحی خاص و جدیدی دارد و در کنار خطوط روی کاپوت، سپر جدید و گرافیک چراغ‌های جلو، ظاهری خشن و تهاجمی را برای خودرو به وجود آورده است و در مرکز آن، لوگو کرومی شرکت جک خودنمایی می‌کند که در خودروهای جدید جک از آن استفاده می‌شود. خطوط روی درب‌ها و همچنین فلاپ‌های روی گلگیر، رینگ‌های دو رنگ آلومینیومی و رکاب زیر درب‌ها نیز از نکات بارز طراحی جانبی T۸ است. که مجموعا طراحی عضلانی و مناسبی را برای این خودرو به وجود آورده است.

هر دو خودروی موجود در مقایسه ما دارای طراحی عضلانی و مناسب هستند و این شما هستید که باید انتخاب کنید کدام یک با سلیقه شما تناسب دارد.طراحی داخلیاین رو هم بخون:

6 دلیل برای آنکه آمیکو آسنا نخریم!

آمیکو آسنا از طراحی داخلی مناسبی بهره می‌برد که از تویوتا هایلوکس مدل ۲۰۱۰ کپی برداری شده است. اما این کپی کاری چندان بد هم از آب در نیامده و طراحی هماهنگی در آن مشاهده می‌شود. البته در کابین این خودرو از مواد باکیفیتی استفاده نشده و داشبورد خودرو از پلاستیک خشک ساخته‌شده است. البته داشبورد آسنا ارگونومی مناسبی داشته و از نظر ترکیب‌بندی، چشم نواز به نظر می‌آید. در بخش مرکزی داشبورد و در میان خروجی‌های تهویه هوا، یک مانیتور ۷ اینچی قرار داده‌ شده که دارای قابلیت هایی نظیر رهیاب ماهواره‌ای و دوربین دنده عقب است.

نمای داخلی جک T۸ ساده بوده و براساس نسل قبل شورلت مالیبو طراحی شده است. البته صفحه نمایش لمسی و فرمان زیبا و خوش دست زیبایی آن را افزایش داده و کمی از سادگی آن کاسته است. اجزای داشبورد نیز با هم هماهنگ بوده و از ارگونومی مناسبی برخوردار می‌برد. نمایشگر لمسی این خودرو نیز اندروید بوده که با دارا بودن دوربین ۳۶۰ درجه و رهیاب می‌تواند انتظارات شما را برآورده سازد.

امکانات رفاهی و ایمنی

آمیکو آسنا به امکاناتی نظیر ایموبولایزر با سیستم ضد سرقت، گارد ایمنی اتاق، صندلی چرمی، چراغ‌های نور روز، رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیمی، رکاب، دوربین دید عقب، فرمان هیدرولیک، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، صفحه نمایش لمسی چند رسانه‌ای، شیشه‌های برقی و تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز است. در زمینه امکانات ایمنی نیز دو کیسه هوا و سیستم‌های ترمز ABS به همراه EBD و DRP تنها تجهیزات ایمنی نماینده آمیکو را تشکیل می‌دهند. ضمنا ترمزهای آمیکو ۴ پیستونه بوده و شاسی خودرو نیز ضربه گیر ۴ مرحله‌ای دارد. (ترمز چرخ‌های جلو دیسکی و در عقب کاسه‌ای است)

نماینده جک موتورز نیز دارای امکانات رفاهی بسیاری است و می‌تواند در این زمینه کمی برتر از آمیکو ظاهر شود. تی ۸ به صورت استاندارد با امکاناتی همچون قفل دیفرانسیل عقب‌، رینگ‌های ۱۸ اینچی آلومینیمی، چراغ روشنایی روز، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، نمایشگر لمسی اندروید‌، کروز کنترل‌، سیستم تهویه الکتریکی دستی‌، استارت دکمه‌ای، شیشه‌های برقی، سنسور نور و چراغ‌های زنون عرضه می‌شود. دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی چهارچرخ‌‌ به همراه سیستم کنترل پایداری‌، سامانه شروع حرکت در سربالایی، EBD، ABS و DRP نیز از امکانات ایمنی این خودرو به شمار می‌رود.  

مشخصات فنی 

آمیکو آسنا به همراه کاپرا ۲ و فوتون تونلند از پیشرانه سری ۴G۶۹S۴N میتسوبیشی استفاده می‌کند. این موتور در بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ مورد استفاده این شرکت ژاپنی قرار داشت که طبعا تا به امروز قدیمی شده و دیگر نمی‌تواند انتظار مشتریان را برآورده سازد. این پیشرانه توانایی تولید ۱۴۳ اسب‌بخار قدرت در ۶۰۰۰ دوربردقیقه و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاوردر ۴۴۰۰ دوربردقیقه را دارد. و دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است. نمونه چینی این خودرو (N۲) به یک گیربکس ۵ سرعته ساخت میتسوبیشی مجهز شده است، اما مهندسین شرکت آمیکو از یک گیربکس توانمندتر استفاده نموده و به سراغ گیربکس ۵ سرعته دستی ساخت شرکت ZOMAX رفته و آن را جایگزین نمونه اولیه کردند.

ویژگی‌های فنی مهم‌ترین برگ برنده پیکاپ کرمان موتور است. پیکاپ جک T۸ از یک پیشرانه بنزینی ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری مجهز به توربوشارژر بهره می‌برد که توان تولید بیشینه قدرت ۱۸۸ اسب بخار در دور موتور ۵۰۰۰ دور بر دقیقه و بیشینه گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر در دورهای ۱۸۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه را دارد. با توجه به اینکه برای خودروهای آفرودی در اختیار بودن بیشینه گشتاور در دورهای پایین موتور از اهمیت بسیاری برخوردار است، لذا مهندسان جک موتورز به این مهم نیز توجه داشته‌ و بیشینه گشتاور پیشرانه را از دورهای پایین‌تری در اختیار راننده قرار داده‌اند، که به عنوان یکی از مزایای مهم این خودرو به شمار می‌رود. (البته جک موتورز پیشرانه توربو دیزل دیگری را نیز برای این خودرو در نظر گرفته که ۱۳۹ اسب بخار را با گشتاور فوق‌العاده ۳۲۰ نیوتن متر تولید می‌کند. دسترسی به گشتاور حداکثری در دور موتور ۱۶۰۰ تا ۲۶۰۰RPM از ویژگی‌های جک T۸ در نسخه دیزلی است) وظیفه انتقال قدرت تولیدی پیشرانه به چرخ‌ها را یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی به عهده دارد که قدرت را به هر چهار چرخ خودرو ارسال می‌نماید. البته موتورهای توربوشارژ حساسیت بیش‌تری نسبت به نمونه‌های تنفس طبیعی دارند و باید در رسیدگی به آن‌ها کمی دقت به خرج دهید.

جک تی ۸ از پیشرانه بروزتر و قدرتمندتری بهره می‌برد که هم از لحاظ مصرف سوخت و هم از جانب قدرت بسیار بهتر از آسنا ظاهر می‌شود و می‌تواند شما را در مسیرهای سخت یاری کند.قیمت

پیکاپ آسنا هم اکنون قیمتی در حدود ۳۷۰ میلیون تومان در بازار دارد و قیمت کارخانه‌ای آن نیز ۳۱۸ میلیون تومان اعلام شده است. نمونه مختلف جک T۸ هم قیمتی حدود ۱۰۰ هزار تا ۱۲۸ هزار یوان را در بازار چین دارند و این عدد در بازار جهانی به نرخ دلار آمریکا، حدود ۱۴ هزار و ۵۱۰ تا ۱۸ هزار و ۶۶۰ دلار اعلام می‌شود که با توجه به قیمت موجود خودرو در کشور انتظار می‌رود جک T۸ قیمتی فراتر از ۲۵۰ میلیون داشته باشد.کلام پایانی

هر دو خودروی موجود در لیست ما دارای ویژگی‌های جذابی هستند که می‌توانند علاقه‌مندان آفرود را به خود جذب کنند. جک T۸ هم هنوز به صورت رسمی وارد بازار کشور نشده است اما در صورت قیمت‌ گذاری صحیح و عادلانه می‌تواند آمیکو آسنا را شکست دهد و با توجه به ویژگی‌های فنی بهتر و امکانات بیش‌تر بازار این دسته از خودروها را بدست آورد. البته پیکاپ فوتون و کاپرا نیز در این رده قیمتی قرار دارند و جزو رقبای این دو خودرو به شمار می‌روند که در مقاله‌های بعدی به مقایسه آنان نیز خواهیم پرداخت.



+ 11
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری