پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۸ ۱۹:۲۴
۲۲
۰
نسخه چاپی

راه های خلاص شدن از شر حساسیت های فصل پاییز

راه های خلاص شدن از شر حساسیت های فصل پاییز
با آغاز فصل پاییز ، عطسه های مکرر ، آبریزش بینی، سرفه ، خارش چشم ها نیز آغاز می شود به طوری که همه از این حساسیت ها گله دارند و به ستوه می آیند.

ما همیشه حساسیت را با فصل های بهار یا حتی تابستان می شناسیم اما باید بدانیم که فصل پاییز نیز حساسیت های خاص خودش را دارد که افراد زیادی از این حساسیت ها رنج می برند به طوریکه در این مدت بیشتر افراد همیشه چشم هایشان قرمز و خویس با دستمال به دست در حال عطسه و سرفه در پیرامون ما هستند.

تعریف حساسیت فصلی

حساسیت فصلی به معنای تاثر شدید بدن در مقابل یک عامل خارجی در یک فصل از سال است ، که عوامل خارجی می تواند بوی گیاهان ، گرد و غبار گیاهان ، قارچ ها ، کپک ها ، نیش حشرات ، بعضی مواد غذایی ، ادویه ها و .. باشند که با وجود این مواد یا عامل خارجی بدن واکنش حساسیت زایی نشان می دهد و با عطسه و خارش چشم و دیگر مشکلات آن همراه می شود.

مطالب مرتبط : چه موادی باعث آلرژی می شوند / انواع آلرژی

علائم حساسیت فصلی

بیشتر مواقع علائم این حساسیت ها به صورت خفیف یا حاد بروز می کنند ولی به طور معمول شامل علائم رایجی چون خستگی و عصبی شدن ، عطسه هایی مکرر ، خارش بینی ، آب ریزش بینی، گرفتگی بینی،خارش چشم ، قرمزی ، تورم و اشک ریز بودن چشم، حساسیت به نور ، احساس کمبود هوا و تنفس همراه با خس خس سینه ، خشکی پوست می شود و در موارد حاد می تواند این علائم شدیدتر شوند  با علائمی چون استفراغ تهوع ، افت فشار خون ،  آسم و مشکلات ریه ، اسپاسم روده ای و شکمی ، درد شکمی بروز کنند که در این مواقع باید فوراً به پزشک مراجعه کرد.

دلایل حساسیت فصلی

با توجه به اینکه فصل پاییز فصل گرده افشانی گیاهان است که تا ماه آبان ادامه دارد یکی از دلایل مهم این حساسیت هم همین گردغبار موجود در گیاهان است که در حال گرده افشانی هستند و بیشترین محیط این حساسیت ها، محیط پارک ها، باغچه ها و محیطی که درخت و گیاهان در آنجا موجود باشند، است، از جمله این درختان حساسیت زا می توان چنار، نارون، گردو ، افرا و .. و را نام برد ، از دلایل این این حساسیت ها می توان  به کپک ها یا قارچ های موجود در برگ های خشک شده درختان که در هوا پراکنده هستند و شاید هم در بعضی مواقع به چشم بیایند اشاره کرد.

مطالب مرتبط : با حساسیت فصلی چه کنیم؟

راه های پیشگیری از حساسیت فصلی

فصل پاییز همیشه با پاییز گردی همراه است این حساسیت ها معمولا از راه دهان و بینی وارد بدن می شوند پس در مواقع ورود به محیط های حساسیت زا چون  پارک ها افراد  مستعد حساسیت باید با ماسک وارد شوند تا کمتر دچار حساسیت شوند هر چند برای بعضی از این گیاهان ماسک ها چندان موثر نیستند، و خودداری از رفتن به پارک بهتر باشد.راه دیگر پیشگیری حمام کردن و شستن دست ها با آب و صابون است که قارچ ها کپک ها یا گرده ها موجود بر دست و پوست بدن از بدن خارج شوند و شسته شوند، اگر می دانید که حتما با آمدن فصل پاییز به حساسیت فصلی دچار می شوید از واکسن آلرزی استفاده کنید همچنین برای دوری از  حساسیت به نور استفاده از عینک آفتابی و و گرفتگی بینی از اسپری بینی استفاده کنید و حتی الامکان از غذاهای با ادیه و تند مانند سوسیس ،کالباس و .. دوری کنید در محیط خانه همیشه جاروبرقی بکشید از دستگاه بخور استفاده کند و در معرض دود سیگار نیز قرار نگیرید و در آخر سعی کنید کمتر به خودتان فشار عصبی وارد کنید یا در محیط استرس زا قرار نگیرید.

درمان حساسیت فصلی

معمولاً برای درمان هر کدام از ما روشی دارد اما مهم ترین راه درمان به صورت پزشکی پس از روش های خانگی ، مصرف آنتی هیستامین است که راه آسانی برای درمان این حساسیت است که آب ریزش بینی و خارش چشم را بر طرف می کند همچنین روش پزشکی دیگر که طولانی مدت است روش ایمونوتراپی است که برای درمان حساسیت بزرگسالان است راه دیگر درمان  استفاده از سبزیجات و تغذیه مناسب است از جمله این موارد می توان از خوراک پنیرک ، سیر ، برگ کلم و اسفناج ،لیمو ، عسل طبیعی، دمنوش زنجبیل ،مخلوط آب داغ و عسل و لیمو ، نام برد که همگی ضد حساسیت هستند و می توانند سرفه های پیاپی و آب ریزش بینی و گرفتگی بینی را کاهش دهند .

نویسنده: علی اکبررضایی



+ 22
مخالفم - 12
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری