پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۸ ۱۵:۱۵
۱۸
۰
نسخه چاپی
مسئولین کلانشهر تهران پاسخگو باشید

بلای همیشگی مردم تهران بیشتر شده است

مسئولین کلانشهر تهران پاسخگو باشید
همچنان مردم کلانشهر تهران باید در آتش بی توجهی بهشان در دود و ترافیک و آلودگی های هوا بسوزند.

 آلودگی هوای تهران یکی دیگر از مشکلات پایتخت است که در این زمینه هم اقدام خاصی صورت نگرفت.

فراکسیون مدیریت شهری مجلس پیگیر حل مشکلات تهران و کلانشهرهاست و از نظرات کارشناسان و نخبگان در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

سید کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصر شهروند با اشاره به معضل ترافیک پایتخت گفت: مشکل ترافیک تهران نه تنها کم نشده بلکه بیشتر هم شده است.

دلخوش گفت: ما در جلسات خود از مسئولین شورای شهر و شهرداری تهران دعوت می کنیم تا نرات خود را برای حل این معضلات ارائه کنند و اگر نیاز به تصویب قانون باشد، آمادگی کامل برای رفع خلاء های موجود را داریم.

چه اقداماتی باید در کاهش آلودگی هوا کرد

امروزه، هوایی که نفس می‌کشیم پر از آلاینده‌های خطرناک و سمی است. آلودگی محیط‌ زیست، زیبایی و تنوع زیستی طبیعت را بر هم زده است. هر سال میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به علت مشکلات ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. در کشور نروژ، تعداد کشته‌شدگان بر اثر آلودگی هوا ۱۰ برابر تلفات سوانح رانندگی است. از طرف دیگر، کودکان به این علت که سریع‌تر از بزرگسالان نفس می‌کشند، آسیب بیشتری در برابر آلودگی هوا می‌بینند.

هشدار ها رو جدی بگیریم

ببینید که آیا خیابان‌ها خشک هستند یا آیا باد خفیفی می‌وزد. خیابان‌های خیس، گرد و غبار معلق را به سطح آسفالت می‌چسباند و باد آن‌ها را پخش می‌کند.

ساعات اوج شلوغی از منزل بیرون نیایید

اگر مشکلات قلبی و عروقی یا اختلالات ریوی دارید، در روزهای آلوده به هیچ عنوان از خانه خارج نشوید.

با بینی نفس بکشید

بینی در برابر ذرات بزرگ مانند یک فیلتر عمل می‌کند.

سالم زندگی کنید

از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید و ورزش منظم را در دستور کار خود قرار دهید. سلامتی می‌تواند از شما در برابر اثرات مضر آلودگی‌های شهری محافظت کند.

در مسیر خیابان‌های اصلی ورزش و پیاده‌روی نکنید

میزان تنفس شما در هنگام انجام تمرین‌های ورزشی بیشتر می‌شود. برای ورزش به پارک‌ها یا خیابان‌های خلوت‌تر بروید.

مطالب مرتبط : راهکاری در کاهش آلودگی هوا

محل سکونت خود را عوض کنید

هرگز در مناطق اصلی و پرترافیک شهر زندگی نکنید. با گذشت زمان، آلودگی هوا آثار مخرب خود را بر روی سلامتی شما خواهد گذاشت. برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از این آلودگی‌ها بهترین راه این است که باید تا حد امکان کمتر در معرض آلودگی هوا قرار گرفت.

پنجره‌های رو به خیابان‌های پرترافیک را باز نکنید

نگذارید هوای خیابان‌های شلوغ و آلوده از طریق پنجره‌ها وارد خانه‌ی‌تان شود. اگر پنجره‌هایی دارید که فقط رو به این خیابان‌ها باز می‌شوند، آنها را فقط در زمانی که ترافیک در پایین‌ترین حد ممکن است باز کنید.

 از بردن کودکان به مناطق پرترافیک و شلوغ شهر خودداری کنید

نگذارید فرزندان‌تان در خیابان‌های شلوغ بازی کنند. آنها نسبت به بزرگسالان در برابر آلودگی هوا آسیب‌پذیرتر هستند. آنها سریع‌تر نفس می‌کشند و به سطح زمین نزدیک‌تر هستند. زنان باردار هم باید از رفتن به خیابان‌ها و مناطق آلوده اجتناب کنند چرا که جنین هم از آلودگی هوا آسیب می‌بیند.

برای مقابله با آلودگی هوا می‌توانید سریع‌تر حرکت کنید

هر چقدر بیشتر در ترافیک بمانید، سلامتی شما بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد. مهم نیست شما داخل ماشین یا اتوبوس یا سوار بر دوچرخه باشید، زیرا همان هوای آلوده وارد ریه‌های‌تان می‌شود. تا حد امکان کمتر از خودروی شخصی استفاده کنید. از استفاده از خودروهای دیزلی اجتناب کنید، چرا که با این کار به سلامتی دیگران آسیب جدی وارد می‌آورید. از طرف دیگر خودروهای بنزین‌سوز هم ذرات معلق بیشتری نسبت به خودروهای دیزلی تولید می‌کنند. به استفاده از دوچرخه، خودروهای برقی و هیبریدی روی بیاورید. هرگز از تایرهای میخی برای خودروی خود استفاده نکنید.

از ورود به راهبندان‌ها خودداری کنید

میزان ورود هوای آلوده به بدن شما در هنگام گیر افتادن در راهبندان بسیار بیشتر از زمانی است که در خط ویژه‌ی اتوبوس یا دوچرخه در حال گذر هستید. فیلتر هوای داخل خودرو برای جلوگیری از ورود هوای آلوده محدودیت داشته و به تعمیر و نگهداری منظم نیاز دارد.

هوا را تصفیه کنید

پیش از ورود به راهبندان ترافیکی یا تونل، تهویه‌ی هوای خودروی خود را روشن کنید.

از مسیرهای جایگزین استفاده کنید

به منظور اجتناب از ورود به مناطق آلوده‌ی شهر، از مسیرهای جایگزین استفاده کنید.

مطالب مرتبط : تاثیر سوء آلودگی هوا بر سلامت روانِ کودکان

راهکار های مقابله با شدت آلودگی هوا در تهران

رازِ داشتن یک زندگی سالم در شناسایی منابع آلودگی هوا و انجام کارهایی است که می‌توان به کمک آنها آلودگی هوا را متوقف نمود. اگر می‌خواهید در این جنبش زیست‌محیطی نقشی داشته باشید، باید به دنبال روش‌های مختلفی باشید که به یاری آنها از بزرگتر شدن مشکلات آلودگی جلوگیری کنید. ما به ۴۱ روش اشاره خواهیم کرد تا با به‌کارگیری آنها بتوانید در توقف آلودگی هوا در محل زندگی خود و جهان اطراف‌تان مشارکت داشته باشید.

۱. از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنید

کمتر از اتومبیل خود استفاده کنید. اگر این امکان برای‌ شما وجود دارد از شیوه‌های همسفری استفاده کنید و به جای قدم زدن، استفاده از حمل‌ونقل عمومی را مد نظر داشته باشید، بدین ترتیب شما با اضافه نکردن اتومبیل خود به جمع سایر آلاینده‌ها، از همکاری در ایجاد مشکلات آب‌و‌هوایی خودداری کرده‌اید.

۲. هوشمندانه رانندگی کنید

اگر معمولا خودتان رانندگی می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که به قدری هوشمندانه رانندگی می‌کنید که بنزین هدر نمی‌دهید. از محدوده‌ی سرعت تجاوز نکنید، اطمینان حاصل کنید که چیز اضافی در اتومبیل خود قرار نداده‌اید که باعث سنگینی آن شود و هر تدبیری که باعث کاهش مصرف بنزین می‌شود را به کار ببندید.

۳. به طور منظم اتومبیل خود را چک کنید

با انجام وارسی‌های منظم، اطمینان حاصل نمایید که اتومبیل شما بیش از اندازه بنزین مصرف نمی‌کند. با این کار نه تنها در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده‌اید بلکه عمر اتومبیل خود را بالا می‌برید.

۴. باد تایر اتومبیل خود را چک کنید

اگر باد تایرهای اتومبیل تنظیم نباشد، مصرف سوخت اتومبیل بالا خواهد رفت. تنظیم باد تایرها، تأثیرات محیط‌زیستی را نیز کاهش خواهد داد.

۵. اتومبیل‌های دوستدار محیط‌زیست بخرید

اتومبیل‌هایی بخرید که به محیط‌زیست آسیب‌ نمی‌رسانند. امروزه گزینه‌های زیادی هستند که یا مصرف سوخت پایینی دارند یا از سوخت‌های ترکیبی استفاده می‌کنند پس با خرید این چنین اتومبیل‌هایی دیگر هیچ جای نگرانی از بابت مصرف بالای سوخت و آلوده‌کردن جو زمین وجود نخواهد داشت. اگر به دنبال خرید یک اتومبیل نو هستید، به اتومبیل های دوستدار محیط‌زیست روی بیاورید.

۶. به فکر زندگی سبز و دوستدار محیط‌زیست باشید

راه‌های بسیاری برای سبز زندگی کردن وجود داد و بسیاری از آنها باعث کاهش هزینه می‌شود که در نتیجه روی آوردن به این سبک از زندگی را آسان‌تر می‌کند. ببنید که آیا در محل زندگی شما سیاست‌ها و تسهیلاتی برای تشویق به روی آوردن به زندگی سبز وجود دارد.

۷. گل‌کاری کنید

گل و گیاه به هوا مواد مفید منتقل می‌کند که به تمیز نمودن هوا کمک می‌کند. گیاهان زیادی وجود دارند که آلودگی‌های موجود در جو را می‌خورند. تحقیقی دراین خصوص انجام بدهید و ببنید کدامیک از آنهایی که به پاکیزه نمودن هوا کمک می‌کنند را می‌توان به راحتی پرورش داد.

۸. از رنگ‌هایی استفاده کنید که ترکیبات آلی فرارِ کمتری دارند و با آب تهیه شده‌اند

از رنگ‌هایی استفاده کنید که با آب تهیه شده باشند، نه فرآورده‌های نفتی. هرچه محصولات فرآورده‌های نفتی کمتری استفاده کنید، کمک بیشتری به محیط زیست خواهید کرد چرا که این کار یعنی مصرف کمتر نفت و فرآورده‌های نفتی.

۹. چراغ‌های اضافی را خاموش کنید

هرگز چراغ‌ها یا سایر وسایل الکتریکی را روشن نگذارید. هرچه مصرف برق بیشتری داشته باشید، انرژی بیشتری اتلاف خواهید کرد و درنتیجه باعث آلودگی بیشتر هوا می‌شوید.



+ 18
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری