پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۸ ۲۰:۰۴
۲۲
۲
نسخه چاپی
معرفی روستاهای ایران:

زیباترین روستاها و نقاط دیدنی ایران برای گردشگری

معرفی روستاهای ایران:
کشور ما دارای نقاط بکر و دیدنی زیادی است که شاید حتی قابل باور نباشد که این نقاط مربوط به کشورمان است اما در گوشه گوشه‌ی این مرز و بوم جاهایی هست که هنوز هم دست نخورده مانده‌اند و باید این نقاط را دید و به نحو احسنت مراقبت و حفاظت کرد.

طبیعت، محیطی است برای درمان روح و روان ما انسان ها و همچنین می تواند یک تفریح زیبا باشد علاوه بر فعالیت فیزیکی و تنفس هوای تمیز ، این نقاط راهی برای فرار از زندگی ماشینی و پر از دود دم است و می تواند راهی برای پناه بردن به دل طبیعت برای گرفتن آرامش و حتی شروع دوباره زندگی باشد.

معرفی زیباترین روستاها و نقاط دیدنی ایران

شمشیر

روستای شمشیر

روستای شمشیر یکی از حیرت انگیز ترین روستاهای شهر کرمانشاه است. این روستا بصورت پلکانی است، به این صورت که پشت بام یک خانه حیاط همسایه است. اگر از صخره‌های کوهستانی بگذرید به یک منطقه مسکونی بسیار امن و همراه با آرامش خواهید رسید. آب و هوای این روستا در فصل تابستان و زمستان بسیار متفاوت است. در فصل زمستان بسیار سرد و خشک و در فصل تابستان معتدل است. یک تفرجگاه عالی در سه کیلومتری روستا که یکی از زیباترین تفرجگاه های آن منطقه برای هر گردشگر ایرانی و خارجی‌ست.

آهار

روستای حسین آباد

روستای حسین آباد دشت کالپوش استان سمنان و در مجاورت پارک ملی گلستان قرار دارد و جزو این پارک محسوب می شود.

یکی از جاذبه های طبیعی و فصلی منطقه کالپوش طبیعت سرخ و آتشین، آکنده از شقایق هایی است که چشم هر بیننده ای را مسحور می کند.
برای دیدن این دشت باید به 220 کیلومتری شمال شرقی شاهرود بروید. برای دسترسی به این منطقه نیز باید به شهر زیبای میامی بروید. از آنجا به سمت شمال تغییر مسیر دهید تا دشت کالپوش را ببینید.

آهار

روستای آهار

روستای آهار نام یکی از بزرگترین روستاهای منطقه رودبار قصران از توابع شمیرانات تهران است که طبیعتی فوق العاده و هوایی پاک و مطبوع دارد و بهترین مکان برای پاییزگردی است. این روستا به نام اوهر نیز شهرت داردکه به معنی آب و آسیاب است .

مطالب مرتبط: بوم گردی در خانه های تاریخی کاشان

آهار حیات خود و زیبایی هایش را مدیون رودخانه هایی به نام "شکرآب" و "پیش کنک" است که هر دوی این رودخانه ها در زیر آبادی به هم می رسند و به رودخانه جاجرود می پیوندند. از دیدنی های دیگر آهار آتشگاه باستانی قصران است که در ارتفاعات روستا قرار دارد و قدمتش به زمان ساسانیان برمی گردد.

روستای سرخِ ابیانه

روستای سرخِ ابیانه یکی از بهترین گزینه ها برای سفر یک روزه و دیدن طبیعت و تاریخ در کنارِ هم، سفر به روستای سرخ ،یعنی ابیانه است؛ ابیانه روستای زیبای تاریخی است که در استان اصفهان، شهرستان نطنز در دامنه کوه کرکس و در دهستان برزرود واقع شده است. ابیانه در 70 کیلومتری جنوب شرقی کاشان و در 40 کیلومتری شهرستان نطنز قرار دارد. این روستا دارای بناهای تاریخی مختلف و سبک معماری بومی و بی نظیری است که در بین لیست مشهورترین روستاهای ایران قرار گرفته است.

یوش

روستای یوش

روستای یوش در فاصله 105 کیلومتری جنوب آمل قرار دارد . این روستا در دره ای زیبا از دامنه های البرز قرار گرفته است که دارای جاذبه های طبیعی مانند رودخانه یوش، باغ های میوه و چشمه های متعدد است و برای پاییز گردی بسیار مناسب است . خانه ی نیما یوشیج یکی از بنا های ساخته شده در دوران قاجار به شمار میرود که البته اجداد نیما هم در این بنا ساکن بودند و زندگی میکردند.

افجه

روستای افجه

روستای افجه از توابع بخش لواسانات شهرستان شمیران در 30 کیلومتری شمال شرقی تهران و در جوار دشت های هویچ و گرچال و قله ساکا واقع شده است. دشت هویج که به زبان محلی آن را گرچال یا گهچال و یا گیاه چال می نامند یکی از زیباترین جاذبه های روستای افجه است.
که در ارتفاع 2 هزار و 400 متری از سطح دریا و در بالادست مرکز روستا، ناحیه گلندوک و لواسان قرار دارد. این روزها هرچه بگردید هویجی در آن پیدا نمی کنید و این قضیه به گذشته های دور برمی گردد. علاوه بر گشت و گذار در مزارع و باغ های این منطقه، اگر دل تان خواست می توانید سری نیز به دره شمالی افجه بزنید، جایی که از بقیه نقاط بکرتر است.

روستای کندوان

روستای کندوان یکی از سه روستای صخره ای در جهان، و از زیباترین جاذبه های گردشگری استان اذربایجان شرقی است. روستای کندوان شهرت خود را به خاطر داشتن خانه هایی با معماری به سبک کندوی عسل است. کندوان در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی شهر تبریز قرار دارد و یکی از روستاهای دهستان سهند و از توابع بخش مرکزی شهر اسکو است.

مطالب مرتبط: سیر و سیاحت در شهر تاریخی نوش آباد

روستای کندوان در گذشته در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوه سهند به وجود آمده است و بر اثرگذشت هزاران سال تبدیل به یک منطقه خوش آب و هوا در این بخش شده است. وجه تسمیه روستای کندوان به دلیل خانه‌ هایی است که در دل صخره‌ های بومی قرار دارند و شیوه معماری به کار رفته در ساخت آنها سبک بومی و صخره‌ ای است. کندوان با داشتن ویژگی ها خاص و معروف خود، نامش را در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسانده است.

از دیدنی های این منطقه آبشار پسچویک می باشد که‏ با 15 متر ارتفاع در فاصله یک و نیم کیلومتری شمال شرق افجه قرار دارد و‏ ‏ آبشار موآب ، که در سینه کش قله ساکا و قبل از دشت هویج قرار گرفته است 180 متر ارتفاع دارد. بین آبشار پسوچیک و دشت هویج قبل از دشت هویج باغ های گیلاس قرار دارند که چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

روستای حیدرآباد

روستای حیدرآباد از ۳۰ کیلومتری شهر ایلام شروع شده و تا ارتفاعات طولاب در نزدیکی روستا امتداد می‌‏یابد. آمیختگی جنگل و باغ‏‌های میوه، به خصوص درختان گردو، همراه با چشمه‏‌ها و رودهای خروشان، چشم‏ اندازی زیبا به این دره ییلاقی بخشیده است. این دره هم از نظر جذب گردشگر و هم از نظر تولید محصولات باغی، از جمله منابع درآمدزا و مهم استان و روستاییان به شمار می‏اید. بافت این روستا دارای نکات جالب توجهی است، زیرا این روستا کوچه بندی شده و هر کوچه یک اسم دارد و موزاییک شدن کوه‌ها و تمیزی روستا نشان دهنده‌ی این امر است که طرح هادی تا حدود زیادی در آن اجرا شده است.

در این روستا ایستگاه مطبوعاتی، سطل زباله‌های مخصوص، سرویس بهداشتی، آب سرد کن و… وجود دارند و این روستا از جمله مناطقی در استان ایلام است که مردم در توسعه و اجرای طرح‌های مختلف آن مشارکت فعال دارند اما برای جذب گردشگر در روستا نیاز به کار بیشتری است. درختان زردآلود در این روستا بی‌شمار هستند و هر ساله در دهه سوم خرداد، جشن برداشت زردآلود در آنجا برگزار می‌شود. دراین جشن بهترین محصول و باغدار نمونه معرفی می‌شوند.

اولسبلونگا

روستای اولسبلنگاه یا اولسبلانگاه

روستای اولسبلنگاه یا اولسبلانگاه بهشتی ییلاقی در جنوب ماسال است که برای سفر پاییزی دونفره فوق العاده است.وجه تسمیه نامش از دو بخش «اولسا» و« بلنگاه» تشکیل شده و به معنای جایگاه بلندی است که درخت ممرز می روید.

روستای اولسبلنگاه، ییلاقی خوش منظره با خانه های چوبی است که بوی تازگی و طراوت طبیعتش همگان را مسخ می کند. با باز کردن در کلبه های چوبی می توانید منظره ای زیبا از جنگل های انبوه را در ارتفاعات کم ولی گسترده، ببینید و روح تان را نوازش دهید.

روستای ماخونیک

روستای ماخونیک در اطراف شهرستان سربیشه قرار دارد و به دلیل قد و قامت کوتاه مردمانش، به روستای لی لی پوت ها شهرت دارد. ماخونیک در ۱۴۲ کیلومتری شهرستان بیرجند در استان خراسان جنوبی قرار دارد و شامل ۱۲ آبادی است. این ۱۲ آبادی با نام های ماخونیک، کفاز، چاپنسر، توتک، سفال‌بند، سولابست، لجونگ، کلاته بلوچ، دامدامه و میش نو، خارستو و جلارو شناخته می شوند.

سبک زندگی مردم روستای ماخونیک به سبک گذشته و بسیار ساده و ابتدایی بوده و حتی خانه هایشان نیز شکل هندسی خاصی ندارد. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که روستای ماخونیک یکی از هفت روستای شگفت انگیز دنیا بوده و تنها نیم ساعت با افغانستان فاصله دارد.
مردم روستای ماخونیک اصالتا افغانی اند و چندین قرن پیش از افغانستان کوچ کرده، ماخونیک را برای زندگی انتخاب کرده اند. ماخونیک در ۷۸ کیلومتری بخش شرقی شهر سربیشه، به سمت روستای درح قرار دارد.

اورامان

روستای اورمان یا هورامان

روستای اورمان یا هورامان نام معروفترین روستای غرب ایران در سروآباد کردستان است. اورامان در دره ای شرقی-غربی قرار دارد و به خاطر معماری پلکانی اش شهرت بسیاری دارد. روستای اورامان به هزار ماسوله نیز شناخته می شود و در نزدیکی های مریوان است.
اروامان همچنین دارای چند رود معروف و شناخته شده هم هست که به نام های سیروان، اورامان و لیله اند. این رودها در مسیر خود چشمه های مختلفی هم تشکیل داده اند که معروف ترین آنها چشمه بلبل است و رودی که از رودخانه سیروان منشعب شده و به چشمه بلبل می ریزد، کوتاهترین رود جهان است.

روستاهای زیادی برای دیدن هست که می توان از دیگر روستاهای زیبای ایران که در زندگی خود باید حتما یکبار از آنها دیدن کنید، روستاهای ماسوله، مازیچال، نوشا و خرانق را نام برد. روستای مازیچال در محدوده شهر های مرزن آباد و کلاردشت، نوشا در تنکابن و خرانق در یزد قرار دارد. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که روستای خرانق در سطحی بین المللی و حتی اروپا هم مشهور و معروف است.

نویسنده: علی اکبر رضایی



+ 22
مخالفم - 13
نظرات : 2
منتشر نشده : 0
 
de
+0
unlike
-0
استقلالی ۹۸/۰۷/۲۱ - ۱۲:۴۶
پاسخ
comments ایران واقعا زیباست
 
 
de
+0
unlike
-0
عادل ۹۸/۰۷/۲۱ - ۰۹:۵۲
پاسخ
comments عالی بود واقعا لذت بخش بود
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری