پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۸ ۱۲:۳۶
۵
۰
نسخه چاپی
نقدینگی خود را در چه بازاری سرمایه‌گذاری کنیم؟

دلایل رشد بازار بورس

نقدینگی خود را در چه بازاری سرمایه‌گذاری کنیم؟
نقدینگی‌های سرگردان چون در بازارهای دیگر امنیتی احساس نمی‌کنند و سپرده‌گذاری در بانک‌ها هم توجیه اقتصادی ندارد بر این اساس وارد بازار سرمایه و بورس شدند تا شاید محرک تولید باشند. 

شاخص کل بورس ایران در هفته گذشته با سقوط بسیاری همراه بود اما از دو روز گذشته حرکت جهشی و رو به رشدی را در پیش گرفته است و در این راستا شرکت‌های بزرگ بازیگر اصلی بازار سرمایه هستند اما بنا بر نظر تحلیلگران احتمال ریزش دوباره بازار وجود دارد اما زمان می برد.

حرکت‌های افت و خیزان در بازار بورس دلایل مختلفی دارد اما در ماه‌های اخیر هجوم نقدینگی سرگردان به بازار سرمایه تمام معاملات و پیش‌بینی ها را برهم زده است. 

نقدینگی بازیگر اصلی بازار

بازار سرمایه این روزها با معضل نقدینگی مواجه است نقدینگی که جایی برای سرمایه‌گذاری امن و سودده پیدا نمی‌کند. این نقدینگی زمانی بازارهای طلا، ارز، مسکن و حتی خودرو را دچار چالش و نوسان قیمت و در نهایت رکود تورمی کرد و اکنون این بازارها برای صاحبان پول نقد و دارای حساب سپرده امن برای سرمایه گذاری نیست و بر این اساس شاهد بازگشت ثبات به این بازارها هستیم.

در کشور ما روزانه بیش از 1500 میلیارد تومان نقدینگی خلق می‌شود که براساس گزارشات میزان رشد سالانه نقدینگی 25 درصد برآورد شده است. براساس پیش بینی‌ها امسال بیش از 470 میلیارد تومان نقدینگی جدید در اقتصاد ایران تزریق می شود که اگر این حجم نقدینگی ساماندهی نشود، چالش های اقتصادی بحرانی تر می شود.

بیشتر بخوانید: سرمایه سرگردان بی حرکت در بازار

در حال حاضر نقدینگی مردم به عنوان سپرده بانکی ذخیره شده است و مردم سود را از بانک‌ها گرفته و در عرصه اقتصادی کشور هزینه می کنند و این روند با توجه به رکود اقتصادی در حال افزایش است.

آیا نگه داشتن پول در بانک‌ها توجیه اقتصادی دارد؟

با توجه به نرخ تورم و افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی در کشور و کاهش قدرت خرید مردم، دیگر نگهداری پول و پس‌انداز در بانک‌ها توجیه اقتصادی ندارد و بر این اساس مردم پول‌های خود را از بانک بیرون می‌اوردند تا وارد بازار مولد کنند چرا که سود بانکی دیگر جوابگوی نیازهای مردم با تورم 42 درصد نیست.
مردم نقدینگی خود را دیگر وارد بازار راکد مسکن و بازار طلا و ارز که در سال اخیر 20 درصد بابت آن زیان و ضرر دادند، نمی‌کنند بر این اساس نقدینگی ها سرگردان در بازار به دنبال راهی برای رسیدن به سود هستند.

نقدینگی خود را در چه بازاری سرمایه‌گذاری کنیم؟

در این میان تنها بازاری که برای جذب نقدینگی باقی می‌ماند بازار سرمایه است و به‌نظر می‌رسد با بهبود مسائل سیاسی‌ در کشور این بازار بتواند بهتر عمل کند.

با وجود تحریم‌ها اما میزان فشارهای سیاسی در کشور به ثبات رسیده است و شرکت‌های تولیدی تنها به دنبال سودآوری هستند و از تحولات سیاسی خود را دور نگه داشته اند.

از طرفی دیگر چون سود سپرده بانکی در کشور ما به ثبات رسیده است بنابراین نقدینگی به بانک‌ها باز نمی گردد و بازار سرمایه می‌تواند با جذب این نقدینگی ‌ها تحرکی در تولید ایجاد کند.

اکنون بازی اصلی در بازار سرمایه و بورس را شرکت‌های بزرگ بازی می‌کنند و قیمت سهام شرکت‌های کوچک بیشتر حباب گونه است و امکان فروکش دارد.

بر این اساس 80 شرکت بزرگ بازار سرمایه در حال حاضر ارزنده و مناسب سرمایه‌گذاری هستند.

الهام خلیلی خو



+ 5
مخالفم - 14
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری