پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۸ ۱۳:۳۹
۴
۰
نسخه چاپی

چرا وعده مسئولان درباره تکمیل خودرو های ناقص محقق نشد؟

چرا وعده مسئولان درباره تکمیل خودرو های ناقص محقق نشد؟
مسئولان وزارت صنعت اوایل تابستان امسال وعده داده بودند که خودروهای ناقصی که در کارخانه‌های خودروسازی دپو شده است حداکثر تا دو ماه آینده تکمیل و تحویل مشتریان می شود در حالی که این وعده و عیدها عملی نشده، باز هم شاهد ورود خودروهای ناقص در کف کارخانه ها هستیم. دلیل آن چیست؟

در شرایطی که مسئولان وزارت صنعت طی ماه‌های اخیر از برنامه‌ریزی برای تکمیل خودروهای ناقص کف کارخانه‌های خودروسازی خبر داده و به مشتریانی که ماه‌ها و یا یکی دو سال است برای تحویل خودروی خود انتظار می کشند، وعده تکمیل و تحویل خودرو تا شهریور سال جاری را داده بودند اما شرکتهای خودروساز همچنان با انباشت خودروهای ناقص روبرو هستند.

اوایل امسال اعلام شد که تولید حدود 180 هزار خودرو در ماه‌های گذشته توسط ایران خودرو و سایپا معطل چند قطعه است و در کف کارخانه رسوب کرده‌اند. این اتفاق باعث شد تا تأخیر زیادی در تحویل خودرو به مشتریان اتفاق بیفتد و همین امر نارضایتی خریداران را به همراه داشت.

در این راستا جلسات مختلفی برای تکمیل خودروهای ناقص توسط مسئولان وزارت صنعت و مدیران خودروساز برگزار و قرار شد قطعات ناقصی از طرق مختلف به ویژه تولید داخل تأمین شوند به طوری که به گفته معاون وقت وزیر صنعت خودروهای ناقص طی یک ماه و نیم یعنی نهایتاً تا ابتدای شهریور ماه تکمیل شوند. این وعده عملی نشد و حالا هم که معاون وزیر خود به عنوان مدیرعامل ایران خودرو منصوب شده همچنان رسوب خودروهای ناقص در کارخانه‌ها پابرجاست.

بیشتر بخوانید: سهام زامیاد سایپا در بورس عرضه می شود+جزییات

هرچند از تعداد خودروهای ناقص کف کارخانه‌ها کاسته شده اما آمار خودروهای ناقص هنوز به عدد صفر نرسیده است. این مسئله اعتراض برخی مشتریان شرکت‌های خودروساز را به همراه داشته که برخی مخاطبان خبرگزاری فارس نیز با درج سوژه‌هایی تحت عنوان «بدعهدی سایپا در تحویل خودرو با وجود گذشت بیش از 3 ماه کاری از تکمیل سپرده» و «خودروهای ثبت نام فروش قطعی را تحویل دهید» در بخش «فارس من» خواستار تسریع در تحویل خودروهای فروخته شده، هستند.

دلیل انباشت خودروهای داخلی در کف کارخانه

فرشاد مقیمی، معاون سابق وزیر صنعت اوایل تیرماه درباره علت انباشت خودروهای داخلی کف کارخانه و تناقض‌های مطرح شده در مورد نوع قطعات کسری این خودروها گفته بود: برنامه خروج خودروهای کف کارخانه را در دستور کار داریم و هفته گذشته نیز 10 هزار دستگاه خودرو ناقص در یکی از شرکت‌های خودروساز تکمیل و به مشتریان تحویل داده شد.

وی گفته بود: حدود 180 هزار دستگاه خودروی ناقص در کف کارخانه‌های خودروساز وجود دارد که با تحویل قطعات باقی‌مانده در آینده نزدیک این خودروها تکمیل خواهند شد.

معاون وزیر صنعت ادامه داد: بخشی از قطعات کسری از داخل و بخشی نیز از طریق واردات تأمین خواهد شد و این خودروها وارد بازار می‌شوند.

وی افزود: هم اکنون برنامه خودروسازان طوری تنظیم شده که خودروهای تولیدی روز در همان زمان تولید تبدیل به خودروی تحویلی شوند و دیگر هیچ خودرویی در کف کارخانه‌ها انباشت نخواهد شد.

وی با بیان اینکه پروژه‌های ساخت داخل نیز در حال پیگیری است، گفت: خودروهای ناقص انباشت شده در کف کارخانه‌ها حداکثر تا یک ماه و نیم آینده تکمیل می‌شوند.

آیا اهداف بومی سازی قطعات خودرو اثرگذار است؟

یکی از راهکارهای وزارت صنعت برای حل مشکل خودروهای ناقص و همچنین افزایش تیراژ تولید خودرو، داخلی سازی قطعات خودرو است و در این زمینه تاکنون 2 میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو با حضور وزیر صنعت برگزار شده است.

طبق اعلام مسئولان وزارت صنعت برگزاری این میزهای تخصصی باعث داخلی سازی ۱۲ قطعه خودروهای پرتیراژ شده است. به گفته کارشناسان، داخلی سازی قطعات نقش موثری در کاهش قیمت تمام شده خودروها دارد و به همین دلیل کاهش قیمت خودرو در پی داخلی سازی این ۱۲ قطعه خودرو یکی از مطالبات مردم و مشتریان بازار خودرو است.

با این حال هیچ برنامه مشخص و زمان‌بندی‌شده‌ای از سوی وزارت صنعت و خودروسازان برای کاهش قیمت خودرو اعلام نشده و صرفاً به ارائه بحث‌های کلی در این مورد بسنده شده است.

رضا رحمانی، وزیر صنعت اوایل شهریور گفته بود:‌ تعدادی از خودروسازان که قطعاتشان وارداتی بوده، اکنون با مشکل در تولید و عمل به تعهداتشان روبرو شده اند، اما سازمان حمایت پیگیر مشکلاتشان است و واردات قطعات مورد نیاز آنها در اولویت قرار دارد.

وی گفته بود:‌ تعهدات این خودروسازان که معوق مانده بیش از یکصد هزار دستگاه است و اکنون برخی قطعاتشان تامین شده، بخشی دیگر ال. سی مربوطه گشایش یافته و ارز هم به طرف خارجی منتقل شده، اما به دلیل تحریم ها قطعات به ایران نرسیده است.

titrebartar.com

 

آیا داخلی سازی قطعات باعث کاهش قیمت خودرو می شود؟

اخیراً خبرنگار فارس از وزیر صنعت پرسید با برگزاری میز تعمیق ساخت داخلی در صنعت خودرو، ۱۲ قطعه داخلی‌سازی شده‌اند، این اتفاق چه تأثیری در قیمت خودرو داشته است؟ رحمانی پاسخ داد: داخلی‌سازی این ۱۲ قطعه باعث شد ۲۰ هزار دستگاه خودروی ناقص از کف پارکینگ خودروسازان خارج و تجاری شوند.

وی در واکنش به این موضوع که این اتفاق باعث کاهش قیمت خودرو در کارخانه نشده است، نیز گفت: روند قیمت‌ها کاهشی است و این موضوع ادامه خواهد داشت.

مهدی صادقی نیارکی، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت نیز در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سؤال که برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو و امضای تفاهم‌نامه‌های داخلی‌سازی قطعات، چه آثار ملموسی برای مردم دارد و آیا باعث کاهش قیمت خودرو می‌شود؟ اظهار داشت: نتیجه این اتفاقات، افزایش اشتغال برای مردم است علاوه بر این، کاهش وابستگی به واردات و افزایش عمق ساخت داخل نیز ایجاد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: سایه سوداگران از بازار خودرو کوتاه شد

به گفته وی، وقتی داخلی‌سازی افزایش یابد شاهد کاهش ارزبری خودرو خواهیم بود و در نتیجه هزینه‌ای برای خرید دانش فنی پرداخت نخواهد شد. این مسأله باعث پایین آمدن قیمت خودرو خواهد شد.

صادقی نیارکی در پاسخ به این سؤال که طبق اعلام وزارت صنعت امسال تعدادی از قطعات خودروهای پرتیراژ داخلی‌سازی می‌شوند، آیا این موضوع باعث کاهش قیمت خودرو طی سال جاری خواهد شد؟ گفت: مهمترین اتفاقی که می‌افتد این است که تأمین قطعات به صورت حداکثری صورت خواهد گرفت و افزایش تیراژ تولید نیز محقق می‌شود.

هرچند آمارهایی در مورد تکمیل بخشی از خودروهای ناقص ارائه شده است اما اطلاعات جدیدی در این مورد اعلام نشده و برخی خریداران خودرو همچنان برای تحویل خودروهای خود در بلاتکلیفی به سر می برند و فعلاً خبری از تحویل خودروهایشان نیست.



+ 4
مخالفم - 4
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری