پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ۱۳:۴۹
۸
۱
نسخه چاپی

قطعات یدکی خودروهای چینی نایاب شد

قطعات یدکی خودروهای چینی نایاب شد
تامین قطعات یدکی خودروهای چینی در کشور به عنوان یکی از مشکلاتی در حوزه صنعت خودرو به شمار می‌رود که بعضا صاحبان این مدل خودروها باید مدت زیادی را برای پیدا کردن لوازم یدکی مورد نیاز برای تعمیر خودرو خود صرف کنند و هزینه زیادی را بپردازند.

امسال سالی خوبی برای بازار خودرو و صنعت خودروسازی داخلی و حتی واردکنندگان خودروهای خارجی نبود و این حوزه با چالش‌های بسیاری روبرو شد که هنوز هم بازار خودرو سامان نیافته است.

در دو سال اخیر به دلیل نوسانات قیمت ارز به خصوص دلار که سبب کاهش ارزش پول ملی شد بسیاری از بازارها به دلایل متعدد دچار آشفتگی شدند در این میان تحریم‌ صنعت خودروسازی ایران نیز بی تاثیر نبود.

بیشتر بخوانید: قطعه سازی در صنعت خودرو و مشکلات آنها

تحت تأثیر تحریم ها واردات و ترخیص کالا از جمله قطعات صنعتی و مواد اولیه به سختی انجام شد و در این میان بسیاری از سودجویان دست به احتکار کالا زدند و همین امر سبب تنش بیشتری در بازار داخلی شد.

دلیل کمیابی قطعات یدکی خودرو

بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو نیز از این شرایط مستثنی نبود و کمبود این اقلام سبب شد که بازار دچار تنش و آشفتگی شود به طوری که هزینه تعمیر یک خودرو خارجی و برای مدتی خودروی داخلی با هزینه های گزافی انجام می شد چرا که فروشندگان لوازم یدکی یا از فروش قطعه امتناع می کردند و یا اینکه قیمت های نجومی را پیشنهاد می دادند و به اجبار باید خرید انجام می شد تا با تعمیر خودروها مشکل حل شود.

فارغ از مساله گرانی و افزایش تأمل برانگیز قیمت لوازم یدکی خودرو، کمیاب شدن بعضی قطعات بر مشکلات موجود افزوده و به واقع مشتریان برای یافتن و خریداری بعضی قطعات با چالش‌ها و مشکلات گوناگونی رو به رو هستند.

titrebartar.com

 

تنگناهای دارندگان صاحبان خودروهای چینی

بخشی از مشکل در رابطه با خودروهای چینی، به عدم عرضه این خودروها در بازار کشورهای همسایه مربوط می شود. در واقع برای خودروهایی ژاپنی، اروپایی و کره ای، امکان تامین قطعات یدکی از سایر کشورهای همسایه وجود دارد، اما با توجه به عدم عرضه بسیاری از برند های چینی در بازار های ترکیه، عراق، امارات و ... طبیعتا قطعات یدکی این خودروها نیز در منطقه موجود نیست و همین عامل باعث شده تا خریداران خودروهای چینی، با معضلی عجیب مواجه شوند که رفع آن نیز چندان ساده به نظر نمی رسد.

امید است که شرکت های وارد کننده این خودروها، خود دست به کار شده و نسبت به تامین قطعات یدکی (که شامل تحریم های خودروسازی نمی شود) اقدام نمایند، در غیر این صورت، ممکن است ده ها هزار دستگاه خودرو چینی در بلند مدت به دلیل نبود قطعات یدکی زمین گیر شده و مالکینشان ضرر و زیان هنگفتی را محتمل شوند.

کمبود قطعات الکترونیکی یدکی خودروهای داخلی

با توجه به گفته های رئیس اتحادیه مکانیسین‌های تهران در حوزه تامین قطعات یدکی خودروهای تولید داخل مشکلی وجود نداشته و تنها برخی از قطعات الکترونیکی در بازار با کمبود مواجه اند البته در حوزه خودروهای چینی شرایط به مراتب بدتر است.

علیرضا نیک آیین در خصوص تامین قطعات یدکی و تعمیرات خودرو اظهار کرد: در شرایط فعلی مشکل خاصی در تامین قطعات یدکی خودروهای تولید داخل نیست و تنها در برخی مواقع بازار با کمبود قطعات الکترونیکی مواجه می‌شود و جای سوال دارد که چرا در همین حین برخی توزیع کنندگان نوسان قیمت در بازار ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: سایه سوداگران از بازار خودرو کوتاه شد

وی در ادامه افزود: در زمینه خودروهای چینی باید اعلام شود که متاسفانه شرکتهای واردکننده و عرضه‌کننده خودرو آنچنان موفق عمل نکرده و بازار و برخی صاحبان خودرو در تامین قطعات یدکی با مشکلات بسیاری روبرو هستند.

نیک آیین در خصوص قیمت لوازم یدکی و هزینه تعمیرات اساسی نیز عنوان کرد: قیمت لوازم یدکی خودرو رشد قابل توجهی را تجربه کرده و این موضوع منجر به کاهش مراجعه به واحدهای تعمیرگاهی شده است. هزینه تعمیرات اساسی خودروهای مدل پایین رشد قابل توجهی داشته و باید به میزان ارزش خود خودرو برای تعمیر و به‌روزرسانی این دست وسایل هزینه کرد.



+ 8
مخالفم - 9
نظرات : 1
منتشر نشده : 0
 
ir
+0
unlike
-0
بنیامین ۹۸/۰۷/۲۴ - ۱۴:۱۸
پاسخ
comments همین مونده ماشینومون رو بخاطر یک قطعه ماه ها در تعمیرگاه بمونه
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری