پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۸ ۲۱:۱۰
۱۸
۰
نسخه چاپی

شجاع‌نوری، سردمدار ایفای نقش در شخصیت‌های تاریخی

شجاع‌نوری، سردمدار ایفای نقش در شخصیت‌های تاریخی
ساخت فیلم های تاریخی به عنوان یکی از سوژه‌های فیلمسازان کشور ما همواره مخاطبان بسیاری داشته‌اند و در این زمینه آثار ماندگاری در تاریخ سینما و تلویزیون ایران به یادگار مانده است.

مرور فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی و مذهبی ساخته شده از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نام‌ها و عنوان‌های بسیاری را برای ما تداعی می کند. کمتر ایرانی وجود دارد که فیلم‌ها و سریا‌لهایی مثل ولایت عشق، روز واقعه، مختارنامه، محمدرسول الله، رستاخیز، امام علی، مسافر ری و غیره را به یاد نداشته باشد و هر یک از ما با یکی از شخصیت‌هایی که یکی از بازیگران ایفای نقش کردند، خاطره داریم.

در این میان داوود میرباقری از فیلمسازان و کارگردانان مطرح کشور است که در ساخت فیلم‌هایی با محوریت تاریخ اسلام بسیار زبانزد است و آثار ویژه‌ای را همچون «امام علی» و «مسافر ری» تا «مختارنامه» را خلق کرده است و اکنون در حال ساخت سریال تاریخی «سلمان فارسی» به عنوان یکی از یاران با وفای پیامبر(ص) است.

اما آنچه درباره این سریال این روزها حسابی جلب توجه کرده، انتخاب علیرضا شجاع نوری به عنوان بازیگر نقش سلمان است.

علیرضا شجاع‌نوری با ایفای نقش سلمان فارسی در سریال میرباقری در بین بازیگران ایرانی رکورددار بازی در نقش شخصیت‌های تاریخ اسلام می‌شود، چرا که او پیش از این هم دو تجربه موفق دیگر داشته است که اولی زمینه شهرتش در سینما را فراهم کرد.

بیشتر بخوانید: پرطرفدارترین فیلم و سریال‌های عاشورایی در تاریخ سینمای ایران

کمتر علاقه‌مند به سینمایی را می‌توان یافت که فیلم سینمایی «روز واقعه» ساخته شهرام اسدی را برای یک بار هم که شده ندیده باشد، فیلمی متفاوت از واقعه عاشورا که در سال ۷۳ و با اقتباس از فیلمنامه «روز واقعه» بهرام بیضایی ساخته شد.

شجاع نوری در این فیلم نقش جوان مسیحی به نام "عبدالله" را ایفا می‌کند که مدتی است به اسلام روی آورده و در تدارک ازدواج با دختری به نام "راحله" است که در همین احوال صدایی می‌شنود که او را به یاری می‌طلبد، او در پی این صدا راهی بیابان‌ها می‌شود و در نهایت عصر عاشورا به کربلا می‌رسد و حقیقت را بر سر نیزه می‌بیند. شجاع‌نوری آشفتگی و حیرانی شخصیت را به خوبی ایفا و تماشاگر را با خود همراه می‌کند.

این بازیگر اما چندین سال بعد و در همکاری با مجید مجیدی در فیلم «محمد رسول الله» نقش شخصیتی مهم دیگری چون عبدالمطلب، پدربزرگ پیامبر را ایفا کرد. این فیلم آنطور که گفته شد نخستین قسمت از سه گانه‌ای است که بناست مقاطع مختلف زندگی پیامبر را روایت کند.

قرار است در سریال تاریخی سلمان فارسی، از تولد تا فوت سلمان فارسی روایت شود و همچنین فعالیت‌های سلمان، زندگی، دیانت و سرگذشت او که به نوعی قصه خواهد بود در این کار به تصویر کشیده می‌شود.

titrebartar.com

 

علیرضا شجاع نوری کیست؟

علیرضا شجاع‌نوری (متولد ۱۳۳۴ در شیراز) بازیگر و تهیه‌کننده اهل ایران است. وی دارای مدرک زیست‌شناسی از دانشگاه شهید بهشتی و ادبیات ایتالیایی از دانشگاه تهران است. 

سوابق کاری علیرضا شجاع نوری در سال ۱۳۵۹ فعالیت کاری خود را از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران آغاز نمود و فعالیت خود را در دفتر مرکزی خبر ادامه داد. در سال ۱۳۶۳ در بنیاد فارابی و پس از آن هم در واحد تأمین فیلم‌های خارجی صدا و سیما مشغول به کار بود. 

مطالب مرتبط : اکران رستاخیر در آن سوی مرزها

در معرفی سینمای ایران به جهان نقش منحصر بفردی داشت و راهگشای فیلمهای ایرانی به جشنواره‌های بین‌المللی بود. در خلال مشغولیتهای کاری به عنوان بازیگر نیز خوش درخشید. او به تدریج فعالیت‌های سینمایی خود را تا سال ۱۳۸۷ منحصر به تهیه کنندگی نمود که فیلمهای شایان ذکری نیز در کارنامه تهیه کنندگی این هنرمند دیده می‌شود. 

در ۱۴ آبان ۱۳۹۲ با حکم حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، علی‌رضا شجاع نوری به دلیل سالها تجربه، به سمت مشاور امور بین‌الملل سازمان سینمایی منصوب شد. طاها شجاع نوری متولد سال ۱۳۶۰ تهران، فارغ التحصیل رشته شهرسازی از دانشگاه هنر. 

وی اولین فعالیت سینمایی اش در سال ۸۰ در فیلم فردا به عنوان گروه کارگردانی بوده است. شجاع نوری در چند فیلم کوتاه و مستند به عنوان نویسنده، کارگردان و تدوینگر کار کرده است که از جمله آنها می توان به فیلم کوتاه شرح این قصه…/ کوه، باران، مهربان، مهربان / فیلم مستند دیروز، تار و پود و بند هفتم و… اشاره کرد. 

همچنین جایزه ویژه جشنواره فیلم کوتاه تهران، حضور در بخش نهایی سونی و تعدادی جشنواره بین المللی دیگر و جایزه بهترین مستند بازسازی شده از جشنواره یادگار (ایران زمین) از جمله فعالیت های وی می باشد.



+ 18
مخالفم - 12
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری