پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۸ ۱۵:۲۴
۹
۰
نسخه چاپی

اهمیت تفکیک زباله

اهمیت تفکیک زباله
تولید زباله یکی اجزای جدانشدنی در زندگی روزمره هر فردی است که در سایه بی‌توجهی به یکی از معضلات زیست محیطی تبدیل شده است که برای مقابله با این مقوله اهمیت تفکیک زباله بر کسی پوشیده نیست.

امروزه بسیاری از کشورها با تفکیک زباله توانستند درآمد اقتصادی بسیاری را کسب کنند به طوری که از زباله به عنوان طلای کثیف یاد می کنند. اما متأسفانه در کشور زباله به عنوان یک تهدید بهداشتی مطرح است و هنوز فرهنگ تولید و بازیافت زباله وجود ندارد.

اما برخی با زباله گردی در زباله های تولیدی خانوارها به اهمیت اقتصادی آن برای درآمدزایی پی بردند که در این زمینه هم ضعف بهداشتی وجود دارد.
یکی از معضلات مربوط به محل دفن زباله می‌شود که محیط زیست، حیات وحش و گونه های گیاهی و جانوری را به مخاطره انداخته است و شیرآبه‌های ناشی از آن چه اثراتی بر آب های زیرزمینی می‌گذارد به عنوان تهدید شناخته شده است.

براى کاهش میزان پسماند در طبیعت، ساده ترین و موثرترین و کم هرینه ترین راهکار، تولید نکردن زباله از طریق کاهش مصرف و پرهیز از استفاده اقلام غیر ضرورى (مانند کیسه ها و بسته ها و نی پلاستیکی و ظروف و قاشق و چنگال یکبار مصرف، آب بسته بندی شده،  نوشابه های خانواده) است. 

بیشتر بخوانید: زباله گردی و سوء مدیریت شهری

راهکار بعدى جداسازى زباله هاى خشک و تر است که یک روش ابتدایى براى کاهش میزان پسماند و اثر آن بر محیط زیست است. 

ضعف در تفکیک زباله

متأسفانه هنوز در اکثر نقاط کشور ما، سامانه مناسبى براى جمع آورى زباله هاى تفکیک شده وجود ندارد. اما در خیلى از شهرها ایستگاههاى بازیافت شهردارى ها، زباله هاى قابل بازیافت را از شما دریافت مى کنند. این کار کمى پر زحمت است و بسیارى از شهروندان حتی از وجود این ایستگاه ها در سطح شهر بى خبر هستند.

اگر فرصت و امکان مراجعه به این ایستگاه ها را ندارید، باز هم تفکیک زباله توسط شما مى تواند به کاهش پسماند در طبیعت کمک کند چرا که هستند کسانى که از زباله های ما ارتزاق مى کنند. میزان قابل توجهى از زباله هاى خشک و بازیافت پذیر، توسط گروهى از شهروندان شهر از سطل هاى آشغال جمع آوری مى شود. این دسته از شهروندان معمولا وضعیت بهداشتى و اقتصادى مناسبى ندارند و بابت این کار پر زحمت دستمزد بسیار ناچیزی دریافت مى کنند. 

بیشتر بخوانید: فاجعه زیست محیطی در محمودآباد مازندران/شیرابه های سمی در کمین گردشگران دریای خزر

پس یادمان باشد، حتى اگر زیرساخت هاى مناسب جمع آورى زباله هاى تفکیک شده در محل زندگیمان وجود ندارد، با تفکیک زباله مى توانیم زحمت و مشقت برخى از هموطنان خود را کم کنیم که زندگى آنها به زباله هاى قابل بازیافت وابسته است.

چگونه در خانه تفکیک زباله کنیم

اگر تصمیم به تفکیک زباله گرفتید، سعى کنید زباله تر را در کیسه هاى تیره و زباله خشک را در کیسه هاى روشن قرار دهید که فرآیند تشخیص نوع زباله و جمع آورى زباله های خشک را براى جمع کنندگان زباله ها آسان تر کنید.

در کنار کاهش مصرف و تفکیک زباله فراموش نمی کنیم که مسئولیت پذیری ما شهروندان نباید موجب سلب مسئولیت شهرداری ها شود. پس همچنان لازم است که ایجاد سیستم جمع آورى مناسب و به روز جمع آورى زباله هاى قابل بازیافت را از شوراهاى شهر و شهردارى ها طلب کنیم.



+ 9
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری