پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۱ آبان ۱۳۹۸ ۱۲:۱۱
۱۱
۰
نسخه چاپی

فیلم خانه پدری روایتگر تعصبات ناموسی در خانواده

فیلم «خانه پدری» روایتگر تعصبات ناموسی در خانواده
فیلم «خانه پدری» جنجالی‌ترین ساخته کیانوش عیاری پس از گذشت پنج سال با اصلاحاتی جزئی برای رده سنی بالای ۱۵ سال از امروز در سراسر کشور اکران و روی پرده سینما می‌رود.

منتقدان سینما و رسانه ها در سال ۱۳۸۹ خبری را منتشر کردند مبنی بر اینکه کیانوش عیاری فیلمبرداری فیلم سینمایی را آغاز کرده که به یک چالش اجتماعی خاموش در ایران می‌پردازد؛ «درگیری‌های ناموسی» در خانواده. حضور مهدی هاشمی و شهاب حسینی در صدر بازیگران این فیلم هم باعث شد اقبال به فیلم در حال ساخت عیاری بیشتر شود. اما پس از اکران اولیه در روز نخست به دلیل آنچه وجود صحنه‌های خشن در فیلم عنوان شد، از اکران پایین کشیده شد.

عدم اکران فیلم خانه پدری با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد. موافقان عدم اکران این فیلم عنوان می‌کردند که «تصویر کشیدن فرزند کشی به شنیع‌ترین شکل ممکن» دلیل موجهی برای عدم اکران است اما سینمایی‌ها این رویکرد را غیرحرفه‌ای می‌خوانند و این فیلم را جز مهم‌ترین آثار کیانوش عیاری می‌خوانند. تا جایی که حسین معززی‌نیا منتقد فیلم در نوشتاری درباره این فیلم گفت: «این فیلم یکی از مهم‌ترین آثار سینمایی در ایران است».

titrebartar.com
نقش آفرینی شهاب حسینی در فیلم خانه پدری

 

داستان فیلم خانه پدری

ماجرای «خانه پدری» در یک خانه قدیمی رخ می‌دهد که داستانی از اواخر دوره قاجار تا اواخر دهه ۷۰ را به صورت اپیزودیک روایت می‌کند.

مطالب مرتبط : جزییاتی از توقیف فیلم پرفروش رحمان 1400

داستان فیلم روایت یک خانواده است که دختر خانواده به واسطه سوءظن رابطه نامشروع با جوانی از سوی پدر و برادرش در زیرزمین به شکل فجیعی کشته و چال می‌شود و این شروع یک داستان پر پیچ و خم در سه دوره زمانی است.

مهدی هاشمی، ناصر هاشمی و شهاب حسینی بازیگران این فیلم هستند. 

خانه پدری سرنوشت شخصیتی به نام محتشم را روایت می‌کند که در این راستا روایت زندگی‌ این فرد از پانزده تا هشتاد سالگی به تصویر کشیده شده است و برادران هاشمی وظیفه بازی در دوره‌های سنی جوانی و پیری او را بر عهده دارند.

titrebartar.com
تصویر صحنه ای از فیلم توقیفی خانه پدری

 

دلیل توقف فیلم خانه پدری

براساس اظهارات منتقدان، صحنه‌های کشته شدن و چال کردن دختر که سکانس‌های ابتدایی این فیلم را تشکیل می‌دهند، صحنه‌های خشن توصیف شده اند و منجر به توقیف فیلم شده است. 

به همین دلیل منتقدان می‌گویند ساختار فیلم عیاری به گونه‌ای است که اگر سکانس‌هایی ابتدایی این فیلم حذف می‌شد، فیلم تا حد زیادی تبدیل به فیلمی گنگ می‌شد و مفهوم خود را از دست می‌داد. 

مطالب مرتبط : از توقیف تا اکران خانه پدری

بنابر همین دلایل یکی از علت‌هایی که باعث شد روند اکران این فیلم ۹ سال طول بکشد، پافشاری کیانوش عیاری بر عدم حذف صحنه‌های ابتدایی فیلم بود. تا جایی گفته می‌شد فشارهای زیادی به عیاری آمده تا این سکانس‌‍‌ها حذف و فیلم پروانه نمایش دریافت کند، اما عیاری ۹ سال زیر بار نرفت. 

حالا آنطور که رسانه‌ها گزارش داده اند؛  فیلم خانه پدری قرار است در چهارچوب طرح رده بندی سنی و در رده بندی ۱۵+ سال و به شکل محدود در ۱۵ سالن سینما اکران شود. با این تفاصیل فیلم خانه پدری با سانسورهای زیادی مواجه نشده است.

این فیلم که برنده تندیس بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی از هشتمین جشن انجمن منتقدان سینمایی شده بود، بعد از یک روز اکران در گروه هنر و تجربه از پرده سینماها پایین کشیده شد.

اظهارات کارگردان فیلم خانه پدری

کیانوش عیاری اما پیش از نیز اعلام کرده بود به این دلیل با اکران محدود موافقت کرده که می‌خواهد از بیات شدن فیلم جلوگیری کند و نمی‌خواهد این فرصت حداقلی برای دیده شدن فیلمش را از دست بدهد.



+ 11
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری