پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۱ آبان ۱۳۹۸ ۱۴:۲۰
۱۲
۰
نسخه چاپی

دارندگان خودرو گران‌قیمت یارانه‌شان حذف شد

دارندگان خودرو گران‌قیمت یارانه‌شان حذف شد
یارانه مهرماه درحالی به حساب یارانه‌بگیران واریز شد که یارانه بخشی از افرادی که خودرو گران قیمت داشتند و جزو افراد پردرآمد بودند حذف شده است.

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ بودجه ۹۸ از معیار قرار دادن خودروها برای حذف یارانه افراد پر درآمد خبر داد.

تعداد افراد ناراضی

حسین میرزایی، سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ بودجه سال ۹۸ بیان کرد: نارضایتی ۹ درصدی از حذف یارانه‌ها که در فضای مجازی و رسانه‌ای منتشر می‌شود هنوز مربوط به سری قبل حذف یارانه‌ها که مشمول ۱۶۳ هزار خانوار یعنی ۷۰۰ هزار نفر می‌شود و سری دوم حذف یارانه‌ها درحال‌حاضر در مرحله ارزیابی و اطلاع رسانی است.

مطالب مرتبط: آخرین اخبار از تبدیل وضعیت معلمان برای رفع کمبود معلم

تعداد کل افرادی که باید یارانه اشان حذف شود؟

او ادامه داد: هدف‌گذاری ما برای حذف میلیونی پر در آمدها یعنی ۲۴ میلیون نفری است اما به دلیل اختلالی که در سیستم ارسال پیامک و مشکلات حساب سرپرستان برخی خانوار در سازمان هدفمند‌سازی رخ داد کمی روند حذف با کندی انجام می‌شود.

شرایط حذف یارانه

میرزایی بیان کرد: نوع اتومبیل و نرخ آن نیز یکی از شاخص‌های حذف یارانه منظور می‌شود اما اینکه دارندگان کدام خودروها مشمول حذف یارانه می‌شوند صحیح نیست هرچقدر رقم خودروها افزایش پیدا کند رتبه اعتباری خانواده‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. ما ۷ هزار نوع خودرو در بانک اطلاعاتی خود داریم.

این مقام مسئول ادامه داد: این موضوع درباره ملک نیز صدق پیدا می‌کند. مناطق زندگی و متراژ منازل هم بیانگر دهک خانوارهاست.
حل معضل حذف یارانه به نرخ خرید جهیزیه و تراکنش‌های بالا!

او در پاسخ به این سوال که معیار بررسی تراکنش‌های بانکی چند ماه است؟ کفت: متوسط تراکنش‌های مالی ۴ ماهه ابتدایی سال ۹۸ معیار سازمان برنامه و بودجه کشور است.

میرزایی در جواب یکی از سوالات کاربران بر اینکه اگر فردی در ۴ ماه ابتدایی سال ۹۸ اقدام به خرید برای منزل یا جهیزیه کرده باشد و تراکنش‌های وی افزایش پیدا کرده باشد نیز مشمول حذف یارانه می‌شود؟ گفت: در چنین شرایطی آنها با اعتراض در سامانه مذکور و ارائه توضیحات دقیق رفع موضوع شده و یارانه آنها پرداخت می‌شود.

سخنگوی تبصره ۱۲ بودجه ۹۸ بیان کرد: تعیین تکلیف کسانی که قبلا یارانه هایشان قطع شده اما هم اکنون نیازمند دریافت یارانه هستند در حیطه وظایف سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بود اما ما مجوز بررسی آن را در دست گرفته و پایش‌های ۶ ماهه را انجام می‌دهیم. اگر متوجه بشویم فردی نیازمند دریافت است آن را درلیست یارانه بگیران قرار دهیم اما هم اکنون این طرح منتظر تصمیم هییت دولت است.

مهلت اعتراض

حسین میرزایی همچنین در ادامه افزود: مهلت آنهایی که نسبت به حذف یارانه خود اعتراض داشتند تمام شده و تا اواسط آبان ماه نتیجه را از طریق پیامک به افراد معترض ارسال می‌کنیم.

افراد معترض

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه 98 افزود: افراد معترض به دو دسته تقسیم می‌شوند: 1-  افرادی که محرز شده وضع مالی خوبی دارند که قطعا حذف می‌شوند 2- برخی دلایل آوردند که ورشکست شده یا جوان دانشجو، عائله و بیمار دارند. این افراد براساس سیستم مشمول حذف هستند، به دلیل آ‌نکه اطلاعات ورشکستگی یکسال بعد در سیستم‌ها خود را نشان می‌دهد و برای اینکه حقی از کسی اجحاف نشود در این زمینه پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: براساس ماده 10 قانون هدفمندی یارانه‌ها این افراد راستی‌آزمایی می‌شوند؛ این ماده قانونی صراحت دارد: دریافت کمک‌ها و یارانه موضوع مواد 7 و 8 قانون هدفمندی یارانه‌ها منوط به اطلاعات صحیح است؛ در صورت احراز عدم صحت اطلاعات ارائه شده دولت مکلف است ضمن جلوگیری از پرداخت درخصوص استرداد وجه پرداختی نیز اقدام قانونی انجام دهد.

مطالب مرتبط: یارانه پرواز کرد

این مقام مسئول تاکید کرد:‌ بدین منظور پرسشنامه‌ای تهیه شده و هنگام ارسال پیامک به معترضین دسترسی در سامانه یارانه 10 نیز داده می‌شود؛ پرونده اطلاعات آنها مجددا بررسی و اگر نیاز باشد به صورت میدانی نیز ارزیابی خواهد شد؛ اگر اطلاعات ارائه شده مغایرت داشته باشد مشمول ماده 10 قانون هدفمندی می‌شوند و علاوه بر قطع یارانه، جریمه نیز باید پرداخت کنند. این جریمه از طریق سازمان مالیاتی به حساب آنها منظور خواهد شد و در حساب‌های بانکی نیز قابل مشاهده است. 

سخنگوی ستاد یارانه تبصره 14 قانون بودجه تصریح کرد: در سند بررسی‌ها بیشترین واریزی به حساب بانکی افراد مشمول حذف یارانه طی یکسال بالغ بر 49 میلیارد تومان بوده و متوسط واریزی به حساب بانکی افرادی که اعتراض کردند در سال 97 بالغ بر 3 میلیارد و400 میلیون تومان بوده است. 

وی ادامه داد: قطعا یارانه آنهایی که درآمد بالایی داشته باشند قطع خواهد شد؛ همچنین براساس آمار حدود 35 درصد از افرادی که مشمول حذف هستند در تهران هستند. 

میرزایی با بیان اینکه برای واریز یارانه مهرماه لیست مشمولان یارانه‌بگیر به سازمان هدفمندی ارائه می‌شود گفت: طبق قانون سازمان هدفمندی موظف است به این افراد یارانه پرداخت کند و همچنین افرادی که در رابطه با حذف یارانه فراخوان شده‌اند این ماه یارانه نمی‌گیرند. در صورتی که پرداخت یارانه به آنها محرز شود مشمول خواهند شد. 

تعداد حذف شدکان مهرماه و شهریور

وی ادامه داد: ماه قبل 91 هزار خانوار از سوی سازمان هدفمندی یارانه نگرفتند که حساب‌های آنها مشکل داشت که سازمان متولی در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کند. 

گفتنی است تا پایان سال حذف افراد ادامه خواهد داشت و یارانه افراد پردرآمد حذف شود، طبق برآورد دولت سه دهک بالای درآمدی حدود ۲۵میلیون نفر هستند که باید حذف شوند.



+ 12
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری