پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۱ آبان ۱۳۹۸ ۱۵:۱۰
۹
۰
نسخه چاپی

لوازم یدکی خودرو در راه تولید انبوه

لوازم یدکی خودرو در راه تولید انبوه
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما به دنبال تولید انبوه لوازم یدکی خودرو در داخل هستیم و تاکنون هر محصولی در داخل تولید شده، با کاهش قیمت روبرو شده است.

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره، گفت: مهمترین برنامه ای که ما در حوزه خودرو و تأمین قطعات دنبال می کنیم به دلیل مشکلات این حوزه است. هدف ما رضایت مردم است و در برنامه های دیگر خود بحث واگذاری شرکت های خودروسازی را دنبال می کنیم.

تولید لوازم یدکی

وی با بیان اینکه اموال مازاد شرکت های خودروسازی به صورت جدی دنبال می شود، افزود: در گذشته این شرکت ها به هر دلیلی سهام شرکت ها و موسسات مختلف مانند بانک ها را خریداری کرده اند و ما در برنامه های خود به دنبال واگذاری این سهام ها هستیم.

مطالب مرتبط: استارت نخوردن ماشین و راه حل های آن

معرفی

خودروسازی یکی از صنایع بزرگ در سراسر جهان محسوب می‌شود که کارخانجات بزرگی در آن فعالیت می‌کنند و محصولات خود را به سراسر جهان ارسال می‌نمایند. محصولات هر یک از کارخانجات خودروسازی از کیفیت، خدمات و قیمتی متفاوتی برخوردار است که با توجه به امکانات آن، هزینه متفاوتی دارند. از طرفی لوازم یدکی با عملکرد خودرو رابطه مستقیمی دارد و بسیاری از کارخانجات خودروسازی پس از تولید محصولات‌شان، لوازم یدکی نیز تولید می‌کنند تا خودروهای در صورت خرابی یا تصادف بتوانند با تعویض قطعات به عملکرد خود ادامه دهند. 

وزیر صمت اظهار داشت: البته این اقدامات باید در سال‌های گذشته صورت می پذیرفت که به دلایلی صورت نگرفت و ما در این دوره به دنبال انجام آن هستیم.

رحمانی در خصوص افزایش قیمت قطعات خودرو نیز تصریح کرد: مهمترین برنامه و کاری که پیش رو داریم، تولید و ساخت این قطعات در داخل کشور است زیرا تولید این قطعات در داخل منجر به کاهش قیمت می شود.

کاربرد لوازم یدکی

خودرو مانند هر وسیله دیگری ممکن است به دلایل مختلفی اعم از خرابی،  تصادف، ضربه و مشکلات فنی دچار آسیب و خرابی شود؛ طوری‌که قطعات آن نیاز به تعویض و تعمیر نیاز داشته باشند.  لوازم یدکی به قطعات و لوازمی گفته می‌شود که در زمان خرابی قطعات اصلی خودرو جایگزین آن‌ها می‌شود تا خودرو بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

لوازم یدکی باید متناسب با نوع و مدل خودرو باشد و همین‌طور مخصوص کارخانه یا زیر مجموعه‌های همان کارخانه خودروسازی باشند؛ چرا که با توجه به اهمیت لوازم یدکی، بسیاری از مجموعه‌ها لوازم یدکی جعلی و تقلبی تولید می‌کنند که معمولا استفاده از این لوازم یدکی‌ها نه تنها باعث بهبود عملکرد خودرو نمی‌شود بلکه در کارکرد دیگر قطعات نیز تاثیر مخربی می‌گذارد.

لوازم یدکی‌های تقلبی معمولا از لوازم یدکی اصول و اورجینال ارزان‌تر هستند اما کیفیت و کارایی بالایی ندارند و همین‌طور می‌توانند به خودرو آسیب بزنند. لوازم یدکی هر خودرو در فروشگاه‌های مخصوصی عرضه می‌شود و همین‌طور باید توسط تعمیرکاری که به اجزا و قطعات موتوری، بدنه، جلوبندی و گیربکس هر مدل از خودرو تسلط دارد تعویض و یا تعمیر شود. چون بسیاری از لوازم یدکی هر چند اصل هستند اما در صورت نصب نامناسب دوباره آسیب می‌بینند. 

دلیل افزایش واردات لوازم یدکی

وی افزود: اما دلیل افزایش کنونی آنها، این است که در گذشته این قطعات به وسیله ارز ۴۲۰۰ تومانی و بعد از آن ارز نیمایی تأمین می شد اما امروز به وسیله ارز آزاد تأمین می شود که بخشی از این گرانی ها، به همین دلیل است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: ما به دنبال تولید انبوه قطعات در داخل هستیم و تاکنون هر محصولی در داخل تولید شده، با کاهش قیمت روبرو شده است زیرا قیمت تمام شده در داخل کشور ما پائین تر است.

مطالب مرتبط: چگونه در باران رانندگی آسانی داشته باشیم

رحمانی درباره امنیت پائین خودروهای تولید داخل و اینکه بیش از ۸۰ درصد دزدی ها از خودروهای تولید داخل صورت می پذیرد، اظهار داشت: دلیل اینکه ما می خواهیم این خودروها را از رده تولید، خارج کنیم به علت عوامل مختلفی است که یکی از آنها همین بحث پائین بودن امنیت آنهاست.

وی با بیان اینکه به هر حال تکنولوژی این خودروها قدیمی و سال‌هاست که در دنیا از رده تولید خارج شده است، گفت: خودروهای جدید، ایمنی و راحتی و امکانات بیشتری دارند و اصول محیط زیستی در آنها بیشتر رعایت شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: کیفیت مسئله ای است که ما همواره باید روی آن تأکید داشته باشیم و خارج کردن برخی از خودروهای تولید داخل به دلیل پائین بودن کیفیت این خودروها است.

رحمانی درباره تصمیم دولت برای معرفی وزرا صنعت و معدن و بازرگانی نیز گفت: قانون هنوز نهایی نشده است؛ هر قانونی مصوب شود آن اجرایی می شود. مسائلی که در رسانه ها مطرح می شود براساس دیدگاه و نظر کارشناسی افراد است. تاکنون این مبحث در دولت مطرح نشده و قانون نیز در این خصوص نهایی و تصویب نشده است.

گفتنی است کشور آلمان یکی از اولین کشورهایی است که در زمینه خودروسازی فعالیت می‌کند و محصولات آن از کیفیت و اهمیت بالایی برخوردار هستند و در اقصی نقاط دنیا طرفداران مخصوصی دارد. خودروسازی بنز، بی ام و، پورشه، آئودی و فولکس‌ واگن از معروف‌ترین کارخانجات خودروسازی آلمانی شناخته می‌شوند که علاوه بر تولید خودرو لوازم یدکی نیز صادر می‌کنند. 



+ 9
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری