پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۱ آبان ۱۳۹۸ ۱۷:۳۳
۱۶
۰
نسخه چاپی

با پرداخت مالیات ، خوش‌حساب شوید

با پرداخت مالیات ، خوش‌حساب شوید
مؤدیانی که تا پایان مهر امسال اگر مالیات خود پرداخت کنند، مؤدی خوش حساب تلقی می‌شوند و جرایم مالیاتی قابل بخشش‌شان بخشوده می‌شود.

طبق اعلام رییس سازمان امور مالیاتی، تاکنون حدود ۲۰۰ هزار مؤدی بالغ بر ۴۵۰۰ میلیارد تومان مالیات خود را پرداخت کرده‌اند و از حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان بخشودگی برخوردار شده‌اند و مابقی مؤدیان نیز فرصت دارند تا شنبه آینده در این راستا اقدام کنند.

تعریف مالیات

هر عملی که جهت ثبت و ضبط و عملیات بعدی اداری نظیر انتقالات و ترهین انجام می شده. حکومت براساس بضاعت خود مستندات را در بایگانی نگهداری می کرده و عندالمورد رونمائی کرده و درخواست مشتری را به منصه می رسانده. وجوهاتی که بابت دستمزد گرفته می شد خود مواردی داشت از قبیل صلاحیت حرفه ای،عدم یکنواختی دریافتها و سایر موارد سیاسی که باعث شد دولتها این مسئولیّت را برعهده بگیرند. امروزه در بعضی اماکن پیشرفتهٔ مالی،ابتدا مالیات را اخذ کرده سپس خدمات ارائه می کنند.

مطالب مرتبط: دارندگان خودرو گران‌قیمت یارانه‌شان حذف شد

پرداخت مالیات

به مثابه یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره‌برداری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آن را پرداخت نمایند تا توانائی‌های جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود.

مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی است که نصیب دولت می‌گردد زیرا ابزار و امکانات دست یابی به درآمد و سودها را دولت فراهم ساخته‌است.

در نظام سنتی مالیاتی، سازمان امور مالیاتی اطلاعات دقیقی از وضع اقتصادی و اموال مردم ندارد و متکی به شواهد و خوداظهاری اشخاص است، اما در نظام مدرن، سازمان‌های مالیاتی به همه اطلاعات مؤدیان دسترسی دارند.

اینک به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، ۹۵ دستگاه اجرایی از جمله نظام بانکی پای کار آمده‌اند و ریزداده‌های خود را به نظام مالیاتی ارائه می‌کنند. همچنین زمینه برای تهیه اظهارنامه‌های پیش فرض آماده شده و همه دستگاه‌ها ریزداده‌های خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌کنند. 

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، اختفای فعالیت، کتمان درآمد، ارائه فاکتور صوری و تشکیل شرکت صوری و کارت بازرگانی از راه‌های فرار مالیاتی است که تخلف محسوب می‌شود و به گفته پارسا، حدود ۳۰۰ هزار نفر در کشور شناسایی شده‌اند که درآمدهای میلیاردی دارند و قابلیت دسترسی برای اخذ مالیات از آن‌ها وجود ندارد و ۵۲ درصد این افراد هنوز مؤدی مالیاتی نیز نیستند.

مهم‌تر اینکه طبق اذعان رئیس این سازمان، دستگاه‌های مختلف ریزداده‌های خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کنند، اما همه اطلاعات به گونه‌ای نیست که بتوان از آن اظهارنامه خارج کرد.

انواع مالیات

مالیات مستقیم

مالیات مستقیم را می‌توان مالیات بر درآمدها، سود یا مالیات بر ثروت و امثال آن نیز نامید. این مالیات به‌طور مستقیم از درآمد یا دارایی افراد حقیقی و حقوقی اخذ می‌شود.

مالیات بر درآمد

شامل:

1.    مالیات بر درآمد املاک
2.    مالیات بر درآمد حقوق
3.    مالیات بر درآمد مشاغل
4.    مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی
5.    مالیات بر درآمد اتفاقی
6.    مالیات بر درآمد کشاورزی
7.    مالیات بر درآمد منابع مختلف

مالیات بر دارائی

شامل:

1.    مالیات بر ارث
2.    حق تمبر
3.    مالیات سالانه املاک
4.    مالیات بر اراضی بایر
5.    مالیات بر مستغلات مسکونی خالی

مالیات غیر مستقیم

مالیات غیر مستقیم مالیاتهایی هستند که پرداخت‌کننده آن فرد معینی نیست و دارای قابلیت انتقال بالایی است. مالیات غیر مستقیم، روی مصرف کالاها و فعالیت‌هایی وضع می‌شود که به‌طور غیر مستقیم روی درآمد مؤثر می‌باشد.

مطالب مرتبط: شرایط دریافت وام 200 میلیونی مسکن

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات بر مصرف است که در زنجیره واردات، تولید و توزیع بر حسب درصدی از ارزش کالا و خدمات مشمول دریافت می‌شود. این مالیات نخستین بار توسط فون زیمنس در سال ۱۹۵۱ به منظور فائق آمدن بر مسائل مالی کشور آلمان طرح‌ریزی گردید، لیکن به رغم علاقه و تمایل شدید کشورهایی نظیر آرژانتین و فرانسه در خصوص آگاهی از چگونگی ساختار آن، این مالیات به‌طور رسمی تا سال ۱۹۵۴ به مرحله اجرا در نیامد. از سال ۱۹۵۴به بعد، برزیل، فرانسه، دانمارک و آلمان در زمره نخستین کشورهایی بودند که این مالیات را در نظام مالیاتی کشور خود معرفی نمودند. کره جنوبی نخستین کشور آسیایی است که در سال ۱۹۷۷ با کمک صندوق بین‌المللی پول توانست این مالیات را در نظام مالیاتی خود پیاده نماید و بدنبال آن کشورهای ترکیه، پاکستان، بنگلادش و لبنان نیز اقدام به اجرای این مالیات نمودند. هم‌اکنون بیش از ۱۴۰ کشور جهان از سیستم مالیات بر ارزش افزوده بهره‌مند هستند.

به گفته پارسا، در صورت عدم پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده و برخورداری از تسهیلات یاد شده تا پایان سال جاری، این امکان در سال آینده فراهم نخواهد شد.



+ 16
مخالفم - 15
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری