پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۰۲ آبان ۱۳۹۸ ۱۳:۱۶
۹
۰
نسخه چاپی
به بهانه بازی در فیلم کمدی مطرب

پروز پرستویی پرتنوع‌ترین بازیگر در ایفای نقش

به بهانه بازی در فیلم کمدی مطرب
پروز پرستویی از جمله بازیگران سینما و تلویزیون ایران است که توانسته در ژانرهای متفاوت ایفای نقش کند و در میان همه نقش‌ها ژانرهای اجتماعی و کمدی این بازیگر در ذهن مخاطبان بیشتر نقش بسته است.

بازیگران زیادی را سراغ داریم که نقش‌های جدی و کمدی خوبی ایفا کرده‌اند اما با بررسی کارنامه کاری اغلب آنها متوجه می‌شویم یک سمت ترازو همواره سنگینی می‌کند. برخی در نقش‌های جدی بیشتر موفق بوده‌اند و بازی بعضی دیگر فقط در نقش‌های کمدی مورد استقبال مردم قرار گرفته ‌است.

در این بین پرویز پرستویی از معدود بازیگرانی‌ است که نقش‌های جدی و کمدی درخشان زیادی در کارنامه‌اش دارد. او همان‌قدر که در ایفای نقش‌های جدی و تلخ هنرمندانه ظاهر شده، ثابت کرده به خوبی می‌تواند با تغییر لحن و شیوه بازی خود موقعیت‌های کمیک خلق کند و تماشاگر را آنقدر بخنداند که یادش برود پرستویی همان بازیگری‌  است که پیش‌تر او را در فیلم‌های تلخ اجتماعی دیده بود.

پرستویی بازیگری با تنوع نقش‌ها

پرویز پرستویی فعالیت هنری‌اش را با پیوستن به گروه تئاتر بهرام بیضایی آغاز کرد. او پس از سال‌ها بازی مداوم در عرصه تئاتر با فیلم «دیار عاشقان» سال ۱۳۶۲ به سینما آمد و موفق شد برای همان فیلم سیمرغ بلورین نقش مکمل را دریافت کند.

دهه هفتاد برای پرستویی سال‌هایی بود که قدرت بازی‌اش در نقش‌های متنوع را به رخ بکشد و با کارگردان‌های صاحب‌نامی کار کند. از شخصیت لمپن و بانمک فیلم «آدم برفی» گرفته تا صادقِ ساده و خوش‌قلب «لیلی با من است» که در زمان خودش بسیاری از تابوهای دفاع مقدس را شکاند. 

بازی در «آژانس شیشه‌ای» و نقش ماندگار حاج کاظم با آن دیالوگ‌های آتشین و مونولوگ‌های طولانی آغاز همکاری او با ابراهیم حاتمی‌کیا بود. اما روحیه جسور و جستجوگر پرستویی باعث شد او از کمدی جدا نشود و با دو فیلم مومیایی ۳ و مرد عوضی که داستانی فانتزی تخیلی داشتند و در گیشه نیز موفق بودند بار دیگر در عرصه کمدی قدرت‌نمایی کند.

titrebartar.com
رضا مارمولک یکی از جنجالی‌ترین نقش‌های پرویز پرستویی

 

نقش آفرینی در جنجالی‌ترین فیلم‌های اجتماعی

رضا مارمولک را می‌توان یکی از جنجالی‌ترین نقش‌های کارنامه پرستویی دانست؛ که باعث شکل گیری دومین همکاری او با کمال تبریزی شد. حواشی زیاد فیلم «مارمولک» بعلاوه‌ی تغییر ذائقه مردم در ژانر کمدی در دهه هشتاد باعث شد پرستویی ترجیح بدهد بیشتر به درام‌های خانوادگی و فیلم‌هایی با مضمون دفاع مقدس روی آورد که شاخص‌ترین آنها فیلم «به نام پدر»، «دوئل» و «بید مجنون» بود.

titrebartar.com
نقش آفرینی پرویز پرستویی در صحنه ای از فیلم بادیگارد

 

پرستویی در فیلم‌های فانتزی و کمدی

نیمه نخست دهه نود برای پرستویی سال‌های حضور در فیلم‌های مهجوری بود که نه در گیشه موفق بودند، و نه درمیان منتقدان. با این وجود بازی او در «بادیگارد» مورد توجه قرار گرفت و سیمرغی دیگر برایش به ارمغان آورد. 

خبر حضور پرستویی در «لس آنجلس تهران» به طرفداران او این نوید را داد که پس از سالها یک کمدی خوب از بازیگر محبوب‌شان می‌بینند اما این فیلم علی‌رغم بازی متفاوت پرستویی با انتقادات فراوان مواجه شد و فروش خوب روزهای نخستش به سرعت کاهش پیدا کرد.

نقش پرویز پرستویی در فیلم کمدی «مطرب»

اولین همکاری مصطفی کیایی و پرویز پرستویی می‌تواند یکی از بهترین کمدی‌های سال‌های اخیر سینمای‌ ایران باشد؛ چرا که کیایی درام‌های کمدی خوش‌ساختی چون «ضدگلوله»، «خط ویژه» و «بارکد» را در کارنامه دارد و نشان داده گیشه را نیز خوب می‌شناسد. کیایی حتی در فیلم‌های جدی هم از موقعیت‌ها و دیالوگ‌های طنز به درستی استفاده می‌کند و تماشاگرش را می‌خنداند. 

از طرفی با نگاه به مجموعه فیلم‌های پرستویی به سادگی می‌توان به این نکته پی برد که او همیشه برای انتخاب نقش‌های کمدی نسبت به ژانرهای دیگر وسواس بیشتری به خرج داده و حتما برای نقشش در مطرب با آن گریم متفاوت و جالب هم سخت‌گیری‌های خاص خودش را داشته است.

بیشتر بخوانید:  کتایون ریاحی چرا دست به خودسوزی زد؟+جزییات

قرار گرفتن پرستویی کنار محسن کیایی و الناز شاکردوست که او نیز سال‌هاست از سینمای کمدی فاصله گرفته، از نکاتی است که برای تماشاگران این اثر می تواند جذاب باشد. 

باید منتظر ماند و دید کنار هم قرار گرفتن ترکیب خوب بازیگران و کارگردانی که سابقه کمدی‌های موفق دارد، می‌تواند «مطرب» را جزو پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۹۸ کند.

titrebartar.com
پرویز پرستویی در فیلم سینمایی مطرب ساخته مصطفی کیایی

 

زندگی خصوصی پرویز پرستویی

پرویز پرستویی از بازیگران صاحب نام سینما، تئاتر و تلویزیون است که دارای مدرک درجه سه هنری (معادل لیسانس) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی زمانی که سه ساله بوده است به همراه خانواده از روستای چارلی کبودرآهنگ (استان همدان) به تهران مهاجرت می کند. دوران کودکی و نوجوانی را در یک خانه اجاره ای کوچک در محله دروازه غار سپری می کند. او در مدرسه صادقیه اسلامی در کوچه گمرک تحصیلات ابتدایی خود را به پایان می‌رساند.

بیشتر بخوانید: ماجرای بازیگر شدن پسر پرویز پرستویی چه بود؟

پرستویی با پس انداز کردن 11 هزار تومانی خود خانه ای در حوالی ترمینال جنوب می خرد. مدتی به ورزش علاقه نشان داد و دروازه بان تیم کارگران می شود. پس از این زمان به مرکز رفاه نازی آباد می رود و شبه آموختن تئاتر می کند.  پرویز پرستویی در سال 1360 و زمانی که 26 سال سن داشت به عنوان منشی در دادگستری تهران مشغول به کار می شود، امّا پس از مدتی به خاطر ناهمخوانی این شغل با روحیاتش به اداره تئاتر می رود و تا پایان در آنجا مشغول به کار می شود.

آغاز فعالیت هنری

فعالیت هنری را از سال 1348 با اجرای نمایش در مراکز رفاه، کاخ جوانان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد. در سال 1353 برای بازی در نمایش « دکه » و یک سال بعد برای بازی در نمایش «تسلیم شدگان» جایزه کاخ جوانان را گرفت. برای نخستین فیلمش "دیار عاشقان" دیپلم افتخار بازیگر نقش مکمل را در دومین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.



+ 9
مخالفم - 11
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری