پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۸ ۱۰:۴۵
۱۲
۰
نسخه چاپی
وضعیت مصرف مشروبات و دخانیات

جوانان قربانی الگوی افزایش مصرف دخانیات در جامعه

وضعیت مصرف مشروبات و دخانیات
هشدار : رشد مصرف دخانیات در میان زنان و خصوصا دختران نوجوان بیشتر شده است.

مصرف دخانیات و مشروبات الکلی  هر روز  از مصرف بی رویه این دو ماده مضر روی رسانه ها می رود.

کارشناسان معتقدند دخانیات به عنوان یک ماده افیونی، نقش مخرب و ویرانگری در زندگی افراد دارد و افزون بر آسیب رساندن به فرد مصرف کننده بر عملکرد جامعه نیز تاثیرهای منفی می‌گذارد و مسیر دستیابی به سبک زندگی سالم را تباه می‌کند و عاملی باز دارنده در توسعه و پیشرفت جامعه به شمار می‌رود.

فردی از شیشه ماشین ته سیگار خود را به بیرون پرت می‌کند، برخی در حال تعارف سیگار به یکدیگر هستند و بعضی نیز در خیابان ته سیگار را رها کرده و به راه خود ادامه می‌دهند. اینها تنها نمونه‌های کوچکی هستند که با گذر از خیابان، کوچه، پارک‌ها و … در سطح شهر دیده می‌شوند که افراد در حال استعمال دخانیات را نشان می‌دهد. حال بماند که برخی دیگر هم در منزل طبق عادت سیگار مصرف می‌کنند. در مجموع باید گفت قُبح مصرف دخانیات به ویژه سیگار و قلیان در جامعه شکسته شده است و به راحتی در مکان‌های عمومی از این مواد دخانی استفاده می‌شود.

دخانیات به عنوان بزرگترین عامل مرگ و میر در سده ۲۱ میلادی شناخته شده است که همه ساله ۱۰۰ میلیون تن از مردم جهان جان خود را در اثر مصرف آن از دست می‌دهند. دخانیات تنها منحصر به سیگار نیست و شواهد علمی نشان می‌دهد که مصرف انواع محصولات دخانی اعم از سیگار، پیپ و قلیان به هر شکلی مضر است و هیچ عضوی را در بدن سالم نمی‌گذارد و از علت‌های اصلی مرگ و میر در جهان به شمار می‌رود.

مطالب مرتبط : مجری معروف صداوسیما راز اعتیادش را فاش کرد

آمار مصرف دخانیات و مشروبات الکلی در ایران

بر اساس جدید ترین آمار، به تازگی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده: ایرانیان سالانه ۶۵میلیارد نخ سیگار دود می‌کنند و ۳۰ درصد سیگار موجود در بازار ایران قاچاق است.

به گفته علی‌اکبر سیاری، ۳۰ درصد سیگارهای موجود در بازار قاچاق هستند در حالی که در کشورهای مشابه ما این میزان ۱۰درصد است.

وی ادامه داد: به کنوانسیون منع دخانیات جهان قول داده‌ایم ۳۰درصد مصرف سیگار در ایران را کاهش دهیم، اکنون ۶۵هزار نفر سالانه بر اثر مصرف سیگار در کشور فوت می‌کنند، سالی ۶۵میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف و ۱۰هزار میلیارد تومان از پول مردم دود می‌شود.

سیاری افزود: وضعیت قلیان از سیگار هم بدتر است و توزیع آن با سادگی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مشکلات حال و آینده کشور بر اثر شیوع بیماری‌های غیرواگیر است، تاکید کرد: شیوع مصرف دخانیات، تغذیه ناسالم، کم تحرکی، مصرف الکل، عوامل خطر بیولوژیک همچون فشار خون، دیابت، اضافه وزن و چاقی در جامعه زنگ هشدار را به صدا در آورده است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به مصرف سالانه ۴۲۰ میلیون لیتر الکل در جامعه، اپیدمی بیماری‌های واگیر و همه‌گیری‌هایی که هر از گاه در کشور از این رهگذر اتفاق می‌افتد را متذکر شد و گفت: گستره این بیماری‌ها بسیار زیاد است.

مطالب مرتبط : بحران فاجعه در جامعه ایران

مشروبات الکلی در مدارس کشور

معاون وزیر بهداشت در حالی از مصرف سالانه ۴۲۰ میلیون لیتر الکل در جامعه خبر می دهد که پیش از این، مسئول برنامه سند الکل دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هشدار داده بود  که معضل مصرف الکل به دبیرستان‌ها و مدارس نیز کشیده شده و دانش‌آموزان نیز از این آسیب دور نمانده‌اند.

علی محمدی با بیان اینکه برنامه‌ریزی جهت مقابله و کاهش مصرف الکل در جامعه نیاز به تشکیل یک بانک اطلاعاتی دارد، گفت: در همین راستا جلساتی را در ابتدای سال جاری با استانداری و دستگاه‌ها و نهادهای دولتی داشتیم.

او تصریح کرد: در این جلسات فرمت‌هایی که از دو سال قبل طراحی شده در اختیار تمامی نهادها و ادارات مربوطه قرار داده شد تا با تکمیل آنها بتوان بانک اطلاعاتی را در زمینه مصرف، کشفیات، تولیدات غیرمجاز و قاچاق الکل در استان تشکیل داد.

مسئول برنامه سند الکل دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه مصرف و خرید و فروش الکل در جامعه واقعیتی است که نمی‌توان آن را انکار کرد، تاکید کرد: باید هر چه سریعتر بانک اطلاعاتی در این زمینه تشکیل شود تا بتوان با برنامه‌ریزی درست در زمینه مقابله با این پدیده شوم برخورد کرد.

افزایش مصرف قلیان در دختران

سالیانه ۵۰ هزار مورد مرگ ناشی از مصرف دخانیات در ایران اتفاق می‌افتد.مرگ ناشی از تصادفات، ایدز، سلاح‌های سرد و گرم، موادمخدر و الکل کمتر از مرگ ناشی از سیگار و سایر دخانیات است.

 ۹۰ درصد موارد ابتلا به سرطان ریه ناشی از مصرف سیگار است. معاون وزیر بهداشت ایران تعداد مصرف‌کنندگان سیگار، قلیان، پیپ و سایر مواد دخانی را ۸ میلیون نفر برآورد کرد و گفت این تعداد بیش از ۱۴ درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند.

بر اساس آمارها در پنج سال گذشته آمار مصرف دخانیات در ایران از نزدیک ۱۵ درصد به کمی بیش از ۱۴ درصد کاهش یافته است.

«ایران متعهد شده است که تا سال ۱۴۰۴ به دلیل آمار بالای بیماری‌های قلب و عروق، ۳۰ درصد مصرف دخانیات را کاهش دهد، اما باید توجه کرد که مصرف سیگار در نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله افزایش داشته که عمده آن در دختران نوجوان بوده است.»

افزایش گرایش به قلیان

مقامات مسئول می‌گویند مصرف روزانه سیگار  در شش سال گذشته ۰/۸ درصد کاهش داشته با این وجود مصرف قلیان افزایش یافته است.

به گفته معاون وزیر بهداشت نزدیک به ۷ درصد دختران ۱۳ تا ۱۵ سال سابقه مصرف قلیان دارند. این امار در میان پسران همین گروه سنی بیش از ۱۱ درصد است.

مصرف هر وعده قلیان را معادل مصرف ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار دانسته و گفته که این ضرر شامل کسانی هم می‌شود که در کنار افراد مصرف کننده قرار دارند و مانند مصرف شش تا هشت نخ سیگار است.

سخنگوی وزارت بهداشت این را نیز عنوان کرده که مواد آلوده‌ در تنباکوی قلیان‌ها به کار می‌رود و مصرف خانوادگی قلیان در حال رواج است.



+ 12
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری