پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۸ ۲۳:۲۴
۱۳
۰
نسخه چاپی

رازیانه، تنگه‌ای زیبا در غرب کشور

رازیانه، تنگه‌ای زیبا در غرب کشور
تنگه رازیانه یکی از پدیده‌های زمین‌شناسی در استان ایلام در غرب ایران است. این تنگه درهٔ باریک و ژرفی است که در منطقه‌ای سرسبز واقع شده‌است. در درون این تنگه نیز رودی روان است ما در این مقاله به این تنگه زیبا می پردازیم.

تمام زیبایی های تنگه رازیانه را به شما معرفی میکنیم:

معرفی

این تنگه در دره ای عمیق و باریک قرار دارد که در میان زمین های سرسبز استان ایلام قرار گرفته است. ایلام در میان رشته کوه ها واقع شده است که موجب شده آب و هوایی معتدل داشته باشد. ایلام بعد از کرمانشاه و سنندج سومین شهر بزرگ کردنشین است. ایلام طبیعت بسیار زیبایی دارد و روستاهای این شهر بزرگ، پر از مناظر بکر و دیدنی است. یکی از زیباترین مناطق طبیعی آن تنگ رازیانه است که زیبایی های آن باعث شد که در سال ۱۳۸۸ در لیست آثار طبیعی ملی ایران به ثبت برسد.

محل قرار گیری

محل این تنگه در ۵۰ کیلومتری جاده ایلام-بدره است.

۷۵ هکتار از اراضی تنگه رازیانه در سال ۱۳۸۸ خورشیدی به عنوان اثر طبیعی-ملی معرفی شد و در همان سال این اثر در فهرست آثار طبیعی - ملی ایران قرار گرفت.

تاریخ ثبت

این ثبت آن را در طبقه دوم سازمان بین‌المللی IUCN قرار داده‌است.

راه باستانی بدره «آبهر» به پشته ارشت و بردبال چنارباشی، از کوهپایه‌ها عبور کرده و در ادامه پس از عبور از کلم و تنگ رازیانه به روستای گنجه و سپس به روستای پاکل گراب و منطقه چنارباشی متصل است. آثار متعددی از دوران مختلف در این ناحیه مشاهده می‌شود.

شهر ایلام را به سمت جنوب استان ترک می کنیم، نرسیده به شهر بدره، 5 کیلومتری روستای چنارباشی، کنار جاده اصلی می توان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری استان ایلام و همچنین یکی از جاذبه های مهم ژئوتوریسمی ایران را دید؛ تنگه رازیانه. رازیانه یکی از باریک ترین تنگ های ایران در دامنه کبیر کوه است که در برخی از نقاط عرض آن کمتر از 1 متر می رسد. این تنگه حدود 2 کیلومتر طول دارد و ارتفاع دیواره های آن در برخی نقاط 30 متر است. رنگ روشن سنگ های تنگ یکی از ویژگی های خاص آن محسوب می شود که آن را از طبیعت اطرافش متمایز می سازد. آب داخل تنگه از سراب گرو سرچشمه می گیرد و کاملا فصلی بوده و در ماه های گرم سال به طور کامل خشک می شود.

موقعیت تنگ رازیانه

در کنار جاده ی ایلام به دره‌ شهر بعد از روستای چنارباشی تنگ رازیانه قرار گرفته است. وسعت آن ۳۰ هکتار می باشد در واقع این تنگ پر پیچ و خم سه کیلومتر امتداد یافته در این حین عرض آن در بیشترین حالت خود به ۵ متر در دامنه ارتفاعات کبیر کوه می رسد. در میان این دره پر عمق و طولانی رودخانه ای با عمق کم و عرض کم جاری است. دیواره هایی به بلندایی بین ۱۵ تا ۳۰ متر با اشکال عجیب که طی سال ها شکل گرفته اند اطراف رود قرار گرفته اند و منظره ای خیره کننده و جذاب از طبیعت زیبا را پدید آورده اند.

آب داخل تنگ از سراب گرو سرچشمه گرفته و در فصل تابستان بسیار کم و در زمستان و بهار آبی جاری و مستمر است. در اطراف تنگه گیاه دارویی بسیار پرخاصیتی با نام رازیانه می روید .رازیانه گیاهی معطر با گل هایی زرد رنگ وخوشه ای می باشد که به صورت خودرو و زراعی در ایران به عمل می آید به همین دلیل است که نام تنگ رازیانه را برای آن انتخاب کرده اند.

تماشای تنگه رازیانه

در کنار جاده ایلام به دره‌شهر بعد از روستای چنارباشی، تابلوی تنگ رازیانه را خواهید دید. ابتدا که ماشین تان را پارک می کنید و به سوی تنگه می روید حتی فکرش را هم نمی کنید که چنین طبیعت خاصی آن جا پنهان شده باشد. اکنون شما بر فراز تنگه ایستاده اید و می توانید تمام پیچ و خم ها، سنگ های سفید رنگ لایه لایه و رودخانه کوچک جاری در دل تنگه را به تماشا بنشینید. گفتنی ست که طبیعت اطراف تنگه نیز بسیار زیباست و در جای جای آن درخت زیبا و بومی این منطقه یعنی بلوط روییده  و جای مناسبی برای یک پیک نیک دلچسب در طبیعت است.

درزها ایجاد شدند و شکاف روی زمین پدیدار شد و فرسایش دره را شکل داد. حالا عمق دره حدود ۳۰ متر است و پهنایش در بعضی جاها به یک متر هم می‌رسد. این تنگه در امتداد جاده ماشین‌رو، حدود دو کیلومتر ادامه پیدا می‌کند و می‌توانیم بالایش بنشینیم و پایین دره را نگاه کنیم، انگار که فرسنگ‌ها از این دنیا فاصله داریم.

به نزدیکی این دره که برسیم، چشم‌انداز مقابل‌مان هم دیدنی‌تر می‌شود. دو طرف جاده کوه است و چمن و درخت که روی کوه‌ها را پوشانده‌اند. دامنه‌ شیب‌دار کوه در سمت راست جاده به دره خیلی باریکی می‌رسد. دره‌ای که از بینش رودی هم می‌گذرد.

شکل گرفتن تنگ رازیانه

جنس سنگ های مسیر تنگه از آهک با ترکیبات کربنات کلسیم است. منشا اولیه این اثر طبیعی ایجاد درز و شکاف بر اثر فعالیت های تکتونیکی منطقه لایه های ضخیم آهک است. در واقع روی دادن فرسایش و در کنار آن انحلال، موقعیت خاصی که تنگه در آن قرار گرفته است، ختلاف ارتفاع و شیب تند بخش های بالا و پایین دست در کنار سایر عوامل طبیعی از جمله بارش و پوشش گیاهی متنوع دست به دست هم داده اند تا تنگ رازیانه شکل گیرد. در واقع آب های زیر زمینی و سطحی که طی سال ها از این منطقه عبور کرده اند موجب حل شدن سنگ صخره ها شده اند و این شکاف و دره عمیق را شکل داده اند و با گذشت هر سال بر عمق و طول آن افروزه شده است تا این که به شکل حیرت انگیز کنونی در آمده است.

بیشتر بخوانید:
جزیره ای شگفت انگیز به نام هرمز
بهترین مکان هایی که در نیمه پاییز باید سفر کرد
عجیب ترین مکان های دور افتاده دنیا

بازدید از تنگه

جنس دیواره‌ های تنگ رازیانه، آهک با ترکیبات کربنات کلسیم است. ارتفاع زیاد دیوارها و همچنین آبی که از میان تنگ در حال عبور است، رفت و آمد در داخل تنگ رازیانه را با دشواری همراه می کند. بهتر است در بالای تنگ قدم بزنید و از تماشای آن از بالا لذت ببرید. اما اگر توان بدنی و لباس و کفش مناسب (تجهیزات سنگ نوردی) داشته باشیدمی توان وارد تنگ شوید و قدم در رود کم عرض و کم عمق بگذارید و از فضای بسیار دیدنی و جذاب آن لذت ببرید. هرچه جلوتر بروید، تاریک و تاریک‌ تر می ‌شود و شاید کمی دچار دلهره و ترس شوید، اما همه این ‌ها بخشی از این سفر جذاب و دوست داشتنی است که همیشه از آن یاد خواهید کرد.

گفتنی است ایلام یکی از بهترین و زیباترین مقاصد گردشگری ایران زمین می باشد که در اولین ماه اولین فصل سال می تواند هدف گردشگران قرار گیرد. مردم شهر ایلام رسمی دارند که بر اساس آن دو هفته ی اول فروردین ماه را به آغوش طبیعت می روند و با برپایی چادر در کوه و دشت، بهار را در دل کوهستان شروع می کنند. البته راه دسترسی به تنگه آسان است به نحوی که در تمام طول سال می توان از تماشای آن بهره مند شد.



+ 13
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری