پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۸ ۰۰:۱۷
۱۲
۰
نسخه چاپی

درباره بیمه راننده محور بیشتر بدانید

درباره بیمه راننده محور بیشتر بدانید
بیمه مرکزی در اجرای تکلیف قانونی خود مندرج در تبصره ۱ ماده ۱۸ قانون برای اعمال سایر ویژگی‌های راننده برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد که مهمترین آن ایجاد زیرساخت‌های اطلاعاتی برای اعمال ویژگی‌های فردی راننده از قبیل سن و سابقه رانندگی وی در محاسبه حق‌بیمه شخص ثالث است. به نحوی که تا پایان برنامه ششم این تکلیف قانونی اجرا خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۸ تبصره یک قانون جبران خسارت بیمه شخص ثالث، بیمه مرکزی مکلف شده تا پایان برنامه ششم توسعه، با هدف کاهش رفتار‌های پرخطر رانندگان بیمه نامه‌هایی که برای خودرو‌ها صادر می‌کند با درنظر گرفتن ویژگی‌های راننده و تشویق رانندگانی باشد که کم خطر و خوب رانندگی می‌کنند.

قرار است این قانون در سال 98 تغییرات داشته باشد تا زین پس هر راننده بر اساس نوع رانندگی که می کند، بتواند از این شکل از بیمه استفاده کند. 

قرار بر این است که برخلاف سال های گذشته که بیمه شخص ثالث به خودرو تعلق می گرفت، از این پس به راننده تعلق بگیرد. اگر بخواهیم در یک جمله ساده و کاملا قابل فهم بگوییم، این طور می شود که قانون جدید بیمه شخص ثالث در سال 98 به جای آنکه روی خودرو متمرکز باشد، شخص محور شده است. نداشتن بیمه شخص ثالث یکی از کدهای تخلف رانندگی به حساب می آید.

استفاده کردن از بیمه برای همه خودروها لازم و ضروری است. این ضرورت به خوبی در فرهنگ خودرو سواری و رانندگی جا افتاده است، اما در هر صورت مهم است که بدانید برای بیمه کردن خودروی خود چه مبلغی باید بپردازید و این مبلغ را بر چه اساسی باید پرداخت کنید. آیا اهرمی انگیزشی وجود دارد که رانندگان با تکیه بر آن خوب رانندگی کند و به دنبال آن فرهنگ خوب رانندگی کردن نیز در جامعه جا بیفتد؟

بیشتر بخوانید: چگونه با 10 سال سابقه‌ی بیمه بازنشسته شوید؟

اگر تا امروز چنین اهرمی وجود نداشته است یا به این موضوع به اندازه ای که باید توجه و رسیدگی نشده است، به تازگی تجدید نظری صورت گرفته است تا برای هر راننده ای انگیزه ای ایجاد شود تا بهتر و قانونمندتر رانندگی کند. این انگیزش در شکل ارائه بیمه شخص ثالث نهاده شده است؛ حتما می پرسید چگونه؟ توضیح می دهیم.

titrebartar.com

 

اهرم انگیزشی قانون جدید بیمه شخص ثالث چیست؟

قانون جدید بیمه شخص ثالث پول را نشانه گرفته است. هیچ کس نمی تواند انکار کند پول در زندگی چه قدر مهم و ضروری و اساسی است. این قانون شرایطی را فراهم کرده است تا همه بتوانند برای بهره‌مندی از بیمه شخص ثالث حداقل هزینه را پرداخت کنند. از آنجا که قانون جدید بیمه شخص ثالث شخص محور یا راننده محور است، دیگر روی خودرو تمرکز ندارد.

این یعنی اینکه راننده خودش تعیین می کند برای تمدید بیمه خود چه قدر هزینه کند؛ برای توضیح بیشتر باید بگوییم که هر راننده با خوب و قانونمند رانندگی کردنش به راحتی می تواند از تخفیفات بیمه ای استفاده کند و خودروی خود را بیمه کند.

در حالی که تا قبل از تصویب این قانون فرقی میان یک راننده پر خطر و یک راننده قانونمند وجود نداشت. به عبارت تخصصی تر در طرح جدید قانون بیمه شخص ثالث برای فروش بیمه شخص ثالث ترکیبی از مشخصات راننده و سوابق خودرو در قیمت گذاری اثر دارد.

جزئیات بیشتر قانون جدید بیمه شخص ثالث

اساسا یکی از وظایف بیمه مرکزی در قانون برنامه ششم و قانون بیمه شخص ثالث این است که بتواند تمامی بیمه نامه های صادره شخص ثالث را از خودرو محوری به راننده محوری تبدیل کند. مزیت چنین تغییری این است که رانندگان برای استفاده از تخفیفات بیمه ای هم که شده، بهتر و قانونمندتر رانندگی می کنند.

بیشتر بخوانید: شرایط بیمه شدن ارزان برای روستاییان و کشاورزان

بر اساس این طرح اگر تا دیروز فرقی میان یک راننده خوب و محتاط و یک راننده پر خطر و بی احتیاط وجود نداشت، از امروز به بعد این تمایز به شکل آشکاری احساس خواهد شد. فرقی ندارد که راننده پشت یک خودروی لوکس گران قیمت نشسته باشد یا یک خودروی معمولی ارزان قیمت. ملاک خوب رانندگی کردن است. ملاک سابقه درخشان و سفید یک راننده است.

زمان اجرای قانون جدید بیمه شخص ثالث

قانون جدید بیمه شخص ثالث باید قبل از پایان برنامه ششم اجرایی شود؛ یعنی تا اواخر سال 98. برای اجرای این طرح الزاماتی نیاز است. به هر حال باید برنامه ریزی شده و اصولی پیش رفت تا کاستی صورت نگیرد. برای اینکه این طرح به درستی اجرا شود، لازم است تا اطلاعات راننده از جمله جنسیت، سن، تجربه، میزان تخلفات و سایر اطلاعات جمع آوری شده و برنامه نرم افزاری لازم تهیه شود. یادآوری می کنیم که در این طرح جدید هر راننده ای که خوب رانندگی می کند یک امتیاز دریافت می کند و در نهایت قیمت کمتری برای بیمه شخص ثالث پرداخت می‌کنند. پیش بینی می شود در این طرح بانوان موفقیت بیشتری داشته باشند، زیرا معمولا رانندگان محتاط‌تری هستند و به همین جهت می توانند از این طرح به نفع خود استفاده کنند.

titrebartar.com

تفاوت قانون جدید بیمه شخص ثالث با قانون قدیم

1. هدف بیمه گذار است نه خودرو

احتمالا می دانید که در قانون بیمه راننده شخص اول است، شرکت بیمه شخص ثانی محسوب می‌ شود و شخص ثالث همه افراد داخل یا خارج از خودرو هستند. در قانون قدیم، بیمه و تمام حواشی آن به خودرو مربوط میشد، اما در قانون جدید بیمه شخص ثالث، این بیمه‌گذار ( راننده یا همان خریدار بیمه) است که هدف قرار می گیرد و کاری به وسیله نقلیه ندارد. یعنی تمام تخفیفات شامل حال راننده خودرو می شود و نه خودِ خودرو. همین عامل می تواند انگیزه ای باشد برای رانندگانی که تا قبل از این بی احتیاط و پر خطر رانندگی می کردند.

2. کاهش پلکانی تخفیفات

یکی دیگر از تمایزات قانون بیمه شخص ثالث قدیم با جدید این است که در قانون قدیم تنها با یک خسارت تمام تخفیف ها از بین می رفت و سوخت میشد؛ در حالی که در قانون جدید بیمه شخص ثالث، تخفیف ها به شکل پلکانی از بین می روند؛ به عبارت دیگر در قانون جدید تمامی تخفیف های بیمه‌گذار به یکباره از بین نمی‌ رود.

بد نیست این را هم بدانید که میزان تخفیفات عدم خسارت به ازای هر سال 5 درصد تعیین شده است و حداکثر تا 70 درصد (برای سال چهاردهم) افزایش پیدا خواهد کرد و پس از 14 سال‌ تخفیف عدم خسارت معادل 70 درصد ثابت باقی خواهد ماند.

درصد تخفیف ها در قانون جدید بیمه شخص ثالث خودرو از این قرار است:

  • یک بار خسارت مالی ۲۰% کاهش تخفیفات
  • یک بار خسارت جانی ۳۰% کاهش تخفیفات
  • دو بار خسارت مالی ۳۰% کاهش تخفیفات
  • دو بار خسارت جانی ۷۰% کاهش تخفیفات
  • سه بار خسارت مالی ۴۰% کاهش تخفیفات
  • سه بار خسارت جانی ۱۰۰% کاهش تخفیفات

3. پرداخت دیه به راننده مقصر و اعضای خانواده راننده

تمایز دیگر قانون جدید بیمه شخص ثالث با قانون قدیم این است که در قانون جدید پرداخت دیه برای راننده مقصر و اعضای خانواده‌ اش نیز لحاظ شده است. به عبارت ساده تر چنانچه راننده ای مقصر حادثه باشد، در صورت مصدومیت خودش یا در صورت فوت اعضای خانواده یا اصطلاحا اولیای دَم وی، بر اساس نظریه پزشکی قانونی، تا سقف دیه ماه غیرحرام مبلغی را دریافت می ‌کند.

این در حالی است که در قانون قبلی، اعضای خانواده و کارکنان راننده، مقصر حادثه شناخته می شدند و مشمول دریافت دیه از محل بیمه نامه نمی ‌شدند.

بیشتر بخوانید: کدام بیمه برای ما مناسب‌تر است

البته به این نکته نیز حتما باید اشاره کنیم که در طرح بیمه شخص ثالث جدید راننده متخلف در پرداخت خسارت با شرکت بیمه شریک خواهد شد و این طور نیست که کل هزینه را بیمه پرداخت کند. در واقع مقصر حادثه باید بخشی از خسارت وارد شده به زیان‌دیده را شخصا بپردازد.

شرکت بیمه باید خسارت ناشی از جرح و فوت را حداکثر ظرف مدت ۲ هفته پرداخت کند. در صورت تأخیر در پرداخت خسارت، جریمه ای معادل نیم هزارم مبلغ خسارت در هر روز متوجه شرکت بیمه گذار می شود. محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث اتومبیل خود را می توانید به راحتی انجام دهید. به علاوه برای یادآوری زمان خرید و تمدید بیمه نامه می توانید از فرمون ایکس استفاده کنید. به یاد داشته باشید که بیمه شخص ثالث یکی از مدارک ترخیص خودرو است.

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث

در قانون جدید بیمه شخص ثالث، اگر مالکی بخواهد خودروی خود را بفروشد، می تواند تخفیف بیمه خود را به سه روش مدیریت کند. یکی آنکه همزمان با انتقال مالکیت خودرو، تخفیفات بیمه ای آن را نیز منتقل کند و دیگر ادعایی درباره آنها نداشته باشد؛ فروشنده می تواند از این تخفیفات به عنوان اهرمی برای فروش بهتر، سریع تر و البته گران‌تر خودروی خود استفاده کند.

دیگر اینکه تخفیفات بیمه ای خود را تا اطلاع ثانوی برای خود محفوظ نگه دارد و save کند و زمانی که خودروی جدیدی خرید، آنها را انتقال دهد و نهایتا اینکه می تواند تخفیف را به یک وسیله دیگر از همان نوع که متعلق به خود، همسر یا والدین یا اولاد بلاواسطه اش است، منتقل کند.



+ 12
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری