پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۸ ۱۲:۰۷
۸
۰
نسخه چاپی

سرا استراتژی جدید اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۸

«سرا» استراتژی جدید اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۸
جناح اصلاح طلبان این روزها گرفتار پیچ استراژیکی برای انتخابات 98 شدند در این راستا طرح سرا (سامانه رای‌سنجی اصلاح‌طلبان) برای تهیه لیست واحد اصلاح طلبان در دستور کار قرار دادند.

این روزها جناح چپ تمام تلاشش را به کار بسته تا برای خروج از این پیچ استراتژیک راه چاره‌ای پیدا کند. از آخرین ‌بار که بحث‌های جدی درباره نحوه عملکرد در انتخابات مطرح شد، نزدیک به 30 ماه می‌گذرد؛ موضوعی که هنوز وقتی بحث به عملکرد احزاب اصلاح‌طلب و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به عنوان مهم‌ترین نهاد بالادستی و تصمیم‌ساز این جریان سیاسی می‌رسد، باز هم پس‌لرزه‌های آن خودنمایی می‌کند.

حالا این روزها طرحی دیگر این‌ بار برای خلاصی از اما و اگر‌های انتخابات شوراهای شهر و روستا سال 96 و پیشگیری از انتقاداتی که در آن مقطع مطرح شده بود، روی میز اصلاح‌طلبان قرار گرفته است؛ طرحی که عنوانش را به اختصار «سرا» گذاشته‌اند و این «سامانه رای‌سنجی اصلاح‌طلبان» بدجور ولوله‌ای میان احزاب اصلاح‌طلب به‌پا کرده است. با وجود آنکه گفته می‌شود هنوز این طرح 100 درصد و نهایی نشده اما حرف و حدیث بر سر آن بسیار است. حامیان این طرح می‌گویند با تجربه انتخابات 96 باید رویکرد‌ها شفاف شود و «سرا» قرار است روند رسیدن به لیست واحد اصلاح‌طلبان را دموکراتیزه و البته شفاف کند؛ موضوعی که این روزها نقل محافل سیاسی شده و اتفاقا مخالفانش از همین‌ نقطه با آن مخالفت می‌کنند.

انتخاباتی از بالا به پایین

تا اینجا آن‌ طور که درباره ساز و کار «سرا» سخن‌ها گفته شده و از قضا این سخن‌ها در گزارش روز سه‌شنبه هفته پیش «اعتماد» مورد بررسی قرار گرفت، قرار است رویه کار این گونه باشد که ابتدا همه‌ فعالان اصلاح‌طلب کشور با معرفی احزاب و اعضای عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در چند لایه به عضویت درآیند و در نهایت فهرست نامزدهای اصلاح‌طلبان را در تهران و مراکز استان‌ها در یک رای‌سنجی شفاف از میان نامزدهای واجد شرایط انتخاب شوند. بر اساس اطلاعاتی که تاکنون از این سامانه منتشر شده هر کاندیدا برای نامزدی در این سامانه رای‌سنجی باید یا حمایت 5 درصد اصلاح‌طلبان عضو سامانه در هر حوزه‌ انتخابیه را جلب کند یا مورد حمایت حداقل یک‌سوم اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در آن استان قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: دوئل انتخابات 98

البته علاوه بر این شرایط، امضای منشور اصلاحات، تعهد به رای دادن به طرح‌ها و برنامه‌های اعلامی اصلاح‌طلبان در مجلس، تعهد به کناره‌گیری به نفع نامزدهای فهرست نهایی و نام‌نویسی در انتخابات و تایید توسط هیات‌های اجرایی و نظارت هم برای نامزدی ضروری است.»

هر چند هنوز چند و چون کار قطعی نشده اما این طرح واجد ابهاماتی ا‌ست که برخی احزاب اصلاح‌طلب را برآن داشته تا با آن موافق نباشند مخالفت‌شان را علنا بیان کنند. غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی از مخالفان صفِ اول این طرح بود که در صفحه توییترش ایراداتی به نحوه انتخاباتی و گزینشی آن پیش کشید و نوشت: «واگذاری تهیه لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان به بدنه اجتماعی: آنچه انتخابات را معنادار می‌کند و به مردم رغبت رای دادن می‌بخشد، نتیجه‌ رای دادن است و نه مناسک آن. شکل‌گرایی و مناسک‌گرایی سیاسی چه برای حکومت چه برای اصلاحات بیراهه است. به فکر کارآمدی اصلاحات باشیم.» او در ادامه نوشته است که «بدنه اجتماعی اصلاحات از پایین به بالا شکل می‌گیرد، نه از بالا به پایین! چه کسی حق دارد بدنه اجتماعی اصلاحات را انتخاب کند؟ آنان باید ما را انتخاب کنند یا ما آنان را؟! بگویید در مجلس یازدهم چه می‌کنید تا مردم درباره رای دادن و ندادن به شما تصمیم بگیرند. برای مردم اهمیتی ندارد که چگونه نامزد شده‌اید؛ مهم این است که چه می‌کنید.»

نظرسنجی پس از نظر شورای نگهبان

هرچند کارگزارانی‌ها یکی از مخالفان جدی این طرح هستند اما صدای نقد تنها از این تریبون نیست که به گوش می‌رسد. «حزب اسلامی‌ کار» یکی دیگر از آن احزابی است که در جلسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، دست رد به سینه «سرا» زد. «حسین کمالی» دبیرکل این تشکل اصلاح‌طلبان که البته زمزمه‌هایی از خروجش از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز مطرح شده، درباره علت مخالفتش با این طرح به خبرآنلاین می‌گوید: «قبل از ورود به این بحث که چه کسانی و با چه شیوه‌ای خود را در معرض آرای عمومی قرار دهند باید ببینیم انتخابات آینده مجلس قرار است چگونه و با چه ساز و کاری برگزار شود.

در حقیقت ما باید ببینیم آیا در انتخابات پیش رو کاندیداها می‌توانند به شکل منطقی حضور پیدا کرده و خودشان را در معرض آرای عمومی قرار دهند یا خیر؟» ضمن اینکه باید ببینیم نحوه رفتار شورای نگهبان به عنوان نهادی که باید وظیفه نظارت بر انتخابات را عهده‌دار باشد، چگونه است؟ آیا رفتاری پدرانه است یا گزینشگر؟ اگر شرایط به گونه‌ای باشد که همه افراد بتوانند در صحنه انتخابات حضور پیدا کنند، در آن شرایط این بحث مطرح است که چه کسانی و چگونه خود را به عنوان نامزد انتخابات مطرح کنند؟

کمالی می‌گوید: «اگر قرار باشد طرح سرا یا هر طرح مشابهی اجرا شود، بهترین شیوه آن است که نامزدها با معرفی برنامه‌های پیشنهادی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خودشان را در معرض سنجش و گزینش عمومی قرار دهند تا بر اساس آن رای‌دهندگان رای خود را اعلام کنند و لیست اولیه مشخص شود؛ در غیر این صورت در انتخاب نامزدها به همان روش‌های ناکارآمد سنتی می‌رسیم اما با شکلی متفاوت.»

مخالفت تا خروج از شورا

در میان موافقان و مخالفان «سرا»، حزب «اعتماد ملی» نیز در صف منتقدان ایستاده است. تا آنجا که اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی این تشکل اصلاح‌طلب گفته است که بعید نیست آنها در مخالفت با «سرا»، حتی از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هم خارج شوند. موضوعی که به نظر می‌رسد به طور جدی میان اعضای شورای مرکزی این حزب مطرح است. «الیاس حضرتی» قائم‌مقام دبیرکل این تشکل اصلاح‌طلب از برگزاری نشستی به ‌منظور تصمیم‌گیری نهایی در این رابطه در حزب اعتماد ملی خبر داد و به «اعتماد» گفت که قرار است بعدازظهر امروز (شنبه) نشستی در دفتر حزب اعتماد ملی برگزار شود تا پس از بررسی ابعاد مختلف طرح «سرا»، بحث و تبادل‌نظر در ارتباط با نکات مثبت و منفی این طرح انتخاباتی و همچنین ارایه گزارش کمیته تعامل حزب اعتماد ملی از سوی اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگو و رییس کمیته این تشکل اصلاح‌طلب، تصمیم نهایی اعتماد ملی در این رابطه اعلام شود.

بیشتر بخوانید: حال و هوای سیاسیون برای انتخابات ۹۸

حضرتی همچنین تاکید کرد که فارغ از محتوا و جزییات رویکرد و تصمیم نهایی اعتماد ملی در قبال «سرا»، این تشکل اصلاح‌طلب اولا بر لزوم مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی، به ‌منظور برگزاری انتخاباتی پرشور تاکید دارد و علاوه بر آن، این تشکل اصلاح‌طلب به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد که اختلاف‌نظرهای داخلی جریان اصلاح‌طلبان در اتحاد و انسجام درونی اردوگاه اصلاحات خدشه وارد کند.

پاسخ مدافعان به مخالفان

مسلم است که «سرا» ‌جز منتقدانش، موافقانی هم دارد که به کمک همین موافقان به تصویب شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان رسیده است. حمیدرضا جلایی‌پور از اعضای ارشد «اتحاد ملت» که شدت موافقتش چنان است که برخی از او به عنوان طراح «سرا» نام می‌برند، در این رابطه به ایرنا‌پلاس گفته است: «سرا» یا «سامانه رای‌سنجی اصلاح‌طلبان» سامانه‌ای است که این امکان را به جریان اصلاحات می‌دهد که نه فقط انتخاب کاندیداها، بلکه هر تصمیم مهمی را در فرآیند اصلاحات بتوان با مشارکت هزاران اصلاح‌طلب در سراسر کشور اتخاد کرد. به بیان دیگر «سرا» در خدمت تقویت 2 اصل مشارکت و نمایندگی است.

بنابراین «سرا» اقدام دموکراتیک و صادقانه اصلاح‌طلبان است و از این نظر اقدامی ویژه و ابتکاری نسبت به دوره گذشته.» او می‌گوید: «اصلاح‌طلبان می‌خواهند به مخاطب خود این پیام را بدهند که اگر چه دستاورد «قانونی» و حقوقی اصلاح‌طلبان در 20 سال گذشته در دموکراتیک‌کردن نظام ‌سیاسی کم است و راه بلندی را در پیش داریم، ولی اصلاح‌طلبان از دموکراتیک کردن فرآیند تصمیم‌گیری‌ها درون جریان اصلاحات غافل نیستند. به بیان دیگر «سرا» اقدامی است برابر «اندک ‌سالاری» درون جریان اصلاحات.»

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران و دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها از دیگر حامیان «سرا» است و درباره این طرح به «امتداد» می‌گوید: «طرح سرا برای شفافیت بیشتر در راستای جلب مشارکت و همکاری بیشتر بدنه اصلاح‌طلبی است. یکی از عواید آن، این خواهد بود که به احتمال زیاد، حرف و حدیث‌ها را کمتر کرده و مسوولیت تهیه فهرست انتخاباتی را در محدوده گسترده‌تری از افراد به شکل پایین به بالا تقسیم می‌کند.» او می‌گوید: «بیشترین مخالفت‌ها و نقدها درباره «سرا» این است که مدیریت طرح به دست کسانی بوده و آن افراد جهت کاندیدای خود آن را مدیریت کنند. در حالی که هر کدام از احزابی که در زمینه سلامت و شفافیت طرح اشکال و ایرادی دارند، می‌توانند در نظارت بر طرح و اجرای آن مشارکت داشته باشند. در شیوه‌نامه نیز آمده که نظارت بر طرح برعهده کارگروه پایش و ارزیابی عملکرد است که بنده هم عضو آن هستم.»

بیشتر بخوانید: حواشی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

صادقی در توصیه‌ای به صف اول مخالفان می‌گوید: «من، همین ‌جا از همه دوستان، اعم از اعتماد ملی، کارگزاران و تمام کسانی که دغدغه داشته و نگران هستند، درخواست می‌کنم که همراهی و مشارکت جدی در این زمینه داشته باشند.» او همچنین می‌گوید: «دوستان، نظرات خود را اعلام کرده و برای رفع اشکالات تلاش کنند، اما مراقب سوءاستفاده رسانه‌ها و جریان‌های رقیب هم باشند، چرا که برخی دوستان، ناخواسته در زمین رقبا بازی می‌کنند.»

هر چه باشد، به ‌گفته متولیان و موافقان «سرا»، کار این سامانه رای‌سنجی به پایان نرسیده و چنانکه پرستو سرمدی به «اعتماد» خبر داده، ظرف حدود 10 روز آینده این روند تکمیل خواهد شد. با این حساب به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک باید شاهد اعمال نظرات مخالفان «سرا» در ارتباط با نحوه نظرسنجی و سهمیه افراد و احزاب در این سامانه باشیم. نظراتی که می‌تواند بار دیگر جناح چپ را به اجماعی قابل‌اتکا نزدیک کند.

جدای از همه اینها باید این نکته مهم را یادآوری کنیم اصلاح‌طلبان در آزمون انتخاباتی مهم و سرمایه‌ساز ایستاده‌اند و هرگونه تصمیمی می‌تواند در آینده سیاسی ایران و اصلاح‌طلبان تاثیر منفی یا مثبت بگذارد امیدواریم اردوگاه اصلاح‌طلبان از کامروایی‌ها و ناکامی‌های انتخاباتی گذشته درس گرفته باشند این‌بار حساب شده‌تر وارد گود انتخاباتی شوند تا ان‌شاءلله از آن سربلند بیرون بیایند.



+ 8
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری