پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۹ ۱۵:۴۸
۱۸
۰
نسخه چاپی

مزایای طلاق توافقی

مزایای طلاق توافقی
یکی از طلاق هایی بدون دردسر و بدون جنجال، طلاق توافقی است به طوری که زوجین بدون اینکه یکدیگر را اذیت کنند با رفتاری مسالمت آمیز از یکدیگر جدا می شوند و به تداوم یک زندگی پایان می دهند.

به گزارش تیتربرتر؛ گروهی از زوجینی که ازدواج‌شان درست بوده و از روی لجاجت با والدین یا عشقبازی با هم ازدواج نکردند، وقتی می‌خواهند به‌صورت توافقی طلاق بگیرند. این دست از افراد وقتی می‌خواهد طلاق توافقی بگیرند از روی احساس یا لجاجت با یکدیگر این کار را نمی‌کنند بلکه به این نتیجه می‌رسند نمی‌توانند با هم زندگی کنند و "چرا همدیگر را اذیت کنند؟".

طلاق توافقی چیست؟ 

طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زوج و زوجه (زن و شوهر) بنا به هر دلیلی به این نتیجه می رسند که دیگر امکان ادامه زندگی مشترک برایشان مقدور نیست و تصمیم به جدایی و طلاق می گیرند و برای این منظور، در ارتباط با کلیه مسائل مربوط به زندگی مشترک و دیون و تکالیف آن مانند: حضانت فرزند یا فرزندان مشترک، نفقه زوجه و فرزندان، جهیزیه، اجرت المثل دوران زوجیت (در صورت وجود) و همچنین شاید از همه چالش بر انگیزتر، در مورد مهریه، با یکدیگر به تفاهم و توافق می رسند. 

مواردی که زوجین در مورد آن تفاهم دارند برای دادگاه نیز محترم و قابل قبول خواهد بود و در گواهی عدم امکان سازش که از سوی دادگاه صادر می شود، موارد توافق شده زوجین قید می شود.

در طلاق توافقی دوطرف در مورد همه چیز توافق دارند و می‎توان گفت در آن هیچ‌یک از آن ها مقصر نیستند. در این نوع طلاق، در خصوص حقوق مالی زن مانند مهریه، جهیزیه و… مساله حضانت و ملاقات فرزندان با توافق و تفاهم زن و مرد تصمیم‌گیری می‌شود و این توافق در حکم دادگاه ثبت می‌شود و ضمانت اجرای قانونی پیدا می‌کند.

چرا طلاق توافقی زیاد شد؟

بسیاری از طلاق‌‌های توافقی در ابتدا توافقی نبوده است، یعنی زن و شوهر علیه هم در دادگستری جنگ و دعوا راه می‌اندازند، خیلی‌هایشان این طور که بنشینند و با هم تصمیم برای طلاق بگیرند. حدود 25 تا 30 درصد طلاق‌های توافقی این‌گونه است که بر اثر جنگ و دعوا، یک سال علیه هم در دادگاه‌ها شکایت می‌کنند تا اینکه خسته می‌شوند، سپس به این نتیجه می‌رسند که جنگ و دعوا جز خستگی فایده‌ای ندارد و تصمیم می‌گیرند توافقی طلاق بگیرند.

مراحل طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی
مراحل طلاق توافقی

۱- با توجه به آخرین تغییرات موجود (که در ابتدای همین نوشته به آن اشاره نمودیم) در استان تهران و بسیاری از استانهای کشور، اولین اقدام طلاق توافقی مراجعه به سامانه نوبت دهی طلاق و ثبت اطلاعات زوجین در این سامانه و پس از آن مراجعه به مراکز غربالگری و مشاوره خانواده، انجام مشاوره های لازم و دریافت “گواهی عدم انصراف از طلاق” است.

۲- دومین گام برای انجام طلاق توافقی تقدیم دادخواست به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است.

برای این منظور، زوجین یا وکلای ایشان باید به همراه مدارکی همچون شناسنامه و کارت ملی و عقدنامه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست خود را تقدیم نمایند و پس از آنکه مدارک لازم اسکن گردید و در سامانه بارگذاری شد، زوجین یا وکلای ایشان اقدام به بازخوانی و تایید دادخواست می نمایند و پس از امضاء الکترونیکی رسید مربوطه و پرداخت هزینه دادرسی، دادخواست طلاق توافقی بوسیله دفتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه خانواده صالح ارجاع می شود.

بیشتر بخوانید:

۳- پس از تقدیم دادخواست طلاق توافقی ، باید منتظر تعیین وقت حضور در دادگاه خانواده جهت رسیدگی به موضوع باشید که تعیین وقت رسیدگی، بوسیله ابلاغ الکترونیکی در سامانه ثنا به اطلاع زوجین خواهد رسید و همچنین صدور ابلاغیه بوسیله ارسال پیامک هایی به اطلاع زوجین می رسد.

۴- اقدام بعدی، حضور زوجین یا وکلای ایشان در دادگاه خانواده در روز و ساعت تعیین شده در ابلاغیه به همراه مدارک لازم است که در این زمان پس از پرداخت هزینه مشاوره، با راهنمایی مدیر دفتر دادگاه، زوجین یا وکلای آن ها به واحد مشاوره مستقر در دادگاه خانواده مراجعه می نمایند.

مشاور خانواده با طرفین مذاکره و دلایل عدم تفاهم را پرس و جو و بررسی نموده و در ابتدا سعی در مصالحه و سازش می نمایند و در صورت موثر واقع نشدن اصلاح ذات البین و ارشاد و راهنمایی های مشاور خانواده و اصرار زوجین یا وکلای آن ها به وقوع طلاق، مشاورین خانواده با ذکر دلایل نسبت به مصلحت یا عدم مصلحت زوجین در خصوص تفریق و جدایی، اظهار نظر می نمایند و فرم توافقنامه که شامل توافق و تعیین تکلیف در خصوص مهریه، نفقه زوجه، اجرت المثل، جهیزیه، حضانت فرزند، نحوه و میزان ملاقات با فرزند، هزینه حضانت و نگهداری و نفقه فرزند و میزان و نحوه پرداخت آن و سایر حقوق مالی و غیر مالی طرفین است، توسط واحد مربوطه تکمیل و به امضاء مشاور خانواده و طرفین می رسد و سپس با اخذ رسید، به زوجین یا وکلاء آنها تحویل داده می شود تا جهت صدور گواهی عدم امکان سازش به دادگاه ارائه نمایند.

پروسه زمانی طلاق توافقی

پروسه زمانی طلاق توافقی
پروسه زمانی طلاق توافقی

قبل از تصویب قانون حمایت خانواده، طلاق توافقی و غیرتوافقی باید به داوری ارجاع می‎شد  اما تجربه نشان داد که نهاد داوری موفقیت چندانی در ایجاد سازش بین زن و شوهرهایی که تصمیم به طلاق گرفته بودند نداشت و لازم بود یک نهاد تخصصی در این باره ایجاد شود که با تصویب قانون حمایت خانواده مراکز مشاوره خانواده شروع به کار کردند.

طبق ماده 25 قانون حمایت خانواده، زوج هایی که قصد طلاق توافقی دارند پس از ثبت دادخواست لازم است که به مشاوره خانواده مراجعه کنند و دادخواست طلاق توافقی طبق این ماده بدون مراجعه به مشاوره قابل ثبت نخواهد بود. اما از تاریخ اول آذر ماه 1397 برابر بخشنامه ای که از سوی قوه قضائیه خطاب به مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی صادر شده است، دفاتر الکترونیک قضایی مجاز به ثبت دادخواست طلاق توافقی بدون داشتن گواهی مرکز غربالگری یا مشاور خانواده نیستند.

نحوه ثبت مشخصات زوج ها در سامانه طلاق

طبق بخشنامه یاد شده، صدور گواهی عدم انصراف از طلاق در طلاق های توافقی الزامی شده است و کلیه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی موظف شده اند در مورد زوج هایی که قصد طلاق توافقی در شهرهای تهران، ری و شمیرانات را دارند، ابتدا نسبت به ثبت اطلاعات و مشخصات زوج ها در سامانه طلاق توافقی سازمان بهزیستی اقدام کنند و با ارائه یک کد پیگیری ،آنها را به مراکز غربالگری که توسط همین سامانه مشخص می شود، معرفی کنند. این روند در سایر شهرستان ها بدون ثبت در سامانه تصمیم بهزیستی، بطور مستقیم زوج ها را به مراکز غربالگری برای ارجاع به مشاوره معرفی می‎کنند.

زوج هایی که قصد طلاق به صورت توافقی دارند، بدون مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز می‎توانند در سامانه سازمان بهزیستی ثبت نام  و با دریافت کد پیگیری رأسا به مرکز غربالگری تعیین شده در سامانه مراجعه کرده و به مشاوره معرفی شوند.

مراجعه به دفاتر خدمات قضایی الکترونیک 

مراجعه به دفاتر خدمات قضایی الکترونیک برای ثبت نام در سامانه بهزیستی الزامی نبوده و مراجعه به این دفاتر به این منظور تسهیل و تسریع امور است  و دفاتر خدمات قضایی فقط هزینه ثبت دادخواست طلاق را تا مراحل انجام شده دریافت می‎کنند. زوج هایی که قصد طلاق به صورت توافقی دارند، به مرکز غربالگری برای مشاوره مراجعه می‎کنند و به برخی سؤالات اینترنتی پاسخ می‎دهند و در صورت اصرار بر جدایی به مشاوره خانواده معرفی می‎شوند.

در صورتی که زوج ها پس از طی مراحل و جلسات مشاوره از تصمیم خود مبنی بر طلاق انصراف ندهند، گواهی عدم انصراف از طلاق به آنها داده می شود و آن ها باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و مراحل ثبت دادخواست طلاق را انجام دهندتا دادخواست آنها از سوی دفتر خدمات قضایی به مرجه صالح قضایی ارسال شود.

هزینه طلاق توافقی چقدر است؟

هزینه مرکز مشاوره خانواده

طبق شیوه نامه مراکز مشاوره خانواده، جلسات مشاوره برای طلاق توافقی حداقل 4 جلسه در یک ماه است که این جلسات بنا به تشخیص مرکز مشاوره و شرایط خاص زوج ها می‎تواند به یک جلسه کاهش یابد. هزینه مربوط به مشاوره در مراکز مشاور خانواده جهت اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق که ۵ جلسه به طول می انجامد و هزینه هر جلسه هم در حدود ۵۲/۰۰۰ تومان و جمعاً ۲۶۰/۰۰۰ تومان است.

هزینه دادرسی

یکی دیگر از موارد مربوط به هزینه طلاق توافقی هزینه دادرسی است که در هنگام تقدیم دادخواست به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و یا در نقاطی که هنوز این دفاتر راه اندازی نشده اند قبل از تقدیم دادخواست باید به حساب بانکی قوه قضاییه واریز گردد. با توجه به اینکه طلاق توافقی خواسته ای غیرمالی محسوب می شود، هزینه دادرسی آن در حدود ۲۰۰/۰۰۰ تومان است.

هزینه دفترخانه طلاق

آخرین مورد مربوط به هزینه طلاق توافقی هزینه مربوط به اجرای صیغه طلاق و ثبت طلاق توافقی در دفترخانه طلاق است که این هزینه بستگی به محل و انصاف دفترخانه مربوطه دارد و در حال حاضر دفاتر طلاق چیزی در حدود ۴۰۰/۰۰۰ تا ۷۰۰/۰۰۰ تومان برای این امر مطالبه می نمایند.



+ 18
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری