پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ ۰۰:۱۲
۱۴
۰
نسخه چاپی

ریفلاکس کودک آیا خطری هم دارد؟

ریفلاکس کودک آیا خطری هم دارد؟
بارها شده که ما در سنین بالا دچار ریفلاکس شده باشیم ، این ریفلاکس در کودکان بدتر و شدت بیشتری دارد در تیتر برتر به بررسی ریفلاکس کودکان پرداخته ایم با ما همراه باشید.

تیتربرتر؛ 50 تا 70 درصد نوزادان و شیرخواران این مشکل را دارند و اگر نوزاد یا شیرخوار 3 تا 4 ماهه ای بعد از خوردن شیر مقداری از آن را برمی گرداند این امر مشکلی ایجاد نمی کند و طبیعی است. به همین دلیل نام این پدیده را ریفلاکس فیزیولوژیک گذاشته اند.

ریفلاکس چیست؟

بیشتر نوزادان استفراغ می‌کنند ولی هیچ عوارض دیگری را نشان نمی‌دهند. این عارضه ریفلاکس معمولی و بی‌خطر یا فیزیولوژیک نیز نامیده می‌شود و برای بیشتر نوزادان تا سن یک سالگی این اتفاق می‌افتد. اما وقتی کودکان آن‌قدر زیاد استفراغ می‌کنند که این موضوع در رشد آنها تأثیر می‌گذارد یا باعث مشکلات دیگری شود، این وضعیت را بیماری ریفلاکس معده به مری یا GERD؛ گرد، می‌نامند. 

علائم ریفلاکس کودکان

استفراغ زیاد نوزادان و کودکان شیرخوار می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در رشد آنها شود یا باعث گلودرد و مشکلات تنفسی متعدد خواهد شد. دیگر علائم این بیماری شامل سرفه یا تهوع در حین تغذیه یا نشان دادن علائم دل‌درد مانند قوس دادن پشت، جمع کردن پاها و بیدار شدن از خواب همراه با جیغ است. زمانی که دریچۀ مری یعنی دریچۀ اتصال مری به معده، ضعیف است یا به خوبی عمل نمی‌کند، کودک ممکن است دچار ریفلاکس شود. این مشکل باعث می‌شود که مواد غذایی و مایعات شکمی از معده به دهان برگردد و این همان چیزی است که باعث سوزش سر دل در بزرگسالان می‌شود.

علائم ریفلاکس کودکان
علائم ریفلاکس کودکان

 

زمان تماس با پزشک برای ریفلاکس کودک

اگر نوزاد شما خیلی استفراغ خفیف می‌کند اما ناراحت به نظر نمی‌رسد و به خوبی هم وزن اضافه می‌کند، احتمالاً لازم نیست به پزشک مراجعه کنید، هرچند برای رفع نگرانی باز هم گفتن این موضوع به پزشک کودکتان بهتر است. اما اگر احساس می‌کنید که این استفراغ‌ها فرزند شما را اذیت می‌کند یا روی وزن‌گیری مناسب کودک اثر نامطلوبی گذاشته است، در اولین فرصت یک وقت ملاقات از پزشک بگیرید. اگر کودک مبتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری باشد، پزشک می‌تواند آن را تشخیص دهد و به تسکین ناراحتی فرزندتان کمک کند.

پزشک تغییرات وزنی او را نیز زیر نظر خواهد گرفت. برخی از کودکان مبتلا به ریفلاکس به این دلیل وزن اضافه نمی‌کنند، زیرا غذای کافی در معدۀ آنها نمی‌ماند. دیگر کودکان نیز اشتهای خود را از دست می‌دهند، زیرا میزان اسید معده که به مری برمی‌گردد، می‌تواند به گلویشان آسیب بزند و در موارد شدید، عمل بلعشان را دشوار کند. همچنین، اگر مقداری از محتویات معده به داخل بینی یا ریه‌ها وارد شود، کودک مبتلا به ریفلاکس ممکن است به مشکلات تنفسی مانند ذات‌الریه، سرفه در شب یا عفونت سینوس یا گوش مبتلا شود. اسید معده همچنین می‌تواند به مینای دندان کودکتان آسیب برساند. پس لازم است این مشکل توسط پزشک کودک بررسی شود.

همچنین اگر نوزاد شما پس از شیر خوردن، با فشار زیاد استفراغ می‌کند، آن را به پزشک اطلاع دهید. این حالت استفراغ پرتابی یا جهنده نامیده می‌شود و ممکن است نشانه‌ای از تنگی پیلور باشد که می‌تواند به مشکلات جدی‌تر مانند سوءتغذیه و کم‌آبی بدن کودک منجر شود.

پزشک، کودک را معاینه می‌کند و از شما می‌خواهد علائم او را توصیف کنید. برای کاهش ریفلاکس، پزشک به احتمال زیاد چند درمان خانگی را پیشنهاد خواهد کرد. این درمان‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عمود نگه داشتن پشت کودک پس از تغذیه

دادن وعده‌های غذایی کوچک‌تر و افزایش تعداد وعده‌های تغذیه

آروغ گرفتن بیشتر از نوزاد

غلیظ کردن شیر مادر یا شیر خشک با غلات نوزاد و فقط با دستور پزشک اطفال

همچنین پزشک ممکن است توصیه کند که اگر کودک را با شیر مادر تغذیه می‌کنید، شیر گاو را از رژیم غذایی خود حذف کنید و اگر تغذیه با شیر خشک انجام می‌شود، از یک شیر خشک ضدحساسیت استفاده کنید، زیرا علائم ریفلاکس می‌تواند به علت ناتوانی معدۀ کودک در تحمل برخی پروتئین‌ها در شیر ایجاد شود. اگر این اقدامات مؤثر نباشد، پزشک می‌تواند دارو تجویز کند. برخی از کودکان فوراً به آنتی‌اسیدها یا مسدودکننده‌های اسید پاسخ می‌دهند. کودک ممکن است چند ماه به خوردن این داروها نیاز داشته باشد، اما هرگز این داروها را بدون مشورت پزشک به کودکتان ندهید.

بیشتر بخوانید:

اگر این داروها به رفع مشکل کمک نکند، پزشک ممکن است آزمایشات بیشتری انجام دهد یا شما را به یک متخصص گوارش ارجاع دهد تا مطمئن شوید که علائم کودک تنها ناشی از ریفلاکس معده به مری است. آزمایشات می‌تواند شامل عکس‌برداری از دستگاه گوارش فوقانی باشد. کودک شما باید قبل از آزمایش یک مادۀ گچ‌مانند به نام باریوم را بخورد. عکس‌برداری با اشعۀ ایکس وجود هر گونه مشکل آناتومیکی را که می‌تواند در عمل بلع تأثیر بگذارد، بررسی خواهد کرد. پزشک همچنین ممکن است با نمونه‌برداری از دستگاه گوارش، یک بررسی از دستگاه گوارش به عمل آورد که در بیمارستان و با بستری شدن کودک انجام می‌گیرد. به کودک داروی آرام‌بخش داده می‌شود و یک دوربین کوچک وارد مری، معده و گاهی رودۀ کوچک می‌شود تا احتمال وجود هر گونه التهاب یا آسیب به بافت‌ها بررسی شود.

آزمایش دیگری که ممکن است روی کودک انجام شود یک آزمونpH ۲۴ ساعته برای اندازه‌گیری pH یا مقدار اسید جاری‌شده از معده به مری است. در این روش، کودک یک شب در بیمارستان بستری می‌شود و یک لولۀ بسیار نازک از طریق بینی به پایین فرستاده می‌شود و به مدت ۲۴ ساعت تحت نظارت قرار می‌گیرد. این آزمایش تعداد و شدت حملات ریفلاکس و همچنین سرعت تنفس و ضربان قلب کودک را اندازه‌گیری می‌کند.

راه‌هایی برای کاهش و رفع ریفلاکس در کودک

راه‌هایی برای کاهش و رفع ریفلاکس در کودک
راه‌هایی برای کاهش و رفع ریفلاکس در کودک

 

روش‌ها و راهکارهایی برای تسکین ناراحتی ریفلاکس کودکان وجود دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

سعی کنید در حین خوردن شیر مادر یا شیر خشک، کودک را در وضعیت عمودی‌تری نگه دارید و پس از پایان تغذیه نیز چند دقیقه پشت او را صاف نگه دارید.

درست بعد از شیر خوردن، او را برای چرت زدن یا حتی تعویض پوشک نخوابانید یا را روی شکمش قرار ندهید.

کم کردن شیر مادر یا شیر خشک در هر وعدۀ تغذیه نیز ممکن است به تخفیف علائم ریفلاکس کمک کند. می‌توانید کم کردن مقدار شیر را با افزایش تعداد وعده‌های تغذیه جبران کنید و حتماً پس از هر وعده غذا آن‌قدر او را تحریک به آروغ زدن کنید تا آروغ کاملی از او بگیرید.

از پزشک خود بپرسید که آیا باید شیر مادر یا شیر خشک را کمی غلیظ‌تر کنید یا از چه نوع شیر خشکی استفاده کنید.

دور نگه داشتن نوزاد از دود دخانیات نیز می‌تواند علائم ریفلاکس را کاهش دهد.

بر اساس نظر کارشناسان، در چنین وضعیتی نباید کودک را روی صندلی ماشین بخوابانید، زیرا این وضعیت فشار بیشتری به معدۀ او می‌آورد و ممکن است علائم ریفلاکس را افزایش دهد.

تشخیص ریفلاکس

در مرحله اول باید علایم ریفلاکس را بشناسید تا بتوانید به کودک کمک کنید. کودکان معمولا دچار ناراحتی معده، حالت تهوع، سوزش سردل، مشکلات تنفسی و کاهش وزن می شوند. برخی از کودکان نیز دچار خس خس سینه، گلودرد و ذات الریه می شوند. اگر کودک شما دچار ریفلاکس می شود، بیشتراز معمول آب دهان خود را بیرون می ریزد و از قولنج رنج می برد. به این علت است که لوله گوارشی وی هنوز در حال رشد است. کودکان به مرور که بزرگ تر می شوند می توانند این بیماری را مهار کنند اگرچه عوامل دیگری مانند پرخوری، مصرف کافئین، مصرف غذاهای تند و پرادویه، برخی داروها و چاقی مفرط را نیز باید در نظر گرفت.

تغییر برنامه غذایی

برخی مواد غذایی می تواند باعث افزایش ریفلاکس شود از جمله لبنیات، گلوتن و گندم. این نوع غذاها را از برنامه غذایی کودک حذف کنید. حتی گفته می شود این مواد باید از برنامه غذایی مادران در دوران شیردهی هم حذف شود. سعی کنید غذای کودک را از 3 وعده بزرگ به 5 یا 6 وعده کوچک تغییر دهید. جویدن درست را به کودک خود یاد دهید تا روند هضم به درستی انجام شود.

درمان طبیعی ریفلاکس در کودکان

بدون شک باید کودک را نزد پزشک ببرید همچنین می توانید از درمان های خانگی نیز استفاده کنید.

سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب راهی برای کنترل اسید معده کودک و پیشگیری از ریفلاکس است. سرکه سیب می تواند علایم ریفلاکس را کاهش دهد و حال کودک را به سرعت بهبود بخشد. یک چهارم یا نصف قاشق چای خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط و کمی عسل نیز به آن اضافه کنید.

ریفلاکس کودک آیا خطری هم دارد؟
ریفلاکس کودک آیا خطری هم دارد؟

 

روغن نارگیل

این روغن دارای خواص زیادی است. می توانید از روغن نارگیل به عنوان ماده ضدالتهاب برای کاهش ریفلاکس استفاده کنید. روزانه چند بار دهان کودک را به آن روغن آغشته کنید.

روغن نعناع

این روغن خوش بو، خوش طعم و آرامبخش، باعث تسکین دردهای گوارشی می شود و علایم ناشی از ریفلاکس را کاهش می دهد. این روغن التهاب را کاهش می دهد و سیستم هاضمه را تقویت می کند. کافی است 2 تا 3 قطره را در آب حل و میل کنید.

ریفلاکس فیزیولوژیک نیاز به درمان خاصی ندارد؟

برای درمان این گونه کودکان کار خاصی انجام نمی شود و فقط توصیه می شود 10 دقیقه پس از شیر خوردن کودک او را در حالت قائم نگه دارید. به این شکل که کودک را در آغوش بگیرید. سرش را روی شانه تان بگذارید و به کودک فرصت بدهید تا هوایی را که بلعیده به صورت آروغ خارج کند. سپس او را به پهلوی راست یا چپ بخوابانید. ضمن اینکه دقت کنید والدین و اطرافیان نباید کودک را بالا و پایین بیندازند.

در پایان می توان گفت هم اگرچه خوابیدن نوزاد روی شکم ممکن است به کاهش علائم ریفلاکس معده به مری کمک کند، اما کارشناسان این کار را توصیه نمی‌کنند، زیرا ریسک سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می‌دهد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 14
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری