پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۸ ۱۱:۴۳
۱۹
۰
نسخه چاپی

منطقه پرواز ممنوع فیلمی مناسب گروه سنی کودک و نوجوان+جزییات فیلم

«منطقه پرواز ممنوع» فیلمی مناسب گروه سنی کودک و نوجوان+جزییات فیلم
فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» در ژانر کودک و نوجوان ایرانی به نویسندگی و کارگردانی امیر داسارگر این روزها بر پرده سینماهای کشور نقش بسته است.

فیلم ماجراجویانه، مهیج و خلاقانه «منطقه پرواز ممنوع» ساخته جدید امیر داسارگر و تهیه‌کنندگی حامد بامروت نژاد، از نیمه آبان ماه اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرده است و فرصتی را برای حضور دانش آموزان و نوجوانان در سینماها فراهم کرده است.

فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» با بازی متفاوت هادی حجازی‌فر به عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم در سی‌ودومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان شناخته شد و پروانه زرین بهترین بازیگری نیز به علیرضا اکبری برای بازی در این فیلم «منطقه پرواز ممنوع» اختصاص یافت.

titrebartar.com

“هادی حجازی فر” بازیگر نقش های معروف «ایستاده در غبار» در نقش احمد متوسلیان نامش و چهره اش به یکی از چهره های مطرح سینمای حماسی تبدیل شد. درحال حاضر هادی حجازی فر با بازی در فیلم هایی مانند لاتاری، دارکوب و ماجرای نیمروز چهره ای مشهور در سینمای ایران محسوب می شود.

استارت موفقیت و شهرت هادی حجازی فر با ( ماجروی نیمروز ) زده شد. هادی حجازی فر علاوه بر بازیگری کارگردانی را نیز شغل اصلی خودش می داند.

titrebartar.com

 

داستان فیلم

فیلم منطقه پرواز ممنوع، روایتگر داستان سه نوجوان ۱۳- ۱۲ ساله است که در یک شهر کوچک خود را برای شرکت در مسابقات دانش‌آموزی پرواز هواپیمای بدون سرنشین (مسابقه ساخت پهپاد) آماده می‌کنند. اما هنگام امتحان‌کردن هواپیما با پیدا شدن یک یوزپلنگ در حوالی محل زندگیشان، مشکلاتی برایشان ایجاد می‌شود و قدم به قدم وارد مسئله‌ای پیچیده و خطرناک می‌شوند.

titrebartar.com

بازیگران فیلم

هادی حجازی فر، محمد فیلی، متین‌پاکزاد، متین کرمانی، علیرضا اکبری، علی ذکریایی، زین العابدین تقی پور و بهار نوحیان از جمله بازیگران فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» هستند.

فیلمی در منطقه پرواز ممنوع

حامد مکدی یادداشتی بر فیلم «منطقه پرواز ممنوع» در کانال تلگرامی خود نوشت: برخی معتقداند علیرغم تصور عامه، سینما در هالیوود شدیدا ایدئولوژِیک است. یعنی برخلاف ظاهر بی‌طرفانه و ژست‌های بی‌غرضانه، هالیوود در عمده تولیداتش به دنبال بیان و ترویج تفکرات نظام حاکم ایالات متحده است. این مطلب را با نگاهی به تولیدات بزرگ هالیووود و خصوصا نحوه تقسیم جوایز آکادمی اسکار به این فیلم‌ها می‌شود مشاهده کرد تا جایی که حتی فیلم‌های کشورهای دیگر هم که به جاهایی همچون مراسم اسکار راه می‌یابند، چنانچه با نگاه ایدئولوژیک هالیوود به آن کشورها جور در بیایند، مورد استقبال قرار می‌گیرند.

بییشتر بخوانید: ماجرای فیلم مأمور مخفی و حضور جاسوس اسرائیل در تهران

اما با این وجود چیزی که در بسیاری از سینماهایی که به مراتب از هالیوود عقب‌تر هستند رواج پیدا کرد است این است که اگر فیلمی دارای مضامین ایدئولوژیک بود، قطعا شکست خورده و غیرهنری است و جامعه منتقدین آن را با چوب مفهوم‌زدگی می‌رانند. این در حالی است که بسیاری از بهترین تولیدات تاریخ سینما کاملا ایدئولوژیک بوده‌اند. فیلم هایی مانند: کازابلانکا، فهرست شیندلر، پل رودخانه کوای و بسیاری فیلم های دیگر؛ حتی می‌توان گفت که اصل و اساس ژانر وسترن، خود به تنهایی مروج نگاه آمریکا و آمریکایی به خود و دیگر کشورها و مفهوم توسعه است.

انقلاب اسلامی و تفکری که با آن در عرصه جهانی ظهور کرده قابلیتی از خود نشان داد که می‌تواند تمام عرصه‌ها را با نگاه خودش تحت تأثیر قرار دهد. از جمله هنر که در سال های اولیه انقلاب و در زمانی که تازه روح انقلاب در ایران دمیده شده بود، تولیدات اولیه آن تازه به دنبال یافتن زبان خود شد و آرام آرام توانست چیزهایی را به زبان بیاورد. کم کم با قلم شهید آوینی و نگاه نقادانه و فهم روشن او کم کم این سینما منقح‌تر شد و نسبت خودش را با انقلاب بهتر درک کرد. در طول سال‌ها و با آمدن و آزمودن کارگردان‌های مختلف، این سینما فراز و فرودهایی داشت و می‌توان گفت پس از چهل دهه از انقلاب، این سینما دارد به پختگی خودش نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود.

در بین این فیلم‌ها، پرداختن به مسئله کودک و نوجوان عرصه‌ی دیگری بوده که تا به حال به آن توجه جدی نشده بود. حالا یا به این دلیل که کارگردان‌های بزرگ سینمای انقلاب چندان میلی به این سینما نداشتند و یا اینکه اهمیت اساسی آن را نادیده می‌گرفتند. فیلم «منطقه پرواز ممنوع» تلاش دارد با شجاعت تن به چنین کاری بدهد. ساخت فیلمی برای کودک و نوجوان، با نگاهی انقلاب اسلامی و فارغ از داستان فیلم نقاط مثبت و منفی اهمیت ویژه‌ای دارد. اصل ورود به چنین حیطه‌ای، حرکتی شجاعانه و حماسی است. خصوصا که نمونه‌ای از این سینما و با این نگاه تا به حال در کشور نبوده است و فیلمساز امکان رجوع به یک نمونه و رفرنس را نداشته و برخی چیزها را بایستی شخصا امتحان می‌کرده است.

titrebartar.com

بیشتر بخوانید: طعم تلخ خیانت در سینما

از این جهت بیش از آنکه خود فیلم اهمیت داشته باشد، جایگاهی که دارد و پیدا خواهد کرد حائز اهمیت است. ممکن است در جاهایی هم اشتباه‌هایی داشته باشد که با وجود پیشگام بودن فیلم قابل چشم‌پوشی است. علاوه بر اینکه «منطقه پرواز ممنوع» توانسته است با بهره بردن از قواعد و اصولی که در سینمای کودک و نوجوان حاکم است و با نگاه به شرایط بومی و اقتضائات سینمای ایران، فیلمی خوش فرم و جذاب خلق کند که بتواند مخاطب نوجوان‌اش را بر روی صندلی سینما با خودش همراه کند و در عین حال مفاهیم اساسی خودش را در دل مخاطب بنشاند.

مفاهیمی که تا به حال برای این سن در سینمای ایران گفته نشده و یا کمتر گفته شده است. مفاهیمی همچون خود خودکفایی، مبارزه با استکبار، کار و تلاش جهادی و ... .

این فیلم آسمانی را برای اوج گرفتن انتخاب کرده که کمتر کسی وارد آن شده است و وارد منطقه‌ای شده که قبلا منطقه پرواز ممنوع بوده است. اگر به این فیلم توجه کافی شود و فیلمساز، ایرادات خودش را به خوبی بشناسد و از آن درس بگیرد، چه بسا در سال های آینده سینمای کودک و نوجوان ما عرصه پرواز چنین سیمرغ‌هایی شود و چه بسا به تولیداتی برسیم که قابلیت عرضه در عرصه جهانی را داشته باشد.

پویش سرود منطقه پرواز ممنوع

به مناسبت آغاز اکران فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» در سینماهای کشور، فراخوان پویش سرود «منطقه پرواز ممنوع» به همت دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و با همکاری مرکز تخصصی هنرهای جمع‌خوانی سینوا در سه بخش پاتوقی، سرود همگانی مدارس، گروه سرود مدارس اعلام شده است. 

برای گروه‌های سرود برتر جوایز نقدی بین ۲ تا ۱۰ میلیون تومان درنظر گرفته شده که به گروه‌ها و مربیان برتر داده می‌شود. علاقه‌مندان برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اینترنتی پویش به نشانی campaign.sinavaa.com مراجعه کنند.

در ادامه صوت/ سرود فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» را بشنوید.




+ 19
مخالفم - 20
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری