پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۸ ۱۸:۴۱
۸
۰
نسخه چاپی

محققان ایرانی حسگر تشخیص آلزایمر می‌سازند

محققان ایرانی حسگر تشخیص آلزایمر می‌سازند
محققان ایران در یک تلاش علمی، مطالعات برای طراحی و ساخت حسگر زیستی الکتروشیمیایی ویژه تشخیص بیماری آلزایمر را با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی آغاز کردند.

دکتر فائزه شکری، مجری این طرح تحقیقاتی اظهار کرد: طراحی این حسگر زیستی، به گونه‌ای است که از آن می‌توان به عنوان ابزاری برای شناسایی "وزیکول‌های برون‌سلولی خاص"  از خون استفاده کرد. 

وی گفت: در این پژوهش اولین حسگر زیستی بیماری آلزایمر طراحی و ساخته می‌شود که در آن "مارکر تائو فسفریله" در خون بیماران مبتلا به آلزایمر تشخیص داده می‌شود.

وی اضافه کرد: به علاوه با در نظر گرفتن طراحی خاص این حسگر، می‌توان از آن با انجام تغییرات جزئی در شناسایی بیماری‌های دیگر از جمله سرطان نیز استفاده کرد. 

مجری طرح با بیان این که این طرح با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی انجام می‌شود، یادآور شد: روش‌های متفاوتی برای شناسایی "مارکرهای زیستی" در نمونه‌های مایعات بدن وجود دارد که اکثرا هزینه‌بر و پیچیده هستند و هنوز هیچ‌یک از آن‌ها موفق نشده‌اند به طور دقیق ابتلا به آلزایمر را در فرد نشان دهند، بنابراین انتظار می‌رود با شناسایی وجود پروتئین "تائو فسفریله" در خون، بتوان ابتلا به آلزایمر را تشخیص داد.

بیشتر بخوانید:

به گفته دکتر شکری، در این پروژه تلاش می‌شود تا ابزاری طراحی شود که با کمک آن بتوان ابتلا به آلزایمر را از طریق بررسی حجم بسیار اندکی از خون فرد نشان داد و این بیماری در مراحل اولیه شناسایی و از پیشرفت آن جلوگیری شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه علیرغم طراحی و ساخت حسگرهای زیستی "ولتامتریک" و "آمپرومتریک" مختلف، هنوز حسگری که قابلیت کمی‌سازی تعداد وزیکول‌های برون سلولی، قابلیت جداسازی وزیکول‌های برون سلولی خاص (دارای مارکر خاص)، حساسیت بالا، قابلیت تولید انبوه با درصد تکرارپذیری و همانندی بالا و قیمت پایین ساخته نشده است و انتظار می‌رود طراحی و ساخت این دستگاه مقدمه‌ای برای ساخت حسگرهای مختلف برای بیماری‌های دیگر شود.

بر اساس اعلام ستاد توسعه علوم شناختی، دکتر شکری تصریح کرد: این طرح نیازمند دو بخش اصلی یکی جداسازی "وزیکول‌ها " از خون و دیگری ساخت حسگر زیستی است که تاکنون با حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی همراه بوده و پیش‌بینی می‌شود ساخت این حسگر با ویژگی و قابلیت موثر در سال آینده به اتمام برسد.



+ 8
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری