پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ۲۳:۴۸
۱۹
۰
نسخه چاپی

مقابله با ویروس آنفلوانزا در سفرهای هوایی

مقابله با ویروس آنفلوانزا در سفرهای هوایی
اگر در فصل سرما و شیوع آنفلوآنزا ناچار به مسافرت هوایی هستید، دو نکته را هرگز فراموش نکنید: نشستن کنار پنجره و بلند نشدن از روی صندلی در طول پرواز.

تیتربرتر؛ برای سال‌ها باور عمومی این بود که مسافران دو ردیف کناری یک مسافر سرماخورده بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا هستند اما پژوهش‌های تازه به ویژه مطالعه سال ۲۰۱۸ دانشمندان دانشگاه اموری روی بیش از ۱۵۰۰ مسافر ۱۰ پرواز بین‌قاره‌ای در آمریکا نشان داد محدوده عفونی در هواپیما بسیار کوچک‌تر از آن است که پیش‌تر تصور می‌شد.

مسافرت و آنفلوانزا

احتمال ابتلا به آنفولانزا در فصول سرد سال بسیار زیاد به نظر می‌رسد؛  آنفلوانزا در برخی از نقاط جهان به طور مداوم گردش می‌کند و این یعنی هر زمان امکان دارد که به آن مبتلا شوید. اگر مسافرت کردید، مخصوصاً به خارج از کشور، حواستان به علائمتان باشد. حتی اگر آنفلوانزا نداشته باشید، پزشکتان باید بداند که شما سفر کرده‌اید. بیماری‌های مختلفی در نقاط مختلف کشور و جهان شایع هستند و جایی که شما به آن سفر کرده‌اید، می‌تواند به پزشکتان اطلاعات خوبی دهد تا بیماری‌تان را راحت‌تر تشخیص دهد.

کجای هواپیما قرار بگیریم؟

راه‌های مبارزه با ویروس آنفلوانزا در سفرهای هوایی
راه‌های مبارزه با ویروس آنفلوانزا در سفرهای هوایی

 

از آنجا که ذره‌های آب ناشی از عطسه و سرفه فرد بیمار چندان دور نمی‌روند، بسیاری از مسافران یک پرواز از قرار گرفتن کنار همسفر خود تنها سه درصد امکان بیمار شدن دارند. البته اگر شما تنها سه قدم با فرد سرماخورده و مبتلا به آنفلوانزا فاصله داشته باشید، این درصد ناگهان به ۸۰ درصد جهش می‌کند. این سه قدم فاصله یعنی درست صندلی‌های چپ و راست فرد بیمار یا صندلی‌های جلو و پشت او.

از این نظر، صندلی کنار پنجره می‌تواند امن‌ترین مکان برای جلوگیری از ابتلا به بیماری و بسیار بهتر از صندلی‌های کنار راهرو باشد. پژوهش دانشگاه اموری نشان می‌دهد هر مسافر نشسته در صندلی کنار راهرو در هر پرواز میانگین دست‌کم ۶۴ برخورد را تجربه می‌کند. این آمار برای مسافر صندلی وسطی ۵۸ برخورد و برای مسافران کنار پنجره فقط ۱۲ برخورد در هر پرواز است؛ ۸۱ درصد کمتر از تعداد برخوردهای مسافران کنار راهرو.

نکته آخر اینکه در ساک دستی خود حتما مایع ضدعفونی‌کننده دست و دستمال‌های ضدباکتری همراه داشته باشید و از آن استفاده کنید. سال‌ها پیش یک میکروب‌شناس چهار پرواز را در پنج فرودگاه آمریکا مطالعه کرد تا از میزان آلودگی مکان‌های مختلف هواپیما آگاه شود. نتیجه شگفت‌انگیز بود؛ آلوده‌ترین بخش هر هواپیما میز غذاخوری و تعداد باکتری‌های موجود روی آن ۱۰ برابر باکتری‌های روی دکمه تخلیه آب سرویس فرنگی است!

مطالب مرتبط:

پس بلادرنگ پس از نشستن روی صندلی خودتان در هواپیما، مایع ضدعفونی‌کننده و دستمال ضدباکتری را بیرون بیاورید و میز غذاخوری را حسابی تمیز کنید. کمربند ایمنی و خروجی تهویه هوا هم دیگر مکان‌های آلوده صندلی شماست. پیش از استفاده از دستشویی هواپیما هم همه چیز را با دستمال و مایع ضدعفونی‌کننده تمیز کنید.

توصیه هایی برای کاهش خطر ابتلا به آنفلوانزا

توصیه هایی برای کاهش خطر ابتلا به آنفلوانزا
توصیه هایی برای کاهش خطر ابتلا به آنفلوانزا

 

واکسن زدن بهترین راه برای جلوگیری از مبتلا شدن به ویروس آنفلوانزا در این روزهاست اما شستن دست‌ها را با آب و صابون فراموش نکنید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، مایع‌های الکل‌پایه هم می‌تواند مناسب باشد.
از دست کشیدن به چشم‌ها، دهان و بینی خود بپرهیزید. میکروب و باکتری با این کارها زودتر و آسان‌تر منتقل می‌شوند.
مکان‌ها و اشیایی را که ممکن است به ویروس آلوده شده باشند، حسابی تمیز و ضدعفونی کنید.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 19
مخالفم - 13
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری