پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ۱۱:۴۹
۱۲
۰
نسخه چاپی

ماجرای بیانیه سیاسی سلبریتی‌ها موسم به صدای آبان و چالش اینستاگرامی

ماجرای بیانیه سیاسی سلبریتی‌ها موسم به صدای آبان و چالش اینستاگرامی
حدود 37 نفر از بازیگران سینما و تلویزیون کشورمان در واکنش به ناآرامی‌های اخیر بیانیه سیاسی با نام «صدای آبان 98» و به چالش کشیدن آن در فضای مجازی اینستاگرام منتشر کردند که با واکنش دیگر هنرمندان مواجه شد.

وقتی بنزین گران شد شاهد بودیم افرادی سودجو در کشور اغتشاشات زیادی ایجاد کردند و به واسطه آن مدتی اینترنت قطع شد تا سازماندهی ناآرامی ها توسط سودجویان کنترل شود و در این اتفاق آسیب زیادی به جامعه و شهروندان زده شد.

به همین دلیل بازیگران و هنرمندان و سلبریتی ها در اینستاگرام پستی در رابطه با هشتگ “صدای آبان ۹۸” به اشتراک گذاشتند و زیر پستشان این متن را به اشتراک گذاشتند:

"در این روزهای تلخ که از پسِ آبان نود و هشت گذشته‌است، لحظه‌ای چهره‌ی جوانانِ جان‌باخته، مردمان زخم‌خورده، مادران داغدار و پدران بی‌تاب از برابر چشم دور نمی‌شود.

جوانانی که خونِ پاک آن‌ها با بی‌تدبیری بر خاک ریخته شد و با انتساب‌شان به بیگانگان سعی بر نادیده گرفتن‌شان شده‌است. مردمانی که امروز از پسِ غبارِ غلیظِ بی‌خبری و بی‌ارتباطی، نام و نشانِ یکان یکان‌شان آشکار می‌شود، به کدام گناه کشته شده‌اند؟ آن‌ها فقط به‌جان‌آمدگانی بودند که چون هیچ گوش شنوایی نیافتند، ناکارآمدی‌ها را در کوی و برزن فریاد زدند.

با مردم چه می‌کنید؟ کدام روزن را برای شنیدن صدای مردم باز گذاشته‌اید؟ کدام تجمع اعتراضیِ مردم را تاب آورده‌اید؟ کدام حزب و تشکیلاتی که بتواند بیانگر خواست‌های مردم باشد را باقی گذاشته‌اید؟ هم‌چنان برآنید تا با خشونت، مردم را از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی و بدیهی‌ترین نیازهای شهروندی‌شان محروم کنید؟

بدانید که فریاد فرو خُفته در گلوی مردم این سرزمین در تاریخ ماندگار خواهد شد."

نخستین امضاکنندگان بیانیه سیاسی هنرمندان

هنرمندانی همچون رخشان بنی‌اعتماد، اصغر فرهادی، فرهاد توحیدی، مجتبا میرتهماسب، حسین علیزاده، کیهان کلهُر، لی‌لی گلستان، بهمن فرمان‌آرا، داریوش مهرجویی، رضا دُرمیشیان، جعفر پناهی، مصطفا آل‌احمد، محمد رسول‌اف، حسین سناپور، ارشد طهماسبی، امیر اثباتی، فاطمه معتمدآریا، نغمه ثمینی، محسن امیریوسفی، مجید برزگر، منیژه حکمت، نگار اسکندرفر، امیرشهاب رضویان، جابر قاسمعلی، کتایون شهابی، تهمینه میلانی، محمد رضایی‌راد، باران کوثری، پگاه آهنگرانی، مصطفا خرقه‌پوش، مهتاب نصیرپور، محمد رحمانیان، فیروزه صابر، حبیب رضایی، محمدرضا موئینی، میثم موئینی وجمال رحمتی از افرادی هستند که گفته می شود این متن به امضای آنها رسیده است.

واکنش بازیگران و دیگر هنرمندان به بیانیه سیاسی

در فضای مجازی اینستاگرام هنرمندان بسیاری نسبت به این بیانیه واکنش نشان دادند و اظهارات خود را بیان کردند، برخی از این اتفاق حمایت و برخی نیز انتقاد کردند.

در این میان «کارن همایونفر» آهنگساز فیلم سینمایی «به‌وقت شام» در اینستاگرام خود نسبت به امضای برخی از هنرمندان در بیانیه‌ای موسوم به صدای  آبان 96 واکنش نشان داد و بعد از ساعتی این پست خود را پاک کرد.

این هنرمند و آهنگساز کشور در صفحه اینستاگرام شخصی خود نوشته است:

«1 ــ ابتدا از تمام همکاران سینمایی و موسیقی‌ام عذرخواهی می‌کنم. عکس هم تزئینی است و هیچ مناسبتی ندارد!

2 ــ بیانیه آبان را امضا نکردم. برای اعتراض نیازی برای لابه‌لای جمع قاطی شدن ندارم. از این بیانیه‌ها هزار‌تا دیده‌ام مخصوصاً دم انتخابات.

3 ــ الحمدلله مسائل مالیاتی حل شد و بده‌بستان و زور‌آزمایی فرهنگ و قدرت به سرانجام رسید، خدا را شکر. ما که درآمدی نداشتیم حاضر بودیم مالیات هم بدهیم در سال مگر چقدر درآمد داریم کل در‌آمد یک سال من اندازه‌ یک شب دورهمی‌تان نمی‌شود. خوش به حال دوستانی که برای هر کار دستمزدشان چند میلیارد است، خدا بیشتر کند، ان‌شاءالله!

4 ــ البته که روزگار سیاه است و همه غمگین، فقط سؤال این است تمام این مدت که پست‌ها و استوری‌ها به تبلیغات و جشن تولد و آلودگی هوا گذشت حالا که خود تلویزیون و همه شروع به اعتراض کردند ناگهان آبان سیاه ایران مد شد؟ چرا ایران را سیاه می‌کنیم؟ سیاه خود ماییم، سیاه‌کار خود ماییم. دولت‌ها می‌روند و می‌آیند چیزی که عوض نمی‌شود حال مردم است. خدا را شکر شخصاً تا به حال به کسی رأی ندادم. آنها که دادند و خود را هم جر دادند الآن بیانیه می‌نویسند؟! عجباً. عزیز، سیاه‌کار خود ماییم.

5 ــ در صفحه‌ات اعتراض می‌کنی اما یک و نیم میلیارد دستمزد برای ده روز می‌گیری و الآن هم از دست شوخی زشت شهروند البرزی با کودکی که در سطل زباله انداختند گله می‌کنی؟ الآن آن شهروند را دستگیر کردند احتمالاً کارش با کرام الکاتبین است، نمی‌خواهید کمپین برای آزادی‌اش ترتیب دهید؟

هموطن عزیزم، سیاه خود ماییم، سیاه‌کار خود ماییم که در زندگی روزمره در رفتار اجتماعی، در حفظ حق شهروندی دیگران یک لحظه هم با خودمان روراست نیستیم. این اعتراضات و بیانیه‌های ظاهری و عوام‌فریب لیاقت خودمان است. اعتراض مدنی مختص جوامع مدنی‌ است. اعتراض مدنی در توتالیتاریزم یعنی بده‌بستان که در غیر این‌صورت اصلاً اجازه نخواهند داد نفس بکشی. دوست عزیزی که همزمان هم با ایران اینترنشنال و «من‌و تو» مصاحبه می‌کنی بعدش هم با تلویزیون داخل، دوازده میلیارد با شهرداری قرارداد می‌بندی، حق نداری بیانیه در مورد مردم بدهی.

ایران اگر سیاه است تو سپیدش کن. شما که عاشق کلید بودی احتمالاً اکنون فهمیده‌ای سوراخ کلید کجا بود. دقیقاً کجا بود؟ ایران اگر سراسر سیاه و ویران شود باز مردم اینجا هستند شما که پاسپورتت آماده‌ است برو. اینجا هوا هم نباشد من خفگی را با جان می‌پذیرم. جداگانه می‌نویسم بی هیچ همراهی که اگر گناهی، جرمی مرتکب شده‌ام خدای نکرده شخص دیگری با من مجازات نشود.»

titrebartar.com

 

در ادامه واکنش های مختلف هنرمندان نسبت به بیانیه سیاسی هشتگ صدای آبان 98 را خواهید خواند.

هومن سیدی

titrebartar.com

بهنوش طباطبایی

titrebartar.com

کارن همایونفر

titrebartar.com

 امیررضا دلاوری

titrebartar.com

افسانه بایگان

titrebartar.com

نوید محمدزاده

titrebartar.com

سعید روستایی

titrebartar.com

 بهاره کیان افشار

titrebartar.com

 



+ 12
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری