پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: چهارشنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ۲۲:۵۵
۱۱
۰
نسخه چاپی
کدام یک از محصولات شرکت رنو را بخریم

نقد و بررسی دو خودرو کراس اوور شرکت رنو

کدام یک از محصولات شرکت رنو را بخریم
در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی تخصصی دو خودرو محبوب این روز های بازار ایران بپردازیم.

خانواده کراس اوور های شرکت رنو به محبوبیت و فروش بالایی در بازار جهانی و ایران پیدا کرده است ، حالا می خواهیم تفاوت این دو برادر را با هم بسنجیم پس در ادامه با تیتر برتر همراه باشید.

معرفی خودرو رنو کپچر

کپچر کراس‌اوور کامپکت شرکت خودروسازی رنو است که در ابتدا در قالب یک طرح مفهومی در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۱ به‌ نمایش گذاشته شد؛ اما نسخه‌ی تجاری این خودرو در سال ۲۰۱۳ و در همان نمایشگاه رونمایی و فروش آن نیز در آوریل همان سال در کشور فرانسه آغاز شد.

طی سال‌های گذشته در بازار خودروی بسیاری از کشورهای دنیا، کلاس خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند به محبوبیت چشم‌گیری دست یافته‌ است؛ در این بین خودروهای کراس‌اوور جمع‌وجور به‌ دلیل عملکرد قابل قبول، فضای مناسب و قیمت مناسبی که دارند، به انتخاب بسیاری از افراد به‌خصوص جوانان بدل شده‌اند. شرکت رنو نیز برای بهره‌گیری از این گرایش به‌وجودآمده و سوددهی بیشتر، با عرضه‌ی خودروی زیبایی همچون کپچر، سعی دارد به رقابت با کمپانی‌های دیگر فعال در این حوزه بپردازد.  

مطالب مرتبط : نسل جدید خودرو رنو کپچر به بازار عرضه شد

مشخصات فنی خودرو رنو کپچر

شرکت رنو خودروی کراس‌اوور کپچر ۲۰۱۷ را در نسخه‌های متنوعی با پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی عرضه می‌کند. نسخه‌های بنزینی این خودرو با پیشرانه‌هایی با حجم ۸۹۸ و ۱۱۹۷ سی‌سی عرضه می‌شوند. بر اساس اطلاعات موجود در وب‌‌سایت رنو، این پیشرانه‌ها به‌ ترتیب قادر به تولید توان بیشینه‌ی ۹۰ و ۱۲۰ اسب بخار هستند. توان بیشینه‌ی هردوی این پیشرانه‌ها در دور موتور ۵۰۰۰ دور بر دقیقه در دسترس است.

رنو نمونه‌ی ضعیف‌تر این پیشرانه را تنها با جعبه‌دنده‌ی دستی همراه می‌کند؛ اما مدل‌هایی که با پیشرانه‌ی ۱۲۰ اسب بخاری عرضه می‌شوند، با دو نوع جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی و ۶ سرعته‌ی اتوماتیک دو کلاچه قابل سفارش هستند. یکی از نکات ناامیدکننده در ارتباط با کراس‌اوور رنو کپچر بهره‌ نبردن آن از سیستم چهارچرخ محرک است؛ توان خروجی پیشرانه‌ی این خودرو تنها به چرخ‌‌های جلوی آن منتقل می‌شود و به‌طور حتم این مسئله تأثیری منفی در عملکرد خودروی مورد بحث خواهد داشت.

کراس‌اوور رنو کپچر در داخل کشور توسط شرکت ایران‌ خودرو و تنها با پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری و جعبه‌دنده‌ی خودکار عرضه می‌شود. پیشرانه‌ی یادشده از چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ تشکیل شده است و از توربوشارژر نیز بهره می‌برد، ضمن آنکه عملکرد سوپاپ‌های آن توسط سیستم VVT یا سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، تنظیم می‌شود.  

طبق اعلام ایران‌خودرو، این پیشرانه قادر است حداکثر توان ۱۲۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۹۰ نیوتن‌متر، به‌ترتیب در دورهای موتور ۴۹۰۰ و ۲۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. حداکثر سرعت رنو کپچر ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت و مدت‌زمان مورد نیاز برای رسیدن آن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۱۰.۹ ثانیه است. ایران‌خودرو میزان مصرف سوخت رنو کپچر را در حالت ترکیبی، ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام کرده است.

طراحی خودرو رنو کپچر

کپچر از همان پلتفرمی استفاده می‌کند که پیش از این در خودروهای نیسان جوک و رنو کلیو به‌ کار گرفته شده بود. این خودرو با طول۴۱۲۲ میلی‌متری خود، اندکی از هاچبک کلیو با طول۳۹۸۶ میلی‌متر طویل‌تر؛ اما به‌ میزان اندکی از نیسان جوک ۴۱۳۵ میلی‌متری کوتاه‌تر است.

این خودرو زیر نظر لارنس ون‌ دن‌ اکر، مدیر واحد طراحی کمپانی رنو طراحی شده است و بنویت بوشارد، مدیر واحد تولید رنو از آن به‌عنوان «کراس‌اوور غیرتهاجمی و کامپکتی» یاد می‌کند که «بسیار کاربرپسند» است. در نمای خارجی رنو کپچر از دو رنگ استفاده شده است و طراحی آن از بسیاری لحاظ به رنو کلیو، برادر کوچک‌تر این خودرو شباهت دارد؛ چراغ‌های جلویی که تا بخش جانبی خودرو کشیده شده‌اند، نشان بزرگ رنو که در دماغه‌ی خودرو نصب شده است و انحنای جانبی جذاب، از جمله‌ی شباهت‌های بین دو خودروی یادشده هستند.

در نمای عقب خودرو، چراغ‌های کوچک و عریض رنو کپچر به‌ همراه ستون‌های انتهایی پنجره‌ها که به سمت بالا کشیده‌ شده‌اند بر پویایی و جذابیت آن افزوده‌اند؛ درحالی‌که قوس‌ عریض و برجسته‌ی چرخ‌های آن، حس خودرویی اسپرت را القاء می‌کنند. روی‌هم‌رفته طراحی نمای خارجی رنو کپچر بسیار جذاب و خاص است و نمی‌توان ایراد خاصی از این لحاظ به آن وارد کرد. کپچر خودرویی است که با طراحی چشم‌گیر و زیبا، می‌تواند نگاه‌ها را به‌ سوی خود معطوف کند. طبق ادعای رنو، این خودرو به گونه‌ای طراحی شده است تا نقش خودرویی چندمنظوره (MPV) را داشته باشد. 

رنو برای هماهنگی بهتر نمای داخلی و خارجی کپچر، در داخل کابین نیز از دو رنگ استفاده کرده است. متأسفانه فضای داخلی این خودرو به‌اندازه‌ی نمای خارجی آن جذاب نیست و طراحی بسیار ساده‌ای دارد. مواد به‌کاررفته در ساخت بخش‌های مختلف کابین مانند داشبورد و کنسول از نوع پلاستیک سخت هستند و کیفیت چندان بالایی ندارند.

خودرو رنو کپچر چه امکاناتی دارد؟

رنو کپچر از امکانات رفاهی نسبتا مناسبی بهره می‌برد که از بین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون کروز کنترل و سیستم محدودکننده‌ی سرعت، سیستم مصرف بهینه‌ی پیشرانه (ECO-Mode)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، سیستم کنترل حرکت در سربالایی‌ HSA، سنسور پارک و دوربین دنده‌عقب، سیستم ورود و خروج با کارت، استارت هوشمند و سیستم پایش فشار تایرها اشاره کرد.

رنو کپچر در تست‌های سال ۲۰۱۳ موسسه‌ی Euro NCAP موفق به کسب پنج ستاره‌ی ایمنی شد؛ نمره‌های کسب‌شده توسط این خودرو در آزمون یادشده بدین شرح است:

مطالب مرتبط : طرح جدید تبدیل محصولات رنو اجرا می‌شود

محافظت از سرنشینان بزرگ‌سال: ۸۸ درصد
محافظت از سرنشینان خردسال: ۷۹ درصد
محافظت از عابران پیاده: ۶۱ درصد
سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده: ۸۱ درصد

معرفی خودرو رنو ساندرو استپ وی

رنو ساندرو استپ وی به عنوان یک نسخه قوی‌تر از هاچ بک ساندرو طراحی و ساخته شده است. ارتفاع سواری این خودرو بالاتر رفته و در برابر کراس اورهایی مانند نیسان جوک و فیات پاندا ترکینگ ارزش خرید فوق العاده بالایی دارد.

رنو با زیر مجموعه خود به نام داچیا، خودروهایی ارزان و اقتصادی می‌سازد. شرکت رنو برای ساندرو استپ وی قیمتی بسیار رقابتی و ارزان تعیین کرده که همین موضع در برابر رقبای اصلی‌اش، برگ برنده را در اختیار استپ وی قرار داده است. این خودرو فوق العاده جادار بوده و موتور دیزلی آن هزینه‌های نگهداری اندکی دارد؛ در عین حال در این رده قیمتی، می‌توان آن را پیشرانه‌ای فوق العاده قدرتمند خواند.

اگر طی 10 سال اخیر با یک رنو رانندگی کرده باشید، ساندرو استپ وی که در بازار بریتانیا تحت برند داچیا عرضه می‌شود، پشت فرمان خود حس و حالی شبیه به همان محصولات رنو به شما القا خواهد کرد. این خودرو شاید یک مدل پرمیوم نباشد، ولی بدون شک یکی از مزایای اصلی آن همین پرمیوم نبودن آن است که نتیجه آن را در قالب قیمت ارزان‌تر این خودرو می‌توان دید، موضوعی که بدون شک مشتریان از آن کاملاً راضی هستند.

داچیا در بریتانیا کار خود را به عنوان یک برند اقتصادی آغاز کرد، شرکتی که با شروع کار خودروهایی ارزان و در عین حال، با کیفیت وارد بازار این کشور نمود. مدل هاچ بک ساندرو خیلی زود توانست لقب ارزان‌ترین خودروی بریتانیا را به خود اختصاص دهد، ولی این پایان جاه طلبی‌های داچیا نبود و این شرکت، مدل‌های خوبی یکی پس از دیگری برای بازار این کشور رونمایی کرد.

مشخصات فنی خودرو رنو ساندرو استپ وی

ساندرو استپ وی روی همان پلت فرم مدل هاچ بک ساندرو ساخته شده است. از این رو می‌توان گفت که این خودرو، مبتنی بر نسل قبلی رنو کلیو ساخته شده و به همین دلیل است که سواری آن کمی قدیمی به نظر می‌رسد.

هر چند، این پلت فرم هنوز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. سیستم تعلیق مرتفع خودرو ناهمواری‌ها و دست اندازهای جاده را به خوبی جذب می‌کند؛ از این رو خودرو سواری راحتی را به شما ارائه خواهد کرد. چسبندگی خودرو به زمین خوب بوده ولی سر پیچ‌ها، گاها تکان‌هایی بدی در خودرو شاهد هستیم. علاوه بر این، فرمان خودرو در سرعت‌های کم سنگین بوده و همین، ممکن است راننده را کمی اذیت کند. خودرو به قدری ارزان است که نمی‌توان ایرادی به قیمت آن وارد دانست، ولی پیدا کردن یک خودروی کوچک و ارزان که سواری بهتری از این داشته باشد خیلی کار سختی نیست.

علاوه بر این، برخلاف ظاهر قوی ساندرو استپ وی، اگر قصد رفتن به آفرود را با آن داشته باشید، قطعاً ناامیدتان خواهد کرد. تایرهای چهار فصل خودرو اندکی چسبندگی بیشتر در شرایط رانندگی سخت ارائه می‌کنند و افزایش ارتفاع سیستم تعلیق سبب افزایش فاصله کف خودرو از زمین شده است! همین! نیروی خودرو فقط به چرخ‌های جلو ارسال می‌شود و خبری از سیستم دو دیفرانسیل نیست و هیچ سیستم کمکی ویژه آفرودی روی آن نصب نشده است.

از سوی دیگر، افزایش ارتفاع خودروی میدان دید راننده را بهتر کرده و داچیا، پدال‌های آن را در بهترین موقعیت نصب کرده است. گیربکس 5 دنده دستی خودرو که تنها آپشن جعبه دنده ساندرو استپ وی محسوب می‌شود کیفیت خوبی داشته و استفاده از آن راحت است.

شرکت فقط دو موتور، یکی بنزینی و دیگری دیزلی، هر دو 90 اسب بخاری برای استپ وی ارائه کرده است. مدل بنزینی یک پیشرانه 0.9 لیتری توربو سه سیلندر است که برای رانندگی با سرعت پایین فوق العاده می‌باشد. این موتور در جاده خیلی خوب نیست، زیرا برای دست یابی به حداکثر قدرت آن باید دور موتور را بالا برد، موضوعی که در اتوبان‌ها قطعاً شما را آزار خواهد داد.

موتور دیزلی 1.5 لیتری dCi برای رانندگی در سرعت‌های بالا گزینه بسیار بهتری است. در حالی که این نسخه از ساندرو استپ وی خودروی پرفورمنس نیست، ویل انعطاف پذیری بیشتری دارد. استپ وی دیزلی صفر تا صد را در 12.1 ثانیه پر می‌کند و این زمان برای نسخه بنزینی این خودرو معادل 11.1 ثانیه است. اگر چه این موتور یک پیشرانه بزرگ و قدرتمند نیست، ولی میزان خروجی‌هایی که در دورهای متوسط در اختیار راننده قرار می‌دهد بسیار قابل توجه می‌باشد.

طراحی خودرو رنو ساندرو استپ وی

مدل هاچ بک ساندرو خودرویی با ظاهر خوب و دوست داشتنی است و عین آن را می‌توانید در استپ وی الهام گرفته از شاسی بلندها بیابید. از نظر ما، این تغییر شکل از هاچ بک به شاسی بلند بسیار موفق هم بوده است.

داچیا این کار را با کمک نصب کاورهای پلاستیکی روی گلگیرها و رکاب‌ها و همچنین اضافه کردن باربند کرومی انجام داده و شاهد افزایش 100 میلی متر ارتفاع سواری در مقایسه با ساندرو استاندارد هستیم. تمام این تغییرات سبب شده‌اند تا استپ وی در مقایسه با مدل هاچ بک ظاهر بهتری داشته باشد و به طور کلی، با نگاه اول خودرو بیشتر شبیه به یک مدل شاسی بلند است.

برخلاف ساندرو معمولی، کمپانی تریم پایه Access را روی استپ وی ارائه نکرده است. این تریم در ساندرو هاچ بک مواردی مانند سپرهای بی رنگ، رینگ‌های فولادی و تجهیزات کمتری دارد ولی قیمت پایه آن بسیار کم‌تر از تریم های دیگر است. به جای آن، خریداران ساندرو استپ وی می‌توانند از بین دو تریم Ambiance و Laureate یکی را انتخاب کنند. هر دوی این تریم ها به سپرها و آینه بغل‌های هم رنگ بدنه و قالپاق‌هایی شیک مجهز هستند که اگر کسی خیلی روی آن‌ها دقت نکند، این قالپاق‌ها را با رینگ‌های آلیاژی ممکن است اشتباه بگیرد.

مطالب مرتبط : طراحی خودرو رنو شگفت انگیز

برخلاف تفاوت‌های طراحی بدنه، کابین هر دو مدل عیناً یکسان می‌باشد. کابین این خودرو یک ترکیب داشبورد منطقی، بیشمار پلاستیک خشک و دکمه‌های زیادی دارد که همین مورد، ما را به یاد مدل‌های اورجینال رنو می‌اندازد. اینجا با یک کابین ساده و معمولی مواجه هستیم، ولی همه چیز خوب بوده و صندلی‌ها هم بسیار راحت هستند.



+ 11
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری