پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۸ ۲۲:۴۳
۴
۰
نسخه چاپی
علل ترس و اضطراب پرواز

مبارزه ترس از پرواز

علل ترس و اضطراب پرواز
ترس از پرواز مربوط به سفر با هواپیما و هلیکوپتر بوده و در واقع یک نوع واکنش موقعیتی است که در صورت فکر کردن به پرواز یا شروع آن بروز پیدا می‌کند.

انسان ذاتاً موجودی نیست که به پرواز عادت داشته باشد و ترس از پرواز اغلب با شنیدن داستان‌هایی درباره تصادف هواپیماها چند برابر می‌شود. این امر سبب شده تا مغز بین سفر هوایی و احتمال بالای تصادف ارتباط برقرار کند. حتی ساده‌ترین و کوچک‌ترین تلاطم هوایی می‌تواند سیلی از خاطرات و افکار ناخوشایند را به ذهن آورده و داستان‌ها و تصاویری که درباره تصادف‌های هوایی شنیده‌ایم را جلوی چشممان بیاورد. تمام این موارد در زمان اندکی باعث حمله عصبی می‌شوند.

ترس از پرواز معمولاً در بین افرادی که نمی‌توانند کنترل را به کس دیگری واگذار کنند بیشتر دیده می‌شود. این افراد اغلب در وضعیتی که حس کنند اوضاع تحت کنترلشان نیست احساس بدی دارند و به مردم و سیستم دورشان اعتماد نمی‌کنند. مردمی با این ویژگی‌های شخصیتی معمولاً اعتماد به نفس بالایی را بروز می‌دهند ولی تصور اینکه موقعیتی ورای کنترلشان باشد هم می‌تواند در آن‌ها باعث واکنش‌های بیولوژیکی بی اراده‌ای مانند خفقان، اضطراب و نگرانی شود.

وقتی سوار هواپیما می‎شوید، کف دست‎تان عرق می‎کند؟ آیا هنگام بلند شدن هواپیما، با تمام قدرت‌تان دسته‎های صندلی‌ را فشار می‎دهید؟ موقع فرود هواپیما چطور، آیا حس می‎کنید قلبتان تندتر می‎زند؟

اگر پاسخ‌تان مثبت است، بنابر نظرسنجی شرکت بوئینگ احتمالا شما هم مثل ۱۷ درصد از مردم آمریکا ترس از پرواز دارید.

بعد از سقوط هواپیمای خطوط هوایی اتیوپی که به مرگ ۱۵۷ سرنشین آن منجر شد، ترس از پرواز مسأله‎ای کاملا منطقی به نظر می‎رسد، اما واقعیت این است که سوانح مرگبار هوایی بسیار کم اتفاق می‎افتند.

بنابر آمار و ارقام شبکه امنیت هوایی در سال ۲۰۱۸، از هر ۲ میلیون و ۵۲۰ هزار پرواز تنها یک هواپیما دچار سانحه مرگبار شده و این در حالیست که میزان ترافیک هوایی در این سال ۳۷ میلیون و ۸۰۰ هزار پرواز برآورد شده است.

ولی از آنجایی که اخبار مربوط به سقوط هواپیما بازتابی گسترده در جهان دارد، ترس و نگرانی از پرواز هم ممکن است افزایش یابد.

اما خوشبختانه ترس از پرواز قابل درمان است؛ در واقع راه‎های زیادی برای رفع این مشکل وجود دارد و به کار بستن توصیه‌های روانشناسان می‌تواند کمک بزرگی برای خلاص شدن از این مشکل باشد:

نکات طلایی ترس از پرواز

تمرکز خود را حفظ کن. طی چهار شماره، نفس عمیقی بکش (عمل دم) سپس طی شش شماره نفس خود را بیرون بده (عمل بازدم)؛
مچ پا را روی هم بگذار و دست به سینه بنشین و در حالیکه زبان خود را روی سقف دهان خود قرار داده‌ای، نفس عمیق بکش؛
موارد استرس زا که موجب حواس پرتی می شوند از کنار خود حذف کن برای مثال، پرده (سایبان) پنجره هواپیما را ببند؛
با پیش بینی اضطراب خود، یک یا دو هفته مانده به پرواز، هر روز تمرینات ذهنی (مدیتیشن) یا مراقبه انجام بده؛
خود را با با عناصر آرام بخش برای پرواز آماده کن. چیز هایی را پیدا کن که به تو کمک می کنند تا متمرکز بمانی و مضطرب نشوی. دنبال موسیقی های آرامش بخش بوده و خوراکی مورد علاقه خود را به همراه داشته باش. از صرف مواد خوراکی که حاوی شکر فراوان است دوری کن چرا که قند های صنعتی فرآوری شده محرک استرس هستند؛
سایر عوامل ایجاد کننده استرس را نیز حذف کن. با افزایش اضطراب عمومی، ترس از پرواز نیز تشدید می شود. پس بهتر است که عناصر ایجاد ‌کننده استرس و محرک هایی مثل کافئین و نوشیدنی های انرژی زا را حذف کنی؛
نوع ترس خود را تعیین کن. آیا ترس از دست دادن کنترل داری؟ آیا ترس از مرگ است؟ آیا اینکه ترس از فضای تنگ و محصور را در خود احساس می کنی؟ عوامل و محرک های مختلف، نیازمند به راهکار های متفاوتی برای تسکین داده شدن، دارند. اگر واقعیت ها‌ی مربوط به ایمنی هواپیمایی و پرواز، به شما احساس خوبی می دهند، قبل از پرواز آن ها را مطالعه کن؛
ترس خود را رها کن. اغلب مردم که دچار ترس از پرواز هستند، ترس از عدم توانایی تیم پرواز، در کنترل هواپیما دارند. جالب بدانی که کنترل هواپیما و شرایط، به دست خلبانی است که بسیار حرفه‌ای برای این کار آموزش داده شده و تجربه هزاران ساعت پرواز را دارد. پس از این بابت جای نگرانی نیست؛

ترس از پرواز نبایست مانع این شود که به نقاط مختلف جهان سفر نکنی یا به دیدار دوستان یا فامیل خود در شهر های دور نروی. امروزه روش ها‌ی دارویی – درمانی و نیز ابزار زیادی وجود دارند که می توانند به تو در کنترل و مدیریت احساس ترس ناخوشایند از پرواز کمک کنند؛
در آخر فراموش نکن شب قبل از پرواز خوب بخوابی چرا که بی خوابی می تواند استرس و اضطراب تو را تشدید کند پس با یک برنامه ریزی دقیق چمدان هایت را زود تر ببند تا شب بتوانی با خیال راحت بخوابی.

 



+ 4
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری