پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ۱۷:۲۲
۱۱
۰
نسخه چاپی
متفورمین چه نوع دارویی است

معرفی قوی ترین قرص کاهش قند خون

متفورمین چه نوع دارویی است
متفورمین در اختلال متابولیسم کربوهیدرات و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز تجویز می‌شود.

به گزارش تیتربرتر؛ این قرص که برای کاهش قند خون استفاده می شود در حال حاضر جز پر فروشترین قرص در داروخانه های کشور می باشد که فروش خیره کننده این دارو در کنار قدرت آن باعث محبوبیتش شده است.

سیر تا پیاز قرص متفورمین

متفورمین در دهه 50 میلادی با نام فنفورمین به بازار آمد و مصرف آن از دهه 60 میلادی به بعد در اروپا به شدت افزیش پیدا کرد، اما به دلیل اینهه در برخی از افراد باعث تولید اسیدوزلاکتیک شد (تولید اسید لاکتیک) مصرف آن در سال 1977 میلادی در ایالت متحده امریکا متوقف شد. بعد از آن اداره داور و غذای ایالات متحده امریکا (FDA) مجددا تحقیقات گسترده ای در رابطه با متفورمین آغاز کرد و نتایج به دست تحقیقات نشان داد اگر دارو زیر نظر پزشک و به صورت منطقی و درست مصرف شود، می تواند برای درمان بیماری دیابت مفید باشد.

به همین دلیل از سال 1995 میلادی در ایلات متحده امریکا مصرف این دارو مجددا رواج پیدا کرد. آمارها نشان می دهند که مصرف صحیح متفورمین بیش از داروهای دیگر پایین آورنده قند خون در کاهش آمار مرگ ومیر بیماران دیابتی نوع 2 مفید بوده است. همچنین از سال 1994 میلادی از این دارو در درمان کیست های متعدد تخمدان در خانم ها و نازایی استفاده می شود و تاثیر درمانی آن با مطالعات آماری ثابت شده است.

نحوه استفاده قرص متفورمین

مقدار مصرف دارو را پزشک تعیین می‌کند ولی مقدار مصرف معمول این دارو به شرح زیر می‌باشد: بزرگسالان: در صورت مصرف متفورمین تنها: در ابتدا ۵۰۰ میلیگرم معادل یک قرص دوبار در روز همراه صبحانه و ناهار سپس در صورتیکه نیاز باشد پزشک در طول هفته دوز دارو را افزایش می‌دهد و به مقدار ۵۰۰ یا ۸۵۰ میلیگرم دو یا سه بار در روز همراه غذا می‌رساند.

متفورمین همراه با سایر داروهای کاهنده قند: پزشک دوز هر دارو را اندازه‌گیری می‌کند. متفورمین همراه با انسولین: ابتدا ۵۰۰ میلیگرم یک بار در روز سپس پزشک در صورت نیاز دوز دارو را افزایش می‌دهد. کودکان بالای ۱۰ سال: ۵۰۰ میلیگرم دو بار در روز همراه صبحانه و عصرانه و در صورت نیاز پزشک دوز دارو را افزایش می‌دهد. کودکان زیر ۱۰ سال: مقدار داروی مورد نیاز توسط پزشک تعیین می‌شود.

متفورمین باعث ریشه کن شدن دیابت می شود

دیابت یکی از بیماری های شایع در قرن بیستم است. دیابت انواع مختلفی دارد که در مقاله دیابت و درمان آن به صورت مفصل به توضیح آن پرداختیم. سطح خطر دیابت برای افراد نسبت به روند پیشرفت بیماری، قوای بدنی و… متفاوت است. دیابت میتواند مشکلات زیادی را در زندگی یک فرد به وجود بیاورد و همین موضوع باعث میشود تا افراد مبتلا به این بیماری به درمان دیابت به صورت معمول راضی نشوند و همواره به دنبال راهی برای درمان قطعی دیابت خود باشند.

متفورمین در چه گیاه خوراکی یافت می شود

یکی از عناوینی که در مورد درمان قطعی دیابت در سطح وب با آن برخورد کردیم و بسیار برایمان جالب بود، عنوان درمان قطعی دیابت با بامیه بود.

طبق تحقیقاتی که درمورد بامیه و اثرات آن بر روی دیابت داشتیم متوجه شدیم که بامیه میتواند به بیماران دیابتی به حد زیادی کمک کند اما در مورد درمان قطعی دیابت با بامیه نظر خاصی نمیتوانیم بدهیم.

بامیه گیاهی است که میتواند به شدت در کاهش چربی و قند خون در بدن کمک کند. برای رژیم های لاغری نیز گاها از بامیه چه به صورت خام و چه پخته و آب پز شده استفاده میشود. بامیه دارای مقدار بالایی از فیبر ، ویتامین c، فولات (اسیدفولیک) و محتوای فنلی است. مهم ترین موضوعی که باعث خاصیت چربی سوزی و ضد قند بودن آن میشود، وجود آنتی اکسیدان در آن است. طبق تحقیقات محققین در دانشگاه شهید بهشتی بر روی موش های آزمایشگاهی، ثابت شد که اثر بامیه برابر با داروی متفورمین است و این دو در یک اندازه به موشِ بیمار در جهت بهبود دیابت کمک میکنند.

متفورمین باعث لاغری می شود؟

متفورمین در سال 1950 به بعد به عنوان یک داروی شایع برای درمان و پیشگیری دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار گرفت. یکی از تاثیرات متفورمین برای لاغری کاهش وزن است اما عوارض جانبی متفورمین برای لاغری کم است و هزینه اش نیز بالا نیست. کاهش وزن معمولا برای کم شدن خطر دیابت نوع 2 مطلوب است. آیا همه می توانند از متفورمین برای لاغری استفاده کنند؟

متفورمین برای لاغری و کاهش وزن افراد چاق بی خطر است. با این حال شاید مصرف این دارو برای همه مناسب نباشد، مخصوصا آنهایی که اضافه وزنشان زیاد بالا نیست. پس قبل از مصرف حتما با پزشکتان در میان بگذارید. بر اساس تحقیقات، متفورمین به کاهش وزن برخی افراد کمک می کند. با این حال دقیقا مشخص نیست که چرا متفورمین باعث کاهش وزن شود. یک تئوری این است که شاید متفورمین با پایین آوردن اشتها باعث می شود کمتر غذا بخورید. حتی ممکن است چگونگی ذخیره سازی و استفاده از چربی های بدن را نیز تغییر دهد.



+ 11
مخالفم - 18
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری