پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ۲۳:۱۷
۱۶
۰
نسخه چاپی

آخرین وضعیت ثبت نام مسکن ملی در روز 26 آذر

آخرین وضعیت ثبت نام مسکن ملی در روز 26 آذر
ثبت نام ششمین گروه استانی مسکن ملی از ساعت ۱۰ صبح امروز آغاز شده که در سه ساعت ابتدایی ظرفیت نام‌نویسی در ۲۰ شهر استان مرکزی پر شده است.

به گزارش تیتربرتر؛ ثبت نام مسکن ملی برای پنج استان فارس، اردبیل، آذربایجان شرقی، مرکزی و بوشهر از ساعت ۱۰ امروز آغاز شده و ساعت ۲۴ روز ۲۹ آذر ماه ادامه دارد.

آخرین وضعیت ثبت نام مسکن ملی در روز 26 آذر

آخرین وضعیت ثبت نام مسکن ملی در روز 26 آذر
آخرین وضعیت ثبت نام مسکن ملی در روز 26 آذر

 

در سه ساعتی که از آغاز ثبت نام این گروه می‌گذرد، ظرفیت استان مرکزی با ۲۰ شهری که از این استان در نظر گرفته شده، تکمیل شده است.

در استان فارس نیز برای ۲۱ شهر از استان فارس طرح مسکن ملی در نظر گرفته شده که در پنج شهر اردکان، ارسنجان، صفاشهر، گله دار و نورآباد ظرفیت ثبت نام برای متقاضیان باقی مانده است.

۹ شهر آبدان، اهرم، بندردیر، بندرکنگان، بنک، چغادک، خورموج، دیلم و کاکی از استان بوشهر دارای ظرفیت هستند و چهار دیگر استان بوشهر تکمیل ظرفیت شده‌اند.

برای ۱۱ شهر استان اردبیل در این طرح ظرفیت باز شده است که طی سه ساعت اول امکان ثبت نام تنها در سه شهر کلور، گرمی و هشتجین وجود دارد.

متقاضیان از استان آذربایجان غربی نیز می‌توانند برای ثبت نام در شهرهای اهر، بخشایش، بناب، خواجه، سراب، شهر جدید سهند، عجب شیر، کلیبر، هادی شهر، هشترود و ورزقان اقدام کنند؛ در این استان ۲۴ شهر برای مسکن ملی در نظر گرفته شده که ظرفیت ۱۳ شهر آن پر شده است.

مقدار اقساط مسکن ملی چقدر است؟

طرح مسکن ملی برای اقشار متوسط جامعه در نظر گرفته شده و نرخ اقساط آن از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.

طرح اقدام ملی مسکن به عنوان مهم‌ترین طرح مسکنی کشور طی چند ماه گذشته آغاز شده و تا کنون در چندین شهر ثبت نام آن انجام شده است که البته در این مدت بسیاری از متقاضیان واقعی این طرح از ثبت نام جا مانده اند و این خود باعث گله مندی بسیاری از افراد شده است. به طوری که شنیده‌ها و آمار‌های نشان دهنده تکمیل سریع ظرفیت در همان دقایق ابتدایی همانند ثبت نام خودرو بوده است.

در همین زمینه یکی از متقاضیان طرح مسکن ملی تصریح کرد: برای ثبت نام در این طرح به سایت سامانه طرح اقدام ملی مسکن در ساعت ۱۰:۱۵ دقیقه مراجعه کردم، اما در همان ساعت سایت اعلام کرد که ظرفیت تکمیل شده است.

این در حالی است که امروز پروانه اصلانی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی در برنامه رادیویی این موضوع را تکذیب کرد و گفت: در صورتی که متقاضیان نتوانند در این مرحله ثبت نام کنند در مراحل بعدی و پس از ظرفیت سازی جدید مجددا سامانه را باز خواهیم کرد.

یکی دیگر از مشکلاتی که در این طرح اعلام شده شرایطی است که باعث حذف شدن بسیاری ثبت نام کنندگان شده است. به طوری که طبق گفته وزیر راه وشهرسازی تاکنون بیش از ۴۰ درصد از ثبت نام کنندگان به دلیل نداشتن شرایط لازم حذف شده اند

اصلانی در این خصوص اعلام کرد که در بسیاری از شهر‌ها ۲۵ درصد و در برخی از شهر‌ها ۶۰ درصد از ثبت نام کنندگان به دلیل آنکه فرم ج. آن‌ها قرمز بوده حذف شده اند.

گفتنی است ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن دارای چند شرط مهم از جمله سبز بودن فرم ج. افراد، سابقه سکونت ۵ سال در شهر مورد نظر، از سال ۵۷ تا کنون هیچ تسهیلات و یا امکانات دولتی در رابطه با مسکن دریافت نکرده باشند و متاهل بودن از دیگر شرایطی است که متقاضیان باید داشته باشند. اما متاسفانه مسئولان وزارت راه وشهرسازی اعلام کرده اند با وجود آنکه بسیاری از ثبت نام کنندگان می‌دانند حذف می‌شوند، اما در سامانه ثبت نام می‌کنند و همین امر باعث جا ماندن بسیاری متقاضیان واقعی شده است. این در حالی است که معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی با قاطعیت اعلام کرده به هیچ عنوان افرادی که فرم ج. آن‌ها قرمز باشد را در این طرح قبول نخواهیم کرد و به زودی حذف می‌شوند.

از سوی دیگر شایعات بسیار زیادی در رابطه با حذف شدن شهر تهران از طرح اقدام ملی مسکن مطرح شده که وزیر راه و شهرسازی و معاون وزیر در همان ساعت اولیه آن را تکذیب کردند.

شهر اندیشه فعلا از طرح اقدام ملی مسکن حذف شد

در همین رابطه محمود زاده معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه شهر اندیشه پردیس و یا پرند از طرح اقدام ملی مسکن حذف نشده است گفت: ثبت نام‌طرح اقدام ملی مسکن در استان تهران از ۳۰ آذر ماه آغاز می‌شود.

او با بیان اینکه وظیفه اصلی وزارت راه وشهرسازی در اجرای این طرح تامین زمین و یا کاهش قیمت زمین به حداقل ممکن از قیمت تمام شده ساخت مسکن در قالب طرح‌های اجاره ۹۹ ساله است گفت: پیشنهاداتی در رابطه با ایده آل کردن شرایط ارائه کرده ایم که نرخ اقساط آن را ۵ ساله و یا ۱۰ ساله کنیم تا فشار کمتری به متقاضیان برسد که این موضوع در هیئت دولت در حال بررسی است.

نرخ اقساط طرح اقدام ملی مسکن از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا یک میلیون ۷۰۰هزار تومان است

او توضیح داد: تامین و یا کاهش نرخ سود تسهیلات این طرح در اختیار وزارت راه وشهرسازی نیست و باید بانک مسکن و بانک مرکزی تصمیماتی را بابت کاهش نرخ سود بگیرند، اما وزارت راه وشهرسازی تمام تلاش خود را برای کاهش نرخ سود تسهیلات به کار گرفته و پیشنهاداتی را در این رابطه ارائه کرده ایم.

محمود زاده با اشاره به اینکه میزان تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان است افزود: میزان اقساط این طرح ۱ میلیون ۲۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و مدت بازپرداخت ۱۲ ساله است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه نرخ سود تسهیلات متقاضیان صندوق پس انداز مسکن یکم۶ تا ۸ درصد است و متقاضیانی که در بافت‌های فرسوده ساکن هستند تسهیلاتی که دریافت می‌کنند ۵۰ درصد از نرخ سود اقساط آن‌ها ۵ درصد و ۵۰ درصد دیگر ۱۸ درصد است که به نوعی تسهیلات ترکیبی دریافت می‌کنند و می‌توانند در این طرح برای ثبت نام اقدام کنند.

محمود زاده اظهار کرد: برای متقاضیان دهک‌های یک تا سه هنوز در حال بررسی هستیم تا با کمک سایر دستگاه‌ها بتوانیم بخشی از آورده این متقاضیان را تامین کنیم و به زودی طرح نهایی برای این اقشار اعلام می‌شود، ولی طرح اقدام ملی مسکن در شرایط کنونی برای اقشار متوسط رو به بالا دهک ۳ تا ۷ است.

بیشتر بخوانید:

محمودزاده در باره آخرین وضعیت استان تهران در طرح اقدام ملی مسکن هم گفت: پردیس و پرند جزو شهر‌های طرح اقدام ملی مسکن هستند، اما شهر اندیشه به دلیل آنکه آماده کردن زمین آن‌ها زملن می‌برد در این مرحله قرار ندارد و بلافاصله بعد از تامین زمین در مراحل بعدی در لیست آورده می‌شود.

او با بیان اینکه شهر‌های جدید اختصاصا برای کلانشهر‌ها است افزود: کلان شهر تهران مشمول شهر‌های جدید می‌شود و به دلیل آنکه ممکن است برای تهران نتوانیم زمین دولتی تامین کنیم از خود شهر‌های جدید برای ثبت نام استفاده خواهیم کرد.

او یاد آور شد:۷۰ هزار شهری که اعلام شده برای استان تهران عبارت است از بافت فرسوده شهر‌های جدید و سایر شهر‌های است که از ۳۰ آذر ماه شروع می‌شود.

گفتنی است بسیاری از متقاضیان طرح اقدام ملی از بالا بودن نرخ اقساط گله‌مند بودندکه در همین زمینه نگهبان مدیر کل راه وشهرسازی استان تهران اعلام کرد افرادی که قادر به پرداخت ماهانه ۲ میلیون تومان اقساط نیستند در این طرح ثبت نام نکنند که باعث ناراحتی بسیاری از متقاضیان شد که بلافاصله معاون وزیر راه وشهرسازی واکنش نشان داد و گفت: نرخ اقساط این طرح از میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و برای اقشار پایین جامعه طرح و تسهیلات دیگری در نظر خواهیم گرفت.

البته بسیاری از متقاضیان هم از تمام نشدن ساخت این پروژه در طول ۲ سال آینده نگران بودند که اصلانی مدیر کل اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی گفت: ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در استان تهران از سی‌ام آذر ماه شروع می‌شود و بعد از پالایش متقاضیان در مرحله اول با ایجاد ظرفیت سازی‌های جدید در شهر‌های مختلف مراحل بعدی را آغاز خواهیم کرد.

او با اشاره به اینکه مردم به هیچ عنوان نگران تکمیل نشدن واحد‌های خود تا دو سال آینده نباشند، گفت: در طرح مسکن مهر علی‌رغم آنکه دولت مخالف این طرح بود، اما واحد‌هایی که در این دوره به متقاضیان تحویل داده شد بسیار بیشتر از واحد‌های تکمیل شده مسکن مهر در دوره‌های قبل بوده است.

اصلانی اظهار کرد: بیشترین آمار تحویل واحد‌های مسکن مهر در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده و باتوجه به آنکه در طرح اقدام ملی مسکن متقاضیان خود آورده‌ها را پرداخت کرده و تسهیلات بانکی را دریافت کرده‌اند، نگران نیمه تمام ماندن واحد‌های خود نباشند.

طرح اقدام ملی مسکن باعث زنده شدن چراغ امید در بسیاری از اقشار جامعه شده است، اما امیدواریم دولت با به کارگیری ساز و کار مناسب و ساماندهی درست بتواند مشکلات کنونی در این طرح را بر طرف کند.

گردآورنده: علی اکبر رضایی

آنچه دیگران میخوانند:



+ 16
مخالفم - 15
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری