تیتربرتر؛ در بسیاری از موارد، مورد بیادبی و بیاحترامی واقع شدن باعث خشم برانگیخته شدن میشود. اما جواب بیادبی را با بیادبی دادن، واکنش درست و مفیدی نیست. وقتی شما با کسی روبهرو میشوید که مرتکب بیادبی در مورد شما میشود، میتوانید با واکنشی مودبانه، دفاعی و جسورانه برخورد کنید تا بتوانید تا جایی که امکان دارد، پیامدهای منفی این بیادبی را به حداقل برسانید.
راهنمای برخورد با افراد خشمگین در محیط کار
در برخورد با افراد خشمگین و بی ادب شما باید از خود انعطاف پذیری نشان دهید. گرچه ثابت شده که این تکنیک ها در شرایط بحرانی مفید واقع شده اند ولی هر شخصی برای خود منحصر بفرد است و ممکن است رفتار متفاوتی از خود نشان دهد.
حد و حدود تعیین کنید
هر چند کنترل رفتار دیگران برای شما مقدور نیست، ولی میتوانید حد و حدودی تعیین کنید که مشخص باشد دیگران باید با شما چه رفتاری داشته باشند. مثلا وقتی شما به عنوان فروشنده، مورد گله و شکایت مشتری قرار میگیرید و او سرتان فریاد میزند یا با بیادبی خطابتان میکند، شما باید گفتوگو با او را همانجا تمام کنید.
تعیین حدود مشخص باعث میشود دیگران به شما احترام بگذارند. ضمنا این حد و مرزها دیگران را در شرایطی قرار میدهد که متوجه رفتار یا کلام بیادبانه خود بشوند. شما به این طریق با مسئول قرار دادن فرد ِبیادب، تشویقش میکنید که رفتارش را تغییر دهد.
مشکل را پیدا کنید
رفتاری گستاخانه معمولا پوششی برای یک یا چند مشکل پنهان است. مثلا اگر همسایه شما ناگهان رفتارش تغییر کرده و از ملاقات و تماس رودررو با شما اجتناب میکند، حتما دلیلی برای این کار وجود دارد. بهجای فرضیهپردازی و غرق شدن در این سوالها که چرا چنین شده، دست به اقدام بزنید، کافی است از او بپرسید مشکل چیست. مطمئن باشید با مکالمه مستقیم و ارتباط بدون واسطه، انگیزه و دلیل بدرفتاری همسایهتان، برطرف خواهد شد.
محترمانه رفتار کنید
مهم نیست که طرف مقابل شما چه برخوردی دارد، اهانت یا بی احترامی کردن شرایط را درست نمی کند.
در واقع ما باور داریم که اگر مثل خود آنها رفتار کنیم از شان خودمان کاسته ایم.
چه نیاز های پنهانی وجود دارد؟
توجه داشته باشید که شخص می خواهد چه چیزی را بدست بیاورد یا اینکه از چه چیزی بیزار است؟
از آنها نخواهید که آرام باشند
وقتی به افراد عصبانی می گوییم که آرام باش، آنها بیشتر عصبانی می شوند.
بلکه بهتر است از آنها بپرسیم که چه چیز باعث عصبانیت آنها شده است.
اگر سر کار هستید و مشتری عصبانی دارید دنبال همکاری باشید که بتواند کمکتان کند.
در مقابل افراد عصبانی نخندید
خندیدن شما باعث می شود فرد عصبانی و پرخاشگر فکر کند که دارید او را مسخره می کنید.
رفتار دفاعی نداشته باشید
می دانم که بسیار سخت است در مقابل افراد عصبانی و پرخاشگر که رفتار بدی با ما دارند ساکت باشیم و مقابله نکنیم.
مطالب مرتبط:
می خواهیم که از خودمان دفاع کنیم ولی نباید فراموش کنیم که او هم عصبانی است.
و رفتار مقابله جویانه مسئله را حل نمی کند.
مسائل را شخصی نکنید و به خود نگیرید. (می دانم گفتنش آسونه)
خشم را با خشم جواب ندهید
بالابردن صد و انگشت اتهام رو نشانه گرفتن و حرفهای بد زدن فقط آتش هیاهو را بیشتر می کند.
با صدای پایین و با آرامش صحبت کنید.
از درگیری پرهیز کنید
شاید وسوسه شوید جواب رفتار ناخوشایند و بیادبی را با واکنشی مشابه بدهید، اما اینگونه نمیتوانید از تنش کم کنید، بلکه احتمالا بیشتر هم میشود. جواب یک فرد بیادب را دوستانه بدهید، حتی میتوانید لبخند بزنید، شاید با لبخند شما او وادار شود رفتارش را بررسی کند. ضمنا جواب بیادبی را با مهربانی و ملاطفت دادن، قدرت شما را نشان میدهد. پس بهجای شریک شدن در یک رفتار بد، با مهر و ادب، خاتمهاش دهید.
به خودتان نگیرید
این احتمال وجود دارد که دلیل رفتار ناپسند افراد با شما، هیچ ارتباطی با شخص شما نداشته باشد. رفتارهای ناخوشایند معمولا ریشه در یک درد یا ناراحتی دارند. ممکن است کسی تحت استرس و فشارهای زیاد زندگی و ناتوانیاش در کنترل موثر امور، دست به رفتارهای ناپسند بزند یا کلامش با تلخی و بیادبی همراه شود.
هر چند دلایل پنهان بیادبی توجیهکننده نیستند، اما میتوانند روی نگاه و واکنش شما اثر بگذارند. درست است که مورد بیادبی واقع شدن به هر صورت نامطلوب است، اما قبل از اینکه نگران شوید چه کاری ممکن است کرده باشید که چنین واکنشی در بر داشته یا اینکه دفاع عجولانه و تهاجمی از خود بکنید، زمینه و شرایط را بررسی کنید.
آنچه دیگران می خوانند:
نویسنده: علی اکبر رضایی