پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۲۰ دی ۱۳۹۸ ۱۱:۲۶
۸
۰
نسخه چاپی

جزییاتی از میزان عیدی و افزایش حقوق کارگران در سال 99

جزییاتی از میزان عیدی و افزایش حقوق کارگران در سال 99
همواره بحث افزایش حقوق کارگران در ماه های پایانی سال در دستور کار شورای عالی دستمزد قرار می گیرد در این راستا طبق روال معمول نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان جلسات مقدماتی تعیین دستمزد سال آینده را از آذرماه کلید می زنند اما امسال با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش تورم کار بسیار سخت شده است.

به گزارش تیتربرتر، جلسات کمیته تعیین دستمزد کارگران امسال با چالش سخت تری درگیر هستند. سیاست سهمیه‌بندی و افزایش بهای بنزین است که آبان‌ماه در دستور کار دولت قرار گرفته است و در نتیجه نمایندگان کارگران در شورای‌عالی کار بر این باورند که باید تاثیر این موضوع در سبد معیشت کارگران دیده شود.

در این راستا علیرضا حیدری، نایب‌رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در اظهاراتی گفته بود: «به دلیل نوسانات شدیدی که قیمت‌ها در طول سال داشته‌اند و اثربخشی وسیع با عمق و گستره زیاد روی قیمت کالاهای مورد‌نیاز سبد معیشت، هر سه طرف شرکای اجتماعی دخیل در این کارگروه استنباط‌شان این است که در خصوص تعیین سبد، عجله‌ای نداشته باشند.»

اعضای کمیته دستمزد شورای‌عالی کار بهمن‌ماه سال گذشته بعد از بحث و بررسی در مورد سبد معیشت کارگران، هزینه ماهانه زندگی خانوارهای کارگری را سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان تعیین کرده‌اند. امسال نیز تاکنون سه جلسه در این خصوص تشکیل شده که هر بار به دلیل پاره‌ای از اختلاف‌نظرها به زمان دیگری موکول شده است.

تعدیل سبد هزینه معیشت کارگران

با این حال، علیرضا حیدری، کارشناس حوزه کار با بیان اینکه نمی‌توانیم از زیر بار تعهدات ماده ۴۱ قانون کار خارج شویم، به ایسنا گفته است: تاخیر در برگزاری جلسات کمیته دستمزد به دلیل تعدیل سبد هزینه معیشت کارگران با نرخ‌های جدید است.

بیشتر بخوانید: حق مسکن کارگران آیا کفایت می کند؟

علیرضا حیدری درباره تاخیر در برگزاری جلسات کمیته دستمزد شورای عالی کار و عدم‌تعیین رقم سبد هزینه معیشت کارگران اظهار کرد: احساس ما این است که به تدریج که به پایان سال نزدیک می‌شویم. این سبد هزینه با نرخ‌های جدید تعدیل می‌شود و برای تثبیت آن، نگاه به اعداد واقع‌بینانه داریم به همین دلیل تصور می‌کنیم حتی تا اواخر بهمن‌ماه هم باید در مورد تجمیع و یکپارچه‌سازی سبد هزینه معیشت کارگران صبر کنیم.

آیا حقوق کارگران هم 15 درصد افزایش می یابد؟

برخی از افراد در اظهارنظرهای خود عنوان می‌کنند حقوق کارگران ۱۵ درصد افزایش می‌یابد اما نماینده کارگران در هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی در این خصوص معتقد است که میزان افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارمندان ربطی به کارگران ندارد؛ چرا که افزایش حقوق کارگران برمبنای ماده ۴۱ قانون کار متناسب با میزان نرخ تورم و سبد معیشت کارگر تعیین می‌شود. البته مطابق سنت هرساله چانه‌زنی‌ها تا اواسط اسفندماه بین اعضای شورای عالی کار ادامه خواهد داشت و در نهایت یک هفته مانده به پایان سال، میزان افزایش حقوق کارگران، نهایی و قطعی می‌شود.

اکبر شوکت در این باره به «ایران» می‌گوید: طرح افزایش حقوق کارگران به میزان ۱۵ درصد بیشتر به عنوان یک نظر مطرح می‌شود و رسمیت ندارد اما به نظر می‌رسد با توجه به نرخ تورم در جامعه باید میزان افزایش حقوق کارگران حداقل رقم قابل توجهی باشد. متأسفانه در طول سال‌های گذشته مبلغ تورم را ضربدر حداقل حقوق سال گذشته می‌کنند در حالی که سبد معیشت سال قبل قطعاً نرخی پایین‌تر از سال بعد خواهد داشت. از طریق این معادله سال گذشته رقمی معادل ۴۰۰ هزار تومان به حقوق کارگران اضافه شده بود، این در حالی است که حتی اگر یک میلیون تومان هم اضافه می‌شد، باز هم پاسخگوی قدرت خرید کارگران با توجه به سبد معیشت در سال جدید نبود.

وی ادامه می‌دهد: اگر قیمت کالا و خدمات افزایش نیافته بود، افزایش حقوق کارگران هم می‌توانست به همین نسبت درصدی افزایش یابد اما در حالی که همه شواهد و قراین نشان می‌دهند همه قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است بنابراین افزایش حقوق کارگران هم باید به موازات این افزایش‌ها تعیین شود هرچند کارفرمایان به این شکل موافق نیستند و معمولاً فرمولی را ارائه می‌دهند که با واقعیت‌های جامعه و عدالت مزدی فاصله دارد. امیدوارم محاسبات سبد معاش کارگران به نحوی منصفانه و متناسب با نرخ تورم و شرایط اقتصادی کشور تعیین شود تا رضایتمندی کارگران را به دنبال داشته باشد.

برآورد حداقل عیدی کارگران

علی خدایی عضو شورای عالی کار و نماینده کارگران در این شورا در گفت‌وگو با فارس، در مورد زمان پرداخت عیدی کارگران گفت: معمولا عیدی کارگران پایان سال اسفند ماه پرداخت می‌شود، اما منعی ندارد که با حقوق بهمن نیز پرداخت شود، اما مهلت قانونی برای عیدی همان اسفند ماه است. 

وی در مورد میزان عیدی کارگران در سال جاری گفت: میزان عیدی هر سال به نسبت حداقل دستمزد کارگران تعیین می‌شود یعنی دو برابر حقوق پایه به شرط این که از سه برابر حد اقل مزد تجاوز نکند که امسال حداقل عیدی کارگران دو برابر حداقل دستمزد کارگران یعنی به میزان ۳ میلیون و ۳۲ هزار تومان و حداکثر عیدی ۴ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان خواهد بود.

عضو شورای عالی کار و نماینده کارگران در مورد میزان حداقل دستمزد کارگران در سال جاری گفت: حداقل دستمزد امسال یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان است.

خدایی در مورد جلسات کمیته مزد کارگران گفت: قرار بود دوشنبه این هفته جلسه کمیته مزد برگزار شود که به خاطر همزمانی با مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی برگزار نشد و به شنبه هفته آینده موکول شد.

وی تاکید کرد: سومین جلسه کمیته مزد کارگران هفته آینده برگزار می‌شود، اما هنوز جلسات اصلی شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد در سال آینده تشکیل نشده است.



+ 8
مخالفم - 11
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری