به گزارش تیتربرتر، یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ - ۸۰۰ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با شماره پرواز ۷۵۲ با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز که در ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه صبح چهارشنبه ۱۸ دیماه از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کییف پرواز خود را آغاز کرد پس از ۶ دقیقه پس از قطع ارتباط با بخش کنترل ترافیک در ساعت ۶ و ۱۸ دقیقه صبح در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران سقوط کرد و همه سرنشینان آن جان باختند.
در این راستا این هواپیما که از تهران عازم کییف پایتخت اوکراین بود 167 مسافر و 9 خدمه خود را از دست داد.
صبح شنبه (۲۱ دی) ستاد کل نیروهای مسلح ایران تأیید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمد، هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت قرار گرفته است.
پیگیری از نهادهای ذیربط نشان میدهد که ایران احتمالاً پرداخت خسارت هواپیمایی سقوط کرده اوکراینی را قبول کند که البته جزییات آن نهایی نشده است.
قرار است مذاکراتی در سطح دولت و صنعت بیمه بین دو کشور انجام شود تا درباره سازوکار پرداخت خسارت تصمیمگیری شود.
نحوه جبران خسارت بوئینگ اوکراینی
رئیس کمیسیون سوانح سازمان هواپیمایی کشوری گفت: بهطور عادی شرکتهای بهرهبردار مسئول پرداخت خسارت هستند، اما با توجه به اینکه سقوط هواپیمای اوکراینی، یک حادثه معمولی نبوده، پرداخت خسارت آن به توافق ایران و اوکراین بستگی دارد.
حسن رضاییفر گفت: این هواپیما دارای بیمهنامه معتبر از یک شرکت اوکراینی بوده که شامل بیمه بدنه هواپیما، بیمه سرنشینان، بیمه اموال و بیمه افرادی است که در محل سقوط هواپیما دچار خسارت شدهاند.
رئیس کمیسیون سوانح سازمان هواپیمایی کشوری افزود: بر این اساس، در سانحه سقوط عادی هواپیما، خساراتی که به خانهها و باغهای محل سقوط هواپیما وارد شده نیز تحت پوشش شرکت بیمهای اوکراینی است.
رضاییفر گفت: اما باید توجه داشت که بیمهنامهها معمولاً شرایط عادی مانند خطای خلبان و سوانحی نظیر برخورد به کوه را پوشش میدهند، اما سقوط هواپیمای اوکراینی توسط موشک پدافندی، شرایط خاص خود را دارد که باید درباره آن مذاکره کرد.
رئیس کمیسیون سوانح سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: جزییات و نحوه جبران خسارت به مذاکرات ایران و اوکراین بستگی دارد.
وی درباره پرداخت خسارت به خانوادههای جانباختگان این حادثه نیز اظهار داشت: اطلاعات مسافران را بهتازگی از شرکت اوکراینی تحویل گرفتهایم، قرار است با خانوادههای مسافران تماس بگیریم تا رویه قانونی انجام شود.
رئیس کمیسیون سوانح سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: خانوادههای جانباختگان این حادثه میتوانند برای انجام امور قانونی با شماره تلفن ۶۶۰۱۸۶۵۹ تماس بگیرند.
برآورد خسارت ناشی از سقوط هواپیمای بوئینگ
معاون بیمه مرکزی اعلام کرد: خسارت ناشی از ساقط شدن هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ اوکراین بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شده است که با توجه به مشخص بودن مقصر، در نهایت با توافق بین دو دولت ایران و اوکراین این خسارت از سوی ایران پرداخت خواهد شد، اما این رقم از سوی شرکتهای بیمه ایرانی پرداخت نمیشود.
جهانگیری درباره جزئیات پرداخت خسارت ناشی از ساقط شدن هواپیمایی بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ اوکراین توضیحاتی را درباره برآورد خسارت مسافران، هواپیما و نحوه پرداخت آن ابه ایسنا رائه کرد.
به گفته وی، هواپیمای بوئینگ نو مدل ۸۰۰-۷۳۷ حدود ۱۰۰ میلیون دلار ارزش دارد، اما هواپیمایی که ساقط شد حدود سه سال کار کرده بود که ارزش آن تا ۷۰ میلیون دلار برآورد شده است، در نتیجه خسارتی که باید بابت بدنه این هواپیما پرداخت شود ۷۰ میلیون دلار پیشبینی شده است.
معاون اتکای بیمه مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه در حالحاضر بیمهنامه اوکراینی در اختیار نیست که مشخص شود خسارت مسافران و خدمه دقیقا چه مبلغی است، گفت: براساس آنچه در بیمههای بینالمللی تحتپوشش قرار میگیرد، برای بار هر مسافر حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار برآورد میکنند.
وی در مورد خسارت بیمهای هر مسافر نیز توضیح داد: برای مسافران هر نفر ۱۰۰ هزار تا ۲۵۰ هزار SDR پوشش بیمهای در نظر گرفته میشود که این رقم باید در بیمهنامه اوکراینی مشخص شود که برای مسافران این هواپیما چقدر بوده است.
جهانگیری ادامه داد: هر SDR که متشکل از ارزهای اصلی از جمله یورو، دلار و ین است که برابر با ۳/ ۱ دلار میشود. براین اساس اگر برای هر مسافر کف رقم تعیین شده یعنی ۱۰۰ هزار دلار را در نظر بگیریم این رقم در ۳/ ۱ دلار ضرب میشود و خسارت آن محاسبه خواهد شد. این در حالی است که برای خدمه و خلبان معمولا رقمی بالاتر از ۲۵۰ هزار دلار پوشش بیمهای در نظر گرفته میشود.
جهانگیری گفت: با توجه به برآوردههای اولیه پیشبینی میکنیم که حدود ۲۴ میلیون دلار خسارت برای مسافر، خدمه و بار باشد و ۷۰ میلیون دلار هم خسارت بدنه خواهد بود که در مجموع حداقل ۱۰۰ میلیون دلار است که ممکن است با توجه به بیمهنامه اوکراینی این رقم تغییر کند و تا ۱۵۰ میلیون دلار نیز برسد.
برآورد هزینه بیمه ثالث
وی در مورد اینکه برآورد خسارت در برخی اخبار بسیار بالاتر بوده و میلیاردی هم عنوان میشود، تاکید کرد: هزینهها هواپیما، خدمه و مسافر بر اساس مقررات بینالمللی مشخص است که آن را تا حداکثر ۱۵۰ میلیون دلار برآورد کردهایم، ولی بخش سنگین خسارت مربوط به هزینه بیمه ثالث است که در مورد بوئینگ ساقط شده در ایران با توجه به اینکه در منطقهای اصابت نکرده که مسکونی، کارخانه یا محلی با هزینههای بالا باشد در نهایت خسارت ثالث بسیار پایین بوده که البته باید کارشناسی شود. هزینه ثالث زمانی بالا رفته و خسارت را سنگین میکند که مثلا هواپیما به پالایشگاه، نیروگاه یا شهرک صنعتی و... برخورد کرده باشد.