پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۸ ۰۹:۵۶
۸
۰
نسخه چاپی
فرانید سوختگیری صحیح

دلیل کسر سهمیه کارت سوخت بدون سوخت‌گیری

فرانید سوختگیری صحیح
فرایند سوختگیری از مرحله ورود کارت سوخت و برداشتن نازل باید به طور کامل انجام شود والا سهمیه سوخت به یکباره صفر می شود و مالکان خودرو باید از سهمیه آزاد استفاده کنند.

به گزارش تیتربرتر، بنزین از 24 آبان ماه امسال دوباره وارد فاز سهمیه بندی شد تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت، زمینه کاهش قاچاق این سوخت گران در کشور گرفته شود. در این راستا دولت با همکاری ستاد سوخت و شرکت ملی فرآورده های نفتی کشور با صدور و فعال کردن کارتهای سوخت قدیمی سهمیه ماهانه 60 لیتر را برای خودروهای سواری شخصی لحاظ کرد.

سهمیه سوخت دولتی به نرخ 1500 تومان و سهمیه آزاد با نرخ لیتری 3000 تومان عرضه می شود که این قیمت ها با نارضایتی مردم همراه بوده است اما تصمیمی است که گرفته شده است.

حال یکی از اقدامات برای حفظ سهمیه بهینه استفاده کردن از سوخت خودرو است اما در این میان برخی دارندگان کارت سوخت متوجه شدند بدون اینکه سوخت گیری انجام داده باشند چند لیتر از سهمیه‌های سوخت آنها کم شده است و همین امر اعتراضاتی را به همراه داشت.

همین اتفاق باعث شد که موجی از انتقادات در فضای مجازی مبنی بر دزدی از کارت های سوخت و کاهش سهمیه ها منتشر شود. برخی این کسر سهمیه را ناشی از تخلف جایگاه داران عنوان کردند.

بیشتر بخوانید: آیا قیمت بنزین در سال 99 تغییر می کند؟

افزایش انتقادهای مردمی از کاهش چندلیتری سهمیه‌های سوخت، بدون سوخت‌گیری و با ایراد نرم افزاری، موجب شد تا امروز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، اطلاعیه جدیدی صادر کند.

روش سوختگیری صحیح

طراحی سامانه هوشمند سوخت جهت جلوگیری از تخلف حاصل از بیرون کشیدن کارت در حین سوخت‌گیری، بدین‌صورت است که با وارد کردن کارت در کارت‌خوان و مشخص شدن مقدار سهمیه، با شروع سوخت‌گیری، ابتدا ۳,۹۹ لیتر از سهمیه کسر می‌شود و شروع به سوخت‌گیری می‌کند، پس از اتمام پیمانه اول، ۳,۹۹ لیتر دیگر از سهمیه کم می‌شود و مجددا سوخت‌گیری ادامه پیدا می‌کند و این فرایند به‌صورت پیمانه پیمانه تا انتهای سوخت‌گیری ادامه می‌یابد.

اگر در حین سوخت‌گیری کارت از کارت‌خوان بیرون کشیده شود، مقداری که باقیمانده ۳,۹۹ لیتر است، از سهمیه آن کارت کسر می‌شود (برای مثال اگر دو لیتر سوخت‌گیری کرده است و کارت را بیرون بکشد ۱.۹۹ لیتر بیش‌تر از سهمیه آن کارت کم می‌شود) و اگر همان کارت، دوباره وارد همان کارت‌خوان شود، سهمیه‌ای که بیش‌تر از لیتراژ برداشت‌ شده از نازل کم شده است، به کارت برگردانده می‌شود.

تاکید می‌شود که درصورت خارج کردن زودهنگام کارت سوخت از کارتخوان جایگاه، سوخت‌گیری قطع می شود و لیتراژ مذکور از سهمیه کسر می‌شود، لیکن صرفاً به اندازه لیتراژ سوخت‌گیری شده، هزینه محاسبه خواهد شد.

همچنین شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران مجدداً درباره نحوه صحیح سوخت‌گیری با کارت هوشمند سوخت شخصی توضیحات ذیل را یادآور شد؛ ابتدا کارت سوخت را داخل کارتخوان قرار دهید، سپس رمـز چهار رقمی آن را وارد کنید، نازل را برداشته و سوخت‌گیری را آغاز کنید،‌ بعد از اتمام سوخت‌گیری، نازل را به‌درستی سر جای خود قرار داده و پس از مشاهده پیام "کارت را بردارید" کارت سوخت خود را از کارتخوان خارج کنید.

هموطنان عزیز توجه کنند که از برداشتن کارت سوخت از کارتخوان قبل از قرار دادن نازل در جای خود، باید جداً خودداری کنند.

ماجرای گازسوز شدن رایگان خودروها

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: حداکثر تا دو هفته آینده، آماده پاسخگویی به همه تقاضاها برای گازسوز کردن خودروها هستیم.

حمید قاسمی ده‌چشمه، با اشاره به فهرست کارخانه‌های مورد تأیید برای تبدیل خودرو بنزینی به گازسوز، گفت: با هفت شرکت در حال مذاکره هستیم و قراردادهایش نیز آماده است، مقرر شد ۲۵۰ مرکز با هماهنگی تجهیزات لازم را از این هفت شرکت تأمین کنند.

وی افزود: این ۲۵۰ مرکز، همان مراکزی هستند که نام و آدرس آنها در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران آورده شده، اما ممکن است تعدادشان افزایش یابد، اکنون نمی‌توان درباره تعداد دقیق این جایگاه‌ها اظهارنظر کرد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه اکنون استقبال از مصرف سی‌ان‌جی افزایش یافته است و روزانه ۲۴.۳ میلیون مترمکعب از این سوخت مصرف می‌شود، تصریح کرد: تعداد ثبت‌نام‌ها ۵۰ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش یافته، اما آن چیزی که مدنظر ماست، هنوز اتفاق نیفتاده، در کل رشد استقبال خوب بوده است.

قاسمی ده‌چشمه عنوان کرد: سرانجام تا دو هفته دیگر، این مراکز تأیید می‌شوند و اقدام‌های لازم در این باره انجام می‌شود و مردم می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند. هم‌اکنون نیز مردم می‌توانند با هزینه خود به این مراکز مراجعه کنند، مشکلی در این بخش وجود ندارد، اما باتوجه به اینکه تجهیز انجام شده است، احتمال می‌رود ظرف ۲ هفته دیگر قرارداد امضا شود و ما می‌توانیم به‌صورت رایگان مخازن را برای مراکز مشخص‌شده ارسال کنیم تا فرآیند کار پیش رود.

وی درباره ظرفیت انجام این کار گفت: این مسئله به ظرفیت کارگاه‌ها بستگی دارد، اما می‌توان گفت تقریباً در هر شرکت، کارخانه و مخزن حدود ۱۵ هزار تبدیل در هرماه انجام شود؛ به عبارت دیگر در هر کدام از هفت کارخانه، امکان تبدیل ۱۵ هزار مخزن وجود دارد و قصد داریم این ظرفیت را تا پایان سال به ۳۰ هزار مخزن افزایش دهیم.

در ادامه ویدیویی از تشریح عامل اضافه برداشت از کارت سوخت را خواهید.




+ 8
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری