پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۸ ۱۳:۵۱
۱۷
۰
نسخه چاپی

نگاهی به نقش های بهرام رادان به بهانه اکران فیلم سونامی

نگاهی به نقش های بهرام رادان به بهانه اکران فیلم «سونامی»
بهرام رادان از بازیگران مطرح سینمای ایران است که در عرصه خوانندگی و تهیه‌کنندگی موسیقی ایران نیز دستی بر آتش دارد و همواره با چهره سرد خود مخاطبان بسیاری را در پرده نقره ای سینما جذب خود کرده است.

به گزارش تیتربرتر، بهرام رادان در حالی که در 40 سالی عمر خود زندگی می کند تاکنون بیش از 40 فیلم بازی کرده است و به عنوان سوپراستار در سینمای ایران چهره ای شناخته شده دارد.سبک بازی وی به جریان اصلی بازیگری در سینمای ایران مربوط نیست. سرد است و درونگرا. سردی و خونسردی چهره اش اما فرصتی است برای نوع دیگری از بازی. برای استفاده از فرصت هایی که آن گروه تماشاگرپسند بازیگران مرد از آن محروم هستند. برای نمایش ناگهانی طنز، کینه و یا خشمی ناگهانی.

او در این دسته بندی همتایانی مثل محمدرضا فروتن و پیمان معادی دارد و البته علی مصفا. در این دوره طولانی حضور چند ساله، او به عنوان جوان اول سینمای ایران باقی مانده است. در اوج جوانی و در حالی که همه فکر می کردند او شکار تم و تمام سینمای تجاری است آگاهانه تغییر مسیر ظریفی داد و توانست تا امروز اعتبار دوگانه خود به عنوان بازیگر محبوب و بازیگر نخبه را حفظ کند.

او در چندین فیلم پرفروش سینمای ایران ظاهر شده است. یکی از مشهورترین شمایل های تاریخ سینمای ایران چهره او را بر کالبد خود دارد «علی سنتوری». در چند سال گذشته در فیلم هایی مثل پل چوبی، آتش بس 2 و یا عصر یخبندان ظاهر شده و نشان داده که هنوز بازیگر معتبر این سینماست.

بهرام رادان دوره بازیگری را در سال ۱۳۷۸ و در آموزشگاه هیوا فیلم گذراند و در همان سال برای بازی در فیلم شور عشق ساخته نادر مقدس انتخاب شد.

در اولین حضور سینمایی «شورعشق» شناخته شد، اما فیلم به فیلم به دانش سینمایی خود افزود و توانست فوت و فن بازیگری را بیاموزد تا اینکه در چهارمین نقش آفرینی اش در فیلم «آواز قو» کاندید دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد در پنجمین جشن خانه سینما شد.

نگاهی به میزان فروش فیلم های بهرام رادان

بهرام رادان بازیگر، خواننده و تهیه‌کننده موسیقی است که در زندگی چهل ساله اش تا کنون ۴۰ فیلم بازی کرده است. گاهی بختش بلند بوده و با فیلم‌سازان برجسته‌ای چون داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی و واروژ کریم‌مسیحی و رخشان بنی‌اعتماد همکاری داشته و گاهی هم در فیلمهایی که کمتر مطرح بوده اند بازی کرده است، در ادامه پنج فیلم آخر بهرام رادان را بررسی می کنیم.

بهرام رادان در نقش شهاب در «زرد» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی مصطفی تقی‌زاده و به تهیه‌کنندگی کامران مجیدی محصول سال ۱۳۹۵نتوانست مخاطبان را به سینما بکشاند. 

جمع فروش کل فیلم در ایران ٤,٨٤٤,٨٩٨,٠٠٠ تومان بود که سهم تهران از آن٣,١٣٢,٨٣٠,٠٠٠ تومان بود. یعنی تعداد کل مخاطب٥٨٥,٦٤٣ نفر بود که ٣٢٩,٦١٥ نفر در تهران فیلم را مشاهده کردند.

بیشتر بخوانید: جزییاتی تازه از فیلم «گربه سیاه» به تهیه کنندگی بهرام رادان

بهرام رادان در نقش بهمن در«چهارراه استانبول» فیلمی به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی مصطفی کیایی محصول سال ۱۳۹۶ است.
جمع فروش کل فیلم در ایران ٣,٠٦٢,٣٠٦,٠٠٠تومان بود که سهم تهران از آن ٢,٠٧٦,٣٥١,٠٠٠تومان بود. یعنی تعداد کل مخاطب ٥٨٥,٦٤٣ نفر بود که ٣٢٩,٦١٥ نفر فیلم را در تهران مشاهده کردند

بهرام رادان در نقش باربد و بردیا در «آشفته‌گی» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی و تهیه‌کنندگی فریدون جیرانی محصول سال ۱۳۹۷نقشی متفاوت را بازی کرد

جمع فروش کل فیلم در ایران ٣٨٣,٦٥٩,٠٠٠ تومان بود که سهم تهران از آن ٢٧٥,٧٩٦,٠٠٠تومان بود. یعنی تعداد کل مخاطب ٢٩,٤٥٦نفر بود که ١٩,٠٤٢ فیلم را در استان تهران مشاهده کردند.

بهرام رادان در نقش مرتضی نژادی در «سونامی» فیلمی به کارگردانی میلاد صدرعاملی، نویسندگی میلاد صدرعاملی و علی اصغری و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی محصول سال ۱۳۹۷ حضور پیدا کرد.

جمع فروش کل فیلم در ایران ١٦٩,٩٤٦,٠٠٠ تومان بود که سهم تهران از آن ١٣٠,٥٢٨,٠٠٠ تومان بود. یعنی تعداد کل مخاطب ١٣,٥١٧نفر بود که ٩,٢٥٦ در تهران اثر را دیدند

بهرام رادان در نقش سعید پارسا در «ایده اصلی» فیلمی به کارگردانی آزیتا موگویی و تهیه کنندگی مهدی کریمی تفرشی نوشته امیر عربی محصول سال ۱۳۹۷ اگر چه نسبت به دو فیلم قبلی بهتر بود اما نتوانست او را به پای فیلمهای دیگرش برساند.

جمع فروش کل فیلم در ایران ٤,١٢٥,٤٢٨,٠٠٠ تومان بود که سهم تهران از آن ٢,٤٩٢,٦٠٠,٠٠٠تومان بود. یعنی تعداد کل مخاطب ٣٣٣,١٣٣نفر بود که ١٧٣,٦٠٦نفر آن در تهران دیدند.

نقدی بر فیلم سونامی 

titrebartar.com

 

«سونامی» نخستین فیلم بلند داستانی میلاد صدرعاملی در جایگاه کارگردان است. او فرزند رسول صدرعاملی کارگردان کهنه‌کار سینمای ایران است و نخستین حضورش در سینما را با دستیاری در فیلم «دختری با کفش‌های کتانی»؛ ساخته‌ پدرش تجربه کرد. میلاد صدرعاملی در ادامه حضورش در سینما، خود را در عرصه بازیگری نیز محک زد و در فیلم «من ترانه پانزده سال دارم»؛ دیگر ساخته رسول صدرعاملی، در مقابل ترانه علیدوستی ایفای نقش کرد و سرانجام نخستین فیلم بلند سینمایی خود را در کسوت کارگردان مقابل دوربین برد.

ماجرای فیلم سونامی

«سونامی» فیلمی است که به سختی می‌توان رد مسئله‌ای معین و منقح را در آن پیدا کرد؛ فیلم مملو از خرده‌روایت‌های گیرا و هدررفته است که کارگردان فرصت پرداختن به جزئیات آنها را نیافته است؛ برای مثال؛ ماجرای تیم ملی تکواندو و چالش برپایی مسابقات انتخابی، سرمربی‌ای که به شوق کشورش از آمریکا به ایران آمده و ظاهراً به دلیل ابتلا به پارکینسون ناگزیر به ترک جایگاه مربیگری تیم شده است، سیاست عدم رویارویی ورزشکاران ایرانی با رقبای صهیونیستی، ماجرای حضور هماهنگ نشده تیم سه نفره بسکتبال دختران در یک تورنمنت بین‌المللی و موفقیت آنها در اقناع مسئولین برگزاری تورنمت برای بهره‌مندی از پوشش اسلامی، بسکتبالیست جوان افغانی که تابعیتی غیرایرانی دارد و به دلیل مشکلات مهاجرت، پاسپورت و اقامت غیرقانونی در ایران، برای بازی در تیم ملی با چالش‌هایی روبه روست، پشت پرده لابی‌گری برخی سلبریتی‌ها با برخی از اصحاب رسانه و... تنها بخشی از مجموعه ایده‌های گیرا و تباه شده‌ای است که به شیوه‌ای ملغمه‌وار و گذرا در فیلم مطرح شده و سونامی از عهده پرداختن به همه آنها ناتوان مانده است. در نتیجه؛ فقدان تمرکز و مسئله‌مندی فیلمساز حول محوری معین و منسجم، به حلقه مفقوده و آسیب زننده فیلم بدل شده است.

به گزارش تسنیم، «سونامی» همچنین در شخصیت‌پردازی و ارائه جزئیات کافی درباره پیشینه کاراکترها، روند تطور روابطشان با یکدیگر در گذشته و کیفیت روابطشان در اکنون، منسجم و متعادل عمل نمی‌کند؛ برای مثال؛ اساساً مشخص نیست که چرا شخصیت مرتضی پس از وقوع آن اتفاق در المپیک 2012 لندن، ورزش حرفه‌ای را برای همیشه ترک گفته و وارد فاز شرط‌بندی و مبارزات زیرزمینی شده است.

از دیگر سو،‌ معین نیست چرا مرتضی خانواده و زندگی پیشین خود را از دست داده و اکنون برای دیدن فرزند خردسالش با چالش جدی عدم مقبولیت از سوی فرزند و همسرش(حتی نمی‌دانیم اکنون باید این زن را همسر مرتضی بدانیم یا این دو در گذشته از یکدیگر طلاق گرفته‌اند) روبه رو است؛ این عارضه در رابطه رمانتیک میان بهداد و ترگل ( با بازی فرشته حسینی) نیز به چشم می‌خورد و اساساً معلوم نیست که این دو با یکدیگر چه نسبتی دارند؛ سطح رابطه‌شان چگونه است  و چه چیزی موجب از میان رفتن اعتماد موجود میان این دو شده که آن‌ها در طول فیلم بارها با چالش بی اعتمادی نسبت به یکدیگر مواجه می‌شوند.

کشاکش میان «اخلاق» و «شهرت» یکی دیگر از ایده‌های حیف شده سونامی است که در صورت پرورش صحیح آن در فیلمنامه، می‌توانست به مراتب جذاب‌تر و دراماتیک‌تر از آنچه در فیلم می‌بینیم، به پیشبرد موقعیت دراماتیک اثر منجر شود اما عملاً در فیلم چنین اتفاقی نمی‌افتد و مشخص نیست مرتضی با چه انگیزه‌ای در مسابقه پایانی تن به شکست مقابل بهداد می‌دهد؛ آیا انگیزه او اخلاقی و هدفش به جا آوردن رسم جوانمردی(به دلیل مصدومیت بهداد) است یا اینکه از تکرار تجربه آنچه در المپیک لندن برایش اتفاق افتاده می‌هراسد (با توجه به اینکه یک صهیونیستی در این وزن جواز حضور در المپیک را گرفته است) یا آنکه اساساً سودا و انگیزه دیگری در سر دارد.

titrebartar.com

نکته تأمل‌برانگیز فیلم اما به وجود گاف‌های جدی در پرداختن به موضوع ورزش بازمی‌گردد؛ برای مثال؛ در یکی از سکانس‌های تمرین تیم ملی تکواندو، در میانه کوران تمرین، رضا در حالی‌که بدنش گرم است و تعریق زیادی کرده، قصد استراحت و تازه کردن گلویش را دارد و در همین حال، مربی تیم ملی بطری آب یخ آلود را برای نوشیدن به رضا می‌دهد! پُرواضح است که یک ورزشکار حرفه‌ای در میانه تمرین سنگین بدنی، با بدن گرم و تعریق یافته هرگز آب یخ نمی‌نوشد؛چراکه دانش تغذیه ورزشی، این رفتار را برای ورزشکار بسیار مضر و پرریسک می‌داند.

بیشتر بخوانید: «مطرب» سطحی ترین فیلم دهه 80 در سینمای ایران

فیلم اما از توجه به چنین نکته ساده‌ای نیز درمانده و نسبت به آن آگاهی ندارد. از دیگرسو، بسیار بعید است که در رقابت‌های انتخابی تیم ملی، مربی، پزشک و سایر اعضای تیم ملی، یکی از طرفین مسابقه را هدایت کنند؛ اما در سونامی مربی تیم ملی (با بازی محمدرضا غفاری) در عین حال که یکی از اعضای کادر فنی تیم ملی است، به هدایت بهداد نیز اشتغال دارد! وجود گاف‌های این چنینی در فیلمنامه نشان می‌دهد که فیلمنامه نویسان از نکات بدیهی حوزه ورزش و مسابقات ورزشی نیز آگاهی چندانی نداشته‌اند و در فاز پژوهش درباره سوژه فیلم، ضعیف و ساده‌انگارانه عمل کرده‌اند.

دلیل جسارت سازندگان سونامی

در تحلیل نهایی، جسارت سازندگان سونامی؛ از این حیث که در فضای فقیر سینمای ایران و بی توجهی کارگردانان به خلق آثاری با سوژه‌ها و مضامین ورزشی، جسارت پرداختن به سوژه‌ای ورزشی را داشته‌اند قابل تمجید است اما فیلمنامه گسسته و مشوش «سونامی»، فرصت خلق یک درام ورزشی جذاب و نفسگیر را از آن سلب کرده و فیلم در نهایت در میان مجموعه ایده‌ها، روایت‌ها و خرده روایت‌های متکثر و هدر رفته خود، بلاتکلیف و سرگردان باقی مانده است.



+ 17
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری