پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ ۱۸:۳۸
۱۳
۰
نسخه چاپی
آمار مسکن در کلانشهر تهران

قیمت خانه های لاکچری تهران

آمار مسکن در کلانشهر تهران
دامنه قیمتی برای خرید آپارتمان کوچک متراژ در سه محدوده پرتقاضای شهر تهران 800تا 1200میلیون تومان است.

تیتربرتر ؛ آمار نشان می دهد از میان مناطق 22 گانه شهر تهران سه منطقه 5، 4 و 2 به ترتیب بالاترین تعداد معاملات را به خود اختصاص می دهند. آذرماه امسال 35 درصد از کل قراردادهای خرید و فروش مسکن شهر تهران در این سه منطقه امضا شد. میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در منطقه 5 بالغ بر 15 میلیون و 900 هزار تومان، منطقه 4 بالغ بر 14 میلیون و 870 هزار تومان و منطقه 2 بالغ بر 20 میلیون تومان بر اساس معاملات قطعی در آذرماه 1398 بوده است. 

پس از مناطق 5، 4 و 2 بیشترین تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن به ترتیب در مناطق 10، 14، 7، 8، 15، 11 و 1 به امضا رسیده است. مناطق یاد شده 39 درصد و سایر مناطق 26 درصد خرید و فروش خانه در تهران را به خود اختصاص دادند.

قیمت آپارتمان در محله های مختلف سه منطقه ی محبوب شهر تهران، متفاوت است. در برخی از محله های منطقه چهار از جمله خاک سفید، شمیران نو و قاسم آباد قیمت خانه ارزان تر از دیگر محله هاست و می توان با نقدینگی حدود 400 میلیون تومان در این محله ها خانه خریداری کرد. 

محله های تهرانپارس، جوادیه، حکیمیه، نارمک و مجیدیه نیز از محله های متوسط این منطقه محسوب می شود که قیمت واحدهای نوساز در این محلات بین 12 تا 15 میلیون تومان در هر متر مربع است. پاسداران، ازگل، سوهانک و لویزان نیز محدوده گران قیمت منطقه چهار محسوب می شود که پایه ی قیمت ها به طور تقریبی از متری 17 میلیون تومان به بالا است. 

منطقه پنج نیز شامل محله هایی همچون پونک، جنت آباد، شهرزیبا، شهران، فردوس، آپادانا، اکباتان، باغ فیض و پرواز است و از نظر قیمت ملک تقریبا به هم نزدیک هستند. با این که میانگین قیمت مسکن در این منطقه 15 میلیون و 900 هزار تومان اعلام شده قیمت پیشنهادی واحدهای نوساز حدود 20 میلیون تومان در هر متر مربع تعیین می شود. البته خرداد و تیرماه امسال که نرخ ها به اوج خود رسیده بود قیمت آپارتمان در این مناطق از 20 میلیون تومان فراتر رفته بود اما در ماه های اخیر نرخ ها کاهش یافته است. 

در منطقه دو نیز محله های سعادت آباد، شهرک غرب، گیشا، صادقیه، طرشت، آلستوم، تهران ویلا، توحید و تیموری قرار دارد. با این حال میانگین قیمت مسکن در این منطقه وسیع چندان به هم نزدیک نیست. به طور مثال قیمت آپارتمان قدیمی در محله شهرک غرب، دست کم متری 25 میلیون تومان است اما قیمت واحدهای نوساز در محله های تیموری و توحید حدود 14 میلیون تومان تعیین می شود.

خرید یک آپارتمان

برای خرید یک آپارتمان کوچک متراژ در محله های متوسط این منطقه شامل طرشت، صادقیه، آلستوم، توحید و تیموری به نقدینگی حدود 600 تا 800 میلیون تومان نیاز دارید.

 بازار مسکن آرام تر شد 

همزمان با افت معاملات مسکن بعد از تنش های اخیر منطقه ای، رشد قیمت های پیشنهادی نیز متوقف شده و فعالان بازار از محو شدن شوک افزایش قیمت بنزین در بازار مسکن خبر می دهند. بعد از آن که خرید و فروش مسکن در شهر تهران طی آذرماه 135 درصد افزایش پیدا کرد قیمت های پیشنهادی تا 15 درصد و قیمت های قطعی 8.5 درصد بالا رفت که به نگرانی ها از ورود بازار مسکن به دوره پرش قیمتی منجر شد. اما واسطه های ملکی بیان می کنند که بازار مجددا آرام شده و طرف تقاضا در نشست ها دست بالا را پیدا کرده است. 

بررسی آگهی های عرضه شده به بازار مسکن نیز گویای آن است که فایل های زیر قیمت و به قیمت روز به روز بیشتر می شود. این در حالی است که در دو هفته ی قبل عمده مالکان این نوع واحدها، فروش را به حالت تعلیق درآورده بودند. با ورود املاک زیر قیمت انتظار می رود سایر مالکان نیز نرخ های پیشنهادی را پایین بیاورند و فضا برای رونق بازار در شب عید فراهم شود. 

در این زمینه یکی از مشاوران املاک منطقه 8 تهران اظهار کرد که خاصیت دیرپذیری بازار مسکن با افزایش وسایل ارتباط جمعی و ورود تکنولوژی از بین رفته است. پیش از این نوسانات بازارهای موازی اثر خود را شش ماه بعد در بخش ملک نشان می داد اما بعد از تغییر قیمت بنزین به یکباره شاهد افزایش نرخ های پیشنهادی بودیم. تنش های اخیر منطقه ای نیز باعث کسادی معاملات شد که البته این شرایط دوام چندانی ندارد و احتمالا در روزهای آینده شاهد افزایش معاملات خواهیم بود. اوضاع بازار تعریفی ندارد اما از رکود مطلق خارج شده ایم. از طرف دیگر آن قدر فایل در بازار وجود دارد که رقابتی بین مالکان است و هرکس ارزان تر بفروشد امکان فروش ملک او بیشتر می شود. 

بیشتر بخوانید : بازار مسکن آرام‌تر شد

میانگین قیمت مسکن شهر تهران در آذرماه 1398 بر اساس اعلام بانک مرکزی به 13 میلیون و 530 هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل 8.5 درصد و ماه مشابه سال قبل 41.6 درصد افزایش یافته است. هم چنین تعداد معاملات مسکن شهر تهران در آذرماه 9537 فقره بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 135 درصد و 40 درصد رشد نشان می دهد.

خانه‌های میلیاردی باد می‌خورند

یک اشتباه محاسباتی در زمان رونق ساخت و ساز بازار آپارتمان‌های بزرگ متراژ، لوکس و نیمه لوکس را دچار رکود کرد. حجم سنگین سرمایه‌گذاری بر روی این نوع واحدها که بین سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ صورت گرفته به کسادی پنج ساله بازار فروش واحدهای لوکس در بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ منجر شد. با این حال این نوع آپارتمان‌ها از رونق نصفه و نیمه واحدهای میان متراژ و ارزان قیمت در سال ۱۳۹۷ بی‌نصیب بودند. با این‌که خانه‌های میلیاردی، آگهی‌های فروش ملک را قبضه کرده‌اند واحدهای کمتر از ۱.۲ میلیارد تومان سهم ۶۵ درصدی از معاملات مسکن شهر تهران در مردادماه ۱۳۹۸ داشتند.

بیشتر بخوانید : کدام خانه‌ها در تهران گران تر شدند؟

همچنین در مردادماه ۱۳۹۸ بیشترین قراردادهای خرید و فروش در واحدهای ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان منعقد شد که سهم ۱۵ درصدی از معاملات را به خود اختصاص دادند. رتبه دوم به آپارتمان‌های ۴۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان با ۱۲.۳ درصد مربوط شد و خانه‌های ۶۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان با ۹.۴ درصد از کل معاملات شهر تهران رتبه سوم را به دست آوردند.



+ 13
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری