پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ ۱۸:۲۱
۱۱
۰
نسخه چاپی

جهانگردی؛ مصر تاریخی ترین کشور تاریخ

جهانگردی؛ «مصر» تاریخی ترین کشور تاریخ
در حدود ۱۷۰۰ سال پیش،‌ مصر سرزمین فرعون ها بوده که آثار و مقبره های ساخته شده توسط آن ها همچنان جزو‌ پربازدیدترین و عجیب ترین دست ساخته های بشر هستند.

مصر مقصدی جذاب و پر از مقابر و معابد تاریخی است که هر بازدید کننده ای را مجذوب خود می‌کند. این کشور  نه تنها دارای جاذبه های تاریخی است بلکه تفریحات دیگری مثل کویرنوردی، موج سواری و قایق سواری روی رود نیل در آن انجام می‌شود. به عبارت دیگر، مصر برای هر سلیقه‌ای یک جاذبه ویژه دارد. بنابراین، مصر سرزمین کاملی از نظر فعالیت های فرهنگی، تفریحی و آرامش بخش دانسته می‌شود. این امر درطول تاریخ هم صحت داشته و درطول تاریخ همواره مصر سرزمینی ایده آل برای بازدیدکنندگان از سراسر دنیا بوده است و جزو یکی از ده انتخاب اول گردشگران بود. جاذبه های گردشگری مصر واقعاً‌ بی‌نظیر و بی‌مشابه هستند و هیچ شباهتی با سایر جاذبه هایی که در جاهای دیگر دنیا می‌بینید ندارند.

مکانهای گردشگری مصر

قاهره

پایتخت کشور مصر، شهر بزرگ قاهره است که در کنار رود نیل، رود تاریخی که داستان‌های زیادی به خود دیده است، قرار دارد. قاهره، بزرگترین شهر جهان عرب و خاورمیانه است و جمعیت زیادی دارد و به عنوان مرکز اصلی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مصر شناخته می‌شود. در این شهر با بناهای قدیمی و تاریخی مصر باستان روبه رو خواهید شد.

صحرای جیزه

کشور مصر یعنی صحرای جیزه آن. صحرایی که به دلیل داشتن مشهورترین اهرام جهان، توریست های زیادی را جذب خود می کند و می توان گفت تمام توریست ها و مسافران، دلیل اصلی سفرشان بازدید از همین اهرام مصر است. سازه های عظیم که از سنگ و آجر ساخته شده و برخی از آنها میان بزرگترین بناهای جهان نیز قرار گرفته اند. بزرگترین اهرام موجود در این صحرا اهرام جیزه است و بزرگترین هرم از میان اهرام ثلاثه جیزه، خوفو نام داردکه تا قبل از کلیسای کاتدرال لینکولن، بلندترین بنای جهان به شمار می رفته است.

اهرام جیزه یکی از عجایب هفتگانه جهان است. مدت‌های طولانی است که این اهرام در یونسکو و به عنوان آثار جهانی ثبت شده‌ است. اهرامی پر از راز و شگفتی‌های تمدن‌های چهار هزار ساله که با وجود اکتشافات فراوانی که در آن انجام شده است، هنوز هم رازهای مگوی فراوانی دارد. با سفر به مصر و پا گذاشتن در اهرام جیزه، تاریخ را با همه وسعت و شگفتی‌اش درک خواهید کرد و حس عظیمی از احترام به گذشتگان و نبوغ آنها خواهید یافت.

شهر اقصر

اقصر، شهری در ناحیه شرقی رود نیل و در بخش جنوبی مصر است. این شهر، پایتخت فراعنه در قرون ۱۱ تا ۱۶ ام پیش از میلاد بوده است. امروزه در این شهر می‌توانید دو باقیمانده از این دوران پادشاهی را بیابید: معبد معروف اقصر و معبد کارناک. مقبره‌های سلطنتی پادشاهان و ملکه نیز در بخش غربی رودخانه نیل واقع شده است.

www.titrebartar.com

 

مجسمه ابوالهول

مجسمه‌ی اِسفینکس یا ابوالهول غول افسانه‌های مصر باستان و اسطوره ادیپ، مخلوطی از انسان و حیوان با پیکری از شیر، مزیّن به بال‌های عقاب و دارای سری شبیه سرزنان است.این موجود افسانه‌ای کسانی را که موفق به حل معمّای او نمی‌شدند می‌کشت و در نظر مصریان باستان مظهر آفتاب محسوب می‌شد.اِسفینکس بزرگ که در مصر قرار دارد از صخره‌ای یکپارچه تراشیده شده‌است و ۲۰ متر ارتفاع و ۷۰ متر طول دارد. بعد از هجوم تازیان به مصرباستان و تصرف، نام اِسفینکس را ابوالهول نهادند. یعنی پدرِ وحشت!

مجسمه ابوالهول در مصر این گونه که حدس زده می شود باید در اصل دارای سری به شکل شیر باشد و آنگونه که زمین شناسان انگلیسی پیش بینی می کنند قدمت آن باید بیشتر از تخمین های قبلی باشد. مصر شناسان معتقدند تندیس خارج از قاهره که دارای سر فرعون و بدنی شیر گونه است متعلق به بعد از ساخته شدن اولین هرم چیزی حدود ۴۵۰۰ سال پیش است.

فانوس اسکندریه 

فانوس اسکندریه یکی از هفت عجایب جهان باستان است. این فانوس عظیم در جزیره فاروس در ساحل شهر اسکندریه مصر قرار داشت و به منظور هدایت ملوانانی که قصد سفر به این شهر را داشتند، توسط اسکندر مقدونی بنا شد و در حدود ۱۵ قرن روشن بود. متاسفانه این فانوس یکی از شش شگفتی جهان باستان بشمار میآید که دیگر اثری از آن باقی نمانده است. معمولا از آن برای کمک به دریانوردان برای یافتن ساحل و دیدبانان برای رویت کشتی های جنگی استفاده میشد.

موزه ملی مصر

یکی از مشهورترین و غنی ترین در جهان و می توان گفت حیرت انگیز و پر رمز و رازترین در قاهره همین موزه ملی مصر است. بیشتر از 120000 مصنوعات از فرهنگ مصری در این موزه وجود دارد که تنها قسمتی از آنها در معرض دید عموم گذاشته شده اند. این موزه عجیب بخش ویژه ای دارد منحصر به فرد و اختصاص داده شده به مومیایی های 27 خاندان سلطنتی از جمله توت عنخ آمون. برای آشنایی با گذشته و فرهنگ مصر باستان، بازدید از این موزه را از دست ندهید.

مسجد محمد علی زیباست و به سبک عثمانی ها و توسط محمد علی پاشا ساخته شده است. شهرت این مسجد به خاطر سنگ های مرمر کمیابی است که به صورت ماهرانه داخل آن بکار رفته است. البته بعد از محمد علی پاشا، روزهای شکوهمند مسجد هم تمام شد که این موضوع از اهمیت تاریخی و مذهبی مسجد کم نکرد.

بیشتر بدانید: مقایسه صنعت گردشگری کانادا و آمریکا

همچنان توریست های زیادی از سراسر جهان برای بازدید از این مسجد به قاهره سفر می کنند پس بازدید از این مسجد زیبا را فراموش نکنید.
لازم به ذکر است در گذشته مسجد محمد علی، محل برگزاری مراسم میلاد نبی اکرم، معراج، نیمه شعبان و لیالی قدر بوده است.

معابد ابوسیمبل 

معابد عظیم و زیبای ابوسیمبل که جنوب کشور مصر در روستای نوبیا (در نزدیکی مرز با سودان) قرار دارند نیز از برترین جاذبه های گردشگری کشور هستند. این معابد در ساحل غربی دریاچه ناصر واقع شده اند. این مجموعه که بخشی از میراث جهانی یونسکو شناخته شده، در زمان سلطنت فرعون رامسس دوم در قرن 13 کنده کاری شده اند. این اثر تاریخی ماندگار برای جلوگیری از فرو رفتن زیر آب ها، به بالای مخزن سد اسوان انتقال داده شد.



+ 11
مخالفم - 11
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری