پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ ۱۴:۵۰
۱۱
۱
نسخه چاپی

سفر عاشقانه به گردنه عشاق

سفر عاشقانه به گردنه عشاق
انتخاب مکانی برای مقصد سفر رسیدن به آرامش و تجدید قوا است در این راستا مناطق بکر و دیدنی در سراسر ایران پهناور وجود دارد که نمونه آن گردنه عشاق است.

تیتربرتر؛ ایران اقلیم‌هایی گوناگون و متنوع دارد که در هر فصل از سال گزینه‌هایی متعدد از مناطق بکر و دیدنی را پیش روی ما قرار می‌دهند. شناخت ناکافی مقاصد گوناگون گردشگری سبب شده جاذبه‌های زیادی از طبیعت ایران ناشناخته بمانند.

شناخت کافی مقاصد مناسب گردشگری در فصول مختلف سال و سفر به آن مناطق سبب توسعه صنعت گردشگری می‌شود و نقاط دورتر، ناشناخته‌تر و زندگی محلیان آن مناطق رونق می‌گیرد.

کسانی که قصد دارند سفری پر از آرامش را تجربه کنند و از آلودگی‌های صوتی و تصویری شهر چند روزی دور بمانند، بهتر است به طبیعت زیبای هرمزگان و سواحل خلیج‌ فارس سفر کنند چرا که بدون شک بی‌نظیرترین و یگانه‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران را در خود جای داده است. یکی از این جاذبه‌ها گردنه عشاق به عنوان یکی از جاذبه های هرمزگان است.

بیشتر بخوانید: سفر اسرارآمیز به تنگه بنو هرمزگان؛ زیبای مرگبار

 پس از یک بار سفر به این مناطق چنان آرامش و انرژی و عشق جاری در این طبیعت نصیبتان می‌شود که دوباره و دوباره مقصد سفرتان خواهد‌ شد. لحظات و ساعاتی که در این سفر می‌گذرانید، محو طبیعت اطرافتان خواهید شد و خاطرات آن تا سال‌ها در ذهنتان نقش خواهد بست و از یادتان نخواهد رفت.

گردنه عشاق کجاست؟

بندر مقام از توابع بخش شیبکوه شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان است. بندر مقام در ۱۸۰کیلومتری غرب شهرستان پارسیان واقع شده و فاصله‌اش تا شهرستان پارسیان حدود ۶۰ کیلومتر است.

جاده بندر بستانو به بندر مقام، در میانه مسیر ساحلی بندر مغدان و بندر مقام قرار دارد. از پارسیان که به‌سمت بندر مقام حرکت کنید، در میانه مسیر از روستای بستانو و روستای زیارت و مغدان می‌گذرید. در کنار جاده، ساحلی صخره‌ای و بلند و عظیم قرار دارد که به گردنه مقام معروف است و محلی‌ها آن را گردنه عشاق نامیده‌اند.

این جاده حدود ۲۰ سال پیش ساخته شده است. سواحل زیبای بندر مقام از توابع شهرستان لنگه و جاده منتهی به گردنه مقام یکی از زیباترین مسیرهای ساحلی کشور است. هنگام گذر از این مسیر زیبا و بی‌نظیر راهی جز ایستادن و نظاره‌کردن و لذت‌بردن از زیبایی این منطقه ندارید.

مسیری پیچ‌درپیچ جایی که کوه‌ها به دریا می‌رسند، جایی که سختی و اقتدار به نرمی و لطافت دریا می‌رسد، جایی که قلب هر عاشقی را لبریزتر از عشق به معشوق خود می‌کند، جایی که اگر عاشق هم نباشی عشق با مهربانی قلبت را لمس خواهد کرد. محال ممکن است این همه زیبایی تو را مدهوش و عاشق خود نکند.

وقتی از بالای صخره‌ و از ارتفاع زیاد به دریا نگاه می‌کنی، بزرگی و آب زلالش قلبت را جلا می‌دهد و روحت را تازه می‌کند‌. منظره غروب خورشید از قاب صخره‌های زیبای گردنه مقام یکی از جذاب‌ترین و بی‌نظیرترین غروب‌هاست. برای دیدن غروب آفتاب کمی قبل از غروب خورشید به این مسیر بروید و به دیدن غروب زیبای آفتاب در گردنه عشاق بنشینید.

titrebartar.com

چگونه به گردنه عشاق برویم؟

شهرستان بندر لنگه فرودگاه دارد و در روزهایی مشخص از هفته به این مقصد پرواز صورت می‌گیرد. پس اگر بتوانید تاریخ سفر خود را با روز و ساعت پرواز مستقیم بندر لنگه هماهنگ کنید، این امکان برای شما وجود دارد که مستقیم به بندر لنگه بروید و آنجا ماجراجویی خود را آغاز کنید.

مسیر پیشنهادی بعدی، شهر بندرعباس است‌. می‌توانید با پرواز خود را به بندر‌عباس برسانید یا از مسیر ریلی با قطار یا از راه زمینی با اتوبوس به بندرعباس سفر کنید و از آنجا با اتوبوس یا سواری با طی مسیری حدودا یک‌ساعته خود را به بندر لنگه برسانید.

بیشتر بخوانید: سفر به شهر تاریخی بندر کنگ هرمزگان

مسیر پیشنهادی سوم، با پرواز خود را به عسلویه برسانید. از فرودگاه عسلویه تا شهرستان بندر لنگه مسیری در حدود سه ساعت را باید طی کنید. البته اگر عسلویه را مبدا سفر خود قرار داده‌اید، گزینه‌های زیادی از جاذبه‌های طبیعی این منطقه پیش روی شماست. پس قبل از رسیدن به بندر لنگه چند روزی را برای دیدن جاذبه‌های طبیعی این مسیر در نظر بگیرید.

اگر از سمت شهرستان بندر لنگه به‌سمت گردنه عشاق راهی می‌شوید، باید مسیری کوتاه و زیبا را از جاده ساحلی به‌سمت غرب بندر لنگه طی کنید تا به گردنه مقام برسید. اگر از شهرستان پارسیان به‌سمت گردنه مقام راهی می‌شوید، باید مسیری حدودا دوساعته را تا رسیدن به گردنه مقام طی کنید.

بهترین زمان سفر به گردنه عشاق

از آنجا که گردنه عشاق در استان هرمزگان واقع شده که از مناطق گرمسیر کشور است، بهترین و مناسب‌ترین زمان برای سفر به این منطقه فصول خنک سال است. از اواسط پاییز تا اواسط بهار زمانی مناسب برای سفر به این منطقه است. البته پیشنهاد من برای سفر به این منطقه از اواسط اسفند تا اواسط فروردین ماه است.

titrebartar.com

نحوه اقامت

گردنه عشاق و بندر مقام در نزدیکی شهرستان بندر لنگه واقع شده‌اند و نگرانی از بابت اسکان و غذا وجود ندارد. اقامتگاه‌های بوم‌گردی تاسیس‌شده در نزدیکی نقاط گردشگردی امکان خوبی برای اسکان راحت و تجربه زندگی محلی را برای مسافران فراهم کرده‌اند. همچنین روستای بندر مقام و روستاهای اطراف آن ساکنانی مهربان و مهمان‌نواز دارند و با پرداخت هزینه‌ای مناسب امکان اجاره‌کردن خانه در روستا وجود دارد.

یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌‌های سفر، اردو زدن در شهر‌های ساحلی و اقامت در چادر است‌. اگر گروهی به این منطقه سفر می‌کنید، با بهره‌گیری از توصیه‌های راهنمای محلی می‌توانید منطقه‌ای مناسب برای برپایی اردوی خود پیدا کنید و از شب‌مانی و دیدن آسمان پرستاره در کنار صدای دل‌نشین امواج دریا و نسیم نوازشگر دریا لذت ببرید. اگر خوش‌‌شانس باشید، شاید شب فیتو پلانکتون‌ها را در ساحل ببینید که تجربه‌ای بی‌نظیر و وصف‌نشدنی است.

گونه‌های جانوری

در نزدیکی سواحل این منطقه گونه‌های بسیار زیبای دریایی زندگی می‌کنند. از انواع گوناگون صدف‌ها و گوش‌ماهی‌ها گرفته تا سفره‌ماهی‌های زیبا که تا نزدیکی ساحل می‌آیند و با کمی فاصله می‌توانید تماشایشان کنید. به‌محض نزدیک‌شدن به سفره‌ماهی‌ها، مثل برق از دستتان فرار خواهند کرد. لاک‌پشت‌های زیبا و بزرگ هم هستند که زیستگاهشان در این منطقه است؛ همه این‌ها زیبایی منحصر‌به‌فردی به سواحل این منطقه بخشیده‌‌اند.

تجهیزات مورد نیاز سفر

از آنجا که در فصل مناسب سفر به این منطقه احتمال  بارندگی زیاد است، حتما لباس مناسب و پانچو همراه داشته باشید، چون باران‌های این منطقه شدید و ناگهانی ا‌ست.

اگر سفرتان به گردنه عشاق و این جاده ساحلی سفری نیم‌روزه است و شب را در خانه یا اقامتگاه سپری می‌کنید، فقط مقداری آب آشامیدنی و تنقلات و حتی وعده غذایی کوچک کفایت می‌کند. حتما با خود کیسه زباله همراه داشته باشید تا زباله‌های خود و احیانا زباله‌هایی را که در طبیعت رها شده‌اند با خود به شهر ببرید.

دوربین و تجهیزات کافی برای عکاسی و فیلم‌برداری و ثبت خاطرات دل‌نشینتان در این طبیعت ناب فراموش نشود!



+ 11
مخالفم - 8
نظرات : 1
منتشر نشده : 0
 
pt
+0
unlike
-0
مهدی ۹۸/۱۱/۱۱ - ۰۰:۴۳
پاسخ
comments بسیار عالی
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری