پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ ۰۹:۴۴
۱۴
۰
نسخه چاپی
سردرگمی مردم درباراه یارانه های نقدی و معیشتی

اختلاف نظر دولت و مجلس در نحوه پرداخت یارانه

سردرگمی مردم درباراه یارانه های نقدی و معیشتی
در حالی که سومین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴ سه شنبه ۸ بهمن به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است؛ مصوبه جدید مجلس تمام برنامه های دولت را برهم زد و با یکسان سازی پرداخت یارانه ها علاوه بر کاهش مبلغ یارانه باعث همترازی پردرآمدها با خانوارهای کم درآمد و نیازمند شد.

به گزارش تیتربرتر؛ در حال حاضر و طبق اعلام رسمی مسئولان دولتی حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند که در بین آنها افراد پردرآمدی که نیاز به دریافت این رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی ندارند نیز به فور وجود دارند، اما طی حدود ۹ سال گذشته که یارانه نقدی پرداخت شده اقدام جدی برای حذف پردرآمدها انجام نشد که دلایل مختلفی از جمله تکمیل نبودن بانک‌های اطلاعاتی برای شناسایی افراد، نگرانی از حذف اشتباه یا ملاحظات سیاسی و اجتماعی از جمله آنها بود.

به هر صورت با تکرار تکلیف قانون بودجه برای حذف سه دهک بالای درآمدی در سال‌های اخیر در نهایت از شهریور ماه امسال دولت غربالگری را آغاز کرد ولی در شرایطی تعداد حذف شدگان به حدود یک میلیون نفر رسید که ظاهرا بازهم به دلیل برخی نگرانی‌ها به طور جدی پیش نرفت، تا اینکه  در آبان ماه امسال با اصلاح قیمت بنزین منابعی از محل افزایش قیمت این سوخت ایجاد شد که دولت تصمیم گرفت آن را در قالب کمک معیشتی بین خانوارها تقسیم کند.

نکته اینجا بود که توزیع منابع ناشی از بنزین دیگر بین ۷۸ میلیون نفری که یارانه می‌گرفتند نبود بلکه ۶۰ میلیون نفر از بین آنها شناسایی شده بودند که پرداخت کمک معیشتی برایشان انجام شود ، در این حالت سه دهک بالای درآمدی حذف شده بودند و به نظر می‌رسید با این روند به تدریج پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی هم به این حدود ۱۸ میلیون نفری که کمک معیشتی نمی‌گرفتند، قطع و در مجموع کمک معیشتی و یارانه نقدی به یک گروه مشترک ۶۰ میلیون نفری  پرداخت شود و سرانجام پرداخت یارانه نقدی تا حدی هدفمند شده باشد.

اما در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق مجلس، طرحی مصوب شد که این معادلات را تا حد زیادی بهم ریخت و جریان را معکوس پیش برد، به نحوی که بجای حذف ۱۸ میلیونی از جمع یارانه بگیران، اکنون ۱۸ میلیونی که کمک معشیتی هم نمی گرفتند مجددا مشمول یارانه جدیدی شدند.

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق از مبلغ ۳۱ هزار میلیارد تومانی که در لایحه بودجه برای اجرای طرح حمایت معیشتی خانوارها در نظر گرفته شده بود ۲۰ درصد برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که هفت میلیون نفر هستند اختصاص می‌یابد و ۲۸ هزار میلیارد تومان باقیمانده بین ۷۸ میلیون یارانه بگیر به صورت یکسان توزیع خواهد شد، بر این اساس در سال آینده تنها یک یارانه که ترکیبی از یارانه نقدی و یارانه معیشتی بنزین است، پرداخت می‌شود.

 ظاهرا دولت با این مصوبه موافقت چندانی نداشته است؛ به طوری که تازه‌ترین اظهارات شریعتمداری-وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی- از این حکایت دارد که پرداخت یارانه ۷۲ هزارتومانی در برنامه‌های دولت نبوده است.

اضافه شدن 2.2  میلیون نفر به گیرندگان یارانه معیشتی

حسین میرزایی، سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی بااشاره به اینکه در مرحله سوم واریز یارانه معیشتی؛حدود 2میلیون و 200 هزار نفر از افرادی که نسبت به یارانه معیشتی بنزین اعتراض داشتند به لیست دریافت کنندگان یارانه معیشتی بنزین اضافه می شدند گفت: تعدادی از افرادی که اعتراض کرده بودند ، پس از بررسی مشمول بسته حمایت معیشتی شدند. عده ای دیگر هم درخواست بررسی مجدد داده و شرایطی را پذیرفته اند. در مجموع کسانی که به لیست قبلی افزوده شده اند حدود  757 هزار و 323 خانوار هستند که تعداد آنها به طور دقیق  2میلیون و 247 هزار و 947 نفر است.

وی درباره آن دسته افرادی که یارانه نقدی خود را از خانوار خود  تفکیک کرده اند اما همچنان در لیست ساختار خانوار والدین هستند گفت: مطابق قانون و مصوبه هیئ ت وزیران ما مکلف به بررسی 6ماه یکبار اطلاعات هستیم. ما اطلاعات ساختار خانوار را در حال حاضردریافت می کنیم،اما نمی توانیم هرماه پایش را انجام دهیم، قانون ما را مکلف کرده است که این اطلاعات 6ماه یکبار بررسی و هر خانواری که مشمول بود از آن تاریخ وارد لیست شود.

مطالب مرتبط : ماجرای شرایط جدید یارانه معیشتی

میرزایی گفت: بنابراین آخرین اطلاعات ساختار خانواری که گرفته ایم مربوط به آبان ماه است. از آبان ماه به بعد وارد مرحله پایش در خرداد ماه می شویم. بین خرداد و آذرماه هر سال اطلاعات به روز می شود، اما فقط در مقطع خرداد و دی ماه اطلاعات به روز رسانی می شود.اما همواره ارتباط سیستمی بین وزارت رفاه و سازمان هدفمندی برخط است.

غافلگیری دولت از ادغام یارانه ها

محمد شریعتمداری وزیر کار در حاشیه جشنواره حاتم در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که "اخیراً کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اعلام کرده قرار شده یارانه و کمک معیشتی دولت با یکدیگر تجمیع شود و در مجموع 72 هزار تومان به حساب مردم واریز گردد، آیا این درست است یا خیر؟"، اظهار داشت: این موضوع صحت ندارد البته نمایندگان مجلس می‌توانند در قالب بررسی بودجه عمومی تغییراتی را اعلام کنند اما این موضوع در لایحه دولت پیش‌بینی نشده است.

وی با بیان اینکه "به‌اعتقاد بنده باید از هرگونه تشویش در سطح جامعه آن هم در شرایط فعلی جلوگیری کرد"، گفت: دولت درصدد است برای افراد کم‌درآمد و متوسط به‌صورت مستقل یارانه و کمک حمایتی معیشتی را پرداخت کند. تا جایی که بنده اطلاع دارم این برنامه ثابت است و هنوز تغییراتی در آن اعمال نشده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش که "به‌صورت کلی پس دولت با یکی شدن یارانه و کمک معیشتی موافق نیست؟"، افزود: من نظر شخصی خود را می‌دهم.

کمیسیون تلفیق کاهش یارانه را تصویب کرد

سخنگوی ستاد بودجه سال ۹۹ گفت: با اجرای تصمیم جدید کمیسیون تلفیق، مجموع سرانه یارانه پرداختی به افراد کمتر خواهد شد.

مژگان خانلو  به تسنیم، گفت: در جلسه مورخ 07/11/1398 کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و در ضمن بررسی تبصره (14) لایحه بودجه سال 1399 کل کشور، با تصمیم نمایندگان محترم مقرر شد یارانه نقدی موضوع ماده (7) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب سال 1388 و یارانه طرح حمایت معیشتی خانوارها ناشی از اجرای طرح مدیریت سوخت، به تمامی مشمولین دریافت یارانه نقدی (یعنی 78 میلیون نفر) پرداخت شود.

وی گفت: در لایحه پیشنهادی دولت به جهت تفاوت جامعه هدف طرح‌های مذکور و تفاوت مبانی پرداخت بر اساس فرد و خانوار و با عنایت به اقدامات انجام شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص برآورد شاخص‌های بهره‌مندی خانوارها از طرح حمایت معیشتی خانوارها و شناسایی مشمولین طرح و با هدف پرداخت هدفمند منابع حاصله به خانوارهای مشمول و همچنین مدیریت زمانبندی پرداخت‌ها در فواصل مشخصی از همدیگر در یک ماه، اعتبارات طرح‌های مذکور به صورت جداگانه پیش‌بینی شده بود.

به گفته این مقام مسئول، با تصمیم یادشده که با مخالفت نمایندگان دولت در کمیسیون تلفیق نیز مواجه بود، حدود 18 میلیون نفر که بر اساس شاخص‌های محاسباتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول دریافت یارانه حمایت معیشتی خانوارها نیستند، در فهرست دریافت‌کنندگان قرار می‌گیرند.

وی افزود، لذا با توجه به رشد 20 درصد یارانه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، تصمیم یادشده به منزله تعدیل سرجمع یارانه پرداختی به هر فرد در مقایسه با سال جاری خواهد بود.

سخنگوی ستاد بودجه گفت: لذا انعکاس خبر مذکور با عنوان «افزایش یارانه نقدی در سال 1399 به رقم 72 هزار تومان در ماه به ازای هر نفر» باید به این صورت تصحیح شود که مجموع پرداخت یارانه از محل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، اعم از نقدی و حمایت معیشتی خانوارها، در سال 1399 حدود 72 هزار تومان به ازای هر فرد خواهد بود که به جهت افزایش مشمولین نسبت به سال جاری، سرانه پرداختی یارانه کمتر از سال جاری خواهد شد. 



+ 14
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری