پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ ۱۳:۱۴
۲۰
۰
نسخه چاپی

تالاب سوستان؛ مزرعه نیلوفرهای آبی

تالاب سوستان؛ مزرعه نیلوفرهای آبی
طبیعت بکر خطه سرسبز گیلان پر از دنیای ناشناخته هاست و هر بار که به این منطقه سفر کنید به یکی از جاذبه های این استان پی خواهید برد.

تیتربرتر؛ کشور ما در بیشتر مناطقش جاذبه های گردشگری فراوانی وجود دارد اما در شمال ایران بخصوص گیلان که یکی از سرسبز ترین و زیباترین مناطق ایران است و همچون نگینی در خطه‌ی جنوبی دریای خزر می‌درخشد ، به دلیل داشتن منطقه ای بکر و طبیعتی مثال زدنی همیشه مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی زیادی است.

طبیعت استان گیلان جزو بکرترین نواحی ایران است که خود جهت تورسیم و گردشگری سهم عمده ای از گردشگری ایران را دربر دارد.

استان گیلان یکی از استان‌های سرسبز شمال ایران است که در طول سال به‌عنوان مقصد سفر بسیاری از گردشگران و مسافران انتخاب می‌شود. این استان به‌دلیل جاذبه‌های گردشگری بسیار، در هر فصلی از سال پذیرای مسافران است. در میان تمام مکان های دیدنی لاهیجان و تالاب سوستان یکی از تالاب‌های زیبای آن است.

titrebartar.com

تالاب سوستان لاهیجان

تالاب سوستان، تالابی در روستای سوستان شهر لاهیجان، استان گیلان است. این تالاب در فاصله شش کیلومتری از شهر لاهیجان قرار دارد. جاده برای رفتن به سمت تالاب آسفالت شده، قابل دسترس و راحت است.

titrebartar.com

گل نیلوفر آبی

گل نیلوفر آبی یکی از نمادهای کشور عزیزمان ایران است. گونه‌ای از این گل نماد شهر کرمانشاه است که به نام «نیلوفر آبی مقدس» مشهور است و رنگ این گل نیز نماد رنگ این شهر به حساب می‌آید.

این گل در دریاچه کوچکی در شمال غرب کرمانشاه به نام دریاچه «سراب نیلوفر» می‌روید. گل نیلوفر آبی به‌عنوان نماد ایرانی در سنگ نگاره‌های تخت جمشید و نقوش طاق بستان هم مورداستفاده قرار گرفته است.

نیلوفرهای آبی تالاب

titrebartar.com

سراسر تالاب سوستان لاهیجان پوشیده از نیلوفرهای آبی زیبا است. وقتی به تالاب نگاه می‌کنید، انگار به مزرعه‌ای پر از گل نیلوفر چشم دوخته‌‌اید. گل‌های این تالاب صورتی رنگ هستند. برگ‌های پهن و سبز رنگ همراه با گل‌های نیلوفر صورتی منظره‌ای غیر قابل وصف را ایجاد می‌کند.

این تالاب به دلیل بارش فراوان باران در فصل‌های پاییز و زمستان حجم آب زیادی را در خود جای می‌دهد؛ سطح آب تالاب بالا می‌آید و با گرم‌تر شدن هوا در فصل بهار و تابستان با کمبود آب مواجه می‌شود.

بیشتر بخوانید: سفر شمالی به روستای بدون تکنولوژِی

وقتی سطح آب تالاب پایین می‌رود، گل‌های نیلوفر همراه با ساقه‌های بلندشان نمایان می‌شوند که صحنه‌ای زیبا و دل‌انگیز است. در اطراف تالاب نیزارها و درختان سرسبزی وجود دارند که زیبایی تالاب را دو چندان می‌کنند و تبدیل به مکانی رویایی جهت گردش، تفریح و عکاسی شده‌اند.

titrebartar.com

بهترین زمان سفر

با این‌که تالاب در هر فصل زیبایی مخصوص به خود را دارد، ولی به‌دلیل وجود گل‌های نیلوفر در فصل بهار و تابستان، این دو فصل بهترین زمان سفر به این تالاب است. از ابتدای اردیبهشت تا اواخر مرداد ماه گل‌های نیلوفر آبی از طراوت و شادابی برخوردارند و مورد توجه گردشگران و مسافران زیادی قرار می‌گیرند.

گونه‌های جانوری تالاب

این تالاب مکانی مناسب برای زندگی پرندگان و آبزیان است. آبزیان گوناگونی از جمله انواع مار، قورباغه، وزغ‌ و لاک‌پشت در تالاب زندگی می‌کنند. گونه‌های زیادی از پرندگان نیز به رنگ‌های سبز، زرد و مشکی در این تالاب وجود دارند.

پرنده‌های مختلف میان برگ‌های گل نیلوفر شروع به آشیانه‌سازی می‌کنند. همچنین درخت‌ها و نیزارهای اطراف تالاب نیز مکانی جهت لانه‌سازی انواع و اقسام پرندگان هستند؛ بنابراین علاوه‌بر تماشای گل‌های نیلوفر، می‌توانید از تماشای پرندگان زیبا و رنگارنگ و همچنین شنیدن صدای پرندگان، قورباغه‌ها، وزغ‌ها و جیرجیرک‌ها نیز لذت ببرید.

رویش پسته دریایی در تالاب

پسته درختی است که میوه‌ بسیار لذیذ و خوشمزه دارد. ایران یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولید‌کننده در این زمینه در سطح جهان است. نوع دیگری از پسته به نام پسته دریایی در این منطقه وجود دارد. گل نیلوفر آبی علاوه‌بر گل زیبا و منحصربه‌فردی که دارد، در قسمت فوقانی ساقه، کلاهکی دارد که گلبرگ‌های گل نیلوفر روی آن رشد می‌کنند. وقتی گلبرگ‌های نیلوفر به زمین می‌ریزند، داخل قسمت کلاهک که روی ساقه وجود دارد 15 الی 18 عدد دانه سبز رنگ وجود دارد که آن‌ها را پسته دریایی می‌نامند. این پسته‌ها در واقع بذر گل نیلوفر هستند که به صورت خوراکی، قابل استفاده‌اند.

طعم این پسته تقریبا شبیه به طعم پسته‌ای است که در خشکی می‌روید، البته مقداری سفت‌تر از آن است. پسته دریایی خواص درمانی بسیار زیادی از جمله درمان دیابت، زخم‌ها، بی‌خوابی، عفونت و… دارد. این پسته کمیاب را می‌توانید در تالاب سوستان پیدا کنید و مزه آن را بچشید. خانواده‌ای از اهالی روستای سوستان که در ابتدای تالاب بساط فروش چای و تنقلات را دارند، با استفاده از تیوپ‌هایی که در تالاب تردد می‌کنند، ساقه‌های گل نیلوفر را جمع‌آوری و پسته دریایی را از داخل کلاهک‌ها خارج می‌کنند و علاوه‌بر فروش چای و تنقلات به فروش پسته نیز می‌پردازند.

ماهیگیری در تالاب

titrebartar.com

به‌خاطر وجود آب‌ و ‌‌هوای متعادل و آب شیرین این تالاب، گونه‌های مختلفی از ماهی‌هایی نظیر اردک ماهی، ماهیان ‌استخوانی، ماهی سفید، ماهی کپور و … در تالاب سوستان وجود دارند. علاقه‌مندان به ماهی‌گیری نیز می‌توانند اوقات خوشی را در این تالاب سپری کنند و از ماهی‌گیری در این مکان دنج لذت ببرند.

اقامت در تالاب سوستان

به‌دلیل فاصله کم تالاب با شهر لاهیجان جهت اقامت و شب‌مانی، می‌توانید از هتل‌ها یا ویلاهای شهر لاهیجان استفاده کنید یا اگر علاقه‌مند به استفاده از خانه‌های روستایی و مناطق بکر هستید؛ می‌توانید خانه‌های روستای سوستان را برای شب ماندن اجاره کنید.



+ 20
مخالفم - 12
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری