پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ ۰۲:۱۷
۱۰
۰
نسخه چاپی

هفت چشمه آبشاری خروشان در دل جاده چالوس

«هفت چشمه» آبشاری خروشان در دل جاده چالوس
بیایید مسیر جاده چالوس را فقط برای رسیدن به شهرهای شمالی کشور طی نکنیم بلکه با توقفی کوتاه در میانه راه از جاذبه های بسیاری همچون «آبشار هفت چشمه» که در این جاده وجود دارد نیز بهره ببریم.

تیتربرتر؛ یکی از معروف‌ترین و‌ زیبا‌ترین جاده‌های ایران جاده‌ چالوس است. شاید هرایرانی‌ حداقل یک‌بار به این جاده سفر کرده یا اسم آن را شنیده باشد. زیبایی این جاده توریست‌های خارجی و مسافران زیادی را به چالوس می‌کشاند. گرچه چالوس با انبوهی از باغ‌ها و رستوران‌های مختلف از مسافران استقبال می‌کند؛ اما درصورتی‌که از این باغ‌ها و رستوران‌های تکراری و یکنواخت جاده چالوس خسته شده‌اید؛ بهتر است به آبشار هفت چشمه کرج سفری کوتاه داشته باشید.

موقعیت جغرافیایی آبشار هفت چشمه

این آبشار در 17 کیلومتری جاده کرج و چالوس، بعد از روستای ارنگه قرار گرفته است. آبشار هفت چشمه که نوعی آبشار وحشی محسوب می‌شود هر بازدیدکننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. درنظر داشته باشید که طی کردن مسیر این آبشار نزدیک به یک ساعت زمان می‌برد.

titrebartar.com

هفت چشمه کجاست؟

آبشار هفت چشمه اوایل جاده چالوس بعد از روستای ارنگه قرار گرفته است. برای دسترسی به آبشار هفت ‌چشمه پس از ورود به جاده چالوس از سمت استان البرز ۱۶ کیلومتر حرکت کنید تا به رستوران و آبشار هفت‌ چشمه (آدران) برسید.

از سمت تهران هم شهروندان باید اول وارد اتوبان تهران کرج شده و بعد رسیدن به اول استان البرز، از کنار پل جاده مخصوص وارد جاده چالوس بشوند. بعد از طی ۱۵ الی ۱۷ کیلومتر از جاده چالوس به آبشار هفت چشمه که سمت راست شما قرار دارد، خواهید رسید. زمان تخمین زده شده از مرکز تهران تا هفت چشمه بدون ترافیک سنگین یک ساعت و نیم خواهد بود.

بیشتر بخوانید: فیلبند؛ روستایی بهشتی بر ابرهای مازندران

همچنین کرجی ها می‌توانند علاوه‌بر تاکسی و ماشین‌های شخصی در میدان کرج سوار اتوبوس‌های خوزنکلا بشوند و طی بیست دقیقه الی نیم ساعت بعد جلوی درب هفت چشمه باشند. نزدیک هفت چشمه ایستگاه اتوبوس وجود دارد. بنابراین اگر از وسیله نقلیه عمومی استفاده می‌کنید، نگران نباشید؛ چراکه این اتوبوس‌ها به فاصله زمانی نیم ساعت یک‌بار از آنجا رد شده و مسافران را سوار خواهند کرد.

دلیل نامگذاری آبشار

فلسفه اسم آبشار هفت چشمه وجود هفت آبشار زیبا حداقل با ارتفاع 5 متر است. آبشار اصلی این جاذبه گردشگری کرج هم حدودا 90 متر ارتفاع دارد. همچنین بد نیست بدانید نام این آبشار، آبشار آدران است؛ اما بین مردم به آبشار هفت چشمه شهرت دارد. این آبشار ۹۰ متری یکی از بزرگ‌ترین آبشارهای کشور محسوب می‌شود.

titrebartar.com

 

جاذبه های دیدنی آبشار هفت چشمه

رود جاری میان راه، پوشش گیاهی بی‌نظیر و آبشارهای کوچک متعدد با ازتفاع سه تا چهار متر در مسیر رسیدن به این آبشار قرار گرفته‌اند. این موضوع طبیعت منطقه و جاذبه‌های آن را چندین برابر کرده است. همچنین غارهای طبیعی زیبایی که بین مسیر قرار دارند، منظره جذابی ایجاد کرده‌اند. همین موضوع باعث شده آبشار هفت چشمه و طبیعت اطراف آن سوژه نابی برای عکاسان باشد.

صدای طبیعت و آب هم آرامشی وصف‌ناشدنی به شما خواهد داد. به‌ویژه اینکه در زمان خلوتی این منطقه به هفت چشمه بروید. لازم به ذکر است که زمان تقریبی رسیدن از ابتدا تا انتهای آبشار بدون توقف حدود پنجاه دقیقه خواهد بود.

تجربه هیجان و خطر در آبشار هفت چشمه

اواسط حرکت به سمت هفت چشمه به‌تدریج راه سخت‌ و سخت‌تر خواهد شد. هرچه مسیر به جلو می‌رود جاده تنگ و عبور از آن دشوارتر می‌شود. برای رسیدن به نقطه پایان هفت چشمه باید صخره‌نوردی کنید و سفت به سنگ‌ها بچسبید؛ چراکه در بعضی نقاط به‌سختی جای پا پیدا خواهید کرد! البته برای عبور از این قسمت حتما نباید ورزشکار یا جوان باشید و گذر از آن فقط به کمی دل‌وجرات نیاز دارد. البته بعضی از افراد این کار را نکرده و ترجیح می‌دهند سفر خود را در همین نقطه به پایان برسانند.

درصورتی‌که زمان کم بودن آب رود به هفت چشمه می‌روید، می‌توانید این مسیر را از آب هم طی کنید؛ اما این نکته را هم درنظر داشته باشید که آبشار وحشی این منطقه لباس‌های شما را خیس خواهد کرد. پس با امکانات کامل پا به هفت چشمه بگذارید‌.

بهترین زمان سفر

بهترین فصل برای سفر به آبشار هفت چشمه تابستان است. به‌دلیل اینکه در این فصل خبری از بارندگی‌های شدید نخواهد بود. بنابراین مسیر برای بازدیدکنندگان صاف و هموار است و آب رود هم به‌قدری نیست که خطری توریست‌ها را تهدید کند.

اما بدون‌شک زیباترین فصل این بومگاه، پاییز با برگ‌های خزان و رنگارنگش است که آبشار هفت چشمه را رویایی‌تر می‌کند. اگر در فصلی غیر از تابستان قصد بازدید از هفت چشمه را دارید، پیش از رفتن به این زیست‌گاه حتما از هواشناسی وضعیت آب‌وهوای این مکان را جویا شوید تا به مشکل نخورید.

titrebartar.com

وسایل و تجهیزات موردنیاز سفر

اگر اهل کوه‌نوردی و پیاده‌روی هستید، پیشنهاد من به شما استفاده از یک کوله‌پشتی کوچک است تا با وزنی سبک و جمع‌وجور حرکت کنید. اما درصورتی‌که قصد پیک‌نیک خانوادگی دارید، می توانید همه وسایل پیک‌نیک را همراه خود بیاورید.

از همان اول مسیر روی بلوک‌های سیمانی، تا آخر مسیر کنار استخر و آبشار  آدران امکان پهن کردن بساط پیک‌نیک فراهم شده است. بنابراین می‌توانید نزدیک رودهای جاری و طبیعت بکر با پوشش گیاهی فوق‌العاده زیبا به استراحت بپردازید.

امکانات آبشار هفت چشمه

نگران جای پارک ماشین خود نباشید؛ چراکه برای خودروها هم پارکینگی وجود دارد. درصورت تکمیل ظرفیت آن هم می‌توانید در حومه هفت چشمه ماشین خود را پارک کنید. همچنین برای خرید وسایل موردنیازتان باید به بیرون آبشار هفت چشمه بروید پس اگر قصد دارید تا انتهای آبشار پیش بروید، پیش از حرکت خریدهای خود را انجام بدهید.

در ابتدای مسیر شیر‌های آب، سطل زباله و سرویس بهداشتی وجود دارد؛ اما در انتهای راه به‌دلیل سختی مسیر هیچ امکاناتی نیست. پس اگر قصد دارید تا پایان پیش بروید، حتما با امکانات کامل سفر کنید.

استخر طبیعی

بعد از سپری مسیری سخت به آبشار اصلی می‌رسید. آب این آبشار ۹۰ متری بر یک گودال می‌ریزد. این گودی مکانی برای آب‌تنی و شنای بازدیدکنندگان فراهم کرده است. این استخر که در آخرین نقطه هفت چشمه قرار دارد، فضای پرنشاطی برای توریست‌ها ایجاد کرده است. همچنین امکان پیک‌نیک نزدیک آبشار هم وجود دارد؛ اما معمولا مسافران اوایل هفت چشمه را برای پیک نیک ترجیح می‌دهند.

قیمت بلیت ورودی به آبشار

درب آبشار هفت چشمه برای علاقه‌مندان از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب باز است. همچنین قبض ورودی آبشار هفت چشمه برای هر نفر پنج هزار تومان و برای هر ماشین ۳0000 تومان است. با گرفتن فیش پرداخت می‌توانید بدون محدودیت زمانی در این جاذبه به گردش و ماجراجویی بپردازید.

به‌دلیل شلوغی منطقه در روز جمعه این قیمت‌ها به ۵۰ هزار تومان برای هر ماشین هم می‌رسد. البته لازم به ذکر است قیمت‌ها مربوط به تابستان 98 بوده و در ماه‌های دیگر سال خلوتی منطقه باعث کاهش قیمت‌های تابستانه می‌شود.



+ 10
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری