پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ ۰۰:۴۸
۱۲
۰
نسخه چاپی

واگیردارترین بیماری قرن چیست؟

واگیردارترین بیماری قرن چیست؟
بیشتر متخصصان و پزشکان اذعان دارند که کرونا ویروس ۲۰۱۹ را واگیردارترین بیماری قرن است. تیتربرتر به این موضوع پرداخته است با ما همراه باشید.

تیتربرتر؛ سرعت انتقال ویروس کرونا در روزهای اخیر بسیار افزایش یافته است.به گفته پزشکان این ویروس واگیردارترین ویروس قرن هست زیرا شیوع آن هر لحظه در حال افزایش است و تا کنون بیش از 24 هزار نفر در جهان درگیر این ویروس هستند.

میزان مرگ میر ویروس های خانواده کرونا

 ویروس سارس ۱۰ درصد، ویروس مرس ۳۷ درصد و کرونا ویروس حدود دو درصد مرگ و میر داشته است.

بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ با همکاری صمیمانه کشورها مهار شد.

در ابتدا تصور می شد این بیماری انتقال انسان به انسان ندارد اما در ژانویه ۲۰۲۰ خلاف آن مشخص شد.

 این بیماری بین انسان و حیوان مشترک است،هنوز برای این ویروس واکسن و درمان ارائه نشده است.

افرادی که ۱۴ روز قبل از شروع علائم بیماری سابقه سفر به چین را داشته اند، همچنین افرادی که به شکل غیرمعمول وضعیت بالین شان حادتر و وخیم تر می شود، بیماران دارای علائم تنفسی که ۱۴ روز قبل با مبتلایان قطعی تماس نزدیک داشته اند و یا از بیماران مبتلا مراقبت مستقیم کرده اند افراد مشکوک به ابتلا تلقی می شوند.

ضروری است در ابتدا به این افراد یک ماسک داده شود و سپس به اتاق دیگری انتقال داده شوند، همچنین حفظ فاصله آنان با سایر افراد ضروری است.

افراد باید در هنگام عطسه و سرفه حتما از دستمال کاغذی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه هنوز داروی قطعی برای درمان این بیماری یافت نشده است،

آیا درمانی برای کرونا وجود دارد

برای درمان مبتلایان تجویز آنتی بیوتیک توصیه و نسبت به عدم تجویز دگزامتازون و کورتن ها تاکید می شود.

ویروس کرونا در ایران

معاون وزیر بهداشت ضمن اعلام آماده‌باش سراسری بیمارستان‌ها علیه کروناویروس جدید، در عین گفت: به همراه دانشجویان ایرانی در پرواز امروز، ۶۵ نفر عراقی، ۲۴ نفر سوری و یک نفر لبنانی از شهر ووهان چین در پرواز حضور داشتند و به محض رسیدن به ایران، با همان پرواز به کشورهای خود منتقل شدند.

دکتر علیرضا رئیسی در نشستی خبری به مناسبت ایام‌الله دهه فجر، درباره بازگشت تعدادی از دانشجویان ایرانی مقیم ووهان چین به کشور، گفت: هیچ مورد مشکوک به کروناویروس در دانشجویان بازگشته از چین وجود نداشته است.

وی افزود: به همراه دانشجویان ایرانی در این پرواز، ۶۵ نفر عراقی، ۲۴ نفر سوری و یک نفر لبنانی از شهر ووهان چین در پرواز حضور داشتند و به محض رسیدن به ایران، با همان پرواز به کشورهای خود منتقل شدند و از هواپیما پیاده نشدند.

قرنطینه ۱۴ روزه دانشجویان منتقل شده به کشور

وی در مورد دوره کمون بیماری کروناویروس گفت: دوره کمون بیماری ۳.۵ تا ۵ روز است. اما این افراد به  مدت ۱۴ روز در قرنطینه خواهند بود. دانشجویانی که به کشور منتقل شدند فعلا هیچ مشکلی ندارند و احتمالا روز شنبه آزمایش PCR هم از آنها گرفته می‌شود.

رییسی در ادامه در مورد شرایط قرنطینه ۱۴ روزه دانشجویان، گفت: تمام شرایط رفاهی اعم از دسترسی به اینترنت، غذای مناسب و...فراهم لست. همچنین تیم پزشکی، اورژانس و بیماریابی در محل مستقر است و این افراد به صورت روزانه معاینه می‌شوند.

آموزش پزشکان درباره کروناویروس

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ارائه  آموزش‌های ویژه به پزشکان در خصوص شناسایی کروناویروس، بیان کرد: از دقایق اولیه بارگزاری هشدار سازمان بهداشت جهانی بر روی سایت این مجموعه، کار ترجمه دستورالعمل صورت گرفت و صبح روز بعد در اختیار پزشکان، بیمه‌ها، کادر بیمارستانی و... قرار گرفت. همچنین روزانه در استان‌های مختلف سمپوزیوم‌هایی برای پزشکان برگزار می‌شود که موجب افزایش آگاهی آنها می‌شود. علاوه بر آن دستورالعملی با همکاری معاونت درمان به بیمارستان‌ها در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی ابلاغ شده است که مدام به روزرسانی می‌شود.

تمام بیمارستان‌های کشور در وضعیت آماده‌باش

معاون بهداشت در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر تمهیدات اندیشیده شده در زمینه تجهیز بیمارستان‌ها به اتاق‌های ایزوله منفی برای بروز احتمالی کروناویروس، ادامه داد: نکته مهم آن است که تمام بیماران نیازی به بستری در بخش ایزوله منفی بیمارستانی ندارند. در شهر تهران هشت بیمارستان کاندید پذیرش بیماران احتمالی هستند، همچنین هر استان موظف بوده یک بیمارستان‌ را به تناسب جمعیت استان، به عنوان کاندید معرفی کند. تمام بیمارستان‌ها در حالت آماده باش هستند و خوشبختانه هنوز مورد مثبتی از بیماری گزارش نشده است.

ممنوعیت صادرات ماسک به چین

رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر صادرات ماسک به کشور چین،   اظهار کرد: صادرات ماسک به چین را ممنوع اعلام کرده‌ایم و شرکت‌های تولیدی هم فعال هستند. نکته مهم آن است که خود ماسک می‌تواند منشاء تولید آلودگی باشد؛ چراکه قطرات تنفسی بر روی آن می‌نشیند فلذا تنها کسی باید از ماسک مصرف کند که یا بیمار باشد یا با بیمار سر و کار داشته باشد.

مطالب مرتبط:

شناسایی ۶ نوع کروناویروس در دنیا تاکنون

معاون بهداشت وزارت بهداشت، در خصوص کروناویروس‌ها گفت: کروناویروس‌ها دسته‌ای هستند که تا قبل از سال ۲۰۰۲ میلادی کم اهمیت بودند. دو دسته ویروس‌ها هستند که سرماخوردگی ایجاد می‌کنند؛ دسته اول رایناویروس‌ها و دسته دوم کروناویروس‌ها هستند. تاکنون ۶ نوع کروناویروس شناخته شده است که چهار مدل آن سرماخوردگی‌های ساده ایجاد می‌کنند.

وی افزود:‌ از سال ۲۰۰۳ میلادی بیماری سارس که نوعی سندرم حاد تنفسی است، از کشور چین آغاز شد و شیوع آن میان کشورها افزایش یافت. انتقال سارس از خفاش‌ها به گربه‌ها و سپس از گربه‌ها به انسان ها صورت  می‌گرفت. به این شکل که خفاش‌ها غذای گربه‌ها بودند و چینی‌ها نیز گربه‌ها را می‌خوردند؛ به طور کلی کروناویروس‌ها دارای مخزن حیوانی هستند و در صورتی که به انسان منتقل شوند می‌توانند قابلیت انتقال انسان به انسان را نیز داشته باشند. نکته مهم آن است که میزان مرگ و میر از ویروس سارس ۱۰ درصد است، یعنی از هر ۱۰۰ نفر ۱۰ نفر بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست می‌دهند و میزان انتقال آن به افراد دیگر ۱.۲ دهم است. بیماری سارس تا تابستان سال ۲۰۰۳ تقریبا محو شد و پس از آن گزارشی از بروز بیماری درجهان نداشته‌ایم.

وی در ادامه توضیحات خود به نوع دیگری از کرونا ویروس‌ها اشاره کرد و گفت: نوع دیگر این ویروس‌ها سال ۲۰۱۲ از کشور عربستان آغاز شد. در بررسی‌های اولیه از فردی که به این نوع از کروناویروس‌ها مبتلا شده بود مشخص شد که علائم او نیز بسیار شبیه سرماخوردگی است، اما در بررسی‌های ابتدایی مشخص شد که این ویروس تازه در دسته سارس‌ها قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل ویروس تازه را مرس نامیدند.

رئیسی در خصوص نوع بروز این بیماری اظهار کرد:‌ این بیماری از خفاش‌ها به شترها منتقل شد و انسان پس از مصرف گوشت یا شیر شتر به این بیماری مبتلا می‌شود. میزان مرگ و میر مرس ۳۰ درصد است که همچنان نیز در کشور عربستان نمونه‌هایی از آن مشاهده می‌شود. اما قدرت بیماری زایی این ویروس ۱.۴ است.

علایم کروناویروس ۲۰۱۹

علائم کرونا
علائم کرونا

 

معاون وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی کروناویروس جدید  ۲۰۱۹ پرداخت و گفت:‌ میزان مرگ و میر در این ویروس ۲ تا ۳ درصد است اما نکته قابل توجه قدرت انتقال این ویروس است. یعنی هر نفر که به این بیماری مبتلا می‌شود می‌تواند حدود ۳.۶ دهم تا ۵ نفر را به بیماری مبتلا کند.

وی در خصوص علائم این بیماری خاطر نشان کرد:‌ علائم کرونا ویروس جدید بسیار شبیه به سرماخوردگی است. تب، گلودرد، بدن‌درد، آبریزش بینی و غیره از علائم این بیماری است. از این رو یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که در تشخیص بیماری به ما کمک می‌کند، گرفتن شرح حال اپیدمیولوژیک کامل از بیمار است.

چرایی نگرانی درباره کروناویروس جدید

رئیسی علت نگرانی‌های زیاد از این ویروس را این گونه تشریح کرد: از آنجایی که کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹ ویروسی ناشناخته است که درمان مشخص و واکسنی برای پیشگیری ندارد و باعث نگرانی زیاد جهانیان شده است. نکته مهم در این مواقع آن است که سعی کنیم جو جامعه را متشنج نکرده و فکر نکنیم هر کسی که به خاطر سرماخوردگی در بیمارستان بستری شده است، مبتلا به کروناویروس جدید است. سومین بار بیماری‌های کشور بیماری‌های تنفسی است و این موضوع دور از انتظار نیست که برخی به علت ابتلا به سرماخوردگی در بیمارستان بستری شوند.

وی همچنین در خصوص سن ابتلا به کروناویروس جدید گفت: تاکنون هیچ فرد زیر ۱۰ سال به این بیماری مبتلا نشده است. به طور معمول نیز میانگین مرگ و میر در مبتلایان به کروناویروس جدید ۶۰ سال گزارش شده است که اکثر این بیماران دارای بیماری‌های مزمن یا زمینه‌ای بوده و یا دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تری بوده‌اند.

رئیسی به نقش ژن، نژاد و غیره در ابتلا به برخی بیماری‌ها خاطر نشان کرد:‌به عنوان مثال بیماری سل در سیاه پوستان بیشتر دیده می‌شود. این نوع از بروز بیماری با توجه به ژن و سن طبیعی است. البته این که ادعا می‌شود افراد زیر ۱۰ سال بیمار نشده‌اند به این معنی نیست که بدن آنها آلوده به کرونا ویروس نشده است بلکه ممکن است بدن آنها بیماری را بروز ندهد.

وی در خصوص نحوه بیماریابی کروناویروس جدید افزود: مهمترین گام آن است که بفهمیم آیا ویروس از خانواده کرونا است یا خیر. در دومین گام باید ژنوم این ویروس جدید را بررسی کنیم. از آنجایی که ژنوم کروناویروس جدید تا حدود ۷۰ درصد شبیه سارس است اگر از کسی تست سارس بگیریم و این تست منفی باشد، معنای آن این است که فرد به کروناویروس جدید هم مبتلا نیست.

به محض تایید بیماری، گزارش می‌دهیم

وی در ادامه با قدردانی از اعتماد مردم به سیستم بهداشتی و درمانی کشور گفت: همواره از اعتماد مردم سپاسگزاریم و در این مورد هم از آنها می‌خواهیم به اطلاع رسانی‌های مراجع قانونی همچون وزارت بهداشت اهمیت داده و بدانند که ما به محض این که موردی از بیماری در کشور شناسایی کنیم به آنها اطلاع خواهیم داد.

وی همچنین با اشاره  مجدد به این که دانشجویان ایرانی که امروز از چین به ایران بازگشتند، همگی سالم هستند، گفت: خود این افراد در مدتی که در چین حضور داشتند نکات بهداشتی فردی را به شدت رعایت کرده و حتی خودشان نسبت به تهیه غذا اقدام می‌کردند تا از صحت و سلامت آن مطمئن باشند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر از همکاری‌های سازمان هواپیمایی برای حضور کارشناسان بهداشتی در فرودگاه امام خمینی (ره) در عین حال از فیلم منتشر شده در فضای مجازی انتقاد کرد و گفت: این فیلم به عنوان نماد کنترل مرزهای ایران در دنیا دست به دست می‌شد بدون آن که صحت داشته باشد. همکاران بهداشت محیط ما که در فرودگاه‌ها حضور دارند با پوشیدن لباس نوع ۱ ایمنی در حال فعالیت هستند و تمام مسافرینی که تاکنون از مبدا کشور چین به ایران وارد شده‌اند را مورد بررسی‌های دقیق قرار دادند.

وی همچنین به حواشی پیش آمده در خصوص ادامه پروازها از چین به ایران و بالعکس اشاره کرد و گفت‌: ما تا زمانی که سازمان بهداشت جهانی هشداری اضطراری به کشورها اعلام نکرده بود درخواستی برای توقف پروازها نداشتیم. اکنون نیز برخی از ایرانی‌ها در  شهرهای کشور چین خواهان بازگشت به کشور هستند که نمی توانیم جلوی آن را بگیریم. طبق اطلاع بنده پس از پروازی که امروز دانشجویان ایرانی را به کشور بازگرداند پرواز دیگری از چین به ایران انجام نشده است. اما نظر من این است که بهتر است بتوانیم ایرانی‌ها را به کشور بازگردانده  و اجازه خروج چینی‌ها از کشورمان به کشور خودشان را هم بدهیم. در خصوص پروازهای غیر مستقیم نیز معیار ما کشور مبدا آغاز پرواز است.

نصب دوربین‌های حرارتی در فرودگاه‌ها

واگیردارترین بیماری قرن چیست؟
واگیردارترین بیماری قرن چیست؟

 

رئیسی در خصوص نصب دوربین‌های حرارتی در فرودگاه‌ها نیز بیان کرد: وجود دوربین حرارتی به تنهایی کافی نیست؛ چرا که شاید پیش از حضور در فرودگاه قرص تب‌بر مصرف کرده باشد. به همین دلیل باید سایر علائم مسافران نیز به صورت دقیق بررسی شود.

وی در خصوص تجهیزات تشخیصی این ویروس بیان کرد: در این زمینه کیت اصلی تشخیص بیماری مطرح است، اما در کنار آن سایر تجهیزات اضافی را درخواست کردیم تا در کشور داشته باشیم و با کمبودی مواجه نشویم. البته توجه کنید تمام کسانی که با علائم سرماخوردگی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند نیاز به استفاده از این کیت ندارند و این کیت تنها در مواردی که علائم بیماری پیشرفته باشد استفاده می‌شود.

جمعی از دانشجویان و ایرانیان مقیم چین با پروازی وارد کشور شدند؛ این افراد برای بررسی از لحاظ ویروس کرونا، ۱۴ روز در قرنطینه خواهند بود.

شمار مبتلایان به کروناویروس در جهان به بیش از ۲۴ هزار نفر رسید

تلفات جهانی کروناویروس تاکنون دست کم به ۴۹۲ نفر رسیده و ابتلای بیش از ۲۴هزار نفر به این ویروس در سراسر جهان تایید شده که عمدتا به چین مربوط می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت تدابیر چین برای مقابله با این ویروس را اقدامی مناسب برای جلوگیری از انتشار بیشترِ آن خوانده و این درحالی است که مقام های چینی در خصوص نحوه مدیریت بحران کروناویروس هدف انتقادات گسترده‌ای قرار گرفته‌اند.

این سازمان در پی سرایت کروناویروس به چندین کشور جهان وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد، با این همه می‌گوید که این ویروس هنوز به یک ویروس تازه همه گیرِ جهانی تبدیل نشده است.

به جز دو مورد باقی آمار مرگ در اثر این بیماری به چین مربوط می شود. یک نفر در هنگ کنگ و دیگری نیز در فیلیپین در اثر ابتلا به این بیماری مرده‌اند.

همچنین به غیر از چین دست کم ۱۷۶ مورد ابتلا به کروناویروس در کشورهای دیگر جهان گزارش شده است. به گفته کمیسیون ملی سلامت چین، حدود ۸۰ درصد از کسانی که بر اثر ابتلا به این ویروس مرده اند بالای ۶۰ سال داشته‌اند و ۷۵ درصد از آنها نیز سابقه بیماری های قلبی عروقی یا دیابت داشته‌اند.

سازمان جهانی بهداشت در عین حال اعلام کرده که ۲۷ مورد سرایت فرد به فرد در ۹ کشور غیر از چین تایید شده است.

بنابر گزارش بی‌بی‌سی، کروناویروس باعث عفونت شدید دستگاه تنفسی می‌شود و معمولا اولین نشانه آن سردرد و بعد سرفه خشک است.

در عین حال اغلب کسانی که به این ویروس مبتلا شده‌اند در صورت رسیدگی به احتمال زیاد سلامتی کامل خود را به دست خواهند آورد.

پیش‌بینی تاریخِ کاهش اپیدمیِ کروناویروس

یک کارشناس بهداشت عمومی در دانشگاه "ییل" تاریخ کاهش ابتلا به کروناویروس و بازگشت روند شیوع این ویروس را پیش‌بینی کرد.

 "چن شی"، استادیار بهداشت عمومی دانشگاه ییل که در تحقیقات و آزمایشات روی اپیدمی این ویروس در کنار همکارانش شرکت داشته در مصاحبه‌ای با نشریه "گلوبال تایمز" گفت: ۲۱ فوریه می تواند در شیوع این نسخه از کروناویروس که تاکنون منجر به مرگ حدود ۵۰۰ نفر شده است به عنوان نقطه سقوط اعلام شود. زیرا در این تاریخ، شیوع ویروس به نقطه اوج رسیده و پس از آن از شمار مبتلایان به عفونت تنفسی ناشی از این کروناویروس کاسته می‌شود. 

آخرین داده های رسمی نشان می دهد که دوشنبه شب ۳۲۳۵ مورد آلودگی به کروناویروس در سرزمین چین گزارش شده، در مقایسه با روز قبل از آن که ۲۸۲۹ مورد بوده و تعداد کل بیماران از ۲۰ هزار نفر فراتر رفته است. افزایش سریع تعداد مبتلایان به این بیماری بدان معنی است که این اپیدمی در حال رسیدن به نقطه اوج خود است.

"ژونگ نانشان"، یک متخصص برجسته چینی در حوزه سندرم حاد تنفسی نیز گفته بود که شیوع این بیماری تنفسی ناشی از کروناویروس از تاریخ ۱۲ تا ۱۶ فوریه به اوج خود می‌رسد.

 

"کروناویروس" می‌تواند چه تعداد قربانی بگیرد؟

یک مهندس فناوری اطلاعات اقدام با بررسی آمار و احتمالات، شمار تلفات بیماری مهلک "کروناویروس" که این روزها به شدت در حال شیوع است و موجب اعلام وضعیت اضطراری از طرف سازمان بهداشت جهانی شده را گمانه‌زنی کرده است. وی پیش‌بینی کرده است که کروناویروس در صورت ابتلای ۳، ۱۱، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ درصدی مردم جهان به این ویروس، چقدر قربانی خواهد گرفت؟

 گای مارتین مهندس فناوری اطلاعات می‌گوید، اگر فقط سه درصد از مردم چین به کروناویروس مبتلا شوند، تعداد افراد آلوده به بیش از ۴۳ میلیون نفر خواهد رسید که بیش از ۹۰۰ هزار قربانی خواهد گرفت.

برخی دیگر نیز به شدت در تلاش برای پیش‌بینی آمار تلفات این بیماری واگیر هستند، به طوری که محققان دانشگاه هنگ‌کنگ هم پیش‌بینی خود را در مجله Lancet به اشتراک گذاشته‌اند.

تعداد مبتلایان به "کروناویروس" روزانه در حال افزایش است. تاکنون تعداد مبتلایان به بیش از ۲۴ هزار نفر رسیده است که ۴۹۲ نفر از آنها در مقابل این ویروس تسلیم شده‌اند و جان خود را از دست داده‌اند.

برخی پزشکان در چین سعی کردند به مقامات محلی و بین‌المللی هشدار دهند که شیوع بیماری از آنچه در ابتدا تخمین زده می‌شد، بیشتر است و اکنون به جرات می‌توان گفت که حق با آنها بوده است.

واگیردارترین بیماری قرن چیست؟
واگیردارترین بیماری قرن چیست؟

 

محققان دانشگاهی، افراد متخصص حوزه IT و دیگران در حال کاوش هستند تا پیش‌بینی کنند که "کروناویروس" تا کجا پیش می‌رود.

گای مارتین محاسبات و پیش‌بینی‌های خود را بر اساس داده‌های مربوط به فصل آنفلوانزای ۲۰۱۸ که میزان شیوع بین ۳ تا ۱۱ درصد بود، انجام داده است.

طبق تحقیقات وی، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها(CDC) تخمین زده است که ۴۲.۹ میلیون نفر در فصل آنفلوانزای ۲۰۱۸-۲۰۱۹ مبتلا شدند که میزان آلودگی ۱۲.۹ درصدی را نشان می‌دهد و حدود ۶۴۷ هزار نفر از ‌آنها در بیمارستان بستری شدند و بیش از ۶۱ هزار فوتی ثبت شد.

مطابق با این اعداد، "مارتین" پیش‌بینی‌های خود را از کروناویروس بر اساس ابتلای ۳، ۱۱، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ درصدی جمعیت جهان و در نظر گرفتن آمار مرگ و میر ۲.۱۱ درصدی فعلی انجام داد.

با افزایش درصدها، ارقام وحشتناک و حیرت انگیز می‌شوند. "مارتین" با خرد کردن پیش بینی‌های خود بین چین، ایالات متحده، بریتانیا و کانادا، یک جدول(تصویر زیر) ایجاد کرد.

در این جدول در ستون اول از سمت چپ به راست ابتدا نام کشور، کل جمعیت، تعداد مبتلایان احتمالی، نرخ مرگ و میر و تعداد تلفات نوشته شده است. به عنوان مثال در قسمت بالا، درصد ابتلا سه درصد فرض شده که در چین با جمعیت بیش از یک میلیارد و 437 میلیونی اگر بیش از 43 میلیون نفر مبتلا شوند، بیش از 900 هزار نفر تلفات به جا خواهد ماند. همچنین در آمریکا با جمعیت 331 میلیونی، اگر حدود 10 میلیون نفر مبتلا شوند از این تعداد بالغ بر 209 هزار نفر از بین خواهند رفت. این ارقام برای کشورهای کانادا و بریتانیا نیز طبق جدول به همین شکل است.

وی خاطرنشان کرد که پیش‌بینی‌هایش و دیگر پیش‌بینی‌ها از این دست، به دلیل وجود ناقل‌های مختلف، تفاوت سلامتی بدن افراد  و میزان انتقال و پروتکل‌ها از نظر ماهیت بسیار کلی هستند.

وی همچنین گفت: به دلیل اینکه این بیماری ناشی از کروناویروس است، تمایل به جهش دارد و ممکن است کمتر یا بیشتر مسری شود، یا در آینده تلفات بیشتر یا کمتری بگیرد.

"مارتین" همچنین هشدار داد که او یک مهندس آی تی است و یک اپیدمیولوژیست، پزشک یا متخصص بهتر می‌تواند این پیش‌بینی را انجام دهد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآونده: علی اکبر رضایی



+ 12
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری